Citat:
Ursprungligen postat av
Renasanningen
I ett fall med dylika "egenskaper", så länge man medger marginal för vissa unikiteter just i det är fallet: det senare.
Fällning alltså.
"– Vi anser att det är sannolikt att hovrätten skulle ha dömt honom om den nya bevisningen som kommit fram hade funnits under rättegången. Det är inte klarlagt att de skulle ha fällt honom, men sannolikt, säger justitierådet Göran Lambertz om varför man beviljar resning.
Att Högsta domstolen ger klartecken för en resning är mycket ovanligt - speciellt om den åtalade redan friats.
– Att man beviljar resning till nackdel för den som är friad är väldigt ovanligt. Det är inte unikt, men det förekommer inte ofta, säger Göran Lambertz.
Polisprofessor Leif GW Persson välkomnar HD:s beslut.
– Beslutet är ett uttryck för hur man ser på sakfrågan. Allmänt sett kan man säga att får man resning, till förmån eller men för den misstänkte, då är det tungt. Det är väldigt svårt att få resning beroende på orubblighetsprincipen, som handlar om att domar i princip ska vara orubbliga. I det här fallet så var det väl polisen som begick fel och nu får man en chans att rätta till det, säger han till TT."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17763363.ab
Visst är det
oerhört tungt. Det är nästan som en fingervisning åt domstolen som
har att döma i målet...här har ni att rätta er efter...
Så här bedömer jag det:
Fällande dom: 98%
Friande dom: 2%
"Fanclubben" har nog en något annorlunda uppfattning föreställer jag mig på goda grunder...