2013-11-05, 14:30
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majong6386
Jag tolkar det som att han/de lämnade dom vid tolv, och alltså att "allt det hemska" böja hända vid 00.
Men jag undrar över att det står, "efter att vi åkte därfifrån". Vi? Åkte?

Något luktar katt här säger jag bara!
Citera
2013-11-05, 14:33
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollyvanarx
Något luktar katt här säger jag bara!
Förresten Vaddå bara 20 minuter efter att VI åkte därifrån..... han sa ju att han hann sticka eller var han med på en del av skiten som hände??
Citera
2013-11-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag håller med dig. Jag tycker dock att det är värt att påpeka att psykvårdens förmåga att bedöma personers farlighet korrekt brukar vara minst sagt begränsad, för att nu inte nämna att förmågan att i första hand utgå från evidensbaserade kunskaper vid bedömningar verkar ofta vara minst sagt varierande från inrättning till inrättning. Jag undrar dock om de verkligen skulle vara så opåverkade av den svenska offentligheten att de skulle våga släppa ut honom inom kort, med tanke på den uppmärksamhet det förmodligen skulle ge, åtminstone om han begår liknande brott igen.

Det förefaller iallafall ganska självklart att han är häktad under utredningstiden. Thomas Bodström försökte få honom frigiven med motivering att GM inte minns något av mordnatten.

Jag tvivlar att man släpper ut honom även om utredningstiden skulle bli väldigt lång.
Citera
2013-11-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Kan man av tråden dra slutsatsen att GM har missbrukat allt möjligt under nästan 15 år?

Eftersom polisen tog honom direkt så har polisen haft möjlighet att ta prover så svaret lär väl komma vilka droger han hade i sig. Historiken och hans egna berättelse antyder ett 15 år långt missbruk av droger.
Citera
2013-11-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elon.fiske
Det var ju en jävligt bra jämförelse!
Du måste vara efterbliven!

Rödby har ingen likhet med detta fall!
Här är det ju en neger som gått banans. Inte en svenne som känner sin familj hotad av ett gäng smågangsters

Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Vad är det för svampar du har tuggat på? Finns ju inte en ända detalj gemensamt mellan Rödeby och dessa mord.

Det är inte ett absolut faktum att bara för att en person begår helt sinnessjukta mord så är det inte direkt att betrakta som en psykisk störning.

Vilka orsaker som ligger bakom själva gärningen i sig är av mindre intresse om Thomas Bodström väljer att yrka på ASP (allvarlig psykisk sjukdom). I båda fallen kan denna grund åberopas till stöd för vård istället för fängelse. Till skillnad från Norge där "tillräknelighet" kan vara en ansvarsbefriande grund, är motsvarande betydelse i svensk rätt endast relevant för påföljdsvalet. Det är således av relevans att utreda huruvida GM vid gärningstillfället led av en tillfällig sinnesförvirring eller inte, samt om så var fallet, vilka rättsfall som i den delen kan åberopas till stöd för att påverka rättens bedömning.

Ni två vars korkade kommentarer jag här ovan bemödade mig med att recitera kan inte dra slutsatser baserade på ett generellt händelseförlopp vars olika gärningsmoment för er fortfarande är helt okända. Principen som jag nämnde, vilken kan bli aktuell i förevarande fall, är av desto större intresse än att genom subjektiva antaganden såväl fastslå som utesluta egentliga händelseförlopp. Att inte ha förmåga till ett komparativt tänk jämte en allsidig utredande ådra är nåväl ingenting som ni bör klandras för, men att utdela tillmälen som "efterbliven" när era resonemang och språkbruk vilar på en skogsbonde-nivå är att skjuta sig själv i foten.
Citera
2013-11-05, 15:13
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Men varken kvinnomördare eller barnamördare står väl speciellt högt i rang hos andra medfångar kan jag tänka mig?

Våran MGM är ju både och.

Edit: Och om det även sig att han gjort buisness med småkillar så lär hans status knappast höjas.

Släpp TV-kontrollen nu...
Vilka tror du sitter dömda för mord? Hälften är väl kvinno/barnmördare kan jag tro - och deras respekt på kåken beror helt på deras förmåga att hävda/försvara sig själva. Vem skulle förresten straffa dem? En tanig kurd eller syrian som själv smäller på frugan vid behov? En Bandidosmedlem som själv langar knark till tonåringar? Skulle inte tro det...

Nä, den enda chansen till ett 'extrastraff' skulle vara om BO (TG) är tattare...vilket man skulle kunna tro när man kollar resten av hans WT-familj...möjligen skulle det kunna finnas någon heder bland andra tattare att straffa GM lite extra...men fan tro't.
Citera
2013-11-05, 15:15
Medlem
"Mycket ryktesspridning på nätet efter dubbelmordet"

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/mycket-ryktesspridning-pa-natet-efter-dubbelmordet-6607631-artikel.aspx

Undra vilken/vilka sidor han kan syfta på?
Citera
2013-11-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okunniglkpg

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/mycket-ryktesspridning-pa-natet-efter-dubbelmordet-6607631-artikel.aspx

Kommentar från någon till den artiklen:
Citat:
I just detta fallet var ju ryktesspridningen riktig. Är man från Kongo så är man inte svensk.
Citera
2013-11-05, 15:31
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Jag undrar hur det kommer sig att han drar ryktesspridning och diskussioner (spekulationer) över en kam?
Menar han att normalsvensken inte kan skilja på detta?

De flesta ryktena uppkommer ju vid köksbordet och på "stan" som sedan förvanskas genom hörsägen i flera led. Och om de sedan hamnar här korrigeras de väl snarare om de är direkt felaktiga.

Det är skillnad på att påstå något än att förutsättningslöst diskutera olika hypoteser.
Citera
2013-11-05, 15:36
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:

Ärligt talat så har jag en viss förståelse i detta fallet.
Jag tror aldrig jag har varit med om en tråd som har varit så snurrig enda från början med mängder av direkt felaktiga påståenden.
Vad jag menar är att det är ok att spekulera men att försöka föra fram rena spekulationer som trådsanning då blir det helt galet till slut.
Det är exempelvis bara att läsa inläggen igår kväll och inatt som klart visar hur otroligt galet det kan bli. Nu var händelsen i natt ett missförstånd men nog har det funnits mängder av felaktiga trådsanningar. Även jag själv fick bekräftelse på att jag hade rätt i min spekulation angående den kvinnliga BO, vilket i efterhand visade sig vara fel.
Det kanske vi skall ta lärdom av
Citera
2013-11-05, 15:44
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det är en vittnesutsaga - inte ett fastslaget händelseförlopp.
Notera att det inte stämmer med 34-åringens vittnesutsaga; att pojkarna såg ut att gå frivilligt med mannen. Notera också att polisen ska ha uttryckt till 34-åringen att de var tacksamma att han hörde av sig, eftersom polisen (efter förhör med 14-åringen) behövde klarlägga de saknade två timmarna mellan midnatt och 02.

Pojken har allt att vinna på att ge mannen all skuld för de två saknade timmarna. Han har ju redan utmålats som ett monster - med all rätt - så då kan han lika gärna få extra skit. Det är mycket som fortfarande är oklart här. Andrahandsuppgifter från pojkens släktingar i media förändrar inte det faktumet.

Det är riktigt, uppgifter i slaskmedia skall tas med största försiktighet. Innan brottsutredningen är klar kan vi inte veta säkert vad som hände.
Citera
2013-11-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Ärligt talat så har jag en viss förståelse i detta fallet.
Jag tror aldrig jag har varit med om en tråd som har varit så snurrig enda från början med mängder av direkt felaktiga påståenden.
Vad jag menar är att det är ok att spekulera men att försöka föra fram rena spekulationer som trådsanning då blir det helt galet till slut.
Det är exempelvis bara att läsa inläggen igår kväll och inatt som klart visar hur otroligt galet det kan bli. Nu var händelsen i natt ett missförstånd men nog har det funnits mängder av felaktiga trådsanningar. Även jag själv fick bekräftelse på att jag hade rätt i min spekulation angående den kvinnliga BO, vilket i efterhand visade sig vara fel.
Det kanske vi skall ta lärdom av

Sant, det var för många som började skena iväg alldeles utifrån att någon skrev att GM ex kände det kvinnliga offret. Ett missförstånd givetvis, men flera skrev väldigt avancerade teorier om att hela händelsen hade ett syfte att lura ut kvinnan från sin bostad. Knasigt värre.

Vi borde alla försöka att skriva bättre och tänka efter först, även om man spekulerar utifrån väldigt knapphändiga uppgifter.

Till försvar för denna tråd så är det många som har träffat klockrent och även gett mycket saklig information som stämmer.

Vi är alla bestörta över morden och vill veta varför sådant här förekommer. Tyvärr har vi misslyckats här.

Ingen vet ännu motivet och vad som egentligen hände med pojkarna under närmare 2 timmar. Det är många oklarheter här.

Själva morden verkar vara ganska så uppklarat hur det gick till.

Något som också är oklart är vad polisen menat med fler händelse i närtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in