2013-11-05, 11:51
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Någon i tråden sa att han suttit inne 3 månader i Belgien. Belastningsregister därifrån? Någon?

Det stod väl med i det belastningsregister som bifogats i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Här är GMs belastningsregister och personutredning

http://minfil.org/NeBddabfb1/B_3599-11-bru.pdf

http://minfil.org/O4B9d5bcb1/B_3599-11-yttr.pdf
Senast redigerad av flazbaz 2013-11-05 kl. 11:53.
Citera
2013-11-05, 11:51
Medlem
Polisen har hållit nya förhör, har besökt brottsplatserna och obduktioner på de två dödsoffren planeras i dag.
( källa http://www.expressen.se/nyheter/nya-forhor-efter-morden-i-ljungsbro/ )
Citera
2013-11-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Nej det gör dom inte.

Har någon tillgång till GM:s journaler?
Citera
2013-11-05, 12:04
Medlem
Har fått ett PM som jag ombetts posta här:

Ngr saker som inte tagits upp i tråden. Främst är tystnaden om vad GM, BO1 (TG) och BO2 (VR) gjorde mellan 00.00 och 02.00? Dvs, c00.00 då man närmar sig Nya Strömbron (vittnet TK) tills det offentliggjorda polislarmet 01.59 (frn ML) saknas sgs all info. Också sammanställning (#2970) gjorde av den lokalt boende quetal saknas också just den biten trots att den bygger på vad BO2 berättat.

MEN, en möjlighet som inte direkt har tagits upp här, men som eventuellt framskymtar i den samlade tillgängliga informationen ska inte glömmas bort.

1. Polisen meddelar att man har fått in många larm och ”rätt många brott begås i anslutning till det här ärendet” och ”över ett stort område som nu undersöks.” (så stort att t o m helikopter sätts in).

2 Polisen upplyser också om att och ”ambulans finns på plats 01.21” (många avfärdar det utan vidare som en felsägning, men på vilka egentliga grunder?)

3 GM säger till BO1+2: ”jag kommer inte att komma ut så jag kan lika gärna döda er”.

4 Ljungbrobornas ljus med ”Vila i frid Ebba” – är de gripna ur luften eller finns ytterligare ett offer?

Finns svaret på de 2 ”tomma” timmarna på Tallkullegatan?
Citera
2013-11-05, 12:06
Medlem
Citat:
Har GM belastningsregister från andra länder? Bör vara en viktig pusselbit för att få en helhetsbild.

Kan de som länkar filer av tex belastningsregister också skicka dem direkt till moderator så att han kan lägga upp dem i TS?

Det antyds att han spenderat någon tid som gatubarn i Belgien, där bör det finnas ett antal brott utförda för man lever knappast lagligt som gatubarn. För övrigt är det väl tveksamt om han var ett barn under den tiden... soz
Citera
2013-11-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Instämmer helt!!

Andra svenska underligheter är att den som dödar många människor får en rejäl s.a.s. mängdrabatt (!) på straffet. Den, som dödar 63 personer, får inte 63 * straffet för att döda 1 person.

S.k. "konsumtion av brott" är också upprörande.

Det straffskalemässigt svårare brottet konsumerar/absorberar (!) det/de lindrigare, när någon döms för flera brott. Maximum i straffskalan för det grövsta brottet utgör maximum för vad GM kan dömas till.

Håller med. Det är en absurd situation gentemot yrkeskriminella att de inte blir straffade för alla brotten de utför. Det ger en väldigt kraftig signal att när de väl en gång börjat så spelar det ingen roll längre om de gör fler brott.
Citera
2013-11-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det antyds att han spenderat någon tid som gatubarn i Belgien, där bör det finnas ett antal brott utförda för man lever knappast lagligt som gatubarn. För övrigt är det väl tveksamt om han var ett barn under den tiden... soz

Är det någon som har tillgång till att kolla belastningsregistret i Belgien? Sedan uppkommer naturligtvis också från om på vilka grunder han fick uppehållstillstånd? Det borde finnas en utredning där som gjorts hos dåvarande invandrarverket?

Då nuvarande migrationsverket har haft "problem" med mutkolvar som jag minns så går det även att ställa frågan HUR har GM kommit över uppehållstillståndet?
Senast redigerad av Televerket2 2013-11-05 kl. 12:13.
Citera
2013-11-05, 12:13
Medlem
Citat:
Har fått ett PM som jag ombetts posta här:

Ngr saker som inte tagits upp i tråden. Främst är tystnaden om vad GM, BO1 (TG) och BO2 (VR) gjorde mellan 00.00 och 02.00? Dvs, c00.00 då man närmar sig Nya Strömbron (vittnet TK) tills det offentliggjorda polislarmet 01.59 (frn ML) saknas sgs all info. Också sammanställning (#2970) gjorde av den lokalt boende quetal saknas också just den biten trots att den bygger på vad BO2 berättat.

MEN, en möjlighet som inte direkt har tagits upp här, men som eventuellt framskymtar i den samlade tillgängliga informationen ska inte glömmas bort.

1. Polisen meddelar att man har fått in många larm och ”rätt många brott begås i anslutning till det här ärendet” och ”över ett stort område som nu undersöks.” (så stort att t o m helikopter sätts in).

2 Polisen upplyser också om att och ”ambulans finns på plats 01.21” (många avfärdar det utan vidare som en felsägning, men på vilka egentliga grunder?)

3 GM säger till BO1+2: ”jag kommer inte att komma ut så jag kan lika gärna döda er”.

4 Ljungbrobornas ljus med ”Vila i frid Ebba” – är de gripna ur luften eller finns ytterligare ett offer?

Finns svaret på de 2 ”tomma” timmarna på Tallkullegatan?

Jag har tidigare frågat om något framkommit om de här två timmarna. Det framkom ganska tidigt att där sannolikt var två timmar ej redovisade där GM var med de två pojkarna. Det saknas också information om vad polisen menar med fler brott i närtid samt ett motiv varför GM gjorde det här överhuvudtaget mot pojkarna och varför han väljer att så brutalt mörda pojken genom att slå om och om igen med järnröret.

Kvinnans dödsfall verkar det inte finnas några större frågetecken kring efter Kenneth tragiska berättelse hur de hörde och såg pojken bli mördad och rusade dit för att stoppa det.
Citera
2013-11-05, 12:13
Medlem
Får bara felmeddelande när jag försöker komma åt belastningsregistret.
Någon som har lust att lägga upp det någon annan stans eller så? :') tack.
Citera
2013-11-05, 12:14
Medlem
Silliss avatar
Citat:
Någon i tråden sa att han suttit inne 3 månader i Belgien. Belastningsregister därifrån? Någon?
Jo, men knappast för mord. GM har även suttit i fängelse i Sverige. Han dömdes 2009 vid två tillfällen till 2,5 års fängelse för brott riktad mot en svensk kvinna bosatt i Vellinge (troligtvis sitt ex). Dömdes även till fängelse för två år sen för bland annat misshandel och olaga hot mot sitt ex, oklart hur länge.
Citera
2013-11-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Jag har tidigare frågat om något framkommit om de här två timmarna. Det framkom ganska tidigt att där sannolikt var två timmar ej redovisade där GM var med de två pojkarna. Det saknas också information om vad polisen menar med fler brott i närtid samt ett motiv varför GM gjorde det här överhuvudtaget mot pojkarna och varför han väljer att så brutalt mörda pojken genom att slå om och om igen med järnröret.

Kvinnans dödsfall verkar det inte finnas några större frågetecken kring efter Kenneth tragiska berättelse hur de hörde och såg pojken bli mördad och rusade dit för att stoppa det.

Igen det är något som är mysko. Jag får vibbar av att pojkarna finns på socialtjänstens radar med tanke på langning som nämnts tidigare och att soz nu gör allt dölja dessa register/utredningar. Får en känsla av att det kan finnas en hel del misstag där + svar på varför pojkarna umgicks med GM
Citera
2013-11-05, 12:16
Medlem
Citat:
Är det någon som har tillgång till att kolla belastningsregistret i Belgien? Sedan uppkommer naturligtvis också från om på vilka grunder han fick uppehållstillstånd? Det borde finnas en utredning där som gjorts hos dåvarande invandrarverket?

När det gäller att få uppehållstillstånd så var den nog permanent redan när han kom till Sverige som tioåring. Det görs inga fler kontroller. Blir man svensk så är man svensk sedan oavsett vad man gör.

Nu har han varit här i Sverige i 20 år och det är knappast ens aktuellt med en utvisning, utan här ska han behandlas som en svensk, dvs precis som alla vi andra, vilket troligen leder till psykvård i ett par år och sen blir han frisläppt igen.

Jag har dock teorin att GM är såpass instabil att det kan hända att psykvården inte vågar släppa ut honom igen. Men som sagt, mycket av problemen GM har beror på ett kraftigt drogmissbruk och då är det snarare frågan hurpass mycket drogerna har skadat hans hjärna som avgör ifall man kommer att våga släppa ut honom igen. Han är tydligen en ganska lång och våldsam historia bakom sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in