2013-11-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad var det för världskrig?

Var hela jorden, alla kontinenter på jorden alltså inblandade i dessa krig så som i 1:a och 2:a världskriget, eftersom du säger att det var "geografiskt betydligt mer världsomfattande"?

Det finns en anledning till att man fortfarande kallar dessa för världskrig, detta vill du ändra på och kalla 1:a och 2:a världskriget för 5:e och 6:e världskriget? Håller historiker med dig?

Historiker brukar vara överens om främst 3 tidigare världskrig, Sjuårskriget (1756-63), Franska revolutionskrigen (1792-1802) och Napoleonkrigen (1803-15). http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:V%C3%A4rldskrig

En del räknar även Spanska tronföljdskriget (1701-14) och Österrikiska tronföljdskriget (1740-48) som världskrig. De fyller kriterierna som anges för vad som utgör ett världskrig.
"A world war is a war affecting most of the world's most powerful and populous countries. World wars span multiple countries on multiple continents, with battles fought in multiple theaters."
http://en.wikipedia.org/wiki/World_war

Framförallt de 3 förstnämnda hade en geografisk spridning som var större än i 1:a världskriget, som nästan uteslutande var ett europeiskt storkrig med mindre avläggare i Mellanöstern och i de fåtaliga tyska kolonierna i Afrika och Stilla Havet som erövrades tämligen snabbt och enkelt. I 1:a världskriget utkämpades inga markstrider alls på den amerikanska kontinenten medan det förekom i en stor omfattning i de 3 tidigare krigen.
Citera
2013-11-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Du pratar om rättigheter, specifikt Guds. Då undrar jag om någon någonsin har några rättigheter och i så fall vilka? Tar man dessa rättigheter eller är de naturgivna? Om de är naturgivna undrar jag hur naturen reagerar mot brott mot de naturgivna rättigheterna? Om rättigheter är något man bara tar undrar jag om det inte kan jämställas med djungelns lag, alltså den starkas rätt gäller?

Enda sättet jag får ihop antagandet om att Guds rättighet att definiera gott och ont är en naturgiven rättighet är om man ser på Gud som naturen/alltet. (Fast det är bara min ringa slutsats.) Och om jag förstår det korrekt anser ni JW inte att Gud är allt.

Då återstår alternativet att det är djungelns lag som råder i universum. Är det så ni ser på saken?

Har du någon åsikt om mitt resonemang?

Förstår inte exakt vad du menar, kan du förtydliga det så ska jag försöka att svara.
Citera
2013-11-05, 21:35
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Även med tanke på att han* inte är särskild bra på det.

*D.v.s. DIN 'gud'.

Alla religiösa, inte bara JV. Kommer åberopa Guds suveränitet.

Alla människor måste väl tänkt att det hela kunde sköts på ett bättre sätt? Jag har ofta funderat på varför hela mänskligheten ska bli straffad för vad Adam och Eva gjorde.

Jag har helt enkelt kommit fram till, att vissa saker måste du helt enkelt acceptera. Det är det kristendomen handlar om. Att inte förstora sig själv på något vis, och ALLTID komma ihåg Guds kärlek, och ständigt vara tacksam. Du måste förminska dig själv på många vis, och censurera ditt sätt att tänka. Även censurera dig själv, och jämt fundera på vad som är okej och inte. Jag vill inte leva så, och jag vill inte dö. Vars är då min fria vilja?

Den fria viljan är en illusion, den finns inte. Den kan inte finnas i ett samhälle som består av människor. Om du gör vad du vill, utanför mallen, så kommer du straffas. Frihet, vad innebär det?

De personer som pratar om människans framsteg måste jag skratta lite åt. De verkar inte ha någon koll på psykologi, att människan fortfarande är den rädda lilla råtta den alltid varit. Rädsla är vad som får människor att kriga. Det ligger i vår natur att vara rädda för vår egen överlevnad, och ta till alla medel för att hålla oss högst upp på likberget.
Citera
2013-11-05, 21:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För en del år tillbaka var jag kortvarigt involverat i JV välgörenhet, men slutade när jag fick besked om att den ENDAST var 'intern'.

Vem ljugar? Du eller min lokala JV-representant?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Är väl endast döpta eller odöpta förkunnare (medlemmar) som får delta i denna typ av hjälpinsatser.

Refererar du till 'intern', 'extern' eller generell hjälpverksamhet?

Citat:
Jag förstår inte varför personer som inte är delaktiga i organisationen vill hjälpa till? Kudos till dig dock.

Jag var på det tidspunkt tungt engagerat i en omfattande ekonomisk hjälpverksamhet (hade fått en mycket stor summa, som jag inte hade nån användning för), så JV fick ett par tusen av rena farten. Åtminstone verkade det som att det skulle vara en hjälp för ryska JV-barn.
Citera
2013-11-05, 21:37
Medlem
Citat:
Nej man accepterar inte oönskade och felaktiga val i samhället, hur kan du säga så? Har du aldrig hört talas om fängelse? Och samvete och ett moraliskt tryck? Med dom individer som har oönskade beteenden enligt samhällets lagar, så begränsar man deras frihet genom att slänga dom i fängelse. I vissa samhällen t.o.m. avrättar man människor, så att dom inte längre ska kunna påverka samhället negativt.

På samma sätt har även Gud ramar och gränser för hur långt en människa kan använda sin fria vilja, innan det blir konsekvenser.

Även om samhällen har gränser för hur långt medborgare får gå, så är medborgaren ändå en människa med en fri vilja. Medborgaren kan använda sin fria vilja till att mörda någon, men det innebär i så fall konsekvenser, man förlorar sin frihet att vistas i samhället, och i vissa länder förlorar man rätten till sitt liv.

Hur menar du med "accepterar"? Om ett vuxet barn till föräldrar förgriper sig på barn, och visar ingen ånger eller förståelse för att det skulle vara fel, på vilket sätt menar du då att den personens föräldrar accepterar honom?

Hur menar du att föräldrarna ska agera mot sitt vuxna barn i detta fallet? Eller i ett fall där barnet är seriemördare t.ex.

Diskussionen gällde som du vet fri vilja i förhållande till Guds styre. Ditt inlägg här är en straw man argument som jag inte finner någon anledning att besvara. Jag ser ingen mening i att försvara åsikter som jag inte har och aldrig har uttryckt.
Citera
2013-11-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag tycker det är underbart att du kan skriva detta och menar att du har kunskap som t ex jag inte besitter i ämnet.
Jag känner en del av dem som du menar ska dra in pengar.
Inget fungerar så i den här organisationen.
JV sålde nu 5 byggnader i New York för ca 2 miljarder svenska ca 25 byggnader till ska säljas.
Dessa pengar används till att bygga nytt ca 1 timme utanför New York.
Inga är betalda bland JV de som arbetar ideellt vid landskontor tryckerier (eller är medlem i det som kallas styrande kretsen) och oavsett vad de gör där så har de mat och husrum och ett litet penningbidrag tror det är ca 700 kr i månaden.
Det du skriver är lögn.

Men varför inte lägga de 2 miljarderna på att bygga och driva skolor i fattiga länder, ge mikrolån, starta sommarläger för utsatta barn, whatever i ett försök att förbättra världen istället för att bara passivt gnälla över dess förjävlighet?
Citera
2013-11-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Varför skulle vi inte få välja ett liv utan Gud? Han gav väl oss ändå den fria viljan när han skapade oss?

Människan har valt ett liv utan Gud.
Gud skapade dock inte människan med förmågan att med framgång kunna styra över varandra.
Detta att styra är en rättighet som Gud besitter som skapare av allt och inget skapat har rätt
att ta denna rättighet ifrån honom.
Däremot väcktes ju frågan om vem som styr bäst i Edens lustgård Gud eller människan.
Hade Gud tagit bort Adam och Eva samt ormen (satan) så hade ju frågan funnits kvar hos alla andevarelserna vem som egentligen styr bäst.

Vi kan likna detta vid en förälder som blir anklagad av sin granne att han är en dålig förälder.
Om han då slår ihjäl den som anklagar honom skulle då inte detta väcka misstankar om att den som anklagade hade rätt?
Däremot om föräldern fortsätter att vara en bra förälder så kommer detta med tiden att visa att anklagaren är en lögnare.
Citera
2013-11-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ok, jag håller inte med dig om slutsatserna om vår tid, jag pratar inte om bara Sverige, jag pratar om ett globalt perspektiv. Mänskligheten har kunnat utplåna sig själv med kärnvapen, och nu verkar det som att den globala uppvärmningen inte går att hejda, detta kan du väl ändå inte förneka är unikt för 1900-talet?

Jag pratar inte heller bara om Sverige, jag svarade om Sverige eftersom det var det du hänvisade till. Men förhållandena ser likadana ut i ett globalt perspektiv.

Den globala uppvärmningen är större idag än på mycket länge. Dock finns det många forskare som kan hänvisa till perioder i jordens historia med betydligt mer radikala förändringar i klimatet.
Citera
2013-11-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Årtalet 587 för Jerusalems fall vilar på en förkrossande mängd urkunder och dokument. Hela den nybabyloniska perioden, med dess kungar, är en absolut period som fastställts astronomiskt. Det var professor Abraham Sachs i USA som kartlade de astronomiska texterna från det gamla Babylon, inte minst de astronomiska dagböckerna. Professor Hermann Hunger i Österrike har fortsatt hans verk och publicerat de aktuella texterna, både i original och i engelsk översättning.

Några exempel:

De forntida texter som Sachs kallade LBAT 1420 och LBAT 1421 anger månförmörkelser som inträffade under ett antal preciserade år av Nebukanessars regering. Med ledning av dessa får man fram när på tidens ström som dessa regeringsår inföll. De visar att Nebukanessars första regringsår var 604 f Kr. Bibelns uppgifter om vilket år i Nebkadnessars regering som Babylon föll hjälper oss att fastställa 587 för denna händelse.

En ännu mer detaljerad forntida text är VAT 4956. Benämningen anknyter till det främreasiatiska museet i Berlin, där tavlan förvaras. Den har med ett mycket stort antal observationer som bara passar på ett enda år i årtusendet före Kristus, nämligen 568/67. Den säger att observationerna gjordes i Nebukadnessars 37 regeringsår. Det ger samma nettoinformation som de två föregående texterna.

I vakttornsartikeln för ett par år sedan försökte Jv få det till att se ut som om observationerna gjorts 20 år tidigare. Det var baserat på vad norrmannen Rolf Furuli, ett Jv, hade skrivit i en av sina böcker, och av allt att döma hade Furuli själv skrivit vakttornsartikeln. Furulis bok kom under Hermann Hungers näsa, och Hunger, en av världens främsta kännare av akkadiska, fullständigt pulvriserade Furulis argument. Så vakttornsartikeln presenterade en uppfattning som redan vederlagts. VAT 4956 passar bara in på årtalet 568/67 f Kr, och därför blir Nebukadnessars första regeringsår 604 och Jerusalems förstöring 587.

Ett vittnesbörd av helt annat slag är den stele som redogör för Nabonids mor Ada Guppis liv. Det är en samtida text som tillkom när Ada Guppi dog i Nabonids nionde regeringsår. Den anger 43 år för Nebukadnessar, två år för Evil Merodak, 4 år för Neriglissar och de första 9 åren för Nabonid, allt i efterföljande rad. Några andra kungar däremellan anges inte. Labashi Marduks korta regring på ett par månader mellan Neriglissar och Nabonid togs inte med, naturligt nog. Om Nabonid regerade i 17 år, som allt visar, blir Nebukadnessars första regeringsår 604 om vi som Jv skulle utgå från Babylons fall 539.

Hela perioden bekräftas också av kontraktstavlor, affärsuppgörelser och annat som daterats på kilskriftstavlor. Det finns massor med tavlor daterade varje år för de på varandra följande kungarna i det nybabyloniska riket. Det finns inga tavlor som anger de extra 20 år som Jvs dateringar behöver. En del forskare anser att just kontraktstavlorna ensamma räcker till att fastställa hela perioden. De användes av Parker och Dubberstein när de utgav sitt klassiska verk "Babylonian Chronology 626 B.C- A.D. 75" (senaste upplaga 1956)

Ett annat vittnesbörd från forntiden som ensamt räcker till att fastställa kronologin är räkenskaperna från familjen Egibis bankirfirma. Dessa fastställer hela perioden på ett sätt som helt bekräftar de traditionella dateringarna. Dokumenten upptäcktes 1875-1876 omkring 6 kilometer sydost om Babylons ruiner. De publicerades av W. St. Chad Boscaven redan 1878 och Boscaven påpekade värdet av dokumenten just för kronologin.

Fram till 1800-talet hade man fastställt kronologin huvudsakligen med hjälp av den så kallade ptolomeerkanon (som är mycket äldre än Ptolomaios), men från och med då har en lång rad andra dokument framkommit med samma innebörd, så att man idag inte behöver ptolomeerkanon alls för den nybabyloniska kronologin. Det anmärkningsvärda är att alla dokument stämmer överens. Ptolomeerkanon är ett under av precision, och den har blivit till fullo bekräftad.

Den verkliga, historiska kronologin är i full samstämmighet med Bibeln, inte på något sätt i strid med denna. Bibeln anger inget årtal enligt vår tidsuppfattning för Jerusalems förstöring och inte heller för Babylons fall. Att räkna baklänges från det fiktiva årtalet 537 är fullständigt otillfredställande. I stället bör man utgå ifrån Nebukadnessars astronomiskt fastställda regering, eftersom det var under Nebukadnessar som Jerusalem förstördes.

Årtalet 539 för Babylons fall är inte lika väl omvittnat som tiden för Nebukadnessars regering, även om årtalet stämmer. När man fastställde det utgick man från förutsättningen att Nebukadnessars första regeringsår var 604 f Kr. The Cambridge Ancient History, Vol. III, 1929, säger på sid. 224:

"Årtalet 539 för Babylons fall har framräknats från de sista årtalen på kontraktstavlorna för varje kung under denna period, varvid man räknat från slutet av Nabopolassars regering 605 f. Kr., nämligen Nebukadnessar 43, Amel-Marduk 2, Nergal- shar -usur 4, Labashi-Marduk (endast trontillträdesåret), Nabonid 17 = 66."

Ovanstående uttömmer på inget sätt vittnesbörden till förmån för 587 som året för Jerusalems fall. Men det räcker med råge.

Noterbart är att Jehovas vittnen godkänner och även gärna hänvisar till dessa källor när de gäller tidpunkten för Babylons fall som stämmer överens med den egna synen, medan de avfärdar samma källor när det gäller Jerusalems förstöring, tydligtvis med anledning av att det skulle kullkasta den uppfattning som man valt att hålla fast vid oavsett bevisning.

Det är nog få om ens några tidpunkter i forntidshistoria som är så säkert fastställda som de som de babyloniska krönikorna anger.
Citera
2013-11-05, 21:53
Medlem
Citat:
Förstår inte exakt vad du menar, kan du förtydliga det så ska jag försöka att svara.

Helt enkelt vad Guds rätt att allena definiera gott och ont baserar sig på?
Citera
2013-11-05, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det är fortfarande så att det är Gud som ska avgöra vad som är gott och ont.

Citat:
Även med tanke på att han* inte är särskild bra på det.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Alla religiösa, inte bara JV. Kommer åberopa Guds suveränitet.

Du kan räkna bort mig.

Citat:
Alla människor måste väl tänkt att det hela kunde sköts på ett bättre sätt? Jag har ofta funderat på varför hela mänskligheten ska bli straffad för vad Adam och Eva gjorde.

Jag har helt enkelt kommit fram till, att vissa saker måste du helt enkelt acceptera.

Tydligen inte. 'Gud' har ju konstant haft opposition båda i det ponerade 'himmelska' och blant människor.

Citat:
Det är det kristendomen handlar om.

Naturligvis; och det väljar kristna själv. Men det är ingen anledning till att försöka stoppa det ner i halsen på andra med en synnerligen ohederlig demagogi.

Citat:
Att inte förstora sig själv på något vis, och ALLTID komma ihåg Guds kärlek, och ständigt vara tacksam. Du måste förminska dig själv på många vis, och censurera ditt sätt att tänka. Även censurera dig själv, och jämt fundera på vad som är okej och inte. Jag vill inte leva så, och jag vill inte dö. Vars är då min fria vilja?

Nja, JVs version och definition av "fri vilja" är ett skämt.

Citat:
Den fria viljan är en illusion, den finns inte. Den kan inte finnas i ett samhälle som består av människor. Om du gör vad du vill, utanför mallen, så kommer du straffas. Frihet, vad innebär det?

Demokratins styrelsesform omfattar båda friheter och skyldigheter. En falsk dikotomi mellan total frihet och total styring brukar vara ett teistisk argumentationafel.

Citat:
De personer som pratar om människans framsteg måste jag skratta lite åt. De verkar inte ha någon koll på psykologi, att människan fortfarande är den rädda lilla råtta den alltid varit. Rädsla är vad som får människor att kriga. Det ligger i vår natur att vara rädda för vår egen överlevnad, och ta till alla medel för att hålla oss högst upp på likberget.

Vilket dystert och misantropisk syn du har på människan. Desutom stämmar den inte med den pragmatiska verklighet.
Citera
2013-11-05, 21:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Guds styre misslyckades inte däremot så ser vi mänskligetens misslyckande av att styra.

Är du verkligen zombifierat eller är du medveten ohederlig att du kan häva sånt trams ur dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in