2013-11-05, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Hur kan gud förvänta sig att vi ska förstå hans överlägsna moral?
Fan, inte blir vi speciellt sura på våra hundar när de råkar pissa på en matta eller så. Någonstans så inser vi ju att vi inte kan förvänta oss att hunden alltid ska förstå vad vi förväntar oss av honom. Ofta gör han ju sitt bästa efter det intellekt han har till sitt förfogande, men oftast når han inte ända fram.

Gud borde väl -om han nu inte är den idioten han trots allt verkar vara- förstå detta?!

Vi förstår ju det liksom. Samma sak gäller ungar och tonåringar och jehovas vittnen. Vi förväntar oss inte alltid att de ska "nå ända fram".

Det är detta som är skillnaden mellan oss och Adam och Eva, det var fullkomliga och kunde välja att göra det som var rätt eller fel i moraliskt avseende.
Gud vet att vi är syndfulla och att vi därmed inte klarar av att nå upp till hans överlägsna moral.
Ordet synd betyder egentligen att missa målet, med andra ord vet Gud att vi människor missar målet, vi når helt enkelt inte upp till hans moraliska normer fullt ut.
Det enda Gud kräver av oss är därför att vi gör vårt bästa och att vi erkänner den väg han gett oss för att komma tillbaka till det fullkomliga tillstånd som Adam och Eva (samt Jesus) hade.
Detta gör vi genom att utöva tro på Jesu lösenoffer, alltså genom att vi förstår och uppskattar det Jesus gjorde för mänskligheten.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-05 kl. 00:53.
Citera
2013-11-05, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Har du läst de två artiklarna från förra året där vakttornet tar upp detta?

Hur drar de in grova pengar på kuppen? Utveckla gärna detta.

Ja det har jag faktiskt. Brukar aldrig annars läsa sånt skit. Endast dom eftersom jag vetat i många år att dom haft fel ang detta... (Och jag hade hoppats på att dom skulle erkänna det.)

Det vet dom själva med, men erkänner det inte.
Raymond franz fick i uppdrag att hitta några bevis, men hittade inget och han var med i "styrande kretsen".

Det går att söka upp på internet hur rika dom är. Genom alla bidrag, genom att ni gör allt arbete gratis och bygger alla hus gratis och så.
Sen när allt säljs går pengarna till dom.
Kan länka någon annan dag. Men dom var tidigare högt upp på lista över rikaste moderbolaget i hela USA.

Lönar sig att driva en sekt.

Men du eller någon annat jv som "predikar" här får gärna försöka svara på frågorna ang er "bibelkronologi".
Saker stämmer inte.

Vet att "wt" själva inte har email och sånt eftersom dom inte vågar svara på frågor själva...
Jag vet redan mitt, men tycker det är dåligt att dom ljuger för er bara. Hjärntvätt och lögner. Ni får väl igentligen inte ens läsa eller skriva här..
Vet inte vad ni lär er.

Kände mig bara tvungen att posta om detta med allt "predikande" i denna tråd..
Men jag känner att jag inte pallar starta någon diskussion här just nu.
Lycka till med forskningen.
Senast redigerad av imNOTwell 2013-11-05 kl. 04:14.
Citera
2013-11-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Mänskligheten har gjort många framsteg, inom sjukvård, mänskliga rättigheter osv. Men även de militära. Så effektivt det går att döda andra människor idag, har det aldrig varit.

Om du personligen tror, att människans (olika individers) törst efter makt, pengar osv. Kommer försvinna, så är du tämligen positiv. Människor kommer aldrig sluta kriga. Så är det, det är realism!

Titta på Ryssland, rustar upp och sluter sig från omvärlden. Titta på Kina, Indien, Nordkorea, USA Pakistan, Iran osv osv. Freden är en illusion, som handlar om självbevarelsedrift. Den dagen USA går ner sig riktigt i en ekonomisk kris, som vi bara sett toppen på isberget, så kommer saker att sättas i rullning. Kina och Ryssland har i många år velat ta över som de nya herrarna, och detta försvinner inte på 100 - tals år. Om ingen drastiskt händer, här menar JV att harmageddon kommer ske. Skulle människan få fortsätta i all tid, så är jorden snart slut och förbrukar tror även jag, fast jag inte är JV. Men jag kan ha fel. Jag tycker ändå jag ser realistiskt på att konflikterna över världen knappast kommer rinna ut i sanden den närmaste tiden, knappast under vår livstid.

Det är synd, för de människor som kämpar mot detta varje dag, och jag personligen gillar inte JV´s syn på vissa saker. Man har i princip redan övergett denna världen, eftersom en ny ordning ska komma. Katolikerna gillar jag inte speciellt mycket, men de står för 25 procent av alla hjälp-insatser ute i världen. (Är inte säker och saknar källa). De kan ha en helt annan humanistisk syn än JV är min personliga åsikt. Jehovas vittnen menar att förkunnandet (predikan) är den viktigaste hjälpen, och den hjälp som satsas , är inom organisationen mestadels (Frivilla donationer osv, Nej, JV har ingen kollekt). Jag kan absolut förstå hur de tänker, ur ett religiöst perspektiv, men jag menar inte att det är helt rätt.

Det blir en passivitet över hur världen ser ut, och att man inte kan förändra den.

Man är även rädd att umgås med "världen" och världsliga människor. Något som gör att JV´s knappast engagerar sig i annat än församlingen. Den styrande kretsens makt över organisationen ogillar jag också. Jag tror INTE att de , lika lite som påven, har en kontakt med Gud, över andra människors. I sådana fall vore deras agerande felfritt, något det inte varit.

Det blir en passivitet över hur världen ser ut, och fram tills att världen nu kommer duka under, så kanske man kan göra mer, än just predika. En liten tanke bara.

Om vi ska tänka ur ett helhetsperspektiv, och inte utifrån vad JAG vill. Så skulle ett gudomligt ingripande vara det bästa som skulle kunna hända för majoriteten av mänskligheten (förhoppningsvis). Även om jag själv måste dö. Det finns otroligt mycket lidande i världen varje dag, och tanken på att Gud kommer gripa in, kanske ger många människor hopp. Så låt dom ha det.

Att religionen har börjat dö ut i västvärlden, tror jag har en enkel förklaring. Vi har det så bra, och det mesta fungerar häromkring, att vi inte bryr oss om en högre makt längre. Vi har helt enkelt ingen anledning.

Medans i de fattiga/krigsdrabbade delarna av världen, så kanske det är precis ALLT man har kvar.

Och religion är oftast orsaken till att det finns så mycket fattigdom och lidande i världen! Folk blir letargiska och mer lättstyrda med religion vilket makthavarna utnyttjar!
Citera
2013-11-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Vad ger honom rätten?

2. Kan han bestämma att det är gott att våldtäktsmörda små barn?

3. Varför bestämde han att det förr i tiden var gott att stena ihjäl homos/häxor/olydiga barn?

.

Hur vet du det?

Hur vet du det?

Varför skulle en allsmäktig gud behöva TID för att fatta ett sådant avgörande?

Och har förutspått jordens undergång baserat på den tron...med blandade resultat

1. Om hela den här existensen handlar om att avgöra en sådan fråga...varför ingrep gud och svämmade över hela jorden förutom noa med familj? Vad hände med fria viljan och allt det där?

2. Sakta i backarna, hur vet vi att guds styre är bättre? Ska inte det också testas först?

Blandade resultat för Jv:s undergångsprofetior är väl att vara lite för diplomatisk...alla har ju varit fullständiga floppar!

Guds styre testades redan i paradiset på två fullkomliga människor...han misslyckades!
Citera
2013-11-05, 08:29
Medlem
Citat:
Det är detta som är skillnaden mellan oss och Adam och Eva, det var fullkomliga och kunde välja att göra det som var rätt eller fel i moraliskt avseende.
Gud vet att vi är syndfulla och att vi därmed inte klarar av att nå upp till hans överlägsna moral.
Ordet synd betyder egentligen att missa målet, med andra ord vet Gud att vi människor missar målet, vi når helt enkelt inte upp till hans moraliska normer fullt ut.
Det enda Gud kräver av oss är därför att vi gör vårt bästa och att vi erkänner den väg han gett oss för att komma tillbaka till det fullkomliga tillstånd som Adam och Eva (samt Jesus) hade.
Detta gör vi genom att utöva tro på Jesu lösenoffer, alltså genom att vi förstår och uppskattar det Jesus gjorde för mänskligheten.

Jo den här "överlägsna moralen" beskrivs ju ingående i bibeln...
Citera
2013-11-05, 08:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Blandade resultat för Jv:s undergångsprofetior är väl att vara lite för diplomatisk...alla har ju varit fullständiga floppar!

Jag tyckte det var dags att vara diplomatisk, jag märker ju hur sköra de små liven är här inne på tråden.

Man får ändå ge dem att de äntligen har fattat grejen, nu heter det istället "snart....allt pekar på att det sker snart". Jag önskar jag kunde åka 1000 år in i framtiden och se vad de säger då...
Citera
2013-11-05, 10:04
Medlem
Citat:
Människan tog sig den rättigheten och ifrågasatte därmed Guds rätt att styra.

Människan gjorde med andra ord anspråk på att få vara fullständigt moraliskt oberoende av gud.

Så den första synden var ett angrepp på Guds suveränitet.

Svaret på din fråga är egentligen att människan tagit något som inte tillkommer henne, alltså rätten att avgöra vad som är gott och ont. Den rätten har endast Gud som skapare av allt som finns.

Du pratar om rättigheter, specifikt Guds. Då undrar jag om någon någonsin har några rättigheter och i så fall vilka? Tar man dessa rättigheter eller är de naturgivna? Om de är naturgivna undrar jag hur naturen reagerar mot brott mot de naturgivna rättigheterna? Om rättigheter är något man bara tar undrar jag om det inte kan jämställas med djungelns lag, alltså den starkas rätt gäller?

Enda sättet jag får ihop antagandet om att Guds rättighet att definiera gott och ont är en naturgiven rättighet är om man ser på Gud som naturen/alltet. (Fast det är bara min ringa slutsats.) Och om jag förstår det korrekt anser ni JW inte att Gud är allt.

Då återstår alternativet att det är djungelns lag som råder i universum. Är det så ni ser på saken?

Har du någon åsikt om mitt resonemang?
Citera
2013-11-05, 10:07
Medlem
Citat:
Problemet här tycker jag är att det diskuteras så många saker samtidigt att det blir svårt att hålla isär begreppen ibland.

Trädet är en symbol för rätten att bestämma vad som är gott och ont.

Att äta av den blir ett angrepp på Guds suveränitet alltså Guds styre.

Man kan ju likna det vid att när man eldar upp USAs flagga vilket vi ser ibland på TV.
Man gör detta för att visa sitt missnöje och hat mot USAs regering och det den regeringen står för.
På samma sätt var det med Adam och Eva genom att äta av trädet visade de i handling att de vände Gud och hans styre ryggen och valde ett liv oberoende av honom.

Varför skulle vi inte få välja ett liv utan Gud? Han gav väl oss ändå den fria viljan när han skapade oss?
Citera
2013-11-05, 10:29
Medlem
Citat:

Så Adam och Eva var fullkomliga innan "trädet". Hänger inte riktigt med. På vilket sätt var de fullkomliga?
Citera
2013-11-05, 10:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Antingen så talade han direkt till dem eller genom någon av sin andeskapelser och då kan man ju tänka sig att han använde sig av Logos (ordet) dvs ett annat namn på Jesus.

Som PÅSTÅS vara ett annat namn på Jesus.

Citat:
Men det är ju inte omöjligt att tänka sig att Gud dagligen kommunicerade med Adam.

"Det är inte omöjligt" är ett bra sätt att smussla in nonsens i ett resonemang.

Citat:
Däremot kan ingen människa se Gud.

Vilket lika väl kan betyda att han inte finns som att han finns. No sale.

Citat:
Vid dem tillfällen när människor "såg" gud så var det bara en manifestation av hans makt och storhet.

Alternativt var det bara feltolkade perceptioner.
Citera
2013-11-05, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

FÖRE dom fick etisk kunskap? Du skämtar.

Citat:
Gud vet att vi är syndfulla och att vi därmed inte klarar av att nå upp till hans överlägsna moral. Ordet synd betyder egentligen att missa målet, med andra ord vet Gud att vi människor missar målet, vi når helt enkelt inte upp till hans moraliska normer fullt ut.

Med andra ord är 'gud' en klåpare, för jag är definitivt ingen "syndare".
Citera
2013-11-05, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men trädet handlar inte om någon speciell kunskap utan trädet symboliserade att Gud har rätten att avgöra vad som är gott och ont.

Oavsett vilken symbol-tolkning du har tänkt att trassla dig in i, då är det åtminstone bra att du påpekar det essentiella i frågan:

DET RÖR SIG OM MAKT i din sjuka 'guds' mytologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in