2013-10-30, 21:25
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Bred arbetsmarknad är inte samma sak som bra arbetsmarknad. Att arbetsmarknaden för jurister är bred råder det nog ingen tvekan om. Här finns klassiska juristyrken som advokat, åklagare och domare, men även andra arbetsplatser så som myndigheter och företag är i behov av jurister. Dessutom, med en juristexamen så är du gångbar även inom andra yrken som kanske framförallt lockar ekonomer eller t o m statsvetare. Arbetsmarknaden för jurister, generellt sett, är däremot nog inte allt för god p g a den överetablering jag nämnde, men har man bra betyg så tror jag inte att det är några problem däremot.

*Det är många arbetstillfällen som inte utannonseras via arbetsförmedlingen.

Det hade jag inte heller skrivit. Annars tycker jag att ditt inlägg är relevant.

Citat:
*Det är många arbetstillfällen som inte utannonseras via arbetsförmedlingen.

Vilken webbsida skulle du hänvisa till när det kommer till juristtjänster? På arbetsförmedlingen finns nästan inga sådana tjänster.
Citera
2013-10-30, 21:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Vilken webbsida skulle du hänvisa till när det kommer till juristtjänster? På arbetsförmedlingen finns nästan inga sådana tjänster.
Kontakter. Byråernas hemsidor. Vänners vänner. Du kan väl inte tro att alla lediga tjänster faktiskt läggs ut på Arbetsförmedlingens hemsida?
Citera
2013-10-30, 21:45
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kontakter. Byråernas hemsidor. Vänners vänner. Du kan väl inte tro att alla lediga tjänster faktiskt läggs ut på Arbetsförmedlingens hemsida?
Ja, alla lediga tjänster finns på Arbetsförmedlingen. Det finns inga lediga juristtjänsten som inte annonseras på AF .

Om "kontakter" ska vara den främsta källan till juristjobben så låter det minst sagt oroväckande måste jag säga.

Jag är faktiskt intresserad av att läsa till jurist, men jag har redan en lång utbildning och examen bakom mig och har inte råd att missta mig igen.
Citera
2013-10-30, 21:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ja, alla lediga tjänster finns på Arbetsförmedlingen. Det finns inga lediga juristtjänsten som inte annonseras på AF .

Om "kontakter" ska vara den främsta källan till juristjobben så låter det minst sagt oroväckande måste jag säga.

Jag är faktiskt intresserad av att läsa till jurist, men jag har redan en lång utbildning och examen bakom mig och har inte råd att missta mig igen.
Det lät på dig som att alla lediga tjänster i hela Sverige skulle finnas på Arbetsförmedlingens hemsida, därav min kommentar. Att tro det är tämligen naivt. Det är bara att gå till myndigheters, organisationers och företags hemsidor, du kommer hitta mängder av annonser. Förstår inte varför dessa skulle lägga tid på att få upp annonser på Arbetsförmedlingens hemsida när arbetssökande faktiskt självmant letar upp arbetsgivarna.

Du har uppenbarligen ingen koll. "Har inte råd att missta mig igen." Är du tappad? Kollar du i tråden ser du att arbetslösheten hos jurister är synnerligen låg.
Citera
2013-10-30, 21:51
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Som jag skrev ovan så läs inte till jurist om du inte är beredd på att lägga ner betydande tid och energi för att få goda betyg, men är du det och lyckas så tror jag inte att det kommer bli några problem för dig på jobbfronten.
Citera
2013-10-31, 08:30
Medlem
Hur många utbildningsplatser finns det nuförtiden i hela landet
och hur många tar examen varje år?

Vad får folk för jobb?

Väldigt många med fleråriga erfarenheter söker de bra jobben
men vet inte om denna trend är ökande eller minskande - men
sånt innebär svårigheter för nyutexaminerade

Skulle själv hellre satsa på en utbildning där man lär sig göra
bensin av (vanligt) vatten men har inte hittat någon sådan än.
Citera
2013-10-31, 17:09
Medlem
Detets avatar
Har gått och funderat på det här med juristutbildning, är det något att bli som introvert? Läste en text och såg det här:
"Det Susan Cain – en framgångsrik, men introvert, amerikansk jurist – visar är vilken styrka det finns i de introverta just i och med att de (vi) inte springer på alla bollar utan drar sig tillbaka och tänker efter först. För att vi inte måste vara de som syns mest och bäst, utan kan ta den iakttagande, lyssnande rollen. Enron bestod inte av introverta tänkare, om man säger så."

Vad tror ni om att bli jurist som introvert, är det överjävligt dumt eller?
Citera
2013-10-31, 17:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detet
Har gått och funderat på det här med juristutbildning, är det något att bli som introvert? Läste en text och såg det här:
"Det Susan Cain – en framgångsrik, men introvert, amerikansk jurist – visar är vilken styrka det finns i de introverta just i och med att de (vi) inte springer på alla bollar utan drar sig tillbaka och tänker efter först. För att vi inte måste vara de som syns mest och bäst, utan kan ta den iakttagande, lyssnande rollen. Enron bestod inte av introverta tänkare, om man säger så."

Vad tror ni om att bli jurist som introvert, är det överjävligt dumt eller?
Torde inte vara några bekymmer, finns många kommuner i övre Norrland som söker folk.

Men set inte problemet. Finns några på programmet här som är tysta och inte lika "på" som andra. Visst, detta minskar chanserna att knyta kontakter via nätverkande, men jobb finns det alltid. Du kan tex få en notarieplats utan att ens behöva gå på en intervju.
Citera
2013-10-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Torde inte vara några bekymmer, finns många kommuner i övre Norrland som söker folk.

Men set inte problemet. Finns några på programmet här som är tysta och inte lika "på" som andra. Visst, detta minskar chanserna att knyta kontakter via nätverkande, men jobb finns det alltid. Du kan tex få en notarieplats utan att ens behöva gå på en intervju.

Hur är det med yrken som domare, åklagare och försvarsadvokat?
Citera
2013-10-31, 19:14
Medlem
RullstolarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
+ Oerhört intressant ämne med en enorm spännvid
+ Intellektuellt utmanande, glöm korvstoppning här gäller argumentation och förmåga att se mönster och sammanhang
+ Bred arbetsmarknad
+ Allmänbildande
+ Statusfylld utbildning
+ Möjlighet till god löneutveckling och inte minst personlig utveckling (man är inte fast i ett visst yrke eller ämnesområde utan kan byta om nu gräset skulle te sig grönare på andra sidan)
+ Oerhört begåvade och duktiga lärare (gäller Lund, men är säkert så överallt). Lärarna är dessutom väldigt hjälpsamma och sociala

- Dyr kurslitteratur
- Överetablering på juristmarknaden vilket skapar en oerhörd betygshets
- Förmodligen den utbildning som läser flest sidor per poäng, m a o förbered dig på att få studera, studera och studera
- Psykiskt påfrestande p g a betygshetsen

En sak till bör tilläggas, ska du påbörja juristutbildningen så se till att gå "all in". Detta hänger samman med den överetablering som finns och det gäller att försöka få så goda betyg som möjligt för då öppnas fler dörrar. Således, läs inte till jurist om du tänkt glida dig igenom utbildningen med mediokra betyg.

Ytterligare en sak: personligen hade jag undvikit Göteborgs juristprogram.

Jag visste inte att det fanns en så stor betygsskala på juristprogrammet. Personligen trodde jag att det bara var IG, G och VG på alla program. Tänkte absolut inte glida igenom utbildningen, utan verkligen satsa på det. Men självklart är det säkert extremt svårt att få högsta betyg och att det var så mycket hets om det visste jag inte. Det låter verkligen som en rolig och givande utbildning, men det känns lite sisådär att "Vad händer om jag misslyckas med betygen", vad kommer det bli av mig då? Jag uppskattar ditt svar!
Undrar också, varför inte Göteborg? Självklart tar jag hellre Lund, men undrar bara!
Tack!
Citera
2013-10-31, 19:16
Medlem
RullstolarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Kan bara säga testa det! Kör på och om du inte tycker om det är det bara att hoppa av. Jag trodde juridik skulle vara mycket tråkigare än vad det faktiskt är, helt ärligt. Så mitt bästa tips är testa introduktionskursen.

Låter som en bra ide!
Introduktionskursen? Har ingen aning om vad det är Är det när jag har börjat eller gör jag det tidigare?
Citera
2013-10-31, 19:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullstolarN
Jag visste inte att det fanns en så stor betygsskala på juristprogrammet. Personligen trodde jag att det bara var IG, G och VG på alla program. Tänkte absolut inte glida igenom utbildningen, utan verkligen satsa på det. Men självklart är det säkert extremt svårt att få högsta betyg och att det var så mycket hets om det visste jag inte. Det låter verkligen som en rolig och givande utbildning, men det känns lite sisådär att "Vad händer om jag misslyckas med betygen", vad kommer det bli av mig då? Jag uppskattar ditt svar!
Undrar också, varför inte Göteborg? Självklart tar jag hellre Lund, men undrar bara!
Tack!
Vill du veta vad man blir med kassa betyg, finns en tråd med vad B-jurister kan syssla med. Du hittar den om du söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in