2013-11-02, 11:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Sarcasticat
Citat:
Jag håller inte med om att medvetandet är bundet till min kropp,
Du behöver inte hålla med, då alla inte förstår dels anatomin dels nervsystemets alla signaler, så ditt svar om att "inte hålla med" verkar ha en helt annan agenda alt. som jag sa, att du saknar förmåga att förstå eller behöver vila, lägga ner synkroniseringsförmågan.

Många lägger ner hjärnverksamheten av strategiska skäl, då mkt idag går ut på polemik och de polariserade samtalen, läs vinstintressen, som övertagit.

Citat:
och jag baserar det på erfarenhet och inget annat. Vet ej hur jag skulle kunna beskriva det genom att med logik ta mig fram till den slutsatsen.
Nej du baserar det på belöningssystem. När ditt egenintresse samlat ihop tillräckligt för egen del, kan du fastna i behovet att inte längre interagera, särskilt om du varit överbelastad. Det gäller de flesta.

Då stress är en mycket stor orsak till resonemang som du förde här - att du inte ens vill se att medvetandet är bundet till kropp och knoppp, men befinner sig i en omgivande rymd, där du väljer vilka signaler du vill ta upp och vilka bprtse ifrån, kanske du behöver förneka, för att inte översvallas av emotionellt övertag eller bli ensidig och drabbas av ilska över vad du förmår läsa in och så klart också tolka så det harmonieras utefter din förmåga att i sin tur både se och förstå verklighet. Men väljer själv att dra vilka konklusioner du vill utmed "frihetsbegreppet".

Citat:

Jag hade förvisso rökt lite gräs, men jag var så totalt uppslukad av nuet att jag såg mig själv i mannen framför jag pratade med. Jag pratade med mig själv. Och jag var gud.

Kalla mig galen, om ni vill.
Ett galet rollspel du visst fick till där. Att uppleva sig som gud är att sakna gränser och då kan destruktivt agerande jämställas med konstruktivt, samtidigt som du inte behöver känna för andra personer, men du vill utgöra impact mot den du mötte, eller inte alls - beror på hur mycket du rökte och hur ofta och under vilket tidsspann och var. Då det finns social dynamik var gräs är det minst lämpade, allt utom filosofiskt.

Citat:

En annan gång, efter en meditation, så var jag mer. Större. Det var svart, nästan, och jag tog emot principer och orsakssamband, sånt jag bara förstod där och då, och även fortfarande, men har svårt att sätta ord på. I vilket fall, jag var mer än min kropp. Jag var större. Jag var fan allt.
Låter puckat och borta med vinden. Du kunde ha dött.

Citat:
Såhär ser jag på saken, att vi lämnar just nu en.. epok, och tar klivet in i nästa. Religionen har inte hängt med som avstickare för ingenting. Mänskligheten, går mot upplysning, det är vad jag anser vi gör.
Ja, men upplysningsmotståndet är också ganska kompakt och utgör en stark blockering där destruktiv sarkasm och trams är en stor fluga modefluga just nu. Om inte annorstädes i fysiska rum (jo) så på fl.b.

Citat:

När jag bränner bort blockeringar mellan mig och mitt ideal, såsom jag är skapt, såsom jag är i mitt esse med alla de förmågor just mitt nervsystem är skapt att utföra, så flödar det fram energi. När jag möter en rädsla, som förhindrar potentialen, så flödar det energi. Rädslor jag haft har varit att jag skulle vara en sopa för att jag har liten kuk, att min framtida karriär kan rubbas för att jag talar rakt ut om vad jag upplevt (om kundalini etc), eller när jag insåg att jag valt utbildning på ytliga grunder såsom hur respekterad eller häftig jag skulle anses och att jag var för lat/feg att bara kasta mig ut i livet.
Bränner bort.. det gör du kanske för att du haft svårare impulskontroller eller bara saknat kapacitet att förstå signaler? Okunskap i komb. ovilja är livsfarligt : då det äventyrar gemensamma villkor, där alla ingår... med dess livsviktiga parametrar som måste synkronisera för att inte nedbrytning och passiva aggressioner kan börja förtrycka.
En självmordsbombare, behöver för det första idealisera sitt känsloliv och förstärka det med bl.a gräs.. mediciner el. droger, helst kombination. Desillusion. Men vad har det med dig att göra och din underbara värld av inre-bildskapande.

Citat:
För varje gång jag möter en blockering, rädsla eller något som förhindrar, förtrycket mig självt, och bränner bort den, så kommer mer energi. Energin, känns ibland extatisk. Den känns som serotonerga droger, i kroppen, fast naturligt, utan downs. Jag knarkade för att uppleva såna här saker, när jag var yngre, och så bara finns det där, gratis, utan fysisk skada.
Den extasen kan gå fatalt och utgöra den patetiska orsaken till felbedömningar.

Citat:
Denna energi, kan sannolikt mätas någon gång med något som mäter neurologisk aktivitet, men aa, själv var jag sån att när jag hörde talas om fenomenet pallade jag inte vänta, utan bara körde. Jag behöver inte bokstäver på ett papper för att tro på något, eller vara öppen för att det kan existera. Jag behöver bara uppleva.
Inget unikt att "behöva uppleva"

Det kan bara bli maniskt.

Citat:
Vi är ett.
Verkligen inte.

Citat:
Och om ni sedan börjar uppleva obalanser i livet, typ ni är arga utan anledning eller överreagerar med känslorna, dra ned på det spirituella tills balans uppstått, och sedan fortsätt. Det är antagligen vågor från städandet i det mentala havet, s as. Låt det lägga sig, lugna sig, om det blir för mycket vågor, innan ni fortsätter.
Nja.. empati sitter hos vissa i ryggraden och har sitt väl doserade flöde där.. medan det upptäckts, att många faktiskt inte har det, dvs de har brutna banor. Det är så med människovarelsen, att allt är individbaserat när det kommer till kemi, men empati.. kan alltid regleras via politik och pengar, då allt kostar. Så nervsystem i sig självt kräver mkt mekanik, då skelettet också ska staga allt det härliga som ger hjärnan illusion av konstruktivitet och kan uppleva det vackra i livet, för naturen är ovanligt vacker, rdan en morgondimma är att ha upplevt allt.

Må bäst!
Man måste må.. utan tvekan lever man för att må bra. Men inte under vilka villkor som helst.
Citera
2013-11-05, 19:49
Medlem
krusskrusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Nej, det finns inget högre syfte med livet och det är underbart. Då kan man slappna av och njuta av allt som livet ger.

word
Citera
2013-11-05, 19:54
Medlem
krusskrusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tion
Det är helt ofattbart för mig att folk skriver att medvetande är en biprodukt av hjärnans komplexitet som om det vore allmänbildning! Det är en teori och inget annat. Evolution är bevisat men att människan som ras blivit som den är i dag enbart genom evolution är även det en teori.

så vad är det du menar, att det är nått spöke inne i hjärnan eller någon övernaturlig strålning som använder hjärnans celler för att röra en kropp? aha. eller så är det så att hjärnans sinnen reflekterar så extremt fort över allting som händer samtidigt runt dig att det smälter ihop och blir - dig. alla har olika personligheter därför att vi utvecklas av det vi upplever och upplevt under livets gång och ingen kan uppleva exakt samma sak vilket resulterar i att alla är olika.
Citera
2013-11-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Sarcasticat
Jag håller inte med om att medvetandet är bundet till min kropp, och jag baserar det på erfarenhet och inget annat. Vet ej hur jag skulle kunna beskriva det genom att med logik ta mig fram till den slutsatsen.

...
Allt du beskriver passar helt in i att medvetandet skulle vara bundet till din kropp. Själva faktumet att droger påverkar dina upplevelser pekar ju på att upplevelserna kommer ifrån din fysiska kropp; annars, varför skulle drogerna påverka vad du upplever? Hjärnan är komplex och kan, speciellt då den är drogpåverkad men även annars (som i drömmar), hitta på konstiga saker och ge oss onormala upplevelser och så vidare. Folk med hjärntumörer börjar hallucinera, vilket är ett annat bra exempel på hur någonting fysiskt påverkar vad vi upplevelser. Så för mig är sådana upplevelser inte alls ett bevis för någonting. Det som skulle vara ett bevis vore ett upprepningsbart experiment som objektivt bevisade någonting paranormalt, som t.ex. en utanför-kroppen upplevelse.
Citera
2013-11-06, 07:03
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej, att vi är här p.g.a. evolution är en sanning baserat på all fakta som pekar åt samma håll.

På tal om teori, vet du ens vad det ordet betyder inom vetenskap? http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

"En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen."

Det är alltid lika trevligt när folk omedvetet knäcker sig själva. Förstår du inte vad jag menar så läs mitt tidigare inlägg igen och sedan ditt svar.
Citera
2013-11-06, 07:11
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krusskruss
så vad är det du menar, att det är nått spöke inne i hjärnan eller någon övernaturlig strålning som använder hjärnans celler för att röra en kropp? aha. eller så är det så att hjärnans sinnen reflekterar så extremt fort över allting som händer samtidigt runt dig att det smälter ihop och blir - dig. alla har olika personligheter därför att vi utvecklas av det vi upplever och upplevt under livets gång och ingen kan uppleva exakt samma sak vilket resulterar i att alla är olika.

Bara för att du (vi) inte förstår vad som sker betyder inte det att fenomenet är övernaturligt. Jag ser det som 50/50.

Det finns så mycket som talar för att medvetandet klarar sig utan en kropp och jag anser att det är dagens samhälle som föder upp fruktansvärt indoktrinerade människor som dessutom har jävligt svårt för att se saker och ting ur andra perspektiv utan att direkt vara där och döma. Kanske är det precis vad många behöver lära sig? Jag förstår att folk som inte kan tänka klart, utan direkt gör påhopp och dömer ut nya rön och möjligheter har svårt att se hur en människa faktiskt kan tänka efter och agera istället för att med djurisk instinkt reagera.

Jag tycker om Nassim Haramein. Ge killen en chans!
Citera
2013-11-06, 11:33
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Bara för att du (vi) inte förstår vad som sker betyder inte det att fenomenet är övernaturligt. Jag ser det som 50/50.

Det finns så mycket som talar för att medvetandet klarar sig utan en kropp och jag anser att det är dagens samhälle som föder upp fruktansvärt indoktrinerade människor som dessutom har jävligt svårt för att se saker och ting ur andra perspektiv utan att direkt vara där och döma. Kanske är det precis vad många behöver lära sig? Jag förstår att folk som inte kan tänka klart, utan direkt gör påhopp och dömer ut nya rön och möjligheter har svårt att se hur en människa faktiskt kan tänka efter och agera istället för att med djurisk instinkt reagera.

Hmm.....
...för att vara där och döma, krävs att "uppbringa lite empati" ?

Nä precis, skattkartan med fulla säckar ska med.. och då är du som alla andra inne på inte filosofi längre, utan det som man viskar om...
Citera
2013-11-06, 11:51
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hmm.....
...för att vara där och döma, krävs att "uppbringa lite empati" ?

Nä precis, skattkartan med fulla säckar ska med.. och då är du som alla andra inne på inte filosofi längre, utan det som man viskar om...

Wow. Vill du ta det där igen? :P PM om du inte vill bringa en skiffernyckel till tråden.
Citera
2013-11-06, 11:55
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Evolution är ingen optimeringsprocess, utan handlar bara om att det som överlever överlever.

Joho. http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval
Naturligt Urval. Giraffen tex får lång hals, fiskar lärde sig simma, vi lärde oss gå, tänka, springa osv. För varje generation är denna mer optimerad än den förra. Dock optimeras allt så det är ju ett stort hjul bara. Men ändå, optimeringsprocess är det.

Edit; Du kan inte tjäna något bättre och få ut något högre än det du gör under din livstid. Det är perfekt hur än din hjärna kokar ihop det. Se på en våg tex, det är ingenting, det finns triljarder vågor som kommit och gått. Men se hur dom har format havsbottnen, strömmarna, segelfartyg, kustlinjer osv tillsammans. Ett hav är inget utan den minsta lilla droppe på samma sätt som en droppe inte kan utgöra ett stort hav. Fett nätverk!
Senast redigerad av YP4XQ 2013-11-06 kl. 11:57.
Citera
2013-11-06, 16:25
Medlem
Citat:

Vad exakt pekar på att medvetandet klarar sig utan en kropp? Och jag vill ha riktiga bevis, inte anekdoter om hur du en gång kände nånting eller nåt sånt.

Anledningen till att jag tvivlar på förklaringar som vill hävda att medvetandet inte kommer från kroppen är just denna brist på ordentliga bevis, samtidigt som det finns en massa saker som pekar på att medvetandet och hjärnan hänger direkt ihop.
Citera
2013-11-06, 16:41
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Vad exakt pekar på att medvetandet klarar sig utan en kropp? Och jag vill ha riktiga bevis, inte anekdoter om hur du en gång kände nånting eller nåt sånt.

Anledningen till att jag tvivlar på förklaringar som vill hävda att medvetandet inte kommer från kroppen är just denna brist på ordentliga bevis, samtidigt som det finns en massa saker som pekar på att medvetandet och hjärnan hänger direkt ihop.

Jag har aldrig påstått att jag har några bevis och är inte säker på att jag kan ge dig några heller. Det är dock mycket som talar för att medvetandet kan klara sig utan en kropp. De tusentals, om inte hundratusentals som upplevt OBE's, NDE's, vad som sker då man till exempel röker DMT är ju även det rätt svårt att förklara. Vad talar för att medvetandet dör med kroppen? Att någon som råkar ut för en hjärnskada får ett förändrat medvetande kan ju lika gärna tillskrivas liknelsen att hjärnan är som en TV-apparat med en signal in. Skadas TV;n så fungerar den inte som den ska men signalen är fortfarande där precis som tidigare.

Som sagt, Nassim Haramein anser jag vara vettig. Kolla upp honom så kanske han belyser vad jag med min dåliga retorik försöker framföra.
Citera
2013-11-06, 21:29
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag har några bevis och är inte säker på att jag kan ge dig några heller. Det är dock mycket som talar för att medvetandet kan klara sig utan en kropp. De tusentals, om inte hundratusentals som upplevt OBE's, NDE's, vad som sker då man till exempel röker DMT är ju även det rätt svårt att förklara. Vad talar för att medvetandet dör med kroppen? Att någon som råkar ut för en hjärnskada får ett förändrat medvetande kan ju lika gärna tillskrivas liknelsen att hjärnan är som en TV-apparat med en signal in. Skadas TV;n så fungerar den inte som den ska men signalen är fortfarande där precis som tidigare.
Utan bevis finns det för mig ingen anledning att tro på ett icke-kroppsligt medvetande, eftersom den modellen kräver så mycket mer. Dels kräver den att hjärnan, vilken vi vet är extremt komplex, skulle fungera som en mottagare och på något mystiskt sett kommunicera med en "ande"/icke-fysiskt medvetande, och det kräver att det ska existera något mystiskt icke-fysiskt medvetande som av någon anledning enbart växelverkar med hjärnor. Denna mystiska "ande-substans" måste sen vara väldigt komplex i sig, för att kunna förklara vårt komplexa medvetande, och lyda under sina egna lagar och som sagt av någon anledning enbart interagera med materia organiserad i formen av våra hjärnor.
Så en teori med enbart en fysisk hjärna, vars aktivitet leder till medvetande (och vi vet att hjärnans aktivitet är väldigt komplex, så att den kan leda till något komplext är inte så konstigt) är mycket enklare och därför att föredra.

Att vi kan uppleva konstiga saker som OBE's, NDE's etc. och uppleva skumma saker när vi tar droger är inte heller så konstigt i en teori där medvetandet är en produkt av hjärnan. Sådana upplevelser sker oftast när hjärnan är påverkad, antingen av drogerna eller av att man är nära att dö, och så vidare. Så då är det närmast logiskt att vi kan uppleva skumma saker. Finns ju även studier som visar att man kan inducera en OBE/NDE genom att elektriskt stimulera hjärnan.
Citat:
Som sagt, Nassim Haramein anser jag vara vettig. Kolla upp honom så kanske han belyser vad jag med min dåliga retorik försöker framföra.
Jag tittade på hans artikel om kvantgravitation och holografi, och eftersom jag faktiskt kan rätt så mycket om kvantgravitation och holografi, så ser jag snabbt att han inte har en susning om vad han pratar om. Jag förstår att det kan imponera på lekmän när han använder flotta ord och lite formler, men det är uppenbart att han inte egentligen kan fysiken som behövs för kvantgravitation. Du kan ju läsa andra länken man hittar om man googlar namnet, http://rationalwiki.org/wiki/Nassim_Haramein , för en uppfattning om hur "vettig" han är. Inom riktig fysik finns det ingenting som pekar på att medvetandet skulle vara speciellt, ingenting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in