2013-11-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Har du lust att motivera det lite? Bara så jag vet att jag gör ett välgrundat val.

När jag väl sätter igång så blir det ju ändå affärer på 10.000-tals kronor. Gick mest på att de skrev att Premium är för den som vill spara större summor, och jag tänkte att det procentuella courtaget slår mer än skillnaden mellan 39 kr/99 kr.
Handlar du för mer än 66 000 SEK per affär så är premium för dig.
2013-11-04, 16:21
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Brytgränsen för brons-kontot är 66000 kronor per affär (* 0,15% = 99 kr), men gör man såna affärer kommer man snabbt upp i platina och då är brytpunkten 82500 kronor (* 0,12% = 99 kr).

Om de flesta av dina affärer blir mer än 66000 kronor så visst, kör på premium.

Citat:
Ursprungligen postat av o-
Handlar du för mer än 66 000 SEK per affär så är premium för dig.

Tack för bra och tydliga svar, byter till Bas!
2013-11-04, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Under året 12/13 tog jag för få högskolepoäng för att fortsätta få CSN för heltidsstudier.

Inom en vecka från i dag får jag troligtvis in tjockt med högskolepoäng i systemet, och jag blir åter CSN-berättigad.

Min förra ansökan om CSN avslogs, för närvarande har jag ingen ansökan inne. Om jag ansöker i dag och får ansökan om studiemedel beviljad, får jag då något retroaktivt?

Om du får in ansökan nu så lär du inte få stöd förrän från veckan efter dina studieresultat är tillräckliga.
2013-11-05, 00:00
Medlem
Blankts avatar
Tja, jag har en fråga som säkert har ställts massa gånger, men nu e det såhär att jag har läst på komvux snart 2 terminer, första klarade jag det galant men nu andra terminen kommer jag förmodligen få IG på en kurs (matte) dvs att jag bara kommer klara 300/400p detta halvåret, kommer detta påverka mina studiemedel nästa termin? kommer jag ens kunna söka?

Evigt tacksam för svar!
2013-11-05, 06:16
Medlem
Hej. Hur fungerar det med csn och fribelopp? Kan jag fortfarande få studiemedel om jag tjänar över fribeloppet? Mellan 1juli och 31 dec har jag angett att jag tjänar 130000kr. Kan jag fortfarande få studielån? Kanske bara lite mindre?
2013-11-05, 06:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
Tja, jag har en fråga som säkert har ställts massa gånger, men nu e det såhär att jag har läst på komvux snart 2 terminer, första klarade jag det galant men nu andra terminen kommer jag förmodligen få IG på en kurs (matte) dvs att jag bara kommer klara 300/400p detta halvåret, kommer detta påverka mina studiemedel nästa termin? kommer jag ens kunna söka?

Evigt tacksam för svar!

Du ska ha klarat av minst hälften av poängen din senaste period med studiemedel, samt totalt sett inte ligga efter med mer än 200 poäng.
2013-11-05, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freddstah
Hej. Hur fungerar det med csn och fribelopp? Kan jag fortfarande få studiemedel om jag tjänar över fribeloppet? Mellan 1juli och 31 dec har jag angett att jag tjänar 130000kr. Kan jag fortfarande få studielån? Kanske bara lite mindre?

Antagligen en skvätt.
2013-11-05, 07:12
Medlem
Jag kan få en liten skvätt? Tillägger att det är 75procent i åtta veckor
2013-11-05, 13:31
Medlem
Vilket är det bästa programmet för att analysera och se aktiekurser, det bästa hade varit ett utan månadskostnad eller någon kostnad alls
2013-11-05, 14:18
Bannlyst
En kompis hade för lite poäng för att få csn vid terminens start, men nu har h*n fått tillräckligt med poäng för att få csn. Kommer h*n att få pengar för september och oktober nu, eller får h*n bara csn från och med nästa utbetalning? .
Senast redigerad av Muppenro 2013-11-05 kl. 14:22.
2013-11-05, 14:44
Medlem
Jag funderade på att börja spela på Triss eller liknande men insåg att aktier skulle vara en bättre investering. Problemet är att jag inte vet mycket om ämnet så jag har försökt läsa mig på en del och har vissa frågor som jag förhoppningsvis kan få svar på.

Har inte så bra ekonomi men tänkte lägga undan/spara 100 kr i veckan så cirka 4-500 kr per månad och tänkte använda mig av Avanza. Har inget direkt mål utan ville bara påbörja ett sparande. Planen är att så småningom ha investerat i ca 10-15 olika företag.

Så till frågorna:

Avanza
1. Avanza erbjuder bara en typ av konto för aktiehandel eller har de fler?
2. Vad kostar detta konto mig per månad eller år? Typ har de avgifter eller liknande eftersom de måste gå med vinst också?
3. Hjälper de till med skatteuträkningar och sådant vid deklaration?

Aktier
1. De är tre termer jag försökt förstå mig på: avkastning (= vinst vid försäljning?), utdelning (=pengar som ges till ägarna varje år?) och direkt avkastning (?) -- vad är skillnanden mellan dessa?
2. Kan man på Avanza se vilka fonder som ger årlig utdelning eller framkommer det ifrån bolagens informationsutskick? Jag investerar självklart för att tjäna pengar så denna info är viktig.
3. För en "fast" årlig utdelning bör jag väl investera i stabila företag, men för en högre eventuell avkastning är det mera riskfyllda företag som gäller. Stämmer detta?

Kan inte komma på fler frågor just nu så thanks! ^^
2013-11-05, 15:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdnine
1. Avanza erbjuder bara en typ av konto för aktiehandel eller har de fler?
2. Vad kostar detta konto mig per månad eller år? Typ har de avgifter eller liknande eftersom de måste gå med vinst också?
3. Hjälper de till med skatteuträkningar och sådant vid deklaration?
Flera. 0 kronor. Skatteuträkningar behöver du endast om du handlar med aktier i en vanlig vp-depå. Undvik det. Annars kostar det 99 kronor hos Avanza tror jag. Som platinakund får du det gratis.
Citat:
1. De är tre termer jag försökt förstå mig på: avkastning (= vinst vid försäljning?), utdelning (=pengar som ges till ägarna varje år?) och direkt avkastning (?) -- vad är skillnanden mellan dessa?
Utdelning=direktavkastning.
Citat:
2. Kan man på Avanza se vilka fonder som ger årlig utdelning eller framkommer det ifrån bolagens informationsutskick? Jag investerar självklart för att tjäna pengar så denna info är viktig.
Tror inga svenska fonder ger utdelning längre. Det gjordes tidigare endast av skatteskäl. Finns ingen som helst anledning för en fond att ge utdelning, alla utdelningar från aktier som ingår i fonden återinvesteras i fonden. Sälj av andelar när du behöver pengar.
Citat:
3. För en "fast" årlig utdelning bör jag väl investera i stabila företag, men för en högre eventuell avkastning är det mera riskfyllda företag som gäller. Stämmer detta?
Ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in