Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Magnesium låter intressant. Har du någon teoretisk källa eller praktisk erfarenhet av magnesium och mordbrand?
Detta har dryftats för några månader sen på denna tråd, om det kan extraheras DNA eller tänder eller annan identifikation, om ödehuset och liket skulle ha bränts. Jag kan som lekman endast säga att elden inte alltid tar den väg som mordbrännaren vill, samt att även vid omfattande brandskador, det kan finnas DNA att utvinna och analysera i exempelvis benmärg som kan ha motstått eldsvådan längre än det mesta annat. Man bör betänka att en häftig eld ger ett kollager som i sig tillfälligt kan stoppa förkolningens frammarsch på djupet. Kol isolerar nämligen. Det blir nog inte så fullständigt att elda under öppen sky, det krävs en ugn av något slag som återleder värmen till det som ska förbrännas, medan syre blåses in. Givetvis kan bränsleämnen som bensin påskynda och intensifiera förbränningen.
Diskussionen om DNA är intressant men om GM (KJ) flyttade benen till ödehuset för att bränna ner det, tillsammans med övr kroppen (vilket enl min teori var syftet), så tror jag inte tanken primärt var den att det skulle bli omöjligt att identifiera VB. Tanken var att omöjliggöra ett fastställande av dödsorsaken (alltså att få till ett nytt Linda C-fall).
Om GM fått fyr på huset skulle knappast brandkår/polis i den akuta fasen sätta branden i samband med VB:s försvinnande. Man skulle mao låta det gudsförgätna ödehuset under kontrollerade former brinna ut. När sedan kvarlevorna påträffas (efter hur lång tid?) görs en koppling/bekräftelse på/till VB men vilka spår finns då, vad kan uttydas vid undersökning av kroppen?
Helt klart finns det en mängd ologiska moment i detta men jag tror inte att GM planerat dådet och pga frånvaron av en på förhand uttänkt strategi har GM under resans gång fått improvisera/ompröva sina olika varianter avs efterarbetet.
Till alla dessa rent fysiska göromål som GM anser sig behöva utföra måste givetvis den psykiska faktorn vägas in; troligen (?) ett mischmasch av disparata tankar/stress/ångest/samvete etc. Samt även ev inslag av påverkan av alkohol/droger.
Hur det verkligen förhåller sig kommer vi nog tyvärr aldrig att få veta om inte GM erkänner och talar ut till fullo.