Citat:
Teoretiskt kanske det är hans specialområde men då det kommer till praktiskt genomförande brukar det fallera för personer med AS. De krånglar till i stort sett allt. Allt måste följa den uppgjorda planen i minsta detalj och även då har de svårt att genomföra saker av praktisk natur.
Att han ger ett förvirrat intryck och svarar märkligt på frågor förvånar mig inte alls. Det är typiskt för personer med AS
Jag tänker på trippelmordet i Härnösand då gick det med blixtens hastighet att få ett erkännande.
Att han ger ett förvirrat intryck och svarar märkligt på frågor förvånar mig inte alls. Det är typiskt för personer med AS
Jag tänker på trippelmordet i Härnösand då gick det med blixtens hastighet att få ett erkännande.
Det var Dag Anderss*n som fick Ragnar att erkänna.
Citat:
DA: Den första frågan som jag då kommer och ställa till dig Ragnar det är hur du ställer dig
till den här brottsmisstanken då när det gäller mord i tre fall. Hur ställer du dig till den? Är du
skyldig eller inte skyldig?
RN: Är alla tre döda?
DA: Ja.
RN: Ja… ja.
DA: Du erkänner att det är du som har orsakat…
RN: Ja det är nog…
DA: Det är på det sättet?
RN: - ohörbart -
DA: Okej. Ja du behöver inte vara rädd att vi ska på nåt sätt…
RN: Mm.
DA: … titta ner på dig…
RN: Ja.
DA: … för att du har gjort en sån här sak utan vi ska försöka på bästa sätt nu då ta tillvara det
som kan tala till din fördel så att säga, att vi ska försöka hjälpa dig igenom det här och få dig
och berätta så gott du kan om dom här händelserna.
DA: Jag tänkte att du själv skulle försöka berätta vad som har hänt den här tisdagen den 11:e
men jag vet inte, du kanske tycker det är bättre att jag ställer korta frågor och att du svarar på
dom istället? Eller vill du…
RN: Ja… vi kan köra på så.
DA: Vad sa du?
RN: Ja vi kan bara köra på som vanligt, ja.
DA: Om jag ber dig berätta om den här dagen den 11:e maj alltså i går.
DA: Kan du då med egna ord försöka berätta vad som har hänt den här dagen, om du börjar
med när du vaknar på morgonen. Vad är det som händer då?
RN: Eh… då kommer pappa… för att… jag hade lovat han och gå på kinarestaurangen och ja
vi brukar göra det på tisdagar ibland. Och så… men då låg jag och… då låg jag och sov för
att… för jag hade varit uppe hela natten.
DA: Okej. Vilken tid skulle du träffa honom då?
RN: Klockan tolv. Och sen han kom kanske halv ett eller nåt sånt där och jag… - ohörbart -
klockan. Ja jag hade lånat en sån här rosa moskéklocka, ja och den… jag trodde man skulle
trycka på det var som en knapp så här jag trodde man skulle trycka ner den så var det
ringning men det var tvärtom.
DA: Okej.
...
till den här brottsmisstanken då när det gäller mord i tre fall. Hur ställer du dig till den? Är du
skyldig eller inte skyldig?
RN: Är alla tre döda?
DA: Ja.
RN: Ja… ja.
DA: Du erkänner att det är du som har orsakat…
RN: Ja det är nog…
DA: Det är på det sättet?
RN: - ohörbart -
DA: Okej. Ja du behöver inte vara rädd att vi ska på nåt sätt…
DA: … titta ner på dig…
DA: … för att du har gjort en sån här sak utan vi ska försöka på bästa sätt nu då ta tillvara det
som kan tala till din fördel så att säga, att vi ska försöka hjälpa dig igenom det här och få dig
och berätta så gott du kan om dom här händelserna.
DA: Jag tänkte att du själv skulle försöka berätta vad som har hänt den här tisdagen den 11:e
men jag vet inte, du kanske tycker det är bättre att jag ställer korta frågor och att du svarar på
dom istället? Eller vill du…
RN: Ja… vi kan köra på så.
DA: Vad sa du?
RN: Ja vi kan bara köra på som vanligt, ja.
DA: Om jag ber dig berätta om den här dagen den 11:e maj alltså i går.
DA: Kan du då med egna ord försöka berätta vad som har hänt den här dagen, om du börjar
med när du vaknar på morgonen. Vad är det som händer då?
RN: Eh… då kommer pappa… för att… jag hade lovat han och gå på kinarestaurangen och ja
vi brukar göra det på tisdagar ibland. Och så… men då låg jag och… då låg jag och sov för
att… för jag hade varit uppe hela natten.
DA: Okej. Vilken tid skulle du träffa honom då?
RN: Klockan tolv. Och sen han kom kanske halv ett eller nåt sånt där och jag… - ohörbart -
klockan. Ja jag hade lånat en sån här rosa moskéklocka, ja och den… jag trodde man skulle
trycka på det var som en knapp så här jag trodde man skulle trycka ner den så var det
ringning men det var tvärtom.
DA: Okej.
...
Förhörsledare har tidigare sabbat utredningar genom att ha bristande kunskap om de misstänktas diagnoser, t ex Vollsjömordet och när en tjej dödade sin pappa i en slänt på Södermalm.