2013-11-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Rätta mig om jag har fel men han är väl arresterad och sitter således i arrest , häktningsförhandlingen hålls på måndag

"Häktad i sin frånvaro" och sedan inplockad...arresten eller häkte? Han får likväl inte ha mobil eller dator eller ringa samtal hur som helst.
Senast redigerad av byttan 2013-11-03 kl. 20:33.
Citera
2013-11-03, 20:28
Medlem
Han gör vad vilken riktig missbrukare skulle göra.

När denna inser att allt håller på att ramla över kanten, och speciellt när man "får" pengar, så köper dom sitt knark för att slippa problemen ett tag.

Skulle inte förvåna mig om mordet är så enkelt att det begicks på grund av hans droger. Till ex. hon kom på han pundandes på hans födelsedag på kvällen, det fick bägaren att rinna över hos henne och det var det som kickade i gång avtryckarfigret hos han.

Det var ju viktigt att här i tråden visa att han inte hade pundat nått år tidigare.

Tycker ÅK ska trycka på knarkdelen mer.
Citera
2013-11-03, 20:46
Medlem
bagarn29s avatar
Ett vittne som är ute skumma ärenden och något påverkade ser något vit i en bil på ca 20 meters avstånd.
När vittnet samlat sig så har det gått 10 dagar men han kan inte själv ringa polisen utan det får sambon göra. Varför då?
Ca 3 år senare så är "vän" helt plötsligt ett trumfkort för åklagaren, har han äntligen samlat sig så pass att han blir lösningen till hela fallet?

Ja, med ett sådant stjärnvittne så tror jag absolut på en fällande dom.
Citera
2013-11-03, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ett vittne som är ute skumma ärenden och något påverkade ser något vit i en bil på ca 20 meters avstånd.
När vittnet samlat sig så har det gått 10 dagar men han kan inte själv ringa polisen utan det får sambon göra. Varför då?
Ca 3 år senare så är "vän" helt plötsligt ett trumfkort för åklagaren, har han äntligen samlat sig så pass att han blir lösningen till hela fallet?

Ja, med ett sådant stjärnvittne så tror jag absolut på en fällande dom.

Javisst, speciellt när Polisen har haft möjlighet att både konfrontera LJ med foto, och undersökt kläderna som stämmer på pricken mellan fynd & vittnesmål, men HOPPADE över den detaljen.

Kvarnklubben dansar ringdans kring LJ och Skarvkvist, men säg den lycka som varar ?
Citera
2013-11-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Javisst, speciellt när Polisen har haft möjlighet att både konfrontera LJ med foto, och undersökt kläderna som stämmer på pricken mellan fynd & vittnesmål, men HOPPADE över den detaljen.

Kvarnklubben dansar ringdans kring LJ och Skarvkvist, men säg den lycka som varar ?

Förutom att du verkar ha lagt mer eller mindre hela dagen på att driva en tes i denna tråd så förvånas jag över hur nivån i tråden får mig att tro att jag hamnat på Familjeliv?! Nu sitter inte jag i en låst position i skuldfrågan utan roas av försöken till bevisvärdering av rena gissningar och väntar lugnt in nästa steg i den juridiska processen.

Vad jag inte förstår är varför du envisas med att referera till LJ som kronvittne? Jag förstår att det är för att misskreditera vittnet eftersom kronvittnen anses juridiskt svaga, jag förstår vad du vill uppnå. Då vi inte har kronvittnen i Sverige så blir den enda du misskrediterar dig själv vilket inte blir så bra i och med att du argumenterar från en utsatt position från början. (majoriteten här på FB/sannolikheten/erfarenheten/logiken talar för att FS är GM.....)

Tackar dock för underhållningen!
Citera
2013-11-03, 21:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Ja, helt klart ska han det. - Och på 8 ovikta 500-lappar med endast två årtal representerade.
Citera
2013-11-03, 21:43
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Först vill säga vilken respekt jag har för KH som tålmodigt förklarar för Snurre Nejding.

Sedan undrar jag om inte det har gått prestige i fallet när man tar fram ett vittnesmål, som varit dött och begravet i ett par år, som ett slags trumfkort. Att HD går på det är också anmärkningsvärt fast med GL på banan är väl inget omöjligt.

Slutligen vill jag säga att jag blir inte förvånad om FS fälls pga hur HD lägger ut kursen för hur HR bör resonera. Jag undrar om JEs tjejväns f.d pojkvän känner sig väl tillfreds nu?

Hur tänker du nu?
Det är väl inte konstigt alls. När vittnet förhördes visste man inte helt säkert om Marina var död och inte heller att ett "stort vitt paket" skulle bli intressant flera år senare.
Har man tagit någons liv ska man väl inte få gå fri?
Citera
2013-11-03, 22:02
Medlem
Har skummat båda trådar om detta fall. Hittar ingen info om vem eller vilka som haft tillgång till huset efter att Marina försvann. Är inte den självklara frågan: Vem har fixat till sängen som blodet fanns i? Vem förutom den nu misstänkte har haft anledning att dölja den stora blodfläcken så att sängen såg "OK" ut?
Citera
2013-11-03, 22:45
Medlem
Rabattfyllans avatar
Hur ser statistiken ut just nu, är det vanligare att dömda frias från mord via resning eller att friade döms efter resning?
Citera
2013-11-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Han gör vad vilken riktig missbrukare skulle göra.

När denna inser att allt håller på att ramla över kanten, och speciellt när man "får" pengar, så köper dom sitt knark för att slippa problemen ett tag.

Skulle inte förvåna mig om mordet är så enkelt att det begicks på grund av hans droger. Till ex. hon kom på han pundandes på hans födelsedag på kvällen, det fick bägaren att rinna över hos henne och det var det som kickade i gång avtryckarfigret hos han.

Det var ju viktigt att här i tråden visa att han inte hade pundat nått år tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, helt klart ska han det. - Och på 8 ovikta 500-lappar med endast två årtal representerade.

Ja, pundandet är säkert EN viktig komponent i mordbilden. Även en snabb genomläsning av FUP:en visar på drogberoendet/droganvändningen. ALLA försök, inklusive presenterandet av photoshoppade "intyg om drogfrihet", att påstå motsatsen torde vara helt fruktlösa, inte minst inför en garvad hovrätt...
Citera
2013-11-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Hur ser statistiken ut just nu, är det vanligare att dömda frias från mord via resning eller att friade döms efter resning?

I ett fall med dylika "egenskaper", så länge man medger marginal för vissa unikiteter just i det är fallet: det senare.

Fällning alltså.
Citera
2013-11-03, 23:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
I ett fall med dylika "egenskaper", så länge man medger marginal för vissa unikiteter just i det är fallet: det senare.

Fällning alltså.
"– Vi anser att det är sannolikt att hovrätten skulle ha dömt honom om den nya bevisningen som kommit fram hade funnits under rättegången. Det är inte klarlagt att de skulle ha fällt honom, men sannolikt, säger justitierådet Göran Lambertz om varför man beviljar resning.

Att Högsta domstolen ger klartecken för en resning är mycket ovanligt - speciellt om den åtalade redan friats.

– Att man beviljar resning till nackdel för den som är friad är väldigt ovanligt. Det är inte unikt, men det förekommer inte ofta,
säger Göran Lambertz.

Polisprofessor Leif GW Persson välkomnar HD:s beslut.

– Beslutet är ett uttryck för hur man ser på sakfrågan. Allmänt sett kan man säga att får man resning, till förmån eller men för den misstänkte, då är det tungt. Det är väldigt svårt att få resning beroende på orubblighetsprincipen, som handlar om att domar i princip ska vara orubbliga. I det här fallet så var det väl polisen som begick fel och nu får man en chans att rätta till det, säger han till TT."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17763363.ab

Visst är det oerhört tungt. Det är nästan som en fingervisning åt domstolen som
har att döma i målet...här har ni att rätta er efter...

Så här bedömer jag det:

Fällande dom: 98%
Friande dom: 2%

"Fanclubben" har nog en något annorlunda uppfattning föreställer jag mig på goda grunder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in