2013-10-26, 20:30
Medlem
Hej,

Tänkte kolla en grej. Jag ska på visning imorrn, på en lägenhet jag är rätt säker på att jag vill ha. Vad tror ni är psykologiskt bäst vad gäller budgivning?

A) Vara först att bjuda, redan på plats. Min förhoppning är att folk eventuellt ger upp om de redan ser att nån är sugen på objektet. Men med risk att folk tänker tvärt om, typ "oj nån har redan bjudit, då måste jag bjuda över för att gardera mig, även om jag kanske inte tänker fullfölja köpet".

B) Bjuda någon dag efteråt, med risk att nån redan bjudit först.

C) Det spelar ingen roll alls.

Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?
Citera
2013-10-26, 20:37
Medlem
Stvres avatar
Bjuda någon på en middag

BUDA på en auktion
Citera
2013-10-26, 20:45
Medlem
Vill jag ha en lägenhet så bryr jag mig inte det minsta om vad någon annan budar. Jag budar upp till den gränsen som jag har som maxgräns för objektet budar någon över så lägger jag mig.
Citera
2013-10-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
Bjuda någon på en middag

BUDA på en auktion
Haha, det har du rätt i, nu när jag tänker efter. Ber om ursäkt för denna hemska fadäs!
Citera
2013-11-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
Bjuda någon på en middag

BUDA på en auktion

Haha.

Buda paketet

Bjuda på frakten

ONT:

Tror inte det finns något rätt eller fel sätt. Du kan ju alltid fråga mäklaren och sen göra tvärtom.
Citera
2013-11-05, 07:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Det spelar nog ingen roll, men gå inte över din egen budget eller vad liknande lägenheter nyss sålts för.

Mäklaren ska du inte lyssna på.
Citera
2013-11-05, 20:20
Medlem
Ligger lägenheten ute för ex. 1 000 000 kr och du har ett lånelöfte på 1 200 000 så ring till mäklaren och säg att du bjuder 1 100 000 kr om du får lägenheten. Funkar alltid Vill man verkligen ha lägenheten ska man slå till.
Citera
2013-11-05, 20:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Ligger lägenheten ute för ex. 1 000 000 kr och du har ett lånelöfte på 1 200 000 så ring till mäklaren och säg att du bjuder 1 100 000 kr om du får lägenheten. Funkar alltid Vill man verkligen ha lägenheten ska man slå till.
Det tycker jag låter dumt. Risken är stor att du betalar för mycket. Det är riktiga pengar det är frågan om. Inga monopolpengar som vissa verkar tro.
Citera
2013-11-05, 23:16
Medlem
ace_secs avatar
Experterna brukar ju säga att man ska ligga på direkt. Visa intresse och köra snabba puckar, både i start och mellan buden. Däremot är det rimligt att kanske lägga max 10 000 per höjning. Men du ska klart visa att du är intresserad
Citera
2013-11-06, 09:54
Medlem
javeliners avatar
Ska du ha lyan och vill slippa konkurrens lägger du ett bud en bit över acceptpris med reservation gällande en snabb affär. Lockande som säljare att slippa visning.
Senast redigerad av javeliner 2013-11-06 kl. 10:01.
Citera
2013-11-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Ska du ha lyan och vill slippa konkurrens lägger du ett bud en bit över acceptpris med reservation gällande en snabb affär. Lockande som säljare att slippa visning.

Nu är detta kanske anekdotisk bevisföring men exakt så gjorde jag när jag köpte min nuvarande lägenhet och jag fick skriva kontrakt dagen efter så det "knepet" funkar nog hyfsat ofta.

Skulle själv hugga som en äggsjuk kobra den dagen jag säljer min lägenhet om det kom in ett bud strax över accept (accept ÄR just accept för mig) och köparen inte hade några jobbiga undantagskrav som att sälja sitt eget boende först, konstiga inflyttningsdatum osv och var beredd att skriva papper direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in