2013-11-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kan inte se skillnad i täckning mellan 2G och 3G i södra Boden och Sävast på den kartan.

frågor hopar sig till alla er mobilkunniga:
att VB:s mobil byter nät, vad visar det? sämre täckningen geografiskt eller att hon gått in i en bil, levande eller död?går det inte att se vilken 3G/2G-mast
mobilen bytt till, är det bara ATT den byter som syns?

ser ju ut som det saknas 3G längs sävastvägen.
någon här sa att mobiler inte registrerar på nya basstationer så länge mobiler inte uppdaterar (var 4
:e timma) eller får sms/samtal, vilket betyder att VB:s mobil visst kan ha förflyttat sig från KJ, eller?

jag vaknade upp med teorin att VB går in i taxin, då byter mobilen nät, och så går hon ut några minuter efter och då byter den nät igen, och klocklsagen överensstämmer exakt med klockslagen för 1.sannolik tid då MB:s taxi åker förbi KJ:s hem/VB på vägen, och 2.MB betalar taxin.
Senast redigerad av gileas 2013-11-03 kl. 11:33.
Citera
2013-11-03, 11:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Syftet kan också ha varit att utplåna spår på kroppen. Händerna, som kunde innehålla avgörande spår, kunde den som placerade kroppen på FP2 ta med sig. Men tejp fanns kvar. Att den som placerade ut kroppen inte fick med sig tejpen tyder på brådska, och att det inte fanns annan tejp på kroppen. Den fick han i så fall med sig, och varför då lämna lite?

Mitt förslag är att tejpen höll fast en påse som var det allra sista förövaren avlägsnade från offret. Han ville undvika att se ansiktet. Blandningen av irrationellt och rationellt är för övrigt kännetecknande för brottet. Man får bilden av en gärningsman som kan arbeta systematiskt och genomtänkt i intervaller men som till slut tappar kontrollen och begår stora misstag. I det stora hela är tillvägagångssättet förvirrat eller i bästa fall improviserat, men i de mindre momenten lyckas han mer ofta slutföra planerna.
Citera
2013-11-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
...suck..1) Han har ju blivit av med någon som vägrade lämna honom ifred, det är en helt sjuk mängd sms som skickades till honom (läs FUP). 2) VB gav sig inte utan satte sig bredvid hans bil utanför restaurangen, skrev på karateklubbens forum saker som indikerade deras förhållande, sa att hon stod utanför hans hus, skrev flera gånger att hon inte skulle höra av sig mer men gjorde det ändå direkt, skrev luddiga indikationer på graviditet etc 3) hennes ex kontaktade AN och berättade om deras relation. MB hotade då med HA etc 4) Även fast hon stalkade honom ramlade han dit då och då, kunde kanske inte motstå henne alla gånger.
Måste jag fortsätta? Fattar du inte nu så lär du aldrig göra det. OCH relationen uppdagades inte med detta mord, utan innan. Det är bara omfattningen som uppdagats.

Jag förstår precis. Jag vet allt det som du berättade. Men detta är inget skäl till att styckmörda ngn. Han "ramlade" som sagt dit ändå. Han svarade också på en hel del sms. Så så jävla jobbigt tycker han inte att det var som han säger till polisen. Självklart obekvämt men INTE ett skäl till att mörda och stycka ngn. Så ditt svar är egentligen "Han har ju blivit av med någon som vägrade lämna honom ifred)? Så du tror på fullt allvar att MB är skyldig till detta? Planterat bevis? Flyttat kroppen av ngn anledning? Varför gå igenom allt detta när han MYCKET enklare hade kunnat sätta dit KJ för detta? Varför "suckar" du? För att jag inte håller med om din tanke att det är MB som utfört detta styckmord för att bli av med ngn som var jobbig? Styckmördar du folk som är jobbiga?
Senast redigerad av YippeeKiYay 2013-11-03 kl. 11:44.
Citera
2013-11-03, 11:41
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Mitt förslag är att tejpen höll fast en påse som var det allra sista förövaren avlägsnade från offret. Han ville undvika att se ansiktet. Blandningen av irrationellt och rationellt är för övrigt kännetecknande för brottet. Man får bilden av en gärningsman som kan arbeta systematiskt och genomtänkt i intervaller men som till slut tappar kontrollen och begår stora misstag. I det stora hela är tillvägagångssättet förvirrat eller i bästa fall improviserat, men i de mindre momenten lyckas han mer ofta slutföra planerna.

Jag håller med dig. Eftersom påsen uppenbarligen inte använts för att kväva henne var det nog för att dölja ansiktet och kanske det sista som avlägsnades. Antagligen kryllade den med fingeravtryck.
Själva styckningen känns rationell, relativt snygg, men mycket annat orationellt. Mycket förvirrande.
Citera
2013-11-03, 11:43
Medlem
Kan plastpåsen i bagaget ha setat över VB:s huvud?
Citera
2013-11-03, 11:52
Medlem
Citat:
Med ett svek som detta borde väl göra att man hellre skurar toaletter än att gå som anställd hos den personen som gjort detta mot en?

2. ja men, om han är inblandad så har han ju gett AN den yttersta kärleksförklaringen eller försoningspresenten, om dom båda lider av samma åkomma!!
Citera
2013-11-03, 11:52
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YippeeKiYay
Jag förstår precis. Jag vet allt det som du berättade. Men detta är inget skäl till att styckmörda ngn. Han "ramlade" som sagt dit ändå. Han svarade också på en hel del sms. Så så jävla jobbigt tycker han inte att det var som han säger till polisen. Självklart obekvämt men INTE ett skäl till att mörda och stycka ngn. Så ditt svar är egentligen "Han har ju blivit av med någon som vägrade lämna honom ifred)? Så du tror på fullt allvar att MB är skyldig till detta? Planterat bevis? Flyttat kroppen av ngn anledning? Varför gå igenom allt detta när han MYCKET enklare hade kunnat sätta dit KJ för detta?

Som jag sagt tidigare så tror jag att KJ i alla fall hanterat kroppen. Den där planteringsteorin kan bara stämma, tror jag, om det var riktiga proffs inblandade. Jag tror inte att någon av de vi nämnt har planterat bevisningen. Men det är bara vad jag tror som sagt.
Hon var inte gravid, men indikerade detta till MB som inte visste hur det låg till, men till och med KJs pappa indikerade detta (sid 1147).
Så ja, utan att rabbla upp igen alla punkter varför detta började bli jobbigt för MB, tycker jag att detta kom lite väl lägligt. Alla får vi tro vad vi vill. Och ja, han kanske satte dit KJ för detta. Det lämnar jag helt öppet.
Citera
2013-11-03, 11:54
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
frågor hopar sig till alla er mobilkunniga:
att VB:s mobil byter nät, vad visar det? sämre täckningen geografiskt eller att hon gått in i en bil, levande eller död?går det inte att se vilken 3G/2G-mast
mobilen bytt till, är det bara ATT den byter som syns?

ser ju ut som det saknas 3G längs sävastvägen.
någon här sa att mobiler inte registrerar på nya basstationer så länge mobiler inte uppdaterar (var 4
:e timma) eller får sms/samtal, vilket betyder att VB:s mobil visst kan ha förflyttat sig från KJ, eller?

jag vaknade upp med teorin att VB går in i taxin, då byter mobilen nät, och så går hon ut några minuter efter och då byter den nät igen, och klocklsagen överensstämmer exakt med klockslagen för 1.sannolik tid då MB:s taxi åker förbi KJ:s hem/VB på vägen, och 2.MB betalar taxin.

Ja det vet vi alla som pratar i mobilen att täckningen är sämre i en bil än utanför bilen. Tycker detta spår är rätt intressant. Att han raderar sms:en det förstår jag, men sen detta med klockan? Detta bygger ju även på att AN inte kom hem den kvällen, utan gick vidare på någon pub i staden. Tom kanske sov över i Boden. Taxikillen säger att han inte "minns" om någon annan var i bilen, men han minns MB. Ja, vad ska man tro?

Ett alternativ till att hon hoppar in i taxin: MB kanske noterar när han passerar med taxin att VB går efter vägen, hon är bevisligen på väg mot MB. Hon skrev i sitt sista sms "jag går till dig om en timme, bara så du vet". Sedan när han kommer hem hoppar han snabbt in i hantverksbilen och möter upp VB vid ex Grubban och ser fram emot en sedvanlig avsugning. De svänger in efter vägen mot Åbergsfortet.

Vad jag förstår lämnade inte VBs telefon masten vid Artelleribat. Den 50-åriga MB är sugan, men av alkohol och stress så får han inte till det. Kanske VB hånar honom för detta och pga alkoholpåverkan och dålig impulskontroll tar han håljärnet som ligger i framsätet som han haft sedan han byggde om och målade i restaurangen tidigare på kvällen. I bilen finns också en smalare kniv som han hittar lite senare när VB nästan är död och trycker in den med våldsam kraft i hennes hjärta utanför bilen.

Sen var det detta med klockan som han ställer om. Han ställer tillbaka den en timme. Varför? Om nu vittnet sett VB betydligt senare cirka 21 00-21 30, kan det ha någon betydelse?
Senast redigerad av highfive 2013-11-03 kl. 11:58.
Citera
2013-11-03, 11:55
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
2. ja men, om han är inblandad så har han ju gett AN den yttersta kärleksförklaringen eller försoningspresenten, om dom båda lider av samma åkomma!!

Hej danneblyfot! Det var ett tag sen Jag har varit frånvarande en tid.
Absolut har han det. "jag gjorde det för vår skull älskling". Eftersom hon hatade VB så kanske hon bara blev nöjd. OM det var så.
Citera
2013-11-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det AN skrev om att VB kanske INTE är vid liv, det blir begripligt i det fall att AN sett eller har fått berättat för sig vad VB messade till MB. Kanske stod det att KJ hotat mörda henne, kanske var sms:en rop på hjälp. Kanske lät MB detta ske, han brydde sig inte om vad KJ gjorde mot VB, och det skulle isf kunna förklara att sms är raderade.

Nej, då skulle han tvärtom sparat dem och visat upp dem i ett senare skede som bevis mot KJ. Genom att radera dem hjälper han KJ och får misstankarna emot sig själv. Så det var något som han tyckte var värt att radera, någotsom han absolut inte ville att någon skulle kunna läsa i efterhand.
Citera
2013-11-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Kan plastpåsen i bagaget ha setat över VB:s huvud?
2. jag tror inte det. då hade nog påsen varit nedsmetad på insidan av både blod och saliv från henne!!
Citera
2013-11-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ja precis.. Och sedan borde väl både denna person och kvinnorna med asiatiskt utseende som setts på angivna platser komma fram och säga: Hej, det var jag. Jag hjälpte KJ att flytta saker den dagen, eller jag gick på Lorvenvägen den tiden och har asiatiskt utseende. Polisen borde ju ha sökt dessa personer, eller gått ut med efterlysning. Det kan ju inte vara så svårt och skulle ju hjälpa utredning något oerhört.
Är det tex INGEN som erkänner att de hjälpt KJ flytta något dagarna efter mordet så är det ju mycket suspekt. Vittnet är ju helt säker på sin sak och har till och med givit signalement på medhjälparen.
Det finns väl ingen i Boden som inte känner till fallet och som inte vet vem som är misstänkt. Man borde rapportera detta till polisen om så bara för att utesluta sig själv. Jag förstår inte varför inte dessa personer träder fram.
En orsak kan ju vara så att den ena är död (vb). Och den andra inte funnits överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in