2013-11-16, 23:07
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ja, malexander-trion, eklund, mangs, ausonius kommer nog inte ut i första taget. men det skulle vara intressant med statistik från 1950 fram till nu för folk som dömts för t.ex. dubbelmord eller värre. några borde ju ha tynat bord i finkan tycker man. å andra sidan kan det inte finnas så jäkla många fall från före 1990. vore intressant med en lista, för folk påstår ju att livstid inte är livstid osv hela tiden.

tja, vad är livstid. inte hela livet kanske men kanske en stor del, här kommer en som suttit ett tag, fråga honom om dubbelmordet var värt tiden. finns en tråd.

sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Axmyr‎

om den aktuelle mördaren blir förklarad psykiskt frisk och får livstid är oklart. annars får vi nog se honom ute på gatorna ganska snart,
Senast redigerad av stpungen 2013-11-16 kl. 23:10.
Citera
2013-11-17, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
tja, vad är livstid. inte hela livet kanske men kanske en stor del, här kommer en som suttit ett tag, fråga honom om dubbelmordet var värt tiden. finns en tråd.

sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Axmyr‎

om den aktuelle mördaren blir förklarad psykiskt frisk och får livstid är oklart. annars får vi nog se honom ute på gatorna ganska snart,
Det där vet du ju ingenting om.
Citera
2013-11-17, 09:13
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen

att banka sönder en tonåring med ett järnrör är redan det livstid, att sen göra samma sak med en oskyldig tant är seal the deal.

men det ska bli intressant att se hur vitrockarna ställer sig till hans förmodligen subsahariska IQ-nivå och eventuella knarkpsykos.
Citera
2013-11-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
att banka sönder en tonåring med ett järnrör är redan det livstid, att sen göra samma sak med en oskyldig tant är seal the deal.

men det ska bli intressant att se hur vitrockarna ställer sig till hans förmodligen subsahariska IQ-nivå och eventuella knarkpsykos.
"Knarkpsykos" räknas inte som allvarlig psykisk störning enlig LRV, som du kanske minns från en annan tråd.

(Det gjorde det innan Flinck-fallet men där vrängde man lag och dömde till fängelse. Nu är lagen ändrad.)
Citera
2013-11-17, 13:45
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Ja och det var ju exakt det jag sa emot, eftersom droger sällan har den fysiska effekten. Nu kommer såklart mr Hjärnkirurg som jag diskuterade med innan säga att det var visst på exakt det här viset han menade att skadorna syntes. Men det kunde han dragit upp när jag drog upp det för flera inlägg sedan.

Jag är inte medlem så kan inte läsa den artikeln. Men att börja i tidig ålder är inte bra, däremot lämnar det inte nödvändigtvis några men. Jag har rökt sen jag var 14 och har inga permanenta hjärnskador och har högt IQ (enligt riktiga tester inte internetskit), men vem vet, jag kanske hade haft ännu högre om jag aldrig rökt.

Så vitt jag vet, så har man påvisat att möss (eller var det råttor?) uppvisade permanenta skador på närminnet om de utsattes för cannabis före en viss ålder. Sedan spekulerades det i om att det kanske skulle utgöra ungefär 16 års åldern hos människor ifråga om hjärnans utveckling, men som du säkert förstår, så finns det vissa problem med att överföra testresultat på ett annat däggdjur till människan, speciellt när det gäller den neurologiska utvecklingen. Jag känner inte till några andra evidens på permanenta neurologiska förändringar av cannabis.

Sedan bör man alltid minnas att nutida forskning visar att våra hjärnor fortsätter att utvecklas ända upp till 25-års åldern, så kanske är en viss försiktighet att föredra under utvecklingstiden även ifråga om cannabis, även om det inte har lika många kända skadeverkningar som många andra berusningsmedel.
Citera
2013-11-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Så vitt jag vet, så har man påvisat att möss (eller var det råttor?) uppvisade permanenta skador på närminnet om de utsattes för cannabis före en viss ålder. Sedan spekulerades det i om att det kanske skulle utgöra ungefär 16 års åldern hos människor ifråga om hjärnans utveckling, men som du säkert förstår, så finns det vissa problem med att överföra testresultat på ett annat däggdjur till människan, speciellt när det gäller den neurologiska utvecklingen. Jag känner inte till några andra evidens på permanenta neurologiska förändringar av cannabis.

Sedan bör man alltid minnas att nutida forskning visar att våra hjärnor fortsätter att utvecklas ända upp till 25-års åldern, så kanske är en viss försiktighet att föredra under utvecklingstiden även ifråga om cannabis, även om det inte har lika många kända skadeverkningar som många andra berusningsmedel.
Närminnet vet jag försvinner, men det kommer tillbaks när man är ren. Egen erfarenhet. Det är inte att jämföra med att hjärnan "ruttnar" som televerket2 vill få det till. Som du själv säger finns det inga bevis på permanenta skador.

Jag har aldrig förnekat att cannabis skulle ha biverkningar. Socker har biverkningar.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-11-17 kl. 15:48.
Citera
2013-11-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Hur mycket finns om pojkarna hos polisen? socialen?
Skolans värstingar, hade knarkskulder till GM.
Finns nog en del hos soc. Tidningarna är mycket tysta om detta.
Citera
2013-11-17, 22:06
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H

Nu kanske jag låter som en moraltant, men 14-15åringar som är ute o dräller 02.00 på natten....
Eller är det fördömande att tänka så?
Citera
2013-11-17, 23:31
Medlem
toyens avatar
Citat:

MYT
Citera
2013-11-18, 10:52
Medlem
Citat:

Enkelt beskrivet stämmer detta förutom eventuell knarkskuld (har också hört rykten på byn men är ej bekräftat).
Däremot har jag känt till dessa grabbar sedan småskolan.
Jag deltog i helgens fackeltåg, Ljungsbro mot våld, fantastiskt att så många ville visa att man inte tolererar ett otryggt samhälle.
Detta hade behövts göras tidigare, kanske hade vi sluppit denna tragedi med dubbelmord.
Men nu måste vi i samhället ta tag i våra ungdomar och styra in dom på rätt väg.
Det vore hemskt om inte de ungdomar som har svårt att förstå att hålla sig borta ifrån kriminalitet och droger inte tog lärdom av det som hänt.
Citera
2013-11-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toyen
MYT
Knappast. Att hamna i en källare med en steroidpumpad kongoneger visar på att det var strulungar.
Det är inget som händer ungar från kyrkans barntimme direkt.
Citera
2013-11-18, 13:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotakanal
Citat:
Skolans värstingar

Enkelt beskrivet stämmer detta .. jag [har] känt till dessa grabbar sedan småskolan...

Skulle du kunna konkretisera, vad som är en "värsting" i lilla Ljungsbro? Handlar det om typ inbrott, mordbrand el dyl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in