2013-11-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nervositeten sprider sig och tilltar. De gånger vi har fått facit på opinionsundersökningarna har SD legat högre och MP legat lägre.

För varje procentenhet SD ökar så åker 3,5 batikhäxor och pk-pladdrare ut ur riksdagen för att i stället börja ett mindre glamoröst dagdrivarliv.

Amen brother. Tyvärr går de inte sysslolösa, utan kommer att anställas på någon konstig myndighet eller statligt kopplad organisation. Det sker genom det statliga nepotismprogrammet som garanterar alla värdelösa och hjärndöda politiker sysselsättning när de förlorar sina riksdagsplatser pga sedvanlig inkompetens och väljarmissnöje. Oftast hamnar de på någon tankesmedja, PR-organisation eller dylikt och kan således fortsätta sprida sin hjärndöda dynga.

Mona Sahlin är ett klassiskt exempel: hon nominerades av Sveriges regering som kandidat till posten som generaldirektör på Internationella arbetsorganisationen. Lyckligtvis blev hon inte GD, utan sitter väl numera i styrelsen för Expo eller någon annan statlig propagaorganisation.
2013-11-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Hmm, läser i fulmedia att NU är Sverigedemokraterna tredje största, som att det är en nyhet, SD har ju varit tredje störst i nästan alla mätningar i över ett år. Men bra att Novus och "Svensk väljaropinion" också får rätt tillslut.
De räknar ju bort YouGov, UM och Sentio. Följaktligen får de ett lägre genomsnitt. Novus-Sjöström vägrar erkänna webbmätningar som seriösa, det ska vara telefon.

Tyvärr skjuter han seriositeten i sank direkt genom att låta Skop vara med. De ställer en helt annan fråga än övriga: De undrar vilket parti man tycker bäst om, inte vilket man skulle rösta på. Det är en större felkälla än att mäta via webben. Skops fråga fångar inte upp stödröstning, t.ex.

I själva verket behövs båda sorterna.

Med enbart telefoninstituten blev avvikelserna från valresultatet:
M +0,6 / FP +0,6 / C -0,6 / KD 0,0 / S -1,7 / V +0,6 / MP +0,9 / SD -0,8

Inkluderar man UM blev det:
M -0,5 / FP +0,6 / C -0,5 / KD -0,2 / S -2,2 / V +0,9 / MP +1,1 / SD -0,3

Närmare valresultatet för 3 partier (M, C, SD), lika långt ifrån för 1 (FP), längre ifrån för 3 (S, MP, KD). Hugget som stucket således, men i SD:s fall behövs webbmätningarna som motvikt.
2013-11-03, 17:13
Medlem
medelklassmans avatar
Oavsett om Sd når 8, 10 eller 12% i nästa val så har man ett omfattande arbete att få in mer kompetent folk. Hoppas utbildningsprogrammen stödet att fånga upp och utbilda nya representanter pågår för fullt.

Man måste få fram ca 20 - 25 representativa riksdagsledamöter och hundratals representanter för kommuner och landsting.

Inför nästa mandatperiod så duger det inte med rättshaverister, tomma stolar och passivitet i de folkvalda församlingarna.

Med ökat väljarstöd så kommer också krav, förväntningar och ansvar.

Skall partiet på allvar etablera sig och växa ytterligare så måste man ta tag i detta.
Senast redigerad av medelklassman 2013-11-03 kl. 18:07.
2013-11-03, 17:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Oavsett om Sd når 8, 10 eller 12% i nästa val så har man ett omfattande arbete att få in mer kompetent folk. Hoppas utbipdningsprogrammen och stödet att fånga upp och utbilda nya representanter pågår för fullt.

Man måste få fram ca 20 - 25 representativa riksdagsledamöter och hundratals representanter för kommuner och landsting.

Inför nästa mandatperiod så duger det inte med rättshaverister, tomma stolar och passivitet i de folkvalda församlingarna.

Skall partiet på allvar etablera sig och växa ytterligare så måste man ta tag i detta.

Men nog tar man väl tag i det? Det är 11 000 medlemmar nu, där borde ju finnas folk. Men det är riksdagen som är det viktiga - och till det finns det folk så att det går att manna upp till 50% om det är så. Problemen är väl snarare i småkommuner härochvar där SD inte har haft representation alls innan.
2013-11-03, 17:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Oavsett om Sd når 8, 10 eller 12% i nästa val så har man ett omfattande arbete att få in mer kompetent folk. Hoppas utbipdningsprogrammen och stödet att fånga upp och utbilda nya representanter pågår för fullt.

Man får kanske börja värva folk här i tråden?
2013-11-03, 18:31
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men nog tar man väl tag i det? Det är 11 000 medlemmar nu, där borde ju finnas folk. Men det är riksdagen som är det viktiga - och till det finns det folk så att det går att manna upp till 50% om det är så. Problemen är väl snarare i småkommuner härochvar där SD inte har haft representation alls innan.

Absolut - allt går åt rätt håll vad gäller antalet medlemmar.

Och kommunerna är viktigare än vad man tror.

Här formas vardagen - att gå runt med högt huvud och stå för partiets idéer, värderingar och ifrågasätta det som sjuklövern ställt till med är ovärderligt.

I min hemkommun så finns en representant för Sd - 50% frånvaro i Kommunfullmäktige.
Ingen motion eller reservation registrerad - inte heller någon aktivitet eller synlighet i det offentliga.
Så kan det inte fortsätta om partiet skall kunna växa eller nå en större trovärdighet.
Den här personen har det säkert inte lätt och har egentligen inte gjort något klandervärt men möter heller inte förväntningen hos tänkbara medelklassväljare för Sd.

Viljan och tankarna hos medelklassen i grannskapet att överväga att rösta på Sd växer hela tiden men man förväntar sig att en grundläggande organisation och seriösa representanter finns på plats att förvalta förtroendet.

Säkert förstår partiledningen detta så mer information och bekräftelse på att man har åtgärder på gång och en plan att säkerställa en fullständig bemanning av alla mandat är viktigt att kommunicera.
Senast redigerad av medelklassman 2013-11-03 kl. 19:26.
2013-11-03, 18:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man får kanske börja värva folk här i tråden?

Många har säkert blivit tillfrågade. Som medlem i SD blev jag tillfrågad i nyligen via mail om jag ville engagera mig politiskt kommunalt eller i landsting. Tyvärr hade man oerhört kort betänketid, endast några dagar, så det blev inget av för min del. Jag gissar att alla medlemmar fått frågan.
2013-11-03, 19:00
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Okej, du gnäller på representationen och vad har du gjort själv för att förbättra den?

Jag lyfter fram en viktig framtids och trovärdighetsfråga för Sd.
Något som många väljare och potentiella väljare värderar.

Något som tjänar saken.
2013-11-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Många har säkert blivit tillfrågade. Som medlem i SD blev jag tillfrågad i nyligen via mail om jag ville engagera mig politiskt kommunalt eller i landsting. Tyvärr hade man oerhört kort betänketid, endast några dagar, så det blev inget av för min del. Jag gissar att alla medlemmar fått frågan.

Man måste vara fullständigt renlärig och inte säga något som är det minsta fel, enligt Sd-ledningens syn. Det är bättre att avstå om man inte älskar politik.
2013-11-03, 19:16
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Frågan var, vad har du gjort utom att gnälla i ett forum?

Gnäll = synpunkter och kritik utan ett konstruktivt förslag på en lösning eller exemplifierande åtgärder.

Konstruktiv kritik = kritik med beskrivning av problembild och förslag vad som behövs eller skulle kunna motverka det negativa.

Jag betraktar mina inlägg som konstruktiv kritik och något som belyser en brist eller på managementsvenska, ett förbättringsområde för Sd.

Så kyss mitt sörmländska om du tolkar mina inlägg som gnäll.

Eller ännu hellre, adressera frågeställningen som säkert är viktigare än hur du upplever mina inlägg?
2013-11-03, 19:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Man måste vara fullständigt renlärig och inte säga något som är det minsta fel, enligt Sd-ledningens syn. Det är bättre att avstå om man inte älskar politik.

Där låter det som att du pratar om Centerpartiet, särskilt, eller för den delen något annat pk-parti. Kan du föreställa dig en centerpartist som ostraffat uttrycker att det kanske kommer lite för många invandrare? Eller jag kanske borde påminna om moderaten i Halland som skev en debattartikel ihop med en sverigedemokrat? En artikel om samarbete där beröringspunkter finns?

Sådant förekommer inte inom Sverigedemokraterna, det kan jag garantera dig. Däremot så blir man utslängd fortare än kvickt om man svinar på stan, där håller jag med dig.
2013-11-03, 22:01
Medlem
Sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack!
64,001 likes · 2,217 talking about this

https://www.facebook.com/SDjatack

Partiernas officiella hemsidor på Facebook

_____Parti_____Medlemmar
1 Sverigedemokraterna 64 001
2 Socialdemokraterna 31 117
3 Moderaterna 20 219
4 Miljöpartiet 17 596
5 Vänsterpartiet 12 447
6 Folkpartiet 5 429
7 Centerpartiet 4 462
8 Kristdemokraterna 3 448
Senast redigerad av amalrik 2013-11-03 kl. 22:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in