2013-11-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och genom att diskutera andras eventuella skuld diskuterar man också KJ:s skuld. Självklart får folk argumentera för KJ:s skuld, och jag argumenterar för MB:s skuld. Det skulle bli en rätt trist diskussion om alla argumenterade för samma sak.

Men Cinnabars argument för KJ:s skuld tycker jag är besynnerliga. De bygger på tyckanden kring KJ:s person, inte sakskäl.

Det är samma där, man kan vara intresserad av allt runt omkring, som man kan se och ta på. Teknisk bevisning, saker på papper svart på vitt.

Sen kan man vara intresserad av beteenden, psykologi och analysera handlingar, uttalanden, omständigheter kring KJ som person för att försöka komma fram till vad det är som kan ligga bakom mordet eftersom det inte finns motiv att ta på direkt.
KJ är intressant (psykologiskt) en nöt att knäcka i sig och därför blir det mycket tyckande (teorier) kring hans person.

Personligen tycker jag cinnabar prickar in mycket som stämmer med min teroi kring personen KJ. Ingen påstår att den är sann men jag anser den att är mer logisk än att MB skulle vara GM
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-04 kl. 18:04.
Citera
2013-11-04, 17:54
Medlem
Citat:
Cinnabar har skygglappar för hen diskuterar ingen annan än KJ.

Hetsigt humör, radering av SMS, hans och hustruns olika versioner av vad som hände på kvällen är några sådana beteenden som behöver förklaras. Och hans kärleksrelation med BO tillsammans med stalkandet kan innehålla ett motiv. Jag har givit alternativa förklaringar till alla bevis mot KJ. Sammantaget finns det skäl att titta på båda männen. Åklagaren och Cinnabar tittar bara på en av dem.
Hur förklarar man ett hetsigt humör mer än att man har ett hetsigt humör? Man kan radera sms för att man är otrogen och inte vill bli indragen i ett brottsfall, eller så har man bara för vana att göra det. Man kan lämna olika versioner av vad som hände eftersom man minns saker olika och helt enkelt inte lägger allt på minnet.

Att du kan komma på alternativa förklaringar till bevis mot nån är ingen bedrift, och inte bevisar det nåt heller. Vem som helst kan komma på alternativa förklaringar till vad som helst, så det gör dig knappast unik, och det sker nog i nästan varenda brottstråd här.

Att åklagarna "bara" tittar på en av männen kan nog bero på att de har mer erfarenhet än du.
Citera
2013-11-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CleanFox
http://imgur.com/mQjVF98

Tackar!! Men, då finns det två bilder? Hm, den jag tänker på, var det annan klädsel och vinkel på hennes stil hur hon står vid spegeln....bah, vad bökigt detta blev då :/

Men på den bilden är det inte en HTC-mobil, ser det i alla fall ut som.
Citera
2013-11-04, 18:09
Medlem
http://goo.gl/maps/WMegw

http://goo.gl/maps/QGnVl

Nåt av de här områdena, har det tydligen observerats nånting i samband med nån intressant bil och dess bagagelucka men jag kommer fasen inte på det *sur*.
Nån som det ringer nån klocka för här i tråden om vad jag far efter?
Citera
2013-11-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Man måste väl vara klar över att VB:s liv handlade främst om förhållandet till MB vid denna tid. det var det som var det som upptog henne. Strax innan hon dog skriver hon att hon gjort något väldigt dumt, men hon är inte ännu beredd att avslöja vad det var. Men det handlade sannolikt om MB eftersom hon är rädd för att gå till karatelokalen.
Vi vet inte om hon berättat om detta för KJ, om någonting särskilt skulle hända den här helgen. Det meddelande hon skriver på facebook verkar vara avsett för någon.
KJ:s bostad ligger intill Sävastvägen där MB passerar när han färdas in och ut från centrum.
När KJ släpper av VB utanför hans hus verkar det som om han kör fram till porten och släpper av henne och sedan parkerar bilen själv.
Till en av sina vänner sa KJ att när hon gick från hans lägenhet skulle hon hem, men först skulle hon göra ett ärende i Sävast.
Ett vittne ser en asiatisk, finlemmad flicka, ung och söt vid 21.30-tiden, svart jacka, svarta byxor, gå med raska steg bort från Sävastvägen
Var det i FUP? Som KJ berättat detta för en vän.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-11-04 kl. 18:14.
Citera
2013-11-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Här är det 7317391, 808843 sen har jag för mig att platsen där hundarna reagerat på något ligger någonstans mitt mellan korven och fp2

https://anonfiles.com/file/bd9801bec1d76f334cb80e157ee8f6ca

Tack! Då var jag väldigt fel ute. Det där är ju rätt långt från Fp1 och 2. Tvivlar på att man kånkar med en torso och ben där i mellan. Inte KJ iaf. Är ju inte helt enkel terräng heller.

Vad använder du/ni för program då ni märker ut gps-koordinater i en karta på det där sättet?
Citera
2013-11-04, 18:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Tack! Då var jag väldigt fel ute. Det där är ju rätt långt från Fp1 och 2. Tvivlar på att man kånkar med en torso och ben där i mellan. Inte KJ iaf. Är ju inte helt enkel terräng heller.

Vad använder du/ni för program då ni märker ut gps-koordinater i en karta på det där sättet?

Google kartor.
Citera
2013-11-04, 18:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mitt fetade. Nej, det är verkligen inga vattentäta alibin. AN säger att hon "tror inte" hon drack något när de kom hem. Men "hade lite vin". Han säger att hon drack grogg i köket. Hon verkar inte ha koll på hur de lade sig. På frågan om hon lade sig innan honom säger hon "ja det gör jag nästan alltid", men ibland inte typ. Hon svarar sedan svävande att hon såg på tv. Han säger att de låg och pratade innan de somnade. Hon kan ju blivit full och inte minns, men då lär hon ju inte vaknat om han smög ut.

Att MB och AN inte hamnat under ett mikroskop är en gåta. Det är oförklarligt. Vad är deras inbördes alibi värt i det här sammanhanget ? När den enes utsaga dessutom inte i alla delar verkar överensstämma med den andres ? Deras "alibi" väger ju mindre än vätgas ..
Citera
2013-11-04, 18:54
Medlem
Citat:
Att kasta mobilen kunde ha väckt misstankar. Han behövde inte ha låtit mobilen avsiktligt bli nästan full, den kanske var nästan full iaf för jämnan. Det var min gamla mobil när jag använde den. Han behöver inte heller ha skickat en massa SMS för att fylla minnet. Det räckte med att ta emot. Om han raderade SMS successivt, varför inte ta de äldsta först? Nu fanns det SMS som var äldre än VB:s oraderade i mobilen.

Om han är så irriterad på personen att han raderar hennes SMS omedelbart, hur stor är då inte irritationen? Varför inte ta fram flugsmällan när irritationen är som störst och daska till? Lite alkohol underlättar.
Han är otrogen. Vill inte att frugan ska få reda på något. Jag vet vilka sms jag hade raderat då. Framförallt om han tex sagt att han inte längre har kontakt med vb vilket säkert kommit upp dagen då frugan hörde ryktena om vb och mb.
Citera
2013-11-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Var det i FUP? Som KJ berättat detta för en vän.
Ja, kan inte hitta det just nu. men det stod att de både hade tyckt det verkat konstigt att hon skulle till Sävast vid den tiden.
Citera
2013-11-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Omständigheter som pekar mot KJ som GM och alla alternativförklaringar som måste vara sanna om KJ ska vara oskyldig

Uppdatering: Ett par nya grejer avseende KJ:s hantering av SMS-konversationen i telefonen och en observation avseende försvunnen ryggsäck. Har gjort en ny struktur där teknisk bevisning skilts ut och placerats överst för att göra det lättare att läsa och hitta det viktigaste.
  • Teknisk bevisning
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar fel
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som enligt SKL:s bedömning mer troligt (sannolikt) än inte härrör från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel

Vittnesmål
  • Inte en enda människa har med säkerhet observerat VB sen KJ säger att hon lämnade hans lägenhet till fots på kvällen. Men det har bara slumpat sig så att hon inte mött eller blivit observerad av någon person som kommit ihåg henne under hennes ganska långa promenad hem.
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, NY bl a finns en observation från valborgsmässoafton, bara 4 dagar före VB:s försvinnande. Men de minns också fel och han har aldrig ägt någon, aternativt har hans mamma slängt ryggsäcken i storstädningen någon gång i januari eller tidigare.
  • En granne hävdar i förhör att KJ (som han känner) har burit ut något stort på minst 150x70 cm från lägenheten 2 eller 3 dagar efter försvinnandet. Samtidigt stämmer inte möbleringen i sovrummet (en smal enkelsäng) med det som alla vittnen utom ett uppgivit i förhör: Att KJ hade en dubbelsäng eller bred säng. Alla vittnen tar dock fel eller ljuger så KJ har rätt när han förnekar att något burits ut av honom.
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där och dåligt minne som gör att han inledningsvis förnekar att han varit på platsen.

Utredningsresultat från FUP:en
  • Analysen av VB:s mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått sin väg. Men det är bara en slump. På något vis har telefonen förblivit inom samma täckningsområde utan att användas.
  • VB har försökt slå 112 när hon ostridigt befunnit sig i KJ:s sällskap. Men det skedde av misstag eller (för att låna KJ:s egna teorier) för att hon ville "busringa"
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet. NY: Detta trots att han vid ett långt besök hos vännen Alexander samma dag inte med ett ord nämnt att han skulle ha haft magproblem

Övriga iakttagelser och omständigheter
  • KJ frågar i förhören varför blod har hittats i hans baklucka, utan att förhörsledarna sagt ett ord om var blodet hittades. Det är bara en tillfällighet att han direkt associerar fyndet av blod från en person som vid enstaka tillfällen åkte i hans bil som passagerare till bakluckan och inte till någon av passagerarplatserna/kupén.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Men det är helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • NY KJ har raderat all SMS-konversation med offret vid något tillfälle efter hennes försvinnande. Det går inte att belägga att det skulle vara ett vanligt beteende från honom att radera hela chatter, eller att han bara sparar SMS han tycker är viktiga. Det är emellertid en ren slump att konversationen med VB är en av endast runt 5% av alla konversationer han har i sin telefon som han raderat helt.
  • VB var en person som normalt brukade vilja ha/få skjuts till olika ställen hon skulle åka. Inget är känt om att hon skulle ha haft en extremt hård attityd till ev. tidigare alkoholkonsumtion. KJ hade enligt egen uppgift bara druckit en öl under kvällen, han hade hämtat henne tidigare och brukade skjutsa henne till olika platser. Dessutom satte han sig senare under kvällen och körde bilen efter att ha druckit fem öl. Men det var verkligen så att VB frivilligt valde den långa promenaden hem, trots att hon redan ska ha tränat, trots att det var kväll och började bli mörkt och trots att hon brukade få skjuts.
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.
  • KJ har gjort flera märkliga "felsägningar" under förhören som tyder på att hon gjort/vet saker han enligt sig själv inte har. Det här är bara slump och felformuleringar.

intressant! ett par frågor spontant:vad markerade hundarna för i KJ:s lght? och fick likhundar lukta på tejpen!?

ang bevis:
å andra sidan, plantering av bevis stämmer bra med en välorgansierad GM som lyckas dölja både mordplats och mordvapen. att dölja dessa båda saker men lägga kroppen så synlig stämmer inte bra överens.

ang vittnesmål:
*någon här på tråden hade ju lämpligt nog kollat filmen som visades efter Family guy, där kommer ett utdraget kvinnoskrik med två toppar en bit in i filmen.
*KJ har ju enligt honom själv redan meddelat till polisen att han varit upp vid gula huset under söket.

ang fup/utredning:
*mobilen är intressant indicium, men det är ju också ett märkligt indicium att MB passerar i taxi samtidigt som VB:s mobil går över till 2G och sen går tillbaks till 3G samtidigt som MB betalar taxin, på minuten.
*KJ verkar inte bekymrad över att han inte ringt VB när han förhörs;han vet ju att hon inte går att nå, det står i tidningen. man kan tolka detta som att han inte förställer sig och alltså är sökandet inte heller ett förställande (min tolkning).
*"softair-träningen" var ju en träning för unga nybörjare, inget kul verkar det som på KJ.

ang övriga iakttagelser:
*i polisförhören dagen innan pratar de ingående om bagageutrymmet och huruvuda det går att komma in i eller ej, vilket kan ha lett in KJ på att tro de pratade om bagaget. Jag trodde också att de nämnt bagaget som plats för blodfynd fast jag läste från början i förhöret!
*har han verkligen googlat på hur man STYCKAR?
*sista punkten är väl samma som första i detta stycke?

sen får man ju väga mot AGM också. tex
1)MB har motivet
2)han har organisationsförmågan
3)saknar alibi fram till AN kommer hem, något paret inte berättat
4) är i närheten
5)ett indicium är överensstämmelsen med tiden för VB:s mobil ändring av nät samtidigt som MB kör förbi/går ur taxi
6)är INTE med och söker trots att han är både karatetränare och älskare.
7)har historik av våld
8)äger många knivar/svärd och dylikt (verktyg).
9)har varit jägare och jobbar med knivar/styckning av djur dagligen.
10)lyckats radera just de sms som var viktiga för utredningen

plus andra saker, menade inte att göra komplett lista, ville bara känna på att skärskåda din annars mkt kompetenta lista.

och då har ingen teknisk undersökning gjorts av MB:s hem, jobb eller bilar mm.
Senast redigerad av gileas 2013-11-04 kl. 19:14.
Citera
2013-11-04, 19:04
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Tackar!! Men, då finns det två bilder? Hm, den jag tänker på, var det annan klädsel och vinkel på hennes stil hur hon står vid spegeln....bah, vad bökigt detta blev då :/

Men på den bilden är det inte en HTC-mobil, ser det i alla fall ut som.

Här är en annan bild. Ser definitvt ut som en HTC.
https://anonfiles.com/file/d3a5ad7a098a625cc2752aff90aacdd1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in