2013-11-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Det ända motivet jag kan se mot MB är om VB skulle ha hotat MB på ett sätt som skulle splittrat hans familj, han skulle i sådana fall i vredesmod ha mördat VB, också på ett oplanerat sätt.

Det är exakt vad VB också gjort ända sedan hösten 2012. Sedan har det bara ökat, steg för steg ... till att senast antyda att hon bar på deras barn. Och skulle berätta allt för hans fru.

Det jag tror skapade största frustrationen var nog att om detta kom ut så skulle hans position i samhället sjunka som en sten i botten. Han oroade sig för vad det skulle innebära för honom.

Han hade inte längre kontroll över situationen och VB började agera på egen hand.
Citera
2013-11-05, 02:07
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ var inte känsloyttringarnas man - han hade lika svårt för aggressivitet som att visa positiva känslor. Han var man kallar för neutral. Enstöring och tillbakadragen. Han nöjde sig med att bara få umgås med VB ibland, det var inget problem. Dom kunde träffas sedan kunde det gå tre veckor inte dom hördes igen.

Det framgår också av aktiviteten på SMS.

Därför ringde han inte henne heller dagen efter. "Vi har inte det förhållandet" - det var inte så det brukade gå till.

Tror det var VB som stod för initiativet där. Om dom skulle höras.

MB uppger i förhör att han redan som ung har haft problem med humöret t.ex. om han misslyckats med att skruva ihop cykeln fick han utbrott. Det var en anledning till att han började med kampsport. Mer om hans låga impulskontroll finns i FUP:en.

Inom psykologin försöker man att just hantera känslor, det kan vara bra att få utlopp för dessa kampsportaren kan må bra att få leva ut i träningslokalen, den som har svårt på andra sätt kan få behandling genom terapi eller mediciner.
Att vara neutral betyder inte att man saknar känslor, det som blir allvarligt för den personen är just att omgivningen inte enkelt på vanligt sätt förstår hur personen i fråga verkligen mår....
Jag känner många som har problem med humöret och blir rabiata, och några andra personer som har andra problem. ingen är mördare. Mördare är i klar minoritet. Varför egentligen detta blir ganska enkelt.
Man kan börja med att titta på bevisen, så kan vi förklara och bli efterkloka om detta när domen har fallit.
Citera
2013-11-05, 02:14
Medlem
Citat:
Inom psykologin försöker man att just hantera känslor, det kan vara bra att få utlopp för dessa kampsportaren kan må bra att få leva ut i träningslokalen, den som har svårt på andra sätt kan få behandling genom terapi eller mediciner.
Att vara neutral betyder inte att man saknar känslor, det som blir allvarligt för den personen är just att omgivningen inte enkelt på vanligt sätt förstår hur personen i fråga verkligen mår....
Jag känner många som har problem med humöret och blir rabiata, och några andra personer som har andra problem. ingen är mördare. Mördare är i klar minoritet. Varför egentligen detta blir ganska enkelt.
Man kan börja med att titta på bevisen, så kan vi förklara och bli efterkloka om detta när domen har fallit.

Visst.

Men som sagt vi får se. Under veckan hur det utvecklar sig, och vart det slutligen hamnar till slut.
Citera
2013-11-05, 02:19
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Det är exakt vad VB också gjort ända sedan hösten 2012. Sedan har det bara ökat, steg för steg ... till att senast antyda att hon bar på deras barn. Och skulle berätta allt för hans fru.

Det jag tror skapade största frustrationen var nog att om detta kom ut så skulle hans position i samhället sjunka som en sten i botten. Han oroade sig för vad det skulle innebära för honom.

Han hade inte längre kontroll över situationen och VB började agera på egen hand.

Det du säger är fördärvligt, och ger ett motiv dvs utpressning
det är mer sannolikt än svartsjuka
I VB:s fall blir det ungdomerlig dumhet
Är du helt säker på detta
Citera
2013-11-05, 02:28
Medlem
Citat:
Det du säger är fördärvligt, och ger ett motiv dvs utpressning
det är mer sannolikt än svartsjuka
I VB:s fall blir det ungdomerlig dumhet
Är du helt säker på detta

Det är i alla fall min bestämda uppfattning efter att ha studerat FUP:en, fler gång än en. Men jag är en novis.

Ta på dig "dom glasögonen" och läs igenom FUP:en och alla SMS.

Det ursäktar inte det som har hänt.
Citera
2013-11-05, 02:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Hur tycker du att det ser ut nu då, hur lågt har hans position i samhället sjunkit nu då, dels med tanke på all information som framkommit och dels att han även pekas ut för mordet, fast inget talat för det?
Citera
2013-11-05, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur tycker du att det ser ut nu då, hur lågt har hans position i samhället sjunkit nu då, dels med tanke på all information som framkommit och dels att han även pekas ut för mordet, fast inget talat för det?

Visst. Men det förutsåg han inte då - efterspelet - han löste det akuta problemet. Sedan skulle det vara väck.

Binda ris till sin egen rygg - eller vad det nu heter.
Citera
2013-11-05, 02:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Visst. Men det förutsåg han inte då - efterspelet - han löste det akuta problemet. Sedan skulle det vara väck.

Binda ris till sin egen rygg - eller vad det nu heter.

Jo, som man bäddar får man ligga, han förutsåg nog inte att VB skulle mördas och han skulle bli misstänkt så att allt skulle komma fram i offentligheten i enorma proportioner.

Han har helt enkelt otur, även om han förvisso förtjänar en och annan känga.
Citera
2013-11-05, 02:42
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Det är i alla fall min bestämda uppfattning efter att ha studerat FUP:en, fler gång än en. Men jag är en novis.

Ta på dig "dom glasögonen" och läs igenom FUP:en och alla SMS.

Det ursäktar inte det som har hänt.

Jo håller med om att det blir ett motiv
Ett sådant motiv blir inte avgörande, då skulle vi ha många mord bara i Luleå
Det händer mycket sjuka saker inom äktenskapet

Jag får inte ihop planteringen av bevis, det känns långsökt

David Lynch har redan sitt filmmanus nu gissar jag i allafall
Citera
2013-11-05, 02:55
Medlem
Citat:

Jag får inte ihop planteringen av bevis, det känns långsökt

Därför att den är det, på många sätt. Den sticker ut, den stämmer inte in det hela och allt fokus handlar om den bakluckan. Som sagt att "plantera" lite besudlingar i en öppen, olåst baklucka tar inte många sekunder - men Varför?

Det förstår inte jag.

Sedan undersöks den 3 månader efter KJ anhållits. Det förstår jag inte heller.

Det är väl så. Jag förstår inte. Kan bero på att jag är från Kiruna.
Citera
2013-11-05, 03:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Telefon är av modell htc one och hittades i bodsvedjan på kavallerivägen. Simkortet saknades. Tror dock inte det är rätt då den ser för fräsch ut för att ha legat ute sedan i början på Maj. Modellen stämmer kanske dåligt också. Upphittaren skulle iaf lämna in den till pilosen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Fast nu kanske den ändå är intressant då det visade sig finnas en bild hon tagit i en spegel där hon håller i en HTC-mobil?

Detta tror jag är VB's HTC mobil, hon hadde troligen senare fått en ny, den som fattas, som troligen är en Samsung Galaxy:

FUP 243

Mobiltelefon ( 1 st)

Platsbeskrivning

Överlämnad av pappan Jan-Erik Similä

till insp Ove Pekkari vid genomsökning

av dotterns rum . Dotterns mobil som

troligen är trasig-okänt i övrigt.

Fabrikat : HTC Modell : Wildfire

Färg : grå/svart

Anteckningar: har inget sim-kort 076-1472255 anv.
Senast redigerad av Theforeigner 2013-11-05 kl. 03:29.
Citera
2013-11-05, 03:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Därför att den är det, på många sätt. Den sticker ut, den stämmer inte in det hela och allt fokus handlar om den bakluckan. Som sagt att "plantera" lite besudlingar i en öppen, olåst baklucka tar inte många sekunder - men Varför?

Det förstår inte jag.

Sedan undersöks den 3 månader efter KJ anhållits. Det förstår jag inte heller.

Det är väl så. Jag förstår inte. Kan bero på att jag är från Kiruna.

Angående motiv för at GM planterat bevis i KJ's bil:

Att GM visste länge innan KJ greps att KJ var misstänkt, så jättebra ide at då plantera lite bevis i KJ's bil.

Och det funkade ju perfekt, KJ är åtalad för mordet och stort sett alla, utom hans advokat, hans familj och en hel del vänner och en del här på FB, tror fult och helt att KJ är mördaren.

Men som tur är, är det inte slut änn...

Flera vill fråga: jamen varför planterade GM då inte mordvapnet hos KJ?

Därför att mordvapnet tillhörde GM själv, och risken att dett senn kunne spåras tilbaka till honnom själv, det ville han förståss inte risikera.
Senast redigerad av Theforeigner 2013-11-05 kl. 03:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in