Citat:
Ursprungligen postat av
Phifen
Min teori är att GM har haft någon slagt psykos och som jag har fattat det så är anabola steroider väldigt farligt att blanda ihop med alkohol och andra droger, vem vet ifall småpojkarna har sagt något fel åt GM och då har han fått något anfall och börjat attackera dom och därefter har folk hört hur han har skrikit utifrån och därefter gått in och kollat eller hur det nu var..
Han borde få ett ordentligt straff om han både går på kvinnor och småbarn så, langa droger och alkohol till minderåriga är ju helt absurt och helst när man är 33 år..
Steroider kan öka ens aggressivitet och våldsbenägenhet, men jag har inte hört att de brukar ge psykos. Än så länge har det inte heller framkommit något som stödjer antagandet att GM skulle ha varit drabbad av psykisk sjukdom. Däremot har det (enligt mig föga överraskande) framkommit uppgifter om att han är märkbart lågbegåvad, starkt våldsbenägen, är en typisk återfallsförbrytare inom enklare former av kriminalitet, har en vana att berusa sig med olika medel och ägnar gott om tid åt att försöka med våld och trakasserier kontrollera sin före detta partner. Möjligtvis kan dessa egenskaper peka mot någon form av antisocial personlighetsstörning, men samtidigt är de rätt vanliga tecken på att generellt ha nedsatt begåvning, impulsivt beteende och hög våldsbenägenhet. Dessa egenskaper, inklusive det senaste dådet, talar inte i sig för att GM skulle lida av en psykisk sjukdom. Våldsamt och impulsivt beteende hos en person som inte har begåvningen för att bedöma korrekt och förutse konsekvenserna av olika handlingar, kombinerat med rejäl fysisk styrka och tillhygge, kan redan i sig utgöra en fullgod förklaring till händelsen.
Personligen skulle jag inte bli förvånad om en neuropsykiatrisk undersökning på GM skulle t.ex. visa exceptionellt låg begåvning, men att denne likväl är neurologiskt frisk. Den population GM härstammar ifrån har i genomsnitt avsevärt lägre IQ än den svenska populationens genomsnitt, så många i den friska populationen ligger p.g.a. normalfördelning på så pass låga IQ-nivåer som bland etniska svenskar i första hand endast nås av personer med olika former av neurologiska och kognitivt påverkande handikapp och funktionsnedsättningar, så man bör minnas att hos en person med GM:s bakgrund innebär (för Sverige) ovanligt låg IQ inte nödvändigtvis att personen är "förståndshandikappad" riktigt i den mening som man ofta använder begreppet. Även om liknande händelser som denna är relativt ovanliga i Sverige, så är det uppenbart för alla intresserade att de däremot utgör vardagsmat i den ursprungspopulation som GM härstammar ifrån. Rimligtvis lider inte en stor andel av Kongos befolkning av psykos och grava psykiska sjukdomar p.g.a. det. Det blir ofta fel om man bedömer vad en "normal" person skulle göra utifrån vad de flesta svenskar skulle göra under svenska omständigheter. Rimligtvis behöver detta inte alls stämma in på vad som är "normalt" för många andra, samt kanske inte ens många svenskar om de skulle befinna sig i en annan miljö (kort sagt, vi talar om det komplexa samspelet mellan biologiska faktorer som driver en individ, samt samspelet mellan dessa och omgivningen).
Men visst, självfallet går det inte att utesluta att GM har drabbats av psykos, speciellt med tanke på att denne verkar ha använt olika kemiska preparat.