2013-11-03, 22:28
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Var hon? Det vet du? OK, tänkbart men kan det inte vara bra och behålla en aning kritiskt tänkande när man läser en bok? Sträckläsa och bli fascinerad av en thriller om en sekt och en häxa, OK, men det blir ju mest som att man ersätter ett auktoritärt tänk med ett annat. Heberlein är den vingligaste skribenten av alla i princip och har alltid fingret i luften. Jodå jag tror visst att den gamla damen kan ha varit dominant och manipulativ och att hon hade underliga idéer som låg i tiden och hon kan säkert ha haft fingret med i spelet i fallet Catrin da Costa också.
Men nä, jag tror inte hon var kvinnan som skapade Thomas Quick. Sorry. Jag tror de var flera om det och flera som var manipulativa. Dessutom i diskussionen kring boken, och det är boken helt klart medskyldig till, så flyttas fokus från Kvasten till terapin, alla är de i förlängningen Norells offer. Fine, då kan man släppa ut Sture och rysa över häxan Norell. Men vad händer sen? Är det psykologin som får bära hundhuvudet, medan psykiatrin med bältesläggningar och förskrivning av tunga droger och ofta frånvaro av samtalsterapi klarar sig helskinnat? Är det bara Josefssons terapiböcker som foik ska buga sig för, ska alla rätta sig i det ledet? Så billigt skrivet är det, kanske det värsta är när marxisten Josefsson beskriver arbetarkillen Sture mot överklassdamen Margit. Klart Guillou faller som en fura.

Jag säger inte att MN är enda skälet till TQ-härvan men en viktig puzzlebit till alla andra bitar.Och vad gäller streckläsande är det inte min genre,jag läser sakta!!!
Citera
2013-11-03, 22:55
Medlem
Citat:
Var hon? Det vet du? OK, tänkbart men kan det inte vara bra och behålla en aning kritiskt tänkande när man läser en bok? Sträckläsa och bli fascinerad av en thriller om en sekt och en häxa, OK, men det blir ju mest som att man ersätter ett auktoritärt tänk med ett annat. Heberlein är den vingligaste skribenten av alla i princip och har alltid fingret i luften. Jodå jag tror visst att den gamla damen kan ha varit dominant och manipulativ och att hon hade underliga idéer som låg i tiden och hon kan säkert ha haft fingret med i spelet i fallet Catrin da Costa också.
Men nä, jag tror inte hon var kvinnan som skapade Thomas Quick. Sorry. Jag tror de var flera om det och flera som var manipulativa. Dessutom i diskussionen kring boken, och det är boken helt klart medskyldig till, så flyttas fokus från Kvasten till terapin, alla är de i förlängningen Norells offer. Fine, då kan man släppa ut Sture och rysa över häxan Norell. Men vad händer sen? Är det psykologin som får bära hundhuvudet, medan psykiatrin med bältesläggningar och förskrivning av tunga droger och ofta frånvaro av samtalsterapi klarar sig helskinnat? Är det bara Josefssons terapiböcker som foik ska buga sig för, ska alla rätta sig i det ledet? Så billigt skrivet är det, kanske det värsta är när marxisten Josefsson beskriver arbetarkillen Sture mot överklassdamen Margit. Klart Guillou faller som en fura.

Om Josefsson är en före detta marxist förklarar det Sundewalls hyllning av boken.

Jag tycker inte heller att ansvaret kan lyftas ett dugg från Quickgängets axlar bara för att de gick i psykoterapi hos en gammal tant, men lite intressant är det att höra om vilka kopplingar som funnits mellan de inblandade.

Kan Josefsson förklara även Lambertz underligheter i sin bok? Eller är det kanske något som sparas till del två?
Citera
2013-11-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Om Josefsson är en före detta marxist förklarar det Sundewalls hyllning av boken.

Jag tycker inte heller att ansvaret kan lyftas ett dugg från Quickgängets axlar bara för att de gick i psykoterapi hos en gammal tant, men lite intressant är det att höra om vilka kopplingar som funnits mellan de inblandade.

Kan Josefsson förklara även Lambertz underligheter i sin bok? Eller är det kanske något som sparas till del två?

Sundewall är ju en ryggdunkare i största allmänhet. Kolla bara hans försvar av Lambertz i kommentarerna.
Citera
2013-11-04, 04:04
Moderator
Schlesiens avatar
Ny rubrik

Utgången rubrik:
Thomas Quick - är han oskyldig? [rubrik ändrad // mod]

/ Moderator
Citera
2013-11-04, 09:02
Medlem
Stina-Linas avatar
Nu är det ju inte bara Sundewall och Hebelein som skriver gott om boken.Jag tror med facit i hand att det inte skulle ha blivit någon Quickhärva om inte terapin kommit in för den var själva grundförutsättningen för att morderkännandena skulle kunna bli till.
Det är ju faktiskt så att den ligger i toppen när det gäller nomineringarna till Augustpriset för bästa faktabok i år och det är inte deras förtjänst.

Redan på 70-talet var MN handledare åt Säters psykoteraperande anställda,som inte hade ens grundutbildning i psykologi (en del) och psykoterapi.Hon hade för övrigt sina tentakler ute överallt i psykoterapi-Sverige men hon hade problem, för med sitt styrande,dominerande och manipulerande sätt gjorde hon sej omöjlig-utom just på Säter. Hon blev ju utesluten ur svenska psykoanalytiska sällskapet och bildade eget,men där blev hon också tvungen att gå,liksom också från grupp nummer två som hon skapade fast det tog många år. Helt enkelt för att de insåg hur hon var.
Hur läget var kan man förstå när man vet att hon var totalt ensam enligt boken.Ingen ville till slut ha med henne att göra utom Säter. Så när de flesta andra utom och inom Sverige försvann så fanns Säter kvar.

Den i psykoterapi outbildade läkare som var SBs terapeut ifrån början for flera gånger i veckan till MN för handledning där han talade om allt som hänt i terapin.Och som jag och andra skrivit det gjorde också de andra på Säter som var ansvariga för SBs vård.Och MN drev på om sina förträngda-minnesteorier .Och det som från början var en ångestfull tanke hos SB blev till ett osäkert minne om mord.För han var inte säker.
Men en som var säker det var Göran Fransson som absolut inte ville ha någon osäkerhet utan som hävdade att det var sant. SB försökte flera gånger tala om att han inte var säker på om det inte bara var fantasier,han ville inte gå vidare,men Fransson jämte MN gav sej inte-och slutet blev att SB tvingades gå till polisen och anmäla sej själv om inte Fransson skulle göra det.
Så redan ifrån början var SB trots sitt tillstånd då inte säker på sin sak och kunde inte själv säga om det var fantasier eller sanning.Det kunde däremot GF . MN ville naturligtvis att hennes teorier skulle bekräftas-och så började morderkännandena..........

Nu har jag inte läst hela boken,för jag läser en bit i taget,men när man läser förstår åtminstone jag hur det kunde bli såhär utifrån att de på Säter som så många andra satte MN högt. Det som skilde Säter ifrån så många andra var att de aldrig vände henne ryggen.

MNs ovilja att ta kritik är också en orsak till att det utvecklades som det gjorde de ville inte göra sej osams med henne. De som gjorde det fick känna på piskan..............

Så som jag ser det är det faktiskt så att terapin ihop med narkotikan och Säters "troende" på MN blev upptakten till hela denna härva. Därmed inte sagt att alla andra som varit instuvade i den inte har sin del av ansvaret för vad som pågick hade gått att få stopp på om någon av dem tänkt!

Inte minst detta att SB själv var så osäker på om han begått det mord som han "erkänt" säger väl en del om hur "Norell-frälsta" läkarna och terapeuterna utan terapeututbildning var.Och de gick dessutom själva i denna terapi hos MN.
Handledning 3 ggr i veckan är lite väl mycket,men det enda jag kan tänka mej är att de fått luft under vingarna och en patient som kunde manipuleras och göra Säter känt.Han ville vara till lags och fick det han behövde för att fortsätta minnas de minnen som aldrig fanns.

Nu menar jag inte att SB var en ängel långt ifrån men jag menar att ansvariga på Säter var satta att vårda honom och skulle aldrig ha gett honom all denna narkotika eller krävt av honom till att börja med att han skulle tvingas att vända sej till polisen för att anmäla ett mord som han inte visste om det var fantasier eller sanning-som han fabulerat om med en terapeut som inte hade utbildning och var hängiven MNs teorier.

Så har jag uppfattat boken så långt jag läst.Det är heller inte lätt att försöka ge en bild av hur så skeva relationer kunde uppstå...........men det blir förståeligt när man kan se att de verkade lika snea allihopa ansvariga ?
Citera
2013-11-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/ett-monster-nar-man-behover-ett/
Om TQ-härvan och terapin.

Jag Guillio om detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article17773648.ab

Nu verkar det som man hittat förklaringar som alla är nöjda med. Nya syndabockar, som var vliseledda av en avliden sektledare. Det kan inte bli bättre i rättsrötans förlovade land. Nu har man en förklaring och nya människor utpekas, och man bortser därmed från sakfrågan.

Sakfrågan är: att det går att få till laga kraftvunna domar mot en enskild person om flera så kallade "trovärdiga" personer påstår saker med trovärdighet i en domstol. Detta kan ske trots avsaknad av bevis, i rättegångar som borde handla om det som avses med bevis i en rättsstat.

Nu har man pekat ut alla som skyldiga, förutom de som är skyldiga och som skyddas av en märklig solidaritet med de som ansvarar för övergreppen. Övergreppen har fått pågå i domstolar och nu senast i förvaltningsrätten, som inte kan avgöra en sak på sakens egna meriter.

Fakta är att Säters överläkare, Vlad har hållit en patient inlåst utan laglig grund med rättens goda minne. Han tomma ord, endast i egen sak, har varit tillräckliga, och detta utan att ens ha haft kontakt med SB, eller som chef sett till att underordnad undersökt SB på Säter. Vlad har inte ens haft en diagnos eller relevanta journalanteckningar till förvaltningsrätten som beslutsunderlag. Man har haft fräckheten att lämna in psykolog yttrande från en psylolog som inte undersökt patienten.

Och detta agerande från rättspsyk accepterar en svensk förvaltningsrätt okritiskt, tills massmedia kommer in i rätten. Då lämpas problemet över på folk i Göteborg, men utan att ange den juridiska grunden till att man håller SB inlåst, efter resningarna.

Jag godtar att Säter har egna intressen att skydda, men än sak är att vilja något, än annan är att få framgång i en okritisk förvaltningsrätt som ska granska denna önskan. Det en domstol ska göra är att kontrollera vad en sak är baserad/grundad på och hur den saken är styrkt. Med den rutinen hade man kunnat hålla många galningar borta från att driva saker i domstol och ogrundade saker hade undvikits från att bli rättsskandaler.

Problemet är inte galningar. Problemet är de personer som får makt att hållas i domstolarna, då det går att döma folk utan bevis. Man ger tokdoktorer och åklagare utan bevis framgång i toksaker för att deras tomma ord övertygar, i en kollegial domstol, trots brist på bevis.

Och nu visar sig problemet vara ännu större för alla vill hitta enskilda syndabockar som pekar åt fel håll, för att skydda bilden av svenskt rättsväsende. Nu är man klar med de personer man plågat tidigare och ny grupp hittats för att mörka systemfelet. Ett rättsväsende där folk som struntar i bevis och kan leka gud frodas. De är personer anställda i domstolsväsendet, som dömer utan stöd i bevisregler och lag, och nu låtsas de att de blivit lurade. Fy fan.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-11-04 kl. 11:11. Anledning: ordföljd
Citera
2013-11-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Och nu visar sig problemet vara ännu större för alla vill hitta enskilda syndabockar som pekar åt fel håll, för att skydda bilden av svenskt rättsväsende.
Instämmer. Men även faktiskt för att skydda bilden av svensk psykiatri i stort.
Visst är det intressant att höra mer om Norellterapin, men boken är j-ligt tendensiös och enkel som ett skillingtryck. Nu får vi en till skandal här på köpet, sekterismen bland kritiker och augustjuris. Josefsson beskriver det inte på ett nyktert sakligt sätt utan piskar upp känslor och upprepar sekt lite väl ofta. Han är själv en sektledare som likt pastor Moon åstadkommit massbröllop med enklast tänkbara KBT, det ligger också i tiden, men det här är värre för naiva personer tror att det är god journalistik. Josefsson har ett annat syfte, att visa att ensamhet är en samhällsfara, på så vis ska han kunna kränga lite fler av sina Moonböcker. Men det är så icke relevant.
Nej, van der Kwast och Lambertz har inte gått i terapi hos den gamla damen. Nej det var inte hon som skapade Thomas Quick. Så jävla billigt syndabockstänkande.
Citera
2013-11-04, 12:34
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Instämmer. Men även faktiskt för att skydda bilden av svensk psykiatri i stort.
Visst är det intressant att höra mer om Norellterapin, men boken är j-ligt tendensiös och enkel som ett skillingtryck. Nu får vi en till skandal här på köpet, sekterismen bland kritiker och augustjuris. Josefsson beskriver det inte på ett nyktert sakligt sätt utan piskar upp känslor och upprepar sekt lite väl ofta. Han är själv en sektledare som likt pastor Moon åstadkommit massbröllop med enklast tänkbara KBT, det ligger också i tiden, men det här är värre för naiva personer tror att det är god journalistik. Josefsson har ett annat syfte, att visa att ensamhet är en samhällsfara, på så vis ska han kunna kränga lite fler av sina Moonböcker. Men det är så icke relevant.
Nej, van der Kwast och Lambertz har inte gått i terapi hos den gamla damen. Nej det var inte hon som skapade Thomas Quick. Så jävla billigt syndabockstänkande.

Nu har jag inte läst boken ännu, och det kan förstås hända att jag när jag gör det håller med dig om att den är tendentiös, men det finns i mina ögon ingen principiell motsägelse mellan att huvudansvaret för skandalen ligger på utredarna, som naturligtvis inte ska sätta dit någon utan bevis, och att förklaringen (eller en stor del av förklaringen) till att det hela kunde ske ligger i tilltro till psykiatriker och teorier som ytterst gick tillbaka på Norell. Tycker du att det råder någon motsättning mellan dessa två saker? Alla behöver naturligtvis inte personligen ha gått i terapi hos Norell för att låta sig påverkas av något som folk som gäller som experter och är lärjungar till henne hävdar.
Citera
2013-11-04, 13:05
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Nu har jag inte läst boken ännu, och det kan förstås hända att jag när jag gör det håller med dig om att den är tendentiös, men det finns i mina ögon ingen principiell motsägelse mellan att huvudansvaret för skandalen ligger på utredarna, som naturligtvis inte ska sätta dit någon utan bevis, och att förklaringen (eller en stor del av förklaringen) till att det hela kunde ske ligger i tilltro till psykiatriker och teorier som ytterst gick tillbaka på Norell. Tycker du att det råder någon motsättning mellan dessa två saker? Alla behöver naturligtvis inte personligen ha gått i terapi hos Norell för att låta sig påverkas av något som folk som gäller som experter och är lärjungar till henne hävdar.

Jag har inte heller läst mer än något utdrag av boken men bland recensionerna dyker det upp märkligheter:

"Man kan säga att Quick-gruppens skogspromenader var uppdaterade häxprov. De var också utryck för ett slutet och självbekräftande trossystem. Det brukar kallas psykoanalys" skriver t.ex Per Svensson i Aftonbladet.

Det där är inte alls psykoanalys. I diskussionen kring den här boken har det dykt upp en massa antihumanism och grova förenklingar. Det är bra att man granskar de teorier som fanns med i både Quickfallet och Da Costafallet, absolut. Men inte på bekostnad av nyanser.
Svensson skriver:
"Thomas Quick var hennes stora projekt, eller som Josefsson formulerar det i titeln på sin bok, hennes stora skapelse, hennes motsvarighet till Freuds stjärnpatient Vargmannen.
Människor som lider av psykiska störningar har som barn utsatts för övergrepp som de sedan förträngt. Dessa försvunna minnen kan dock rekonstrueras i ett terapeutiskt befrielsearbete.
Det var Margit Norells fasta tro. Dan Josefsson påpekar att hon tidigt anammat samma motto för sitt psykoanalytiska arbete som Sigmund Freud använt, Johannesevangeliets löfte om att sanningen ska göra oss fria."

Här är det så mycket felaktigheter och förenklingar att man knappt tror sina ögon. För det första: Vargmannen var knappast Freuds stjärnpatient, det finns andra han lyckades bättre med. För det andra: psykoanalys går inte ut på att människor med psykiska störningar har utsatts för övergrepp som barn. Vargmannen hade inte blivit utsatt för övergrepp, och Freud gjorde inga försök att få honom att minnas något sånt.

Slutligen gör Josefsson - enligt Svensson - en äreräddning av de förnuftiga män som råkat in i den manipulativa häxans garn:

"De är så man måste förstå att också företrädarna också för vanligtvis kritiskt tänkande professioner - polisen Seppo Penttinen, åklagaren Christer van der Kwast, advokaten Claes Borgström - såg till att Quick fälldes för mord efter mord. Har man väl gått in i en sekt så måste man antingen bita sig fast vid sin tro eller också erkänna för sig själv att man har haft fel i allt."

Underförstått att psykoanalytiker inte är en kritiskt tänkande profession? Men det är ju det den är.

Jag känner mig inte alls övertygad om att van der Kwast ingick i Norells sekt, och reaktionerna på den här boken får mig att tro att Butter har rätt.
Citera
2013-11-04, 14:19
Medlem
Rättsrötan fortsätter fast på ett lite annat sätt.
Sture Bergwall har nu ett företag ihop med sin advokat. Passande nog heter det Schnelles gelt. Snabba pengar. Inte säkert att det är lagligt att en advokat investerar kommersiellt i sin klient.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sture-bergwall-har-ett-foretag-ihop-med-sin-advokat/
Citera
2013-11-04, 14:55
Medlem
Citat:
Rättsrötan fortsätter fast på ett lite annat sätt.
Sture Bergwall har nu ett företag ihop med sin advokat. Passande nog heter det Schnelles gelt. Snabba pengar. Inte säkert att det är lagligt att en advokat investerar kommersiellt i sin klient.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sture-bergwall-har-ett-foretag-ihop-med-sin-advokat/

Om han som så framgångsrikt spelade monstret Qvicken för hela folket inte är galen på riktigt så kan han
ju ändå vara galen i Stålar!
Med hjälp av mycket pengar så kan han ju sedan flytta långt bort från Sverige - givetvis efter att han här låtit sig intervjuas till höger och vänster, om både vård-röta och rättsröta.

Mycken PR bliir det, kanske
Citera
2013-11-04, 15:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Oavsett att det står om det idag men det här är gamla nyheter.T O var den som hittade på namnet i ren ironi. Dessutom skrevs det om, detta i tråden dagen efter registreringen.Tanken var väl som jag förstod det att SB skulle skriva en bok och ge ut den på eget förlag.Hur det blir med det vet ingen i nuläget mer än han själv tror jag

Det är inte tänkt att förlaget ska generera några pengar utan namnet på företaget har T O sagt i en intervju hänsyftar på alla (snabba) pengar TQ-härvan kostat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in