2013-11-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Kan man säga att Patri* S*ogh (k,k) som förberedde och föredrog resningen, också är den som är mest insatt i ämnet ?

Då menar jag den Patrik som alltså ansåg att det inte skulle bli resning ?

Kan man säga att den som förberedde och föredrog

resningen var emot resning men att de som

faktiskt hade rösträtt, majoriteten, ändå röstade

för resning, trots att föredragande var emot alltså,

och att det ännu starkare talar för att det finns

goda skäl för resning dvs den nya rättegången

kommer att resultera i fällning!
Citera
2013-11-04, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Kan man säga att den som förberedde och föredrog

resningen var emot resning men att de som

faktiskt hade rösträtt, majoriteten, ändå röstade

för resning, trots att föredragande var emot alltså,

och att det ännu starkare talar för att det finns

goda skäl för resning dvs den nya rättegången

kommer att resultera i fällning!

Du svarade inte på min fråga med ställde en motfråga.
Jag är hövlig och svarar tillbaka på din, så kan du svara på min.
Du har själv sagt: Röstetalens värden i övrigt saknar relevans.
Så svaret är nej enligt dig.

Helst vill jag ha ett svar från MrsMagoo, men hen har inte svarat hittills, tex. varför hen påstod att FS hängt ut familjen Johansson ?
Citera
2013-11-04, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.R.M
Jag läste någonstans i gamla tråden att misstänkte G.M s telefon spårats via telemasterna till området kring Brobacken vid tidpunkten för Marinas försvinnande, någon som kan tipsa om vad jag hittar denna info ?

Brobacka N.
Det var den 28:e och FS satte på sin telefon och mottog då ett grattis-SMS från sin bror.
Citera
2013-11-04, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Vet inte vilket vittne du menar, eller vad den såg, prova kolla i FUP.

Skall göra det när jag kommer hem, har försökt få ett svar hela dagen men folk är inte ens intresserade av vilket vittne det är som skall ge ny bevisning ?
Folk verkar mest kissat ner sig över att det blivit resning.
Citera
2013-11-04, 19:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Han hade hästsvans långt ner på ryggen, svart t-shirt med monstertryck och några dagars skäggstubb.
Passande plagg för just den bäraren onekligen... Röjer en viss självinsikt ändå...

http://www.expressen.se/gt/ex-sambon-haktad-for-mordet-pa-marina/

Citat:
Björn Ericsson tillade:

– Utrymmet för en annan gärningsman än "N N" (Marinas exsambo) är mycket mycket litet.
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-04 kl. 19:34.
Citera
2013-11-04, 19:28
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu undrar jag vad Quoter säger om fallet.

Ja, är det något speciellt du vill att jag ska säga (eller kanske inte säga?) om ärendet? Jag trodde inte det skulle bli resning nej, precis som många andra här i tråden, Hamilkar etc.

Är ganska tveksam (oförstående kanske är ett bättre ord?) till vad HD:s majoritet på punkt 33 (sida 16 i resnings-beslutet) menar måste vara den givna utgångspunkten i målet sedan kroppsfyndet kommit fram - att Svensson skaffade undan kroppen. Någon ny bevisvärdering av hovrättens underlag ska som sagt inte göras, men det verkar som att HD gjorde det i alla fall!?! Eller...? (?) (!)

Så att nej, jag håller med Lalajlaj (och HD:s minoritet där mini-stollen Lamberts lyckligtvis inte ingår) att kraven på resning till men för tilltalad bör vara högre än i detta fall.

Dock ska det självklart bli intressant att följa turerna i nya hovrätts-förhandlingen.
Citera
2013-11-04, 19:33
Medlem
Citat:
Skall göra det när jag kommer hem, har försökt få ett svar hela dagen men folk är inte ens intresserade av vilket vittne det är som skall ge ny bevisning ?
Folk verkar mest kissat ner sig över att det blivit resning.

Ok, tro dom flesta väntar på att den nya bevisningen skall komma så vi får ta del av den om den inte redan finns i FUP, annars har du väll tillgång till slasken, inget där i om detta?
Absolut tror jag många "kissat på sig" som du uttrycker dig, enligt vissa så fanns det ju INGEN som helst chans att HD ens skulle titta på fallet mer eller mindre.

Personligen tycker jag det är bra att det provas en gång till, blir han släppt efter detta så förtjänar han det
Citera
2013-11-04, 19:56
Medlem
Citat:
Du svarade inte på min fråga med ställde en motfråga.
Jag är hövlig och svarar tillbaka på din, så kan du svara på min.
Du har själv sagt: Röstetalens värden i övrigt saknar relevans.
Så svaret är nej enligt dig.

Är implicit i svaret (som är en retorisk fråga). Antagandet du verkar jobba efter bygger på den felaktiga assumptionen att den som tar fram beslutsunderlaget är den som är bäst på att göra den juridiska bedömningen på basis av det.

Men, NEJ, that is NOT the case...
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-04 kl. 20:28.
Citera
2013-11-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala

Rena rama personförföljelsen. FS kommer inte att kunna fällas

Jaha...

Först hävdades det att det aldrig skulle bli någon resning...

Och nu hävdas alltså att det inte kan bli en fällning...

OCH att det är personförföljelse...

I själva verket finns nu fler bevis och starkare indiciekedja och en uttalad policy, tagen från Europadomstolen, att FS tidigare taktik med lögner, desinformation och tigande kan komma att
stärka åklagarens case mot honom.

DET är en TYDLIG skillnad från tidigare rättegångar.

Så visst kan han komma att fällas.

Och visst inte är det "personförföljelse". Det är laga process i en rättsstat.
Citera
2013-11-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Ok, tro dom flesta väntar på att den nya bevisningen skall komma så vi får ta del av den om den inte redan finns i FUP, annars har du väll tillgång till slasken, inget där i om detta?
Absolut tror jag många "kissat på sig" som du uttrycker dig, enligt vissa så fanns det ju INGEN som helst chans att HD ens skulle titta på fallet mer eller mindre.

Personligen tycker jag det är bra att det provas en gång till, blir han släppt efter detta så förtjänar han det

Varför sägs folk ha "kissat på sig" när de får nytt hopp om en korrekt rättsskipning i ett rättsfall där en ung kvinna blivit mördad?

Och om han blir fälld så förtjänar han det då?
Citera
2013-11-04, 20:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Visst vore det bra om journalister skrev mycket om rastplatsen. Någon kanske kan göra sig till känna och styrka det LJ såg ?
Målet står och faller inte med vittnet LJ; det bör finnas en hållbar indiciekedja även utan hans vittnesmål, men nog är det bestickande att LJ sett en stirrig man med just FS:s signalement och vars bil LJ noterat sett precis likadan ut som den hans granne MJ innehade. Bilen hade haft baksätet framfällt för att bereda plats åt något som LJ uppfattat som en stor vit låda överdragen med plast. Kollit var så stort att det ska ha tagit upp hela bakre utrymmet mot bagageluckan och upp mot biltaket. - Vi har ännu inte hört vad LJ och dennes hustru i sin helhet har berättat; det upprättades en PM men förhören förpassades tyvärr till slasken. Om detta kan man tycka både det ena och det andra (särskilt som MJ:s mor saknat en vit trädgårdspresenning) - men förhören framstod givetvis som desto viktigare efter att fyndet väl hade gjorts.

Det går heller inte att komma ifrån den vita trädgårdspressen som MJ:s mor sagt sig sakna men som FS (efter fyndet) med div. bilder på gröna pressar (små som örngott) ville ge sken av brukade användas till trädgårdsmöblerna. Med hjälp av en översnöad symaskin under ett uppspänt tyg- eller plasttak ville han så småningom också visa att man inte brukade använda några pressar alls - och någon vit presenning hade han inte sett till.

Innan fyndet anträffades i Svartedalen ville FS göra gällande att det högst eventuellt fanns en oduglig press i något förråd: om ej var denna press slängd någon gång på vårkanten.
https://www.flashback.org/sp32780377

Ändå kan man i FUP på s. 120 se att det ligger en nyinköpt större vit presenning + ett par mindre gröna dito i det södra garaget (som också är försett med belysning) där FS förvarade sin cykel och givetvis borde ha uppmärksammat alla pressarna så fort han kom in i garaget och skulle ta sin cykel för att trampa in till Stora Höga. - En stark hypotes är att den nya pressen var tänkt att ersätta Svartedalspressen.

Indicieresumé:
Citera
2013-11-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Varför sägs folk ha "kissat på sig" när de får nytt hopp om en korrekt rättsskipning i ett rättsfall där en ung kvinna blivit mördad?

Och om han blir fälld så förtjänar han det då?

Jag vet inte varför dom som fått nytt hopp om rättskipning skulle göra det, för att få svar på din fråga får du ställa den till Fnurra.

Om han blir fälld så förtjänar han det, ja?
Personligen så är han redan fälld och dömd i min domstol, men det är inget som påverkar kommande rättegång, så det lämnar jag till dom att avgöra hans framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in