2013-11-04, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Som sagt, allt ljus på Boboslacke. De senaste angreppen på Iesho härinne är intressanta. Mer sånt så får vi kanske snart en förklaring till Boboslackes aggressiva tonläge i olika forum.

Blackrivulet - Jag tror inte du förstår innebörden av termen kolerisk. I SAOL översätts kolerisk med "häftig, hätsk, hetlevrad". Lisbet Palme befann sig naturligtvis i ett chocktillstånd. Hon handlade irrationellt och "hysteriskt" vilket inte är ett dugg märkligt pga av det trauma hon blev utsatt för. Hysterisk översätts i SAOL med "övernervös, helt obehärskad". Av beskrivningarna av Lisbet att döma var hon naturligtvis det senare och inte det förra pga traumat. Du vill hellre beskriva Lisbet att hon skulle ha varit "rationellt" förbannad på något sätt? Det är då knappast troligt efter en sådan händelse hon blev utsatt för. Hon reagerade precis som de flesta andra av oss skulle ha gjort i samma situation: ologiskt och obehärskat. Men jag är ganska säker på att hon registrerade något hos GM (som t.ex hela hans ansikte) som fick henne att utbrista: "Det var Ustasja som gjorde det!"

Vill minnas att det var någon psykolog som under rättegången mot CP påstod att Lisbet pga av hennes profession skulle ha varit ett "outstanding vittne" med ett "enastående" minne men det måste vara rent snömos det också. I den stunden på Sveavägen så var hon naturligtvis "bara" en vanlig människa som agerade bortom allt förnuft. Naturligtvis! Det är nästan så jag undrar vilken intresseorganisation psykologen representerade faktiskt.

Och sedan måste man väl skilja på det Lisbet säger direkt och instinktivt efter mordet (Det var Ustasja!) och vad hon säger på sjukhuset och dagen efter, då hon försöker rekapitulera vad hon såg på platsen? Då hon beskriver en blå täckjacka bland annat, vilket tyder på att hon då beskrev Anders Björkman.

http://www.leopoldreport.com/LRsajt6.html

Visst är det så. Självklart är Lisbets hysteriska reaktion förståelig.

Men det hjälper ju inte hennes vittnesmål som måste bedömas objektivt. Lisbets vittnesmål har genomgående fått "stödröster" på grund av sin situation och sin relation till mordoffret. Konflikträdda utredare har inte velat stöta sig med den känsliga, högfärdiga och arroganta Lisbet Palme utan har blint gått på hennes utsagor, trots flertalet dokumenterade felaktigheter och förändringar.

Hade jag varit utredare hade jag inlett PU med att köra över henne så att det sedan hade kunnat gå att jobba.
Citera
2013-11-04, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Exakt.

Uttalandet om Ustasja kommer ifrån att Lisbet visste att Palme oroat sig för dem tiden före mordet, att det skulle komma ifrån att gärningsmannen såg "kroatisk" ut är stendumt.

Det var förmodligen en kombination av att Ustasja under en lång tid hade uppfattats som ett allvarligt hot mot Palme OCH (!) mördarens ansikte/approach som fick Lisbet att instinktivt säga: "Det var Ustasja som gjorde det".
Citera
2013-11-04, 11:07
Bannlyst
Citat:
Förresten så hittade jag det här inlägget, när Portnoy går och blir tokig. Det var lite kul. Men till skillnad från Portnoy skulle då inte jag avskriva SÄPO (delar av SÄPO) så himla lätt. SÄPO-folk behöver inte ha deltagit i MOP men kan ha deltagit i en mörkläggning av MOP av okänt skäl.

Om min kandidat till Grandman mot all förmodan skulle visa sig vara "rätt" person, så har förmodligen den personen haft kontakter med just SÄPO och möjligen då varit deltagare i en Barbrogrupp. Men varför stod då Grandmannen och stirrade in på biografen?! Hade han nyss gått av sitt pass för den knarkspanande (?) "Barbrogruppen" och fortsatte spaning på Palme på eget bevåg eller vad? Och om "min" Grandman skulle visa sig vara den jag tror det är, bör nog Grandmannens identitet ha varit känd för PU hela tiden dessutom. I varje fall känd för SÄPO. Grandmannens identitet har väl bara inte kommit ut till allmänheten.

Grandmannens identitet är känd av PU, det är Alf Lundin. Anledningen till att man inte har gått ut med det är för att det bränner en av hörnstenarna i Christer Pettersson-spåret.
Citera
2013-11-04, 11:08
Bannlyst
Citat:
Grandmannens identitet är känd av PU, det är Alf Lundin. Anledningen till att man inte har gått ut med det är för att det bränner en av hörnstenarna i Christer Pettersson-spåret.

Och vem är Alf Lundin?

Hittade direkt en spännande kommentar om denne Alf Lundin på Anérs sida av en anonym person som skriver följande:

"Anonym16 juni 2011 21:18

Läs via itdemokrati Alf Lundins vittnesmål från 22/2-89. Del två, sidnr 12 31. Alf tystades genom att han hotades med att själv ha varit mördaren, varpå han tvingades ta tillbaka allt han sagt inklusive detta om flickorna som gick förbi. Detta hände -94 då flickornas vittnesmål avslöjats."

Men jag skulle vilja se ett foto på denne Lundin. Någon som har ett?
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-04 kl. 11:12.
Citera
2013-11-04, 11:08
Bannlyst
Citat:
Det var förmodligen en kombination av att Ustasja under en låg tid hade uppfattats som ett allvarligt hot OCH (!) mördarens ansikte/approach som fick Lisbet att instinktivt säga: "Det var Ustasja som gjorde det".

Men Lisbet såg ju inte mördarens ansikte/approach. Hon kan på sin höjd ha en uppfattning om Anders Björkmans ansikte/approach och huruvida han ser kroatisk ut har jag ingen uppfattning om.
Citera
2013-11-04, 11:09
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Om det någonsin kan bevisas att CP blev utsedd till scape goat, då bli min dom också hård mot dem som visste om det kan jag lova. För då har dessa mörkläggare inte förstått eller accepterat FN:s deklaration om alla människors lika rättigheter. Att mörka incidenter för rikets säkerhet under ett kallt krig kan jag definitivt acceptera, men inte att man medvetet använder sig av oskyldiga människor för det syftet.
Lillemor Östlin kunde i förväg vittna om hur de falska angivelserna mot CP planterades av polisens egen inflytelseagent i den undre världen Thure Nässén. Han mutade bl.a Roger Östlund. För detta om inte redan för sitt försvar av Lennart Geijer som hedersman dömdes Östlin till att bli Hinsehäxan utan nåd på livstid kan man förstå.
Citera
2013-11-04, 11:10
Bannlyst
Citat:
Och vem är Alf Lundin?

http://lmgtfy.com/?q=Alf+Lundin+Palmemordet
Citera
2013-11-04, 11:18
Bannlyst
Citat:
http://lmgtfy.com/?q=Alf+Lundin+Palmemordet

Utskriften är daterad 1989 om jag inte ser fel. Kom denne Lundin in så sent med sitt vittnesmål eller?
Citera
2013-11-04, 11:19
Bannlyst
Alf Lundin är alltså ett vittne som såg Palme utanför Grand. Alf Lundin ändrar sin historia flertalet gånger om hur, var och när han såg Palme. Alf Lundin, som var sjukpensionär och hade kopplingar till SSU, ger ett allmänt kufiskt intryck och hävdar att han var ute på nattpromenad. Han var klädd i en blå täckjacka, hade cendré-färgat hår och stålbågade glasögon.

Han är alltså klädd exakt som Grandmannen, har exakt samma signalement, befann sig i just det området vid just den tidpunkten, medger att han såg Palme men kan eller vill inte förklara närmare.

I mitten av 90-talet började PU med Hans Ölvebro i spetsen misstänka Alf Lundin för själva mordet (se Gunnar Wall, Mörkläggningen), något som dock rann ut i sanden. Det sägs aldrig rakt ut men det är helt uppenbart att man insåg att Alf Lundin givetvis var Grandmannen. Att man inte skyltat med den insikten är logiskt eftersom det spräcker ju en av hörnstenarna i Christer Pettersson-spåret, att han ska ha varit den mystiska Grandmannen som väntade på Palme utanför biografen.
Citera
2013-11-04, 11:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om det någonsin kan bevisas att CP blev utsedd till scape goat, då bli min dom också hård mot dem som visste om det kan jag lova. För då har dessa mörkläggare inte förstått eller accepterat FN:s deklaration om alla människors lika rättigheter. Att mörka incidenter för rikets säkerhet under ett kallt krig kan jag definitivt acceptera, men inte att man medvetet använder sig av oskyldiga människor för det syftet.

Med västvänlige Gorbatjov var inte längre det kalla kriget så kallt som påstås, med honom började det blåsa milda vindar i jämförelse med tidigare.

I fallet Palme sattes FN:s deklaration på undantag, inblandade i attentatet skydde inga medel - man kunde gå över lik utan att blinka. Vilket jag tror att man bokstavligt faktiskt också har gjort.
Citera
2013-11-04, 11:47
Bannlyst
Citat:
Alf Lundin är alltså ett vittne som såg Palme utanför Grand. Alf Lundin ändrar sin historia flertalet gånger om hur, var och när han såg Palme. Alf Lundin, som var sjukpensionär och hade kopplingar till SSU, ger ett allmänt kufiskt intryck och hävdar att han var ute på nattpromenad. Han var klädd i en blå täckjacka, hade cendré-färgat hår och stålbågade glasögon.

Han är alltså klädd exakt som Grandmannen, har exakt samma signalement, befann sig i just det området vid just den tidpunkten, medger att han såg Palme men kan eller vill inte förklara närmare.

I mitten av 90-talet började PU med Hans Ölvebro i spetsen misstänka Alf Lundin för själva mordet (se Gunnar Wall, Mörkläggningen), något som dock rann ut i sanden. Det sägs aldrig rakt ut men det är helt uppenbart att man insåg att Alf Lundin givetvis var Grandmannen. Att man inte skyltat med den insikten är logiskt eftersom det spräcker ju en av hörnstenarna i Christer Pettersson-spåret, att han ska ha varit den mystiska Grandmannen som väntade på Palme utanför biografen.

Okej. Har Wennerling identifierat denne Lundin som "Grandmannen" och finns det foto på honom?
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-04 kl. 11:51.
Citera
2013-11-04, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Med västvänlige Gorbatjov var inte längre det kalla kriget så kallt som påstås, med honom började det blåsa milda vindar i jämförelse med tidigare.

I fallet Palme sattes FN:s deklaration på undantag, inblandade i attentatet skydde inga medel - man kunde gå över lik utan att blinka. Vilket jag tror att man bokstavligt faktiskt också har gjort.

Jag undrar ändå om du inte har lite fel där ändå? Muren revs först i november 1989.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in