2013-11-05, 20:09
Medlem
ieshos avatar
I Mail & Guardian 2003-01-30 sägs svensk polis ha avfört Roy Allen som misstänkt.
Swedish police said on Wednesday they had dismissed a former secret agent for South Africa’s apartheid regime as a possible suspect in the unsolved assassination of Swedish prime minister Olof Palme 17 years ago.

Swedish police chief Lars Nylen confirmed press reports that Palme investigators had traveled abroad in recent days to question the man, identified in South African media as Roy Allen (54).

“The information we received during the interrogation is now going to be analysed, but it is clear that the interrogation strengthens our earlier theories that this is an attempt to swindle intelligence services,” Nylen told Swedish news agency TT.

Palme, a vociferous opponent of South Africa’s apartheid policies, was gunned down by an unidentified man while walking home from a Stockholm cinema with his wife on February 28, 1986.

Swedish media reported recently that former officers who served under the apartheid regime had proof implicating members of the inner circle of former South African president PW Botha in the Palme killing.

In an interview published in tabloid Aftonbladet on Tuesday, Allen, who lives in Perth, Australia, said he was not the murderer.

Swedish daily Dagens Nyheter, which broke the story in a series of articles starting January 20, said “an original military document” dated November 20, 1985, showed that the orders for an operation dubbed “Slingshot”, whose target was identified as “OP”, came directly from Botha’s chief security advisor, who was not named.

The document was a letter sent to the chief operating officer of the apartheid regime’s secret police, Craig Williamson, whose name has already surfaced in the murder investigation.

According to the letter, Palme was to be murdered between February 21 and 23, 1986, during an anti-apartheid conference, which was attended by African National Congress (ANC) leader Oliver Tambo.

Palme was actually shot one week later.

http://mg.co.za/article/2003-01-30-sa-agent-not-linked-to-palme-murder
Är det inte dags att en gång för alla avföra Palmegruppen från alla misstankar om att vilja finna sanningen om mordet på Olof Palme?

Uddis(s) skrev ett intressant inlägg 2007:
Polisespår eller spår i högerkretsar skall vi inte tala om. Som alla de som oficiellt granskat utredningen konstaterar. En bekant till mig med tillgång till denna typ av vapen och som uppenbarligen inte är någon Palmevän samt goda kunskaper om vilka som förfogade över sådana vapen var förvånad över att man aldrig över huvud taget hört honom som vare sig expert eller annat. När långt om länge Polisen kom var det i hans hem. Man frågade var han varit när han fick höra om mordet. Han svarade och sade att hans hustru och han varit på annan ort och reagerat med positiva utrop då han ogillade OP. Den utredande Polisen sade så ... ja vem fan gillade den jäveln... därmed var förhöret avslutat och man drack kaffe. Det kallar man utredning!

https://www.flashback.org/p9127259#p9127259
Vilket för övrigt var det första av 70 inlägg i tråden där LP stämplades som 'hysterisk'.

Tillägg: I Dammegårds bok på sidan 644-646 finns iofs en rätt övertygande argumentation att "spåret Roy Allen" skulle ha varit en del av ett informationssvindleri.
Senast redigerad av iesho 2013-11-05 kl. 20:32.
Citera
2013-11-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I Mail & Guardian 2003-01-30 sägs svensk polis ha avfört Roy Allen som misstänkt.
Swedish police said on Wednesday they had dismissed a former secret agent for South Africa’s apartheid regime as a possible suspect in the unsolved assassination of Swedish prime minister Olof Palme 17 years ago.

Swedish police chief Lars Nylen confirmed press reports that Palme investigators had traveled abroad in recent days to question the man, identified in South African media as Roy Allen (54).

“The information we received during the interrogation is now going to be analysed, but it is clear that the interrogation strengthens our earlier theories that this is an attempt to swindle intelligence services,” Nylen told Swedish news agency TT.

Palme, a vociferous opponent of South Africa’s apartheid policies, was gunned down by an unidentified man while walking home from a Stockholm cinema with his wife on February 28, 1986.

Swedish media reported recently that former officers who served under the apartheid regime had proof implicating members of the inner circle of former South African president PW Botha in the Palme killing.

In an interview published in tabloid Aftonbladet on Tuesday, Allen, who lives in Perth, Australia, said he was not the murderer.

Swedish daily Dagens Nyheter, which broke the story in a series of articles starting January 20, said “an original military document” dated November 20, 1985, showed that the orders for an operation dubbed “Slingshot”, whose target was identified as “OP”, came directly from Botha’s chief security advisor, who was not named.

The document was a letter sent to the chief operating officer of the apartheid regime’s secret police, Craig Williamson, whose name has already surfaced in the murder investigation.

According to the letter, Palme was to be murdered between February 21 and 23, 1986, during an anti-apartheid conference, which was attended by African National Congress (ANC) leader Oliver Tambo.

Palme was actually shot one week later.

http://mg.co.za/article/2003-01-30-sa-agent-not-linked-to-palme-murder
Är det inte dags att en gång för alla avföra Palmegruppen från alla misstankar om att vilja finna sanningen om mordet på Olof Palme?

Uddis(s) skrev ett intressant inlägg 2007:
Polisespår eller spår i högerkretsar skall vi inte tala om. Som alla de som oficiellt granskat utredningen konstaterar. En bekant till mig med tillgång till denna typ av vapen och som uppenbarligen inte är någon Palmevän samt goda kunskaper om vilka som förfogade över sådana vapen var förvånad över att man aldrig över huvud taget hört honom som vare sig expert eller annat. När långt om länge Polisen kom var det i hans hem. Man frågade var han varit när han fick höra om mordet. Han svarade och sade att hans hustru och han varit på annan ort och reagerat med positiva utrop då han ogillade OP. Den utredande Polisen sade så ... ja vem fan gillade den jäveln... därmed var förhöret avslutat och man drack kaffe. Det kallar man utredning!

https://www.flashback.org/p9127259#p9127259
Vilket för övrigt var det första av 70 inlägg i tråden där LP stämplades som 'hysterisk'.

Tillägg: I Dammegårds bok på sidan 644-646 finns iofs en rätt övertygande argumentation att "spåret Roy Allen" skulle ha varit en del av ett informationssvindleri.

Märkligt då att Uddis(s) vän Johan som nu har tipsat media om DK (?) inte sade något om DK när polisen då (äntligen) kom på besök? För det måste väl ändå vara företagaren och Johan som beskrivs som en bekant härovan av Uddis(s)? Det här är en historia som bara blir mer och mer konstig.

Själv byter jag då mer än gärna ut ordet "hysterisk" mot ordet "traumatiserad" gällande Lisbet efter mordet så att ingen tar illa upp fortsättningsvis. Jag har själv inga större problem med att bli kallad hysterisk, så det är kanske därför jag själv inte är så himla noga med terminologin.

Sedan tyckte jag ändå det fanns en poäng att fundera över vykortet som hittades hos Östling ur ett sprillans nytt perspektiv när "min" Grandman jobbade både på järnvägen och enligt egen utsaga även som informatör/infiltratör (eller nått sånt) för polisen på 80-talet.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-05 kl. 21:27.
Citera
2013-11-05, 21:09
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Meningslöst att haka upp sig på semantiska hårklyverier. Lisbet Palme var motsatsen till sansad och behärskad efter att maken blivit skjuten. Det är en realitet. Det är också fullt rimligt att hon befann sig i ett sådant tillstånd och inte det minsta egendomligt.

Att kalla hennes tillstånd hysteriskt är på intet sätt missvisande. Till skillnad från de fantasier och fabler som MBoudine med flera besudlat tråden med är beskrivningen av Lisbet efter mordet som hysterisk inte avsedd att misskreditera eller utsätta personen för andras missaktning.
Citera
2013-11-05, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja och man borde veta det särskilt om man ständigt hänvisar till en IB pappa med ständigt föränderliga arbetsuppgifter.

Sanningen är nog så enkel att det handlar om att bygga rosa drömslott när sakargumenten fattas.

Undrar just hur många som inte gapskrattar åt tokerierna.

Ge dig. Jag hänvisar definitivt inte ""ständigt till min IB-farsa med "ständigt föränderliga arbetsuppgifter". Han räknade flygplan och samlade förmodligen också annan intressant info. Punkt,
Citera
2013-11-05, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Det kan jag verkligen hålla med dig om, men å andra sidan är effektiva och säkra metoder bättre att använda än dåliga och osäkra metoder. Om man nu vill vara hemlig.

Menar du att vykortet var ett "effektivt och säkert" sätt att kommunicera på? Eller vad menar du? Säkert var det bevisligen inte och effektivt, tja, det är ett vykort. Det säger väl det mesta, även 1986. Rörande själva vykortet så tror jag i detta avseende på Östling själv som menar att det var ett internt skämt/motsvarande.

Har svårt att tänka mig att man låter hemliga uppgifter ligga och skräpa skrivna på vykort.
Betydligt mindre hemliga saker än Palmemordet förvaras på betydligt säkrare sätt än så.
Citera
2013-11-05, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ge dig. Jag hänvisar definitivt inte ""ständigt till min IB-farsa med "ständigt föränderliga arbetsuppgifter". Han räknade flygplan och samlade förmodligen också annan intressant info. Punkt,

Frågan är vad din eviga IB-pappa har med Palmemordet att göra. Det är nästan så att tanken snuddar vid att det ständiga nämnandet av honom i debatten är ett sätt av dig att försöka köpa dig någon form av kredibilitet.
Citera
2013-11-05, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Frågan är vad din eviga IB-pappa har med Palmemordet att göra. Det är nästan så att tanken snuddar vid att det ständiga nämnandet av honom i debatten är ett sätt av dig att försöka köpa dig någon form av kredibilitet.

Ja, du får väl tro vad du vill. Det fanns en uppgift här som på ett insinuant sätt pekade mot gamla IB/SSI, vilket störde mig ganska mycket, men jag störs inte alls längre av den uppgiften. Jag känner mig tämligen trygg om att inga gamla IB:are och inte heller nyare SSI:are hade ett minsta dyft med MOP att göra. Men det är tyvärr lätt hänt att fantasin skenar iväg och nojjan stiger, när man egentligen inte vet någonting om vad som utspelade sig under kalla kriget i ens omedelbara närhet utan att man hade en blekaste aning om det. Bara ATT det gjorde det.

Men nu vill jag be dig, Boboslacke och FacePalme att lägga ner personförföljelserna och rikta in er på MOP istället. Vi är rätt många nu som är ganska less på er.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-05 kl. 22:05.
Citera
2013-11-05, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Fra Expressen:
"För Expressen väljer nu den före detta polismannen, som arbetade för Östermalmspolisen och inte Norrmalmspolisen som det påståtts, att berätta om samtalet från Palmeutredarna och "Johans" misstankar."
http://www.expressen.se/nyheter/expolismannen-om-palmemisstankarna/

Gunnar Wall skriver: 25 oktober 2013 kl. 7:23
Han hörde hemma i de Palmefientliga kretsarna vid Norrmalmspolisen och ”Johans” berättelse pekar starkt på att det var i samråd med andra poliser som han var ute och letade efter en villig statsministermördare. ..."
http://gunnarwall.wordpress.com/2013...e/#comment-513

Så Aftonbladet publicerar tipset om DK, men DK väljer istället att uttala sig i Expressen? Det var ju lite intressant.
Citera
2013-11-05, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Menar du att vykortet var ett "effektivt och säkert" sätt att kommunicera på? Eller vad menar du? Säkert var det bevisligen inte och effektivt, tja, det är ett vykort. Det säger väl det mesta, även 1986. Rörande själva vykortet så tror jag i detta avseende på Östling själv som menar att det var ett internt skämt/motsvarande.

Har svårt att tänka mig att man låter hemliga uppgifter ligga och skräpa skrivna på vykort.
Betydligt mindre hemliga saker än Palmemordet förvaras på betydligt säkrare sätt än så.

Och jag tror inte på Östlings förklaring. Och jag tror inte heller avsändaren var den person Östling uppgav. Och jag tror texten betyder just det jag tror att den betyder: Svinet på andra sidan (bordet i PU-rummet) låter sig fortfarande förföras av fantombilden. Järnvägsspåret ( En Grandman som arbetade på Banverket) blir allt hetare. Sätt dig genast i kontakt med Enskedemannen (Alf Lundin? Tore Forsberg?). Vem svinet kan vara är svårt att gissa på, men antingen är det Näss eller så är det Holmér. Tror jag.

Tänk om det skulle visa sig att jag har rätt? Då funkar faktiskt "vykortsmetoden" som ett (ganska) säkert kommunikationsmedel.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-05 kl. 22:18.
Citera
2013-11-05, 22:04
Bannlyst
Citat:
Och jag tror inte på Östlings förklaring. Och jag tror inte heller avsändaren var den person Östling uppgav. Och jag tror texten betyder just det jag tror att den betyder: Svinet på andra sidan (bordet i PU-rummet) låter sig fortfarande förföras av fantombilden. Järnvägsspåret (Grandmannen) blir allt hetare. Sätt dig genast i kontakt med Enskedemannen (Alf Lundin). Vem svinet kan vara är svårt att gissa på, men antingen är det Näss eller så är det Holmér. Tror jag.

Frågan är hur du passar in sjukpensionären Alf Lundin i din teori med KGB och franska främlingslegionen som gärningsmän.
Citera
2013-11-05, 22:06
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Så Aftonbladet publicerar tipset om DK, men DK väljer istället att uttala sig i Expressen? Det var ju lite intressant.
DK ble (via hustrun) intervjuet i begge tidningarna samme dag.

Jeg har brukt siste timen på å google denne personen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217275.ab
Det burde vært ganske enkelt å identifiserer ham med så mange uppgifter,
men jeg finner ikke ut av det.
Citera
2013-11-05, 22:06
Bannlyst
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto