2013-11-03, 07:24
Medlem
Har SKL redovisat vilken kraft det behövs för att sticka ända in i hjärtat? Det är en del kraft. Men hur mycket? Skulle vara intressant att se och jämföra med ngt vardagligt. Detta är ju intressant ur perspektivet kvinna/man också.
Samt om gm var vänsterhänt eller högerhänt.
Det är väl det vi har SKL till?
Citera
2013-11-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En halskedja i silver upphittas vid KJs bil (Sidan 984 i FUP).

Polisen går till föräldrarna och frågar om det är VBs. De vet inte. Hon brukar inte ha halskedja p.g.a karaten men kan ju skaffat det ändå säger föräldrarna.

Polisen släpper det hela. Det måste väl finnas gott om DNA på en halskedja. Inte ens en annons under Upphittat i lokaltidningen sätts in. Ingen koll om någon efterlyst halskedjan heller.
Halskedjan kan ju t.ex tillhört den som enligt vittne hjälpt KJ med transporten.

Precis, eller ngn som smugit runt KJs bil mitt i natten och tappat den.
Citera
2013-11-03, 08:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Här är hur täckningen ser ut med mobilt nät i Boden med omnejd. Enligt denna karta är det främst 2G där VB vistats inkl hos KJ.

http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningskarta.aspx
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Intressant, då man där ser vilka områden som inte har 3G i närheten av KJs bostad.

Vägen upp från Sävastvägen mot Åbergsfortet
Från scoutstugan och upp mot Åbergsfortet. (Scoutstugan som fö är nästan identisk med "ödehuset")
Jag kan inte se skillnad i täckning mellan 2G och 3G i södra Boden och Sävast på den kartan.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-03 kl. 08:12.
Citera
2013-11-03, 08:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Har du lässvårigheter?

"Anna Bergström känner väl till den vittnesuppgiften och understryker att "sängspåret" länge var högaktuellt i utredningen, eftersom en av hypoteserna var att sovrummet var själva mordplatsen.

– Javisst, det är teoretiskt möjligt. Han kan ha mördat henne i sängen, så att allt blod hamnade där och därefter har han gjort sig av med den.

Däremot är hon inte övertygad angående vittnesuppgiften.

– Iakttagelsen att han har burit ut något från huset är osäker. Det är mycket troligt att det är en annan person som vittnet har sett, en person som håller på att flytta. Grannen kan helt enkelt ha tagit fel.

– Men vi vet ju inte var brottsplatsen är, så det kan ändå inte uteslutas helt, säger åklagare Anna Bergström."

Givetvis kan de inte avskriva sängfrågan, faktum är nog att spaningsledningen gärna skulle vilja att sängen återfanns.

Och vad åklagaren säger är att lägenheten inte är utesluten som brottsplats, nu har vi det svart på vitt.
Citera
2013-11-03, 09:48
Moderator
OYs avatar
Det AN skrev om att VB kanske INTE är vid liv, det blir begripligt i det fall att AN sett eller har fått berättat för sig vad VB messade till MB. Kanske stod det att KJ hotat mörda henne, kanske var sms:en rop på hjälp. Kanske lät MB detta ske, han brydde sig inte om vad KJ gjorde mot VB, och det skulle isf kunna förklara att sms är raderade.
Citera
2013-11-03, 10:33
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Ja detta är klart märkligt och en riktig miss att man inte kommer längre med denna klockrena vittnes iaktagelse. Är det mordplatsen man bär ut? Eller delar av liket? En säng bärs ut som sedan inte finns i lgh, men som fanns innan.
NC meddelar.
Till hjälp hade han ytterligare en person. Nils såg bara ryggen på denne, men uppskattar
honom i Kristoffers ålder. Personen var lite kraftigare än Kristoffer, normal kroppsbyggnad
uppger Nils. Personen var lite kortare än Kristoffer, men han gick något framåtböjd. Personen
hade mörkt kortklippt hår, mot det bruna hållet, ej snaggad, och ingen spretig frisyr. Ljus hy,
och klädd i ljus tröja, eventuellt grå.

Att man inte klämde detta spår i botten visar på resursbrist eller annat märkligt. 7-8 maj. När startade man med span? Och hur mkt spanade man egentligen på KJ... klart verkar att man var sent ute... ...sid 169

Ja precis.. Och sedan borde väl både denna person och kvinnorna med asiatiskt utseende som setts på angivna platser komma fram och säga: Hej, det var jag. Jag hjälpte KJ att flytta saker den dagen, eller jag gick på Lorvenvägen den tiden och har asiatiskt utseende. Polisen borde ju ha sökt dessa personer, eller gått ut med efterlysning. Det kan ju inte vara så svårt och skulle ju hjälpa utredning något oerhört.
Är det tex INGEN som erkänner att de hjälpt KJ flytta något dagarna efter mordet så är det ju mycket suspekt. Vittnet är ju helt säker på sin sak och har till och med givit signalement på medhjälparen.
Det finns väl ingen i Boden som inte känner till fallet och som inte vet vem som är misstänkt. Man borde rapportera detta till polisen om så bara för att utesluta sig själv. Jag förstår inte varför inte dessa personer träder fram.
Citera
2013-11-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Magnesium låter intressant. Har du någon teoretisk källa eller praktisk erfarenhet av magnesium och mordbrand?

Detta har dryftats för några månader sen på denna tråd, om det kan extraheras DNA eller tänder eller annan identifikation, om ödehuset och liket skulle ha bränts. Jag kan som lekman endast säga att elden inte alltid tar den väg som mordbrännaren vill, samt att även vid omfattande brandskador, det kan finnas DNA att utvinna och analysera i exempelvis benmärg som kan ha motstått eldsvådan längre än det mesta annat. Man bör betänka att en häftig eld ger ett kollager som i sig tillfälligt kan stoppa förkolningens frammarsch på djupet. Kol isolerar nämligen. Det blir nog inte så fullständigt att elda under öppen sky, det krävs en ugn av något slag som återleder värmen till det som ska förbrännas, medan syre blåses in. Givetvis kan bränsleämnen som bensin påskynda och intensifiera förbränningen.

Diskussionen om DNA är intressant men om GM (KJ) flyttade benen till ödehuset för att bränna ner det, tillsammans med övr kroppen (vilket enl min teori var syftet), så tror jag inte tanken primärt var den att det skulle bli omöjligt att identifiera VB. Tanken var att omöjliggöra ett fastställande av dödsorsaken (alltså att få till ett nytt Linda C-fall).
Om GM fått fyr på huset skulle knappast brandkår/polis i den akuta fasen sätta branden i samband med VB:s försvinnande. Man skulle mao låta det gudsförgätna ödehuset under kontrollerade former brinna ut. När sedan kvarlevorna påträffas (efter hur lång tid?) görs en koppling/bekräftelse på/till VB men vilka spår finns då, vad kan uttydas vid undersökning av kroppen?
Helt klart finns det en mängd ologiska moment i detta men jag tror inte att GM planerat dådet och pga frånvaron av en på förhand uttänkt strategi har GM under resans gång fått improvisera/ompröva sina olika varianter avs efterarbetet.
Till alla dessa rent fysiska göromål som GM anser sig behöva utföra måste givetvis den psykiska faktorn vägas in; troligen (?) ett mischmasch av disparata tankar/stress/ångest/samvete etc. Samt även ev inslag av påverkan av alkohol/droger.
Hur det verkligen förhåller sig kommer vi nog tyvärr aldrig att få veta om inte GM erkänner och talar ut till fullo.
Citera
2013-11-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Flyttar man fram klockan så förlorar man tid.

Kanske MB vare trött och ställde fram klockan en timme innan han visade frugan mobilen och sa herregud, klockan är över nio redan och imorgon har jag möten, dags att åka hem.

Kanske han i fyllan kom på en snilleblixt och ställde fram klockan en timme så att han morgonen därpå när klockan larmar inte skulle försova sig.

Kanske MB plockade ur batteriet i mobilen, för att telefonen hängde sig, och sedan när han satte tillbaka batteriet så hade mobilen tappat datum och klocka. Då skrev han in fel tid.

Det finns 1000 mer sannolika förklaringar till att klockan eventuellt/kanske, vilket heller inte är bekräftat utan är en gissning baserat på att en (1) uppgift visar en timme fel, ställdes om än att klockan ställdes om för att dölja ett mord på VB, som ändå inget annat talar för att MB är inblandad i.

Han ställde TLLBAKA klockan från sommartid till normaltid enl Q
Citera
2013-11-03, 10:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Diskussionen om DNA är intressant men om GM (KJ) flyttade benen till ödehuset för att bränna ner det, tillsammans med övr kroppen (vilket enl min teori var syftet), så tror jag inte tanken primärt var den att det skulle bli omöjligt att identifiera VB. Tanken var att omöjliggöra ett fastställande av dödsorsaken (alltså att få till ett nytt Linda C-fall).
Om GM fått fyr på huset skulle knappast brandkår/polis i den akuta fasen sätta branden i samband med VB:s försvinnande. Man skulle mao låta det gudsförgätna ödehuset under kontrollerade former brinna ut. När sedan kvarlevorna påträffas (efter hur lång tid?) görs en koppling/bekräftelse på/till VB men vilka spår finns då, vad kan uttydas vid undersökning av kroppen?
Helt klart finns det en mängd ologiska moment i detta men jag tror inte att GM planerat dådet och pga frånvaron av en på förhand uttänkt strategi har GM under resans gång fått improvisera/ompröva sina olika varianter avs efterarbetet.
Till alla dessa rent fysiska göromål som GM anser sig behöva utföra måste givetvis den psykiska faktorn vägas in; troligen (?) ett mischmasch av disparata tankar/stress/ångest/samvete etc. Samt även ev inslag av påverkan av alkohol/droger.
Hur det verkligen förhåller sig kommer vi nog tyvärr aldrig att få veta om inte GM erkänner och talar ut till fullo.
Syftet kan också ha varit att utplåna spår på kroppen. Händerna, som kunde innehålla avgörande spår, kunde den som placerade kroppen på FP2 ta med sig. Men tejp fanns kvar. Att den som placerade ut kroppen inte fick med sig tejpen tyder på brådska, och att det inte fanns annan tejp på kroppen. Den fick han i så fall med sig, och varför då lämna lite?
Citera
2013-11-03, 10:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Har SKL redovisat vilken kraft det behövs för att sticka ända in i hjärtat? Det är en del kraft. Men hur mycket? Skulle vara intressant att se och jämföra med ngt vardagligt. Detta är ju intressant ur perspektivet kvinna/man också.
Samt om gm var vänsterhänt eller högerhänt.
Det är väl det vi har SKL till?

Vi har inte SKL till att stilla vår nyfikenhet, SKL utför uppdrag åt bland annat polisen.

Dessutom är det RMV och inte SKL som obducerar kroppar.
Citera
2013-11-03, 10:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han ställde TLLBAKA klockan från sommartid till normaltid enl Q

Ja just det, bäst vi går till botten med denna oerhört oviktiga fråga som vi aldrig någonsin kommer att få något korrekt svar på.
Citera
2013-11-03, 11:27
Medlem
Popcorn76s avatar
För min del anser jag att frågan om hunden är utredd. Pappan kom dit och såg skadorna på sladden (datorsladd), hunden hade bitit både på delar av sladden. KJs bror var där och tröstade KJ som var i chock. De hade innan pappan kom dumpat hunden i Luleälv. Det fanns inga smaskiga blodfläckar, inga droppandes påsar och pappan hade inte hjälpt honom bära ut sådana. Jag tror på detta. När jag läst förhören med pappan får jag bilden av föräldrar som älskar sin son gränslöst och försöker underlätta hans liv så mycket de kan. De skjutsar och hämtar honom överallt, de passerar hans hus för att kolla om han är hemma när han inte svarar, de stöttar honom ekonomiskt när det behövs, de tvättar hans kläder, handlar hans mat. Pappan känns trovärdig när han återger händelser. KJ hade inga nycklar till varken deras hus eller garage. Han säger även att KJ har svårt att ljuga och nedan;

"För Jonny är det helt uteslutet att Kristoffer skulle ha någonting med V:s försvinnande att göra. Kristoffer klarar inte ens av att rensa en fisk.
Då han fick höra om en styckad kropp så blev han helt övertygad om att Kristoffer inte har med saken att göra.
Kristoffer kan inte ens äta med kniv och gaffel. Han har svårt att knyta skor."

Jag får inte ihop denna bild med någon som styckat, transporterat och placerat en kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in