2013-11-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Finns svaret på de 2 ”tomma” timmarna på Tallkullegatan?

Varför tror du de var just på Tallkullegatan?
Citera
2013-11-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majong6386
Varför tror du de var just på Tallkullegatan?

Det var från ett inkopierat PM. Vet inget mer
Citera
2013-11-05, 13:41
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Fan får ont i magen när jag läser händelseförloppet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17783226.ab

"14-åringen ska ha berättat för polisens utredare att han försökte gå före, så pass långt ifrån mannen att han skulle kunde springa därifrån. Men den vuxne fångade hela tiden in honom, la armen om halsen och tryckte så hårt att pojken fick svårt att andas."

Snacka om hopplös situation.

Det är en vittnesutsaga - inte ett fastslaget händelseförlopp.
Notera att det inte stämmer med 34-åringens vittnesutsaga; att pojkarna såg ut att gå frivilligt med mannen. Notera också att polisen ska ha uttryckt till 34-åringen att de var tacksamma att han hörde av sig, eftersom polisen (efter förhör med 14-åringen) behövde klarlägga de saknade två timmarna mellan midnatt och 02.

Pojken har allt att vinna på att ge mannen all skuld för de två saknade timmarna. Han har ju redan utmålats som ett monster - med all rätt - så då kan han lika gärna få extra skit. Det är mycket som fortfarande är oklart här. Andrahandsuppgifter från pojkens släktingar i media förändrar inte det faktumet.
Citera
2013-11-05, 13:44
Medlem
Finns det några prognoser om hur mycket tid åklagaren måste ha för att kunna åtala?
Citera
2013-11-05, 13:47
Medlem
Rebellion79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
I fängelset kommer han säkert att stå längre ner än längst ner i hierarkin

Hmm, inte för att vara den som är den, kanske annorlunda på männens avdelningar, men den där hierarkin existerar typ endast som en myt.

Den finns förvisso, men det är mest pedofiler som ligger illa till där.
Annars har de flesta trots vidriga brott i bagaget inte så avsevärt stor risk att bli illa behandlade.
Tyvärr måste jag ju säga.
Tragisk händelse f;ö.
Citera
2013-11-05, 13:56
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79
Hmm, inte för att vara den som är den, kanske annorlunda på männens avdelningar, men den där hierarkin existerar typ endast som en myt.

Annars har de flesta trots vidriga brott i bagaget inte så avsevärt stor risk att bli illa behandlade.
Tragisk händelse f;ö.

Just därför placeras fångar som har begått sexualbrott mot barn på egna avdelningar i Sverige. Många svenskars syn på det svenska rättsväsendet bygger inte sällan på amerikanska filmers och tv-seriers fiktiva skildring av USA:s rättsväsende, även om sammanblandningen i första hand gäller för det svenska domstolsväsendet snarare än för den svenska fångvården.
Citera
2013-11-05, 14:03
Medlem
Ge mig namn på den tredje killen som var tillsammans med TG och VR under kvällen men lyckades fly innan han hamnade i GMs klor.
Citera
2013-11-05, 14:16
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Ge mig namn på den tredje killen som var tillsammans med TG och VR under kvällen men lyckades fly innan han hamnade i GMs klor.

Detta är det som finns i tråden:

http://www.n0.se/v/f/0d093_bild.png

Det bör rimligen vara den killen, vad han nu heter.
Citera
2013-11-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79

Tragisk händelse f;ö.

Helt klart hamnar han på en ganska låg nivå i hierarkin i fängelset. Jag skulle gissa på snäppet över pedofiler. Men det beror mycket på vad som framkommer om GM, hans motiv och aktiviteter med barnen han träffade.

Han mördade en helt försvarslös kille på 15 år. Det är väldigt väldigt lågt, han langade förmodligen (ej bekräftat än) droger till barnen. Han mördade en kvinna.

Inget av det är värt mycket i fängelset. Han har suttit inne tidigare och då framförallt för brott utförda mot sitt ex och sina barn. Han har tydligen varit inblandad i våld även inne i fängelset.

Min teori är att både psykvård och fängelse, vilket han nu hamnar i, får ta stor hänsyn till GM oberäkneliga våldsbenägenhet. Troligen kommer även de andra fångarna att tveka att bråka med GM eftersom det inte verkar finnas några spärrar, men det är möjligt att GM pga droger kommer i konflikt med redan existerande langare/drogmissbrukare inne i fängelset. Som jag förstått det har GM drogmissbruk varit ganska långvarig och tungt.
Citera
2013-11-05, 14:24
Medlem
hollyvanarxs avatar
Om jag inte misstyder det inlägget som visades på den saknade kompisen så har det hänt bara20 min efter de skildes åt så alltså har han vart med dem längre tid än han har uppgett isf då tätnar mystiken

M.V.H
Citera
2013-11-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollyvanarx
Om jag inte misstyder det inlägget som visades på den saknade kompisen så har det hänt bara20 min efter de skildes åt så alltså har han vart med dem längre tid än han har uppgett isf då tätnar mystiken

M.V.H

Jag tolkar det som att han/de lämnade dom vid tolv, och alltså att "allt det hemska" böja hända vid 00.
Men jag undrar över att det står, "efter att vi åkte därfifrån". Vi? Åkte?
Citera
2013-11-05, 14:29
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Jag har dock teorin att GM är såpass instabil att det kan hända att psykvården inte vågar släppa ut honom igen. Men som sagt, mycket av problemen GM har beror på ett kraftigt drogmissbruk och då är det snarare frågan hurpass mycket drogerna har skadat hans hjärna som avgör ifall man kommer att våga släppa ut honom igen. Han är tydligen en ganska lång och våldsam historia bakom sig.

Jag håller med dig. Jag tycker dock att det är värt att påpeka att psykvårdens förmåga att bedöma personers farlighet korrekt brukar vara minst sagt begränsad, för att nu inte nämna att förmågan att i första hand utgå från evidensbaserade kunskaper vid bedömningar verkar ofta vara minst sagt varierande från inrättning till inrättning. Jag undrar dock om de verkligen skulle vara så opåverkade av den svenska offentligheten att de skulle våga släppa ut honom inom kort, med tanke på den uppmärksamhet det förmodligen skulle ge, åtminstone om han begår liknande brott igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in