2013-11-05, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ser ni inte ens att en själ är en design som har inprogrammerat exakt vad djuret ska äta och vilka dom ska vilja sätta på för att föröka sig?

Citat:
Men ni fattar att en själ också rimligtvis är en design enligt bevisen?

Vilka "bevis". Det är snart ett år sen du började fabulera om "design" och ännu har inte minste tillstymmelse till bevis manifesterat sig.
Citera
2013-11-05, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och vad var tanken bakom att designa en homosexuel själ och ett homosexuellt djur?

Tills dess du demonstrerar validiteten av "Design" (i din tappning) är detta endast en dumfråga.

Citat:
Börjar du se att allt är designat

Citat:
Börjar du kanske se designerna i ditt eget tänkande och det visar att du är en idiotisk själ som sålt din själ för pengar som saknade värde men såg värdefulla ut?

För min del "ser" jag fortfarande inte annat än postulat.
Citera
2013-11-05, 10:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Människans själ är en intelligens som kan designa men även känna igen designer på grund av just det..

En människas själ känner även till vad som krävs för att en design ska kunna skapas dvs en intelligens som skapar designen, en intelligens som liknar människans "designerintelligens".

När kommer det annat än postulat, cirkelargumentation eller "det bara är så" om din "designade själ"?

Citat:
Jag tycker man kan se på en människa som saknar själ att dom saknar den förmågan att se designer eller bry sig överhuvudtaget om nånting. Dom är nästan som zombies.

Bristande förmåga till att se något som är osynligt, utan evidens, utan bevis och därför med stor sannolikhet inte existerer är ett tecken på rationalitet.
Citera
2013-11-05, 17:09
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så:

1/ Skrivförmåga (jag misstänker det är en metafor för intellektuell färdighet) = "själ"?

2/ Medvetande = "själ"?

Har du öht hängd med i trådens senaste utveckling, eftersom du bara börjar från ruta étt igen med imprecisa banaliteter.
Nej skrivförmågan i sig har väl inte med saken att göra, men att man är medveten och ens funderar över frågan har det.

Så kan man säga om man vill. Spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar det

Nej jag har varken ork, tid eller lust att läsa 75 sidor utan jag svarade bara på topic, fina ord använder du iaf
Citera
2013-11-05, 17:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Nej skrivförmågan i sig har väl inte med saken att göra, men att man är medveten och ens funderar över frågan har det.

Så kan man säga om man vill. Spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar det

Citat:
Nej jag har varken ork, tid eller lust att läsa 75 sidor utan jag svarade bara på topic,

Men du kunne väl ha kostat på dig att läsa såpass mycket, att tråden inte bara blir ett statisk ekko av upprepninger.
Citera
2013-11-05, 18:32
Medlem
KungPungPats avatar
Det finns mängder med vetenskap utfört på själen som tex. astralresorna som dom gjorde på Monroe institutet när dom tog fram ljudvåger för att göra det lättare att astralresa..

Men sen så ska dessa bevisförnekar säga sin tro om bevisen och det blir då svårt att diskutera när bevisen inte är det som diskuteras utan en jävla tro om att bevisen inte existerar..
Citera
2013-11-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag ser ändå inte behovet av ett medvetande och ett syfte. En bäck önskar inte rinna nedåt, men förhållandena styr den ändå dit. Det finns inget medvetet med vattnets kretslopp på vår planet, men ändå har det så otroligt långtgående konsekvenser för planeten och livet på den.
Det första syntetiska DNA vi skapade, XNA, muterar och utvecklas precis som vanligt DNA. Jag ser det som en naturlig process, något som bara händer. Det följer minsta motståndets lag, påverkas av miljön och får energi inom det uppvärmda och energirika närområdet runt en stjärna och föder enkelt sagt ökande komplexitet.
Men som du säger, det som skiljer våra synsätt är syfte och en intelligens eller medvetenhet. Det återstår bara att finna den eller en inverkan som inte kan förklaras med de naturliga lagarna. Det vill säga om du inte vill falla tillbaks till skapargudsidén istället där allt sätts igång och sedan lämnas ifred.

Slumpen förklarar slumpmässiga mutationer, men fördelarna och förändringarna kommer från överlevnad. Den mest anpassade individen för sina gener vidare vilket gör att miljön finslipar varelserna i den. Det är inget slumpmässigt i det.

Inprogrammerat, eller en evolutionär fördel som behövdes för att ta oss hit?

Ta nu inte min diskurs som aggressiv eller att jag bråkar, jag finner det högst stimulerande.
Vi ligger väldigt nära i förståelse och syn på saker tycker jag, vilket leder till en mycket intressantare diskussion än det vanliga man stöter på här i forumet. Det är vad som testar mina egna åsikter och filosofier och ytterst varför jag är här. Mycket trevligt.

Uppfattar dig inte som aggressiv. Det är givande, jag har inte så många människor i min omgivning som är intresserade av sådana här frågor.

Minsta motståndets lag säger du. Borde det inte vara ingen utveckling alls? Då krävs inga energikrävande processer och universum kan vara en öken av sten, hetta och här och var lite vatten som inte gör någon nytta. Men när möjligheten finns så utvecklas liv trots att det krävs energi.
Som du säger så rinner vattnet nerför berget, för att det inte kan göra annat, men det sker utan arbete. Livsformer uppstod trots att det krävs arbete, en ansträngning, för att upprätthålla liv.
Arbetet som har förflyttat vattnet till den plats där det här möjlighet att rinna nerför berget görs ju av solen. Ska man jämföra uppkomsten av liv med avdunstning av haven? Då för att komma undan tanken på att ett syfte känns nödvändigt med liv.
Att livet är en form av kondensation pga tillförd solenergi under rätt omständigheter?
Citera
2013-11-05, 18:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns mängder med vetenskap utfört på själen som tex. astralresorna som dom gjorde på Monroe institutet när dom tog fram ljudvåger för att göra det lättare att astralresa..

Försök nu hålla lite ordning på vad Monroe-institutet har för vetenskapliga belägg och om vad.

Citat:
Men sen så ska dessa bevisförnekar säga sin tro om bevisen och det blir då svårt att diskutera när bevisen inte är det som diskuteras utan en jävla tro om att bevisen inte existerar..

Jag tror knappast att det finns nån här, som "förnekar" dina "bevis" eftersom du inte presenterar några och inte ens vet vad "bevis" är.
Citera
2013-11-05, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Uppfattar dig inte som aggressiv. Det är givande, jag har inte så många människor i min omgivning som är intresserade av sådana här frågor.

Minsta motståndets lag säger du. Borde det inte vara ingen utveckling alls? Då krävs inga energikrävande processer och universum kan vara en öken av sten, hetta och här och var lite vatten som inte gör någon nytta. Men när möjligheten finns så utvecklas liv trots att det krävs energi.
Som du säger så rinner vattnet nerför berget, för att det inte kan göra annat, men det sker utan arbete. Livsformer uppstod trots att det krävs arbete, en ansträngning, för att upprätthålla liv.
Arbetet som har förflyttat vattnet till den plats där det här möjlighet att rinna nerför berget görs ju av solen. Ska man jämföra uppkomsten av liv med avdunstning av haven? Då för att komma undan tanken på att ett syfte känns nödvändigt med liv.
Att livet är en form av kondensation pga tillförd solenergi under rätt omständigheter?

Visst har universum en dynamik; och denna är baserat på dom asymmetriska polariteter som fanns i initial-villkoren. Att inflika ett "syfte" i denna dynamik är bara en metafysisk spekulation som tills vidare har så gott som inget belägg.
Citera
2013-11-05, 18:51
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Försök nu hålla lite ordning på vad Monroe-institutet har för vetenskapliga belägg och om vad.

Jag tror knappast att det finns nån här, som "förnekar" dina "bevis" eftersom du inte presenterar några och inte ens vet vad "bevis" är.

Ååh nejdu jag har inget intresse av att repetera en gång till för dig din proffessionella repeterare..

Jo bevis är när vi uppfunnit en multidimensionell kamera så vi kan ta en bild på en annan dimension åt dig eftersom Mornoe institutets kartläggning av den dimensionen inte duger och instruktioner hur du tar dig till den dimesionen genom portalen i ditt huvud. För tro det eller ej, du är inte en fysiska krop.
Citera
2013-11-05, 19:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo bevis är när vi uppfunnit en multidimensionell kamera så vi kan ta en bild på en annan dimension åt dig

Detta är ditt problem på den nivå du fungerar.

Själv skulle jag mer än gärna lyssna på filosofer och vetenskaps-teoretiker som kommer med rationell kunskap .... oavsett om denna kunskap kanske skulle vara mer fantastisk än science fiction.

Citat:

Citat:
eftersom Mornoe institutets kartläggning av den dimensionen inte duger och instruktioner hur du tar dig till den dimesionen genom portalen i ditt huvud.

Vad är det du inte förstår i min uppmaning om att hålla ordning på Monroe-institutets vetenskapliga belägg och om vad.

Citat:
För tro det eller ej, du är inte en fysiska krop.

Jag är ju som bekant inte tros(~faith)-benägen och särskild inte på ditt sätt. Att du har en tro (~faith) är din sak, men det innebär inte att jag behövar acceptera denna som 'fact'
Citera
2013-11-05, 19:10
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Detta är ditt problem på den nivå du fungerar.

Själv skulle jag mer än gärna lyssna på filosofer och vetenskaps-teoretiker som kommer med rationell kunskap .... oavsett om denna kunskap kanske skulle vara mer fantastisk än science fiction.

Vad är det du inte förstår i min uppmaning om att hålla ordning på Monroe-institutets vetenskapliga belägg och om vad.

Jag är ju som bekant inte tros(~faith)-benägen och särskild inte på ditt sätt. Att du har en tro (~faith) är din sak, men det innebär inte att jag behövar acceptera denna som 'fact'
Du bevisar din själs existens genom att vara fri i tankarna dvs tänk inte på nånting utan slappna av och bara va vaken, efter cirka 10-15 minuter kommer du börja känna rörelser, jag själv gungar loss men min astralkropp från min fysiska kropp och gungningarna är djupa också det känns som att vara på havet.

Om du skriver ner att du vill astralresa och komma ihåg drömmar så kommer du få hjälp av dtt högre själv att göra det, om du kan se orden så skriv ner det du vill..

Om du har en själ kvar dvs, och sluta nvända flou för det är inte ett gift som är bra för tänderna det är ett gift som placerar ett skal runt ditt trdje öga/själ som gör det svårt att använda den.

Och vill du har mer info först så kolla upp vetenskapen som Monroe institutet skapade, dom har ljudvågor och Robert Monroe skrev böcker som beskriver hur fjärde dimensionen är , han menar att han kartlagt hela 4e dimensionen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in