Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Psykopater finns det många som går lösa, inte minst bland journalister. Så diagnosen psykopati i sig tror jag inte man kan hålla nån inlåst på. Det är inte som psykos, betraktas inte som en psykisk sjukdom utan som en personlighetsstörning. Och sådana brukar sägas att de mildras med åldern, som sagt var. Och en del har bruk av det i yrket. Men SB ändrar sin historia lite vad det verkar, fortfarande, efter vad som går hem. Inte pratade han så här mycket om Margit Norell förut, till exempel. Men nu skriver han i bloggen om henne på ett sätt som känns rena rama fiktionen. Så jag tycker det verkar som att han ändrar sin story. Och det skulle ju kunna vara fördelaktigt för honom om man fick det till att det
bara var terapeuterna som manipulerade honom, och inte tvärtom. Då kan man få honom till ett offer som sedan ansvarsfullt tackade nej till droger och terapi och blev en ny människa. Det var inte han, det var Norell som skapade Thomas Quick. Men jag tror att sanningen ligger mittemellan.
FVR:s beslut kan slå fel åt båda håll, vet inte precis vad du menar men kanske att de bestämmer att han ska vara inlåst fortfarande, fast han mycket väl skulle kunna gå fri, eller tvärtom att de släpper lös honom och så får han återfall? Båda besluten kommer och leda till att folk blir arga på FVR så det är nog inte världens roligaste uppdrag

Jag skulle nog vilja säga att det handlar inte om att ändra sin historia utan det handlar mer om att olika saker kommer i dagen olika tider!.Visst har SB skrivit rätt ofta om terapin att den varit tokig och visst har han på sin blogg skrivit om, MNs besök hos sej tidigare,men hur skulle han kunna beskriva ingående hur den verkligen var.Han skulle ju inte bli trodd.!
Nu kom ju D J som har en hel del kunskap o psykologi och har skrivit böcker om psykologi och han har gått igenom alltihopa,läst intervjuat dem som haft med MN att göra. D J fick också tag på ett manuskript till en bok som MN skrivit som heter "Thomas Quicks värld" men den kom aldrig ut.Den har D J också fått läsa,den har SBs advokat i förvar.Med tanke på den här outgivna boken kan man ju förstå att hon haft tillgång till hela hans terapi -och hon var ju den som styrde terapin och gick till och med själv in och hade terapisamtal med SB.Hon frågade aldrig om någonting,hon utgick ifrån sånt hon själv trodde att han gjort som om det var ett faktum.
D J har också läst allt annat som finns att läsa i fallet SB
Så som jag förstår det är detta mer ett klargörande av hur terapin kunde bli så förödande och vilseförande den var ju byggd på teorier och metodik som inte var godkända inom psykoanalýs eller psykoterapi! MN blev ju utsparkad inte bara ifrån den svenska psykoanalytiska föreningen utan bildade egna grupper som hon också med tiden blev tvungen att lämna pga härsklystnad,hon bröt tystnadsplikten. Alla i den grupp hon bildade först (det kallades för holistisk terapi) trodde att de var speciella men när sanningen kom fram att hon i hemlighet delat ut förtroeliga uppgifter som hon fått av var och en,om alla till alla blev läget ohållbart.Och pga sina teorier som man så småningom insåg var helt åt skogen........I alla fall gjorde en hel del människor det men inte de ansvariga på Säter så Säter och terapin med SB blev det som hon hade kvar!
Och MNs manipulativa sätt,alla som hon var i kontakt med tycktes hamna i en relation till henne som var osund för hon godtog ingenting annat än att bli åtlydd i allt.Plötsligt hade de en modersfigur som också var en människa som var oerhört dominant och styrande.
Det faktum att D J intervjuat en hel del personer som själva samtidigt som de gått i utbildning hos henne till psykoterapeuter,själva gick i terapi hos henne och var handledda av henne, är ju en bekräftelse på eller ett fastställande av den galna metod hon använde! Och det vis som hon skötte allt på-som går utanpå allt vad professionalitet är. Den terapin utgör en dårskap utan like skulle jag vilja påstå.
Jag vet ju från 90-talet att hennes ideer MNs alltså slog igenom överallt,i alla samhällsfunktioner som sysslade med utredningar av folk.Det är väl inte konstigt då att SB också styrdes av sina MN-trogna terapeuter dp de dessutom inte själva hade en utbildning som var klar och gick i terapi hos henne.För det gjorde alla som var ansvariga för SBs vård.
Så¨som, jag ser det finns det ingen historieförändring utan mer konkret beskrivning av hur det kunde gå som det gick med beskrivning av MN som person och hur grötigt det var
Som tidigare skrivit ska en person som inte är utbildad psykoterapi ha psykoterapi som de inte klarar av
De ska heller inte ha en terapi med dom obefintliga ramarna och tvånget gentemot den som går í terapi att "erkänna förträngda minnen"
Den som utövar terapi får inte själva samtidigt gå i terapi eller utbildning hos sin handledare
Handledaren måste óvillkorligen förstå sin roll och inte bete sej som MN gjorde.Hon skulle aldrig ha fått utöva psykoterapeut/analytikeryrket som jag ser det