Citat:
Ursprungligen postat av
hdnine
1. Avanza erbjuder bara en typ av konto för aktiehandel eller har de fler?
2. Vad kostar detta konto mig per månad eller år? Typ har de avgifter eller liknande eftersom de måste gå med vinst också?
3. Hjälper de till med skatteuträkningar och sådant vid deklaration?
Flera. 0 kronor. Skatteuträkningar behöver du endast om du handlar med aktier i en vanlig vp-depå. Undvik det. Annars kostar det 99 kronor hos Avanza tror jag. Som platinakund får du det gratis.
Citat:
1. De är tre termer jag försökt förstå mig på: avkastning (= vinst vid försäljning?), utdelning (=pengar som ges till ägarna varje år?) och direkt avkastning (?) -- vad är skillnanden mellan dessa?
Utdelning=direktavkastning.
Citat:
2. Kan man på Avanza se vilka fonder som ger årlig utdelning eller framkommer det ifrån bolagens informationsutskick? Jag investerar självklart för att tjäna pengar så denna info är viktig.
Tror inga svenska fonder ger utdelning längre. Det gjordes tidigare endast av skatteskäl. Finns ingen som helst anledning för en fond att ge utdelning, alla utdelningar från aktier som ingår i fonden återinvesteras i fonden. Sälj av andelar när du behöver pengar.
Citat:
3. För en "fast" årlig utdelning bör jag väl investera i stabila företag, men för en högre eventuell avkastning är det mera riskfyllda företag som gäller. Stämmer detta?
Ja.