Citat:
Hur många utbildningsplatser finns det nuförtiden i hela landet
och hur många tar examen varje år?
Vad får folk för jobb?
Väldigt många med fleråriga erfarenheter söker de bra jobben
men vet inte om denna trend är ökande eller minskande - men
sånt innebär svårigheter för nyutexaminerade
Skulle själv hellre satsa på en utbildning där man lär sig göra
bensin av (vanligt) vatten men har inte hittat någon sådan än.
och hur många tar examen varje år?
Vad får folk för jobb?
Väldigt många med fleråriga erfarenheter söker de bra jobben
men vet inte om denna trend är ökande eller minskande - men
sånt innebär svårigheter för nyutexaminerade
Skulle själv hellre satsa på en utbildning där man lär sig göra
bensin av (vanligt) vatten men har inte hittat någon sådan än.
Nä den personen tystades ner genom att stora oljebolag tystade ner det hela. Ska man hålla på med juridik så ska man vara väldigt intresserad av det, jag måste nästan säga att man ska brinna för det. Av egen erfarenhet så vet jag att jurister, av både yngre och äldre snitt många gånger sitter på helgerna för att hitta detaljer i utredningar, rättegången som helhet, vittnesutsagor etc och sedan ringer upp för att meddela vad som kan anses vara relevant att döma till. Det är inte ett 8-17 jobb i något avseende, eller ja det kanske det kan vara men man kommer inte bli bra på jobbet eller eftertraktad då.
Tingsnotarier som är med på nästan varje rättegång är riktigt drivna och de skolas också in i rollen som domare genom att de turas om att skriva protokoll/vara domare under dagar då det kan vara varierande fall. Men det jag har lärt mig när vi resonerar i en överläggning är att de faktiskt är vassa på vad lagboken säger och vilket utslaget bör bli. Därmed inte sagt att det alltid är rätt, men det är helt klart vassa individer som kan argumentera och föra en bra dialog, utan att använda lagboken hela tiden samt resonera utifrån vad som faktiskt sägs och vilka bevis som läggs fram i en rättegång. Man måste nog tycka om yrket för att lyckas riktigt bra, man måste nog brinna för det en hel del, det är min uppfattning.