Citat:
Var hon? Det vet du? OK, tänkbart men kan det inte vara bra och behålla en aning kritiskt tänkande när man läser en bok? Sträckläsa och bli fascinerad av en thriller om en sekt och en häxa, OK, men det blir ju mest som att man ersätter ett auktoritärt tänk med ett annat. Heberlein är den vingligaste skribenten av alla i princip och har alltid fingret i luften. Jodå jag tror visst att den gamla damen kan ha varit dominant och manipulativ och att hon hade underliga idéer som låg i tiden och hon kan säkert ha haft fingret med i spelet i fallet Catrin da Costa också.
Men nä, jag tror inte hon var kvinnan som skapade Thomas Quick. Sorry. Jag tror de var flera om det och flera som var manipulativa. Dessutom i diskussionen kring boken, och det är boken helt klart medskyldig till, så flyttas fokus från Kvasten till terapin, alla är de i förlängningen Norells offer. Fine, då kan man släppa ut Sture och rysa över häxan Norell. Men vad händer sen? Är det psykologin som får bära hundhuvudet, medan psykiatrin med bältesläggningar och förskrivning av tunga droger och ofta frånvaro av samtalsterapi klarar sig helskinnat? Är det bara Josefssons terapiböcker som foik ska buga sig för, ska alla rätta sig i det ledet? Så billigt skrivet är det, kanske det värsta är när marxisten Josefsson beskriver arbetarkillen Sture mot överklassdamen Margit. Klart Guillou faller som en fura.
Men nä, jag tror inte hon var kvinnan som skapade Thomas Quick. Sorry. Jag tror de var flera om det och flera som var manipulativa. Dessutom i diskussionen kring boken, och det är boken helt klart medskyldig till, så flyttas fokus från Kvasten till terapin, alla är de i förlängningen Norells offer. Fine, då kan man släppa ut Sture och rysa över häxan Norell. Men vad händer sen? Är det psykologin som får bära hundhuvudet, medan psykiatrin med bältesläggningar och förskrivning av tunga droger och ofta frånvaro av samtalsterapi klarar sig helskinnat? Är det bara Josefssons terapiböcker som foik ska buga sig för, ska alla rätta sig i det ledet? Så billigt skrivet är det, kanske det värsta är när marxisten Josefsson beskriver arbetarkillen Sture mot överklassdamen Margit. Klart Guillou faller som en fura.
Jag säger inte att MN är enda skälet till TQ-härvan men en viktig puzzlebit till alla andra bitar.Och vad gäller streckläsande är det inte min genre,jag läser sakta!!!
Josefsson beskriver det inte på ett nyktert sakligt sätt utan piskar upp känslor och upprepar sekt lite väl ofta. Han är själv en sektledare som likt pastor Moon åstadkommit massbröllop med enklast tänkbara KBT, det ligger också i tiden, men det här är värre för naiva personer tror att det är god journalistik. Josefsson har ett annat syfte, att visa att ensamhet är en samhällsfara, på så vis ska han kunna kränga lite fler av sina Moonböcker. Men det är så icke relevant.