Citat:
Ursprungligen postat av
tuffkatt
Det faktum du använder som utgångspunkt, det vill säga att könen på ett praktiskt plan skiljer sig åt, verkar endast vara relevant när det handlar om att utforma lagar som gagnar det kvinnliga könet, samtidigt som det fördöms i andra sammanhang när det på något sätt är till fördel för det manliga könet. Jag kan tycka att det känns som att man alltid utgår ifrån att det kvinnliga könet är det svaga av parterna, ur sociala såväl som biologiska aspekter, och att lagstiftningar därmed ska tillämpas på ett sådant sätt att det blir till en fördel för kvinnan.
Du talar om att kvinnor är överrepresenterade när det handlar om våld inom familj, som utövas av partner eller annan familjemedlem. Det skulle exempelvis kunna jämföras med att det är avsevärt fler pojkar i åldern 0-6 som utsätts för misshandel än vad det är flickor. Detta skulle, med den utgångspunkt som du verkar ha, innebära att ett sådant lagstiftande skulle ta hänsyn till dessa siffror och detta faktum, vilket det vad jag vet inte gör.
Nu gillar inte jag att använda en sådan retorik, men det är för att visa hur ett diametralt exempel skulle kunna se ut. Är inte det också en problematik isåfall?
Som jag skrev, vanlig misshandel, av främmande person på stan, i krogen, bland kompisar etc.
Är det vanligaste offret en ung man. Denna typ av brott kräver viss typer av åtgärder. Som också görs. Självklart kunde man namnge detta brott för mansmisshandel, eller krogrelaterat eller matchovåld

vilket kanske hade varit det mest beskrivande rubriken.
Vid familjerelaterat våld är det vanligaste offret en kvinna, därför man kallar det för kvinnofridskränkning. Kräver andra typer av åtgärder iom att gärningsmannen är en nära anhörig.
Dvs man kan inte sända hem offret till "trygghet". Det krävs kvinnojourer, ändrade identiteter, familjehem, speciella planer hos socialtjänstet etc.
Högst sannolikt kommer man ändra namnet eftervart, som jag skrev. Men idagsläget sitter man itne med nåns tatistik hon polisen på män som måste fly eller har dödshot över sig. är ca 2-3 män per år som dör pga våld från partner och ca 200 kvinnor.
Och kan du komma med ett relevant exempel där den den reella skillanden mellan män och kvinnor ger ett klart ofördelaktigt utslag för män?