Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpelstiltskins
Jag visste att det här med Cannabis skulle tas upp som trolig orsak till MGM:S beteende. Kunde tidigt se rubrikerna "Var påverkad av Cannabis under mordet". Det här är så tröttsamt.
Det är sant att cannabis inte är nyttigt för den som har anlag att drabbas av schizofreni men det är i största allmänhet inget bevis på att cannabis leder till Schizofreni. Om någon som dessutom har anlag för schizofeni röker cannabis och tillståndet utlöses så behöver inte Cannabis ses som orsaken, det kan lika gärna vara någonting annat. Schizofreni är en form av psykos som kan utlösas av helt andra orsaker. Jag jobbar inom vården och en av mina brukare fick Schizofreni för att hon flyttade hemifrån, förändring i vardagen med andra ord. Alkohol är däremot något som lättare utlöser Schizofreni.
Jag röker inte själv och har aldrig gjort men jag har många närstående som gör. Både i mitt arbetsliv och personliga liv har jag fått lära mig att Cannabis snarare ger en tvärtom effekt. Den person som rökar har varken ork eller lust att gå ut och slåss. Man föredrar helt enkelt att sitta hemma och titta på film eller att spela dator och/eller Tv-spel. Lugnare saker med andra ord.
Att det finns de som blir aggressiva av Cannabis är inte obegripligt men det ska inte ses som orsak till ett mord eller våldsbrott i övrigt. Alla människor tål inte Cannabis, precis som alla människor inte tål att dricka alkohol.
Får man en psykos av Cannabis så har man redan anlag för att få det. Det innebär att om inte Cannabis varit utlösande så hade något annat varit det.
Jag har aldrig varit inställd på att MGM har gjort det här brottet under påverkan av cannabis, däremot så har det pratats i tråden om eventuell drogförsäljning från MGM's sida och det är väl snarare där som cannabis har diskuterats.
Om vi diskuterar eventuella droger i GM's omlopp under tiden som brottet begicks så tror jag snarare på diverse flödder såsom (roppar, xanor, valium) + alkohol, alternativt någon RC-hallucinogen eller svampar kombinerat med ett trasigt psyke. Sen AAS på det här.
Om han hade droger i blodet eller inte vid tillfället kommer att komma fram.