Citat:
Ursprungligen postat av
TimeOfYourLife
Kan rekomendera Avanza, börjar där själv nyligen och är noob. Har du E legitimation kan du signera allt direkt och komma igång. Sen gissar jag att Nordea har högre Courtage avgifter än Avanza.
Tack för tipset. Har faktiskt redan öppnat konto på Avanza nu, kom fram till det efter att ha sonderat nätet lite. Öppnat Premium-konto och ett investeringssparkonto. Ska föra över pengar strax tänkte jag.
Kommer inte klicka fram några affärer på känsla eller så utan vill göra välgrundade beslut framöver. Har en farfar som är gammal vd för ett stort svenskt företag och lyckats bra i aktie-SM osv, kommer rådfråga honom mycket. Men tar gärna emot tips här då jag har dålig koll.
Hur ser en bra procentfördelning ut för sparandet? Sparkonto - Fonder - Aktier. Och inom aktier, hur vill man fördela innehaven med tanke på risk/reward? Jag kommer se detta långsiktigt, men kommer vara aktiv när jag väl är varm i kläderna. Och om jag nu kör med en halv miljon på Avanza, under hur lång tid ska jag investera pengarna (alltså för att sprida "startvärdet")?