2013-11-03, 11:59
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD 11 000 medlemmar

Ökningen av medlemmar signalerar ökat väljarstöd.
2,3 ggr fler medlemmar nu än vid valet 2010.

Titta på tabell och kurva graf via status.st.

Härligt! Miljöpartiet och vänstern på 13000. Bara 2000 innan sistaplatsen i medlemsantal är passerat. Med samma ökningstakt sker detta i vinter
2013-11-03, 12:20
Medlem
Vintergrisens avatar
En sak som jag finner märklig med artikeln hos SR är att Jonas Hinnfors (professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet) konstaterar följande:

Citat:
Han betonar att det inte är så många som har Sverigedemokraterna som sitt första partival. De kan mycket väl byta inför valet och inte följa det de säger i en opinionsmätning.

Eftersom artikeln handlar om den senaste mätningen från Novus undrar jag vilka frågor man egentligen ställt, om nu resultaten inte speglar just förstahandsval? Har man frågat vad folk kan tänka sig att rösta på som andrahandsval, eller talar Hinnfors om personer som redovisas i de andra staplarna och hur skulle detta i sådana fall kunna påverka opinionsmätningar som redovisar förstahandsval?

Jag kanske har fått något om bakfoten, men jag får inte resonemanget att gå ihop.
2013-11-03, 12:30
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En sak som jag finner märklig med artikeln hos SR är att Jonas Hinnfors (professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet) konstaterar följande:

Eftersom artikeln handlar om den senaste mätningen från Novus undrar jag vilka frågor man egentligen ställt, om nu resultaten inte speglar just förstahandsval? Har man frågat vad folk kan tänka sig att rösta på som andrahandsval, eller talar Hinnfors om personer som redovisas i de andra staplarna och hur skulle detta i sådana fall kunna påverka opinionsmätningar som redovisar förstahandsval?

Jag kanske har fått något om bakfoten, men jag får inte resonemanget att gå ihop.

Jag vart också lite fundersam när jag läste just detta med. Var det tänkt som en pik att "ja det ser bra ut nu, men räkna in med att många av dom som röstar på SD nu kommer göra det senare. Så lika bra ni röstar på något annat" eller kanske bara en enkel "SD är inget seriöst parti så vill man se bra ut i andras ögon, rösta på något annat".

I vilket fall, skumt uttalande och varför skulle det bara gälla SD?
2013-11-03, 12:42
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Eftersom offret verkar vara en oskyldig svensk tonårspojke är kanske detta ett fall som media så småningom kommer offra. Då distanserar man sig och försöker hitta alla möjliga skillnader på detta avfall mot alla andra invandrare. Kom ihåg att 600 000 invandrare går till jobbet varje vecka och att 99,91% av alla invandrare eller vad det nu är inte begår gruppvåldtäkt.

Men jag hoppas som du att detta är droppen...

SD begärde debatt i riksdagen angående det ökade våldet i Sverige med te x skjutningar varje vecka, ja nästan varje dag. Detta för någon vecka sen. Övriga partier var inte intresserade att tala om det ökade våldet i Sverige och avslog debatten, Nu händer det här i Linköping utöver alla skjutningar, alla dessa brott har med invandrare att göra. Fler måste ju se att det finns bara ett parti på kartan som är beredd att ta tag i dom tuffa frågorna så SD gynnas.

Inget annat parti vill lyfta detta för det är ju deras korthus som kallas mångkultur som nu rasar samman.
Senast redigerad av White Christmas 2013-11-03 kl. 12:45.
2013-11-03, 12:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Istämmer. Hela texten är proppad med löjliga och osanna förbehåll:

Det har hänt förr, men bara vid ett tillfälle för ett knappt år sedan

Men det är för tidigt att säga att de etablerat sig som ett stabilt mellanstort parti

Han betonar att det inte är så många som har Sverigedemokraterna som sitt första partival

(Ett mycket märkligt uttalande som sagt).

De kan mycket väl byta inför valet och inte följa det de säger i en opinionsmätning.

(Byta från vadå? Var SD förstavalet eller inte?)

Det kan vara ett mått av protesttänkande från en del väljare.

Man är missnöjd med de andra partierna, men har inte riktigt landat hos Sverigedemokraterna som sitt parti än.

(Hur tusan vet han det?)
2013-11-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Det var i denna undersökningen som SD gick förbi MP. Svårt med siffror? Såsse?
Hur menar du här?
SD har varit 3:e största parti i ett helt år nu.
2013-11-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Jag vart också lite fundersam när jag läste just detta med. Var det tänkt som en pik att "ja det ser bra ut nu, men räkna in med att många av dom som röstar på SD nu kommer göra det senare. Så lika bra ni röstar på något annat" eller kanske bara en enkel "SD är inget seriöst parti så vill man se bra ut i andras ögon, rösta på något annat".

I vilket fall, skumt uttalande och varför skulle det bara gälla SD?

Här kan man läsa mera av hans förvirrade förklaringar.

https://twitter.com/JonasHinnfors

Han hänvisar till SCBs väljarundersökningar via telefon
som skiljer mellan partival och partisympati.
Problemet är att SCB systematiskt underskattar SD.

Jonas Hinnfors är en av otaliga statsvetare
som gör allt för att förklara bort SDs framgångar.
Senast redigerad av amalrik 2013-11-03 kl. 13:46.
2013-11-03, 13:41
Medlem
korrektamammans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Istämmer. Hela texten är proppad med löjliga och osanna förbehåll:

Det har hänt förr, men bara vid ett tillfälle för ett knappt år sedan

Men det är för tidigt att säga att de etablerat sig som ett stabilt mellanstort parti

Han betonar att det inte är så många som har Sverigedemokraterna som sitt första partival

(Ett mycket märkligt uttalande som sagt).

De kan mycket väl byta inför valet och inte följa det de säger i en opinionsmätning.

(Byta från vadå? Var SD förstavalet eller inte?)

Det kan vara ett mått av protesttänkande från en del väljare.

Man är missnöjd med de andra partierna, men har inte riktigt landat hos Sverigedemokraterna som sitt parti än.

(Hur tusan vet han det?)

Du sa precis allt det jag funderade på när jag läste det.
Fler kritiska ögon mao
2013-11-03, 14:51
Medlem
Karlskronabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
SD har varit 3:e största parti i ett helt år nu.

Exakt, framgår tydligt på
http://status.st
som redovisar genomsnitt av alla instituts mätningar.
2013-11-03, 15:11
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Ja, synar man honom lite närmare i sömmarna så är det tämligen uppenbart var han har sina politiska sympatier. Trovärdigheten är med andra ord, som så ofta när det gäller dessa statsvetare och experter, noll och ingenting.
2013-11-03, 15:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nervositeten sprider sig och tilltar. De gånger vi har fått facit på opinionsundersökningarna har SD legat högre och MP legat lägre.

För varje procentenhet SD ökar så åker 3,5 batikhäxor och pk-pladdrare ut ur riksdagen för att i stället börja ett mindre glamoröst dagdrivarliv.
2013-11-03, 15:21
Medlem
Citat:

Behövs det verkligen en utbildning för att bli statsvetare? Jag tycker nämligen att de aldrig har några intressanta analyser att komma med. Istället låter de nästan som politiker och svarar alltid med samma ingrodda klyschor och bortförklaringar. Exempelvis:
- "Varför går SD så starkt framåt?"
- "SD är ett främligsfientligt missnöjesparti och sådana partier gynnas alltid i osäkra tider"
Senast redigerad av Platin 2013-11-03 kl. 15:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in