Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det har jag förklarat. Han kan radera de SMS som han vill ska försvinna permanent. Sedan väntar han tills mobilen är full. Då är de raderade SMS:ens minnesutrymme fyllt med nya SMS och de raderade går inte att återställa.
Nä jag förstår inte hur du menar. Har han alltså sett till att SMS:a extra mycket dagarna efter mordet för att fylla upp minnesutrymmet och därmed garantera att inget blev kvar? Verkar det inte i så fall enklare att slänga den gamla skruttelefonen efter ett ev. mord och köpa en ny? Eller menar du att han har planerat mordet och då i veckor innan sett till att ligga mycket nära gränsen för ett fullt telefonminne för att kunna garantera att raderade SMS verkligen försvann?
Jag tycker inte att något av detta låter som speciellt troliga förklaringar. Rakkniven säger att han snarare följde sitt vanliga beteende som är väl belagt av FUP:en: Han rensade ut sina SMS i rask takt efterhand (Han hade tagit emot tusentals SMS under halvåret före mordet totalt och bara 170 av dem om jag minns rätt fanns kvar i mobilen). Inte minst lär han ha gjort detta löpande med "Jan Erik Wass" SMS. Detta för att:
- ingen olämplig skulle hitta dem
- de var så förbannat många
- en stor del av dem var bara trams och tjat från en synnerligen omogen och känslomässigt instabil person som han egentligen inte hade något intresse av vad hon tänkte eller kände.
... Så att han raderat även dessa SMS från lördagen bevisar egentligen ingenting. Även om jag iofs inte utesluter att han kan ha fått panik för att bli inblandad när han första gången (ett dygn eller så innan han får besök av farbror polisen) får höra att VB är försvunnnen.
Borde han för övrigt inte ha raderat hela kontakten "Jan Erik Wass" om det nu var så att han försökte dölja sina spår?
Tittar vi istället på KJ (varför gör ingen av alla "SMS-teoretiker det också???) så har ju hann faktiskt OCKSÅ raderat alla sina SMS till VB. Inte bara det, han har raderat hela konversationen. Till skillnad från med MB går det inte att belägga att det här skulle vara hans vanliga telefonbeteende. Han har en smartphone med betydligt större minne och att han hade långt många fler SMS från olika kontakter KVAR i sin telefon vid polisens tömning. Han påstår visserligen i förhören att han raderar oviktiga SMS (han definierar dock inte vad som är det och inte) efterhand, men det är inte övertygande om man tittar på vad som är kvar i hans telefon i övrigt från våren och vintern. Mycket ser på mig ut att vara rent skräp. Av det totala antalet chattkonversationer som fanns skapade i hans telefon var det färre än 10% som var raderade helt, så det var sannerligen inte något typiskt beteende från hans sida heller.
Så tycker man att MB:s beteende med telefonen är "misstänkt" så verkar det helt ologiskt för att inte säga löjligt att inte tycka minst samma sak om KJ:s.