2013-11-02, 21:10
Medlem
Dhlns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Th3Butcher
Hur gör jag om mitt studiebidrag uteblivit från oktober månad? Ska jag vänta och hoppas på att pengarna ramlar in på kontot eller ska jag kontakta någon på CSN om detta, nån som haft liknande problem?
Vad står det under Utbetalningar i Mina Sidor?

En fråga: hamnar jag längst bak i kön om det saknas uppgifter i min ansökan, eller får jag prioritet när jag skickat in fler uppgifter?
2013-11-02, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dhln
Vad står det under Utbetalningar i Mina Sidor?

En fråga: hamnar jag längst bak i kön om det saknas uppgifter i min ansökan, eller får jag prioritet när jag skickat in fler uppgifter?

Blir som en "ny" kö bland kompletteringarna kan jag tänka mig.
2013-11-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueBromance
Tjena,

Jag har nu hoppat av alla de kurser som jag skulle nu gå här på höstterminen och har därför några frågor angående CSN.

Tanken vara att jag skulle läsa 37.5 hp (en fristående kurs ā 30hp och en kvällskurs ā 7.5hp) men jag blev tyvärr väldigt deprimerad i början av oktober. Jag klarade av förta tentan och har således klarat 7.5hp.

Problemet är att jag har fått CSN utbetalt 3 gånger: början av september, 25 september och 25 oktober. Som jag förstått det så kan man inte få studiemedel och lån för enbart 7.5hp på en termin och således bör jag betala tillbaka bidragen? Eller?

Jag har försökt kontakta CSN - jag skickade ett långt mejl där jag förklarade min situation -- men det enda de skrev tillbaka var att jag skulle gå in på Mina sidor på CSNs hemsida och ändra min ansökan, vilket jag gjorde. Jag ändrade så att jag enbart sökte studiemedel för september, 7.5hp - det var en och en halv vecka sedan. De har fortfarande inte kontakta mig och förra veckan fick jag även min tredje utbetalning för terminen.

Hur ska jag göra för att lösa detta och vilka konsekvenser kommer detta att ge mig? För jag har tänkt att plugga på VT men om jag nu får studiemedel för tid då jag inte pluggar så är jag rädd för att jag inte kommer kunna få studiemedel för i vår. Vilket vore sorgligt. Jättesorgligt.

Någon som kan hjälpa mig?
Det har fungerat för mig att skaffa ett intyg "att förevisas CSN" på att jag hade "svår depression" från läkaren (psykiater) och det intyget fick jag trots att jag började gå hos läkaren ett halvår efter jag hoppat av. CSN godtog sen intyget när jag sökte studiemedel på nytt, dock skrev de att jag måste uppfylla studiekravet i framtiden, så kanske funkar det bara en gång. Notera även att detta var ~10 år sedan, så de kanske ändrat på det sedan dess.
2013-11-03, 16:40
Medlem
the-gafferrs avatar
Jag går just nu på CSN-bidrag, endast bidragsdelen. Ponera att jag förbrukar 12 stycken terminer med fullt bidrag från CSN, inget lån, har jag då möjlighet att efter dessa 12 terminer få tillgång till lånepengarna? Eller sitter jag och förbrukar lånemöjligheter i skrivande stund, pga jag tar bidragsdelen?
2013-11-03, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Jag går just nu på CSN-bidrag, endast bidragsdelen. Ponera att jag förbrukar 12 stycken terminer med fullt bidrag från CSN, inget lån, har jag då möjlighet att efter dessa 12 terminer få tillgång till lånepengarna? Eller sitter jag och förbrukar lånemöjligheter i skrivande stund, pga jag tar bidragsdelen?

Ja, det stämmer. Då har du förbrukat de veckorna och kan inte retroaktivt lägga till lån. På eftergymnasiell nivå 240 veckor.

Det är enbart under den godkända perioden (vanligtvis 1-2 terminer) som du kan lägga till lån under pågående period. Har du godkänt studiemedel höst13 OCH vår14 och du under vår14 vill lägga till lån för ht13, så går det alldeles utmärkt i normala fall.
2013-11-04, 10:40
Medlem
JohnMosess avatar
Under året 12/13 tog jag för få högskolepoäng för att fortsätta få CSN för heltidsstudier.

Inom en vecka från i dag får jag troligtvis in tjockt med högskolepoäng i systemet, och jag blir åter CSN-berättigad.

Min förra ansökan om CSN avslogs, för närvarande har jag ingen ansökan inne. Om jag ansöker i dag och får ansökan om studiemedel beviljad, får jag då något retroaktivt?
2013-11-04, 13:01
Medlem
TheBunks avatar
Har haft mycket fonder tidigare, utan större insikt. Tänkte dock börja köra aktier, då jag såg att det går att köpa dem direkt hos Nordea. Har en dryg halvmiljon som jag framöver kommer arbeta med.

Var finns det bra nybörjarguider?

Var finns det ständigt bra uppdaterad info för den som vill placera i aktier?

Har ni några viktiga råd till mig som noob? Är min tanke om att köra på Nordea för enkelhetens skull helt fel? Ser att de flesta verkar använda Avanza här. För typ 5 år sen anmälde jag mig på Avanza och fick hem typ 8 olika avtal att skriva på. Orkade inte och körde fonder via min vanliga internetbank, Nordea.
Senast redigerad av TheBunk 2013-11-04 kl. 13:32.
2013-11-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Har haft mycket fonder tidigare, utan större insikt. Tänkte dock börja köra aktier, då jag såg att det går att köpa dem direkt hos Nordea. Har en dryg halvmiljon som jag framöver kommer arbeta med.

Var finns det bra nybörjarguider?

Var finns det ständigt bra uppdaterad info för den som vill placera i aktier?

Har ni några viktiga råd till mig som noob? Är min tanke om att köra på Nordea för enkelhetens skull helt fel? Ser att de flesta verkar använda Avanza här. För typ 5 år sen anmälde jag mig på Avanza och fick hem typ 8 olika avtal att skriva på. Orkade inte och körde fonder via min vanliga internetbank, Nordea.

Kan rekomendera Avanza, börjar där själv nyligen och är noob. Har du E legitimation kan du signera allt direkt och komma igång. Sen gissar jag att Nordea har högre Courtage avgifter än Avanza.
2013-11-04, 15:04
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeOfYourLife
Kan rekomendera Avanza, börjar där själv nyligen och är noob. Har du E legitimation kan du signera allt direkt och komma igång. Sen gissar jag att Nordea har högre Courtage avgifter än Avanza.

Tack för tipset. Har faktiskt redan öppnat konto på Avanza nu, kom fram till det efter att ha sonderat nätet lite. Öppnat Premium-konto och ett investeringssparkonto. Ska föra över pengar strax tänkte jag.

Kommer inte klicka fram några affärer på känsla eller så utan vill göra välgrundade beslut framöver. Har en farfar som är gammal vd för ett stort svenskt företag och lyckats bra i aktie-SM osv, kommer rådfråga honom mycket. Men tar gärna emot tips här då jag har dålig koll.

Hur ser en bra procentfördelning ut för sparandet? Sparkonto - Fonder - Aktier. Och inom aktier, hur vill man fördela innehaven med tanke på risk/reward? Jag kommer se detta långsiktigt, men kommer vara aktiv när jag väl är varm i kläderna. Och om jag nu kör med en halv miljon på Avanza, under hur lång tid ska jag investera pengarna (alltså för att sprida "startvärdet")?
2013-11-04, 15:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Öppnat Premium-konto och ett investeringssparkonto.
Byt till BAS.
2013-11-04, 15:24
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Byt till BAS.

Har du lust att motivera det lite? Bara så jag vet att jag gör ett välgrundat val.

När jag väl sätter igång så blir det ju ändå affärer på 10.000-tals kronor. Gick mest på att de skrev att Premium är för den som vill spara större summor, och jag tänkte att det procentuella courtaget slår mer än skillnaden mellan 39 kr/99 kr.
2013-11-04, 15:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Har du lust att motivera det lite? Bara så jag vet att jag gör ett välgrundat val.

När jag väl sätter igång så blir det ju ändå affärer på 10.000-tals kronor. Gick mest på att de skrev att Premium är för den som vill spara större summor, och jag tänkte att det procentuella courtaget slår mer än skillnaden mellan 39 kr/99 kr.

Brytgränsen för brons-kontot är 66000 kronor per affär (* 0,15% = 99 kr), men gör man såna affärer kommer man snabbt upp i platina och då är brytpunkten 82500 kronor (* 0,12% = 99 kr).

Om de flesta av dina affärer blir mer än 66000 kronor så visst, kör på premium.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in