2013-11-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Bestämmandet av vilka individer som får bidrag är inte någon enmansprocess. Det förutsätter att ingen har några invändningar mot dig om du besitter en sådan post och sedan nekar alla kvinnor möjlighet till bidrag, samtidigt som du låter endast män få bidrag. Det finns regleringar för sådant, och inom domstol så finns det en lagstiftning att följa.

Du kan som domare inte använda din kvinnosyn som motivering för hur du dömer i ett särskilt fall. Sedan så sker det undantag, och alla domar är inte konsekventa (se fallet med männen som friades från våldtäkt av en 15-årig flicka) men jag ser fortfarande det som enskilda individuella uppfattningar som naturligtvis kan innebära att kvinnor eller män diskrimineras, men inte till den grad att det utgör en strukturell ojämställdhet, eller en patriarkal struktur i det här fallet.

Nej självklart inte. men säg att man i 400 år har haft enbart män i en bedömningsinstans (jury)
Och dessa män väljer in män som nya jurymedlemmar och primierar män framför kvinnor vid sina val.
Kan du då påstå att det inte skulle ge utslag på (dvs just vara en struktur) som drabbar kvinnor som söker något via denna jury?

Och är allmän känt att det är väldigt viktigt vilken domare som sitter och dömer vissa sexualbrott ex. om det ska bli fällande dom eller inte.
Finns också undersökningar som visar att kvinnliga domare dömer kvinnor hårdare än män och manliga tvärtom. Vilket också är intressant.
Senast redigerad av Merapi 2013-11-04 kl. 16:39.
Citera
2013-11-04, 16:24
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kan hålla med om 1, även om manlig omskärelse inte är att betrakta som könsstympning som ex. faraonisk för kvinnor definitivt är. Finns dock kvinnlig motsvarighet, där man skär av den lilla fliken (kappan) kring klitoris eller s.k. "prickning". Dessa går att jämföra, och är alltså förbjuden för kvinnor men tillåten för män.
Faraonisk omskärelse för kvinnor, där finns ingen manlig motsvarighet. Man skär bort klitoris, de inre blygdläpparna samt delar av de yttre och syr ihop.
var främst för att skydda kvinnor från detta man införde en lag och tog då prickningen av bara farten. men jag håller helt med om att även manlig omskärelse borde tas bort på små pojkbebisar.
De borde få bestämma detta själva efter 16 eller nått.

2 och 3. Anser jag vara lagar tillkomna av helt praktiska skäl. 2. Kvinnan är den garanterade föräldern, och hon är den person av alla som närmast kan ha en aning om vem pappan är. Därför är det lämpligt att man lämnar avgörandet kring detta på henne. Man kunde också införa obligatoriska faderskapstester, men det är ju en kostnad som av många ses som rätt onödig för samhället.
Fäder som är säkra på att de är pappor, där mamman vägrar medge detta kan ju anmäla till socialstyrelsen.
3. Samma här. Kvinnofridskränkning är ett brott där kvinnor blir mördade, stalkade, trakasserade, slagna etc av sin partner eller familj (hedersrelaterat), det är rätt vanligt förekommande och anmäls hos polisen. Därför en speciell lag eftersom personer utsatta för brott av nära anhörig behöver speciell bahandling som skiljer sig åt från personer som blir utsatta av kränkning från främmande, gäng etc (som är vanligare för män). Det omvända att män blir utsatta av motsvarade från partner /familj har inte alls varit lika vanligt, men man har väl börjat få upp ögonen för att det även t.ex. existerar hedersrelaterat våld mot pojkar, och att män blir slagna av sin partner. Så det kanske kommer att man ändrar ordet kvinnofridskränkning till familjekränkning eller liknande.

Män och kvinnor har en praktiskt punkt där vi skiljer oss åt och det är reproduktionen, den ser diametralt olika ut för män resp. kvinnor. Lagarna kring detta måste därför självklart skilja sig åt för att det ska bli vettigt och så rättvist som möjligt.
Pär Ström bortser helt från detta faktum och fokuserar enbart på rättvisan på milimeternivå på pappret. Han tycker säkert att mammor inte borde ha extra vård vid barnafödade t.ex. BB är höjden av orättvisa. även pappor måste ju få ha ett BB! På den nivån ligger han.

Det faktum du använder som utgångspunkt, det vill säga att könen på ett praktiskt plan skiljer sig åt, verkar endast vara relevant när det handlar om att utforma lagar som gagnar det kvinnliga könet, samtidigt som det fördöms i andra sammanhang när det på något sätt är till fördel för det manliga könet. Jag kan tycka att det känns som att man alltid utgår ifrån att det kvinnliga könet är det svaga av parterna, ur sociala såväl som biologiska aspekter, och att lagstiftningar därmed ska tillämpas på ett sådant sätt att det blir till fördel för kvinnan.

Du talar om att kvinnor är överrepresenterade när det handlar om våld inom familj, som utövas av partner eller annan familjemedlem. Det skulle exempelvis kunna jämföras med att det är avsevärt fler pojkar i åldern 0-6 som utsätts för misshandel än vad det är flickor. Detta skulle, med den utgångspunkt som du verkar ha, innebära att ett lagstiftande om någonting sådant skulle ta hänsyn till dessa siffror och detta faktum, vilket det vad jag vet inte gör.

Nu gillar inte jag att använda en sådan retorik, men det är för att visa hur ett diametralt exempel skulle kunna se ut. Är inte det också en problematik isåfall?
Senast redigerad av tuffkatt 2013-11-04 kl. 16:28.
Citera
2013-11-04, 16:39
Medlem
Citat:
Det faktum du använder som utgångspunkt, det vill säga att könen på ett praktiskt plan skiljer sig åt, verkar endast vara relevant när det handlar om att utforma lagar som gagnar det kvinnliga könet, samtidigt som det fördöms i andra sammanhang när det på något sätt är till fördel för det manliga könet. Jag kan tycka att det känns som att man alltid utgår ifrån att det kvinnliga könet är det svaga av parterna, ur sociala såväl som biologiska aspekter, och att lagstiftningar därmed ska tillämpas på ett sådant sätt att det blir till en fördel för kvinnan.

Du talar om att kvinnor är överrepresenterade när det handlar om våld inom familj, som utövas av partner eller annan familjemedlem. Det skulle exempelvis kunna jämföras med att det är avsevärt fler pojkar i åldern 0-6 som utsätts för misshandel än vad det är flickor. Detta skulle, med den utgångspunkt som du verkar ha, innebära att ett sådant lagstiftande skulle ta hänsyn till dessa siffror och detta faktum, vilket det vad jag vet inte gör.

Nu gillar inte jag att använda en sådan retorik, men det är för att visa hur ett diametralt exempel skulle kunna se ut. Är inte det också en problematik isåfall?

Som jag skrev, vanlig misshandel, av främmande person på stan, i krogen, bland kompisar etc.
Är det vanligaste offret en ung man. Denna typ av brott kräver viss typer av åtgärder. Som också görs. Självklart kunde man namnge detta brott för mansmisshandel, eller krogrelaterat eller matchovåld vilket kanske hade varit det mest beskrivande rubriken.

Vid familjerelaterat våld är det vanligaste offret en kvinna, därför man kallar det för kvinnofridskränkning. Kräver andra typer av åtgärder iom att gärningsmannen är en nära anhörig.
Dvs man kan inte sända hem offret till "trygghet". Det krävs kvinnojourer, ändrade identiteter, familjehem, speciella planer hos socialtjänstet etc.
Högst sannolikt kommer man ändra namnet eftervart, som jag skrev. Men idagsläget sitter man itne med nåns tatistik hon polisen på män som måste fly eller har dödshot över sig. är ca 2-3 män per år som dör pga våld från partner och ca 200 kvinnor.

Och kan du komma med ett relevant exempel där den den reella skillanden mellan män och kvinnor ger ett klart ofördelaktigt utslag för män?
Citera
2013-11-04, 16:47
Medlem
Jesusgudssons avatar
Citat:
Som jag skrev, vanlig misshandel, av främmande person på stan, i krogen, bland kompisar etc.
Är det vanligaste offret en ung man. Denna typ av brott kräver viss typer av åtgärder. Som också görs. Självklart kunde man namnge detta brott för mansmisshandel, eller krogrelaterat eller matchovåld vilket kanske hade varit det mest beskrivande rubriken.

Vid familjerelaterat våld är det vanligaste offret en kvinna, därför man kallar det för kvinnofridskränkning. Kräver andra typer av åtgärder iom att gärningsmannen är en nära anhörig.
Dvs man kan inte sända hem offret till "trygghet". Det krävs kvinnojourer, ändrade identiteter, familjehem, speciella planer hos socialtjänstet etc.
Högst sannolikt kommer man ändra namnet eftervart, som jag skrev. Men idagsläget sitter man itne med nåns tatistik hon polisen på män som måste fly eller har dödshot över sig. är ca 2-3 män per år som dör pga våld från partner och ca 200 kvinnor.

Och kan du komma med ett relevant exempel där den den reella skillanden mellan män och kvinnor ger ett klart ofördelaktigt utslag för män?

Herregud. Nu får du väl för i helvete kolla upp dina siffror och inte bara sitta och godtyckligt hitta på. Förra året dog 5 män och 17 kvinnor av partnervåld. Siffran 200 tog du säkert från aftonbladet som granskade kvinnomord under hela 2000-talet. Dvs under 13 år. Jävligt ohederligt av dig att debattera med hittepåsiffror och skriva saker om hur Per Ström "säkert" tycker om mödravård som han aldrig har sagt någonting om.
Citera
2013-11-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusgudsson
Herregud. Nu får du väl för i helvete kolla upp dina siffror och inte bara sitta och godtyckligt hitta på. Förra året dog 5 män och 17 kvinnor av partnervåld. Siffran 200 tog du säkert från aftonbladet som granskade kvinnomord under hela 2000-talet. Dvs under 13 år. Jävligt ohederligt av dig att debattera med hittepåsiffror och skriva saker om hur Per Ström "säkert" tycker om mödravård som han aldrig har sagt någonting om.
Håller med att det var en jävligt hög siffra då det sker cirka 300-400 mord per år i Sverige. Att 200 kvinnor skulle dö av partnervåld låter för mycket.
Citera
2013-11-04, 17:14
Medlem
Citat:

ja sorry my misstake 201 mord av kvinnor med partner som förövare sen 2000.
Antal män som blivit mördade av en partner sen 2000 har jag dock ingen koll på. min siffra på 2-3 st./ år har jag läst på en annan site. Du får gärna komma in med källan på dina 7 per år.

Sen tillkommer hedersrelaterat mord. Där döttrar blir mördade av sina fäder/ bröder.
Under perioden 1990-2006 har totalt 108 fall av dödligt våld inom familjen inträffat
saxsat från wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedersmord

Beklagar kan inte alltid bli rätt alla gånger.
Citera
2013-11-04, 17:18
Medlem
Jesusgudssons avatar
Citat:
ja sorry my misstake 201 mord av kvinnor med partner som förövare sen 2000.
Antal män som blivit mördade av en partner sen 2000 har jag dock ingen koll på. min siffra på 2-3 st./ år har jag läst på en annan site. Du får gärna komma in med källan på dina 7 per år.

Sen tillkommer hedersrelaterat mord. Där döttrar blir mördade av sina fäder/ bröder.
Under perioden 1990-2006 har totalt 108 fall av dödligt våld inom familjen inträffat
saxsat från wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedersmord

Beklagar kan inte alltid bli rätt alla gånger.

Prova att börja hämta statistik från BRÅ eller SCB istället för wikipedia så kanske du har rätt någongång. Tänker inte googla det åt dig när du uppvisar noll vilja att söka sanningar istället för att bekräfta dina redan fastslagna åsikter.
Citera
2013-11-04, 17:34
Medlem
Citat:
Prova att börja hämta statistik från BRÅ eller SCB istället för wikipedia så kanske du har rätt någongång. Tänker inte googla det åt dig när du uppvisar noll vilja att söka sanningar istället för att bekräfta dina redan fastslagna åsikter.

Kollade både Brå och SCB utan att hitta siffror just om hedersmord.
men nån annan kanske har bättre lycka.

Slutsatsen ändras i vart fall inte. Fler kvinnor som dör av våld från sin partner/familj än tvärtom.
Citera
2013-11-04, 17:45
Medlem
Jesusgudssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Håller med att det var en jävligt hög siffra då det sker cirka 300-400 mord per år i Sverige. Att 200 kvinnor skulle dö av partnervåld låter för mycket.

Kollade lite snabbt på brå då jag även tyckte att dina siffror var rejält höga. År 2012 anmäldes 239 mord/dråp. 69 av dessa anmälningar är klarlagda att vara just mord/dråp. De resterande ca 170 är blandat med felanmälningar, samma brott anmälts flera gånger eller vid t.ex trafikolyckor eller arbetsolyckor där man anmält men sedan inte kunnat faställa att någon avsiktligt orsakat den dödliga olyckan.
Citera
2013-11-04, 18:03
Medlem
Citat:
Kollade lite snabbt på brå då jag även tyckte att dina siffror var rejält höga. År 2012 anmäldes 239 mord/dråp. 69 av dessa anmälningar är klarlagda att vara just mord/dråp. De resterande ca 170 är blandat med felanmälningar, samma brott anmälts flera gånger eller vid t.ex trafikolyckor eller arbetsolyckor där man anmält men sedan inte kunnat faställa att någon avsiktligt orsakat den dödliga olyckan.
True Story. Men det är OT.
Citera
2013-11-04, 23:38
Medlem
narlysimpeltons avatar
Det är ingen som med säkerhet vet men Patrik Ark lär vara en toppfigur i patriarkatet
Citera
2013-11-07, 17:02
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Existerar det patriarkalism i Sverige?

Inte bland oss vanliga svenskar, men ute bland invandrarna så är nog patriarkatet det enda system som godkänns av koranen.
Invandrarna får ju lära sig i hemmet att bära slöja och att underordna sig de manliga familjemedlemmerna.

Så i just sådana utländska kretsar existerar tyvärr ett medeltida patriarkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in