2013-11-02, 21:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Du har rätt i en sak, när man är 15 år gammal så är man barn och man ska inte vara ute klockan 02 på natten då.

Men jag funderar på vilken typ av människor det är du pratar om? Det finns liksom inget antingen eller i det här sammanhanget. Mina föräldrar var väldigt hårda när jag var tonåring (speciellt pappa). Han ville se mig hemma 21.00, vardagar som helger. Jag fick inte sova över, eller ha någon kille som stanna över hos mig. Men vet du vad? Jag var både ute sent på natten och stannade över hos min dåvarande pojkvän. Hur? Jo jag berättade att jag sov över hos min tjejkompis, vars föräldrar hade god kontakt med mina föräldrar. Hon gjorde samma sak, sa att hon sov över hos mig. Och så sov vi hemma hos någon annan och rände ute halva nätterna. Det ska väll tilläggas att vi aldrig någonsin sysslade med droger och alkohol var något vi intog väldigt sällan.

Min poäng är att jag inte riktigt förstår hur du kopplar ihop sena nätter med blivande ligister? Det var tonåringar, som precis som de flesta andra tonåringar, sökte spänning genom att vara ute sent på natten.

Jo så är det,och genom kompisar så kan man komma till platser man inte tänkt besöka eller personer man inte tänkt träffa.Vet själv att vi brukade festa hos en mördare när vi var i den där åldern..
Citera
2013-11-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hur brutal och allvarlig denna gärning än var, är jag lite fundersam på varför
polisen bedömde saken som en "Särskild händelse". Det här var ju ett dubbelmord,
varken mer eller mindre. Tyvärr inte alldeles ovanligt i Sverige.

Det har varit uppgifter i media om att 50 poliser arbetar med fallet, och att extra
personal kallats in för att avlösa dessa. I sanning en imponerande kraftsamling.

Fruktade man att något ännu värre var på gång? Någon teori om detta?

Tidigare idag postades detta inlägg:
(Om det stämmer eller ej, får någon annan svara på.)

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKajsa
Fokusera inte på "särskild händelse" det är en administrativ åtgärd. Det innebär att man organiserar sig på ett speciellt sätt. Arbetet leds av en kommenderingschef. Alla polisens resurser ställs till förfogande. Lättare att ta allt i anspråk, plocka ut övertid mm mm mm de fokuserar kan man säga... De som normalt inte jobbar får snällt åka in och hjälpa till. Två mord i ett litet distrikt kan vara nog så resurskrävande med allt som skall göras. Man vill jobba snabbt innan spåren kallnar.
Citera
2013-11-02, 21:30
Medlem
irishrages avatar
Ska vi säga att försvaret yrkar på dådet utfördes under påverkan av anabola eller andra droger
Citera
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jo så är det,och genom kompisar så kan man komma till platser man inte tänkt besöka eller personer man inte tänkt träffa.Vet själv att vi brukade festa hos en mördare när vi var i den där åldern..

Helt rätt. Det jag menar är att det varken betyder att dessa två pojkar var blivande ligister eller icke akademiker, vilket personen jag citerade antydde.
Citera
Medlem
Datasjons avatar
Citat:
polisen bedömde saken som en "Särskild händelse". Det här var ju ett dubbelmord,

Det har varit uppgifter i media om att 50 poliser arbetar med fallet, och att extra
personal kallats in för att avlösa dessa. I sanning en imponerande kraftsamling.

Jag tror det var många anledningar varav några nämndes på presskonferensen. Att man initialt inte visste om man hade hittat alla gärningsmän och skadade och att Linköping har ett olöst brott från 2004 som i vissa avseenden liknar detta.
Den viktigaste anledningen tror jag dock var insikten om vilken explosiv situation det kan bli när en kolsvart knarkare köttar ihjäl några försvarslösa invånare i en liten ort som i modern tid haft aktiva nynazister. Det senare nämndes dock inte på presskonferensen.
Citera
2013-11-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
I demokratiska samhällen avgjörs vad som hänt i en domstol. Den åtalade har då rätt till en advokat.
I nazistdiktaturer kan man hoppa över den krångliga processen.
(det senare föredras av många här uppenbarligen)
Det kan väl även bero på att en rättsprocess övergår det samlade förståndet här med ljusår.

Du glömde att detsamma gäller i kommunistdiktaturer, historien är betydligt mer välfylld av exempel på sådana...
Citera
2013-11-02, 21:32
Medlem
Citat:

Fallet liknade de som hände 2004 med två stycken brottsoffer där GM gått fri. Polisen förmodar väl att de är samma GM och vill inte misslyckas att sätta dit han denna gång. Därför tror jag den massiva styrkan poliser blev tillkallade
Citera
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Är han svensk medborgare?

Vad spelar det för roll? Frågar man dig anser väl du att man blir svensk medborgare lika lätt som man får köpa cigg om man är 18? Han har tydligen ett tioårigt barn med svensk kvinna, så det vore väl märkligt om han inte bott i detta land lika länge som du levt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag tror det handlar mer om att han är tränad våldsman (kampsportsutövare) som gör att det hela får dödlig utgång.
En random neger/svennebanan som börjar svinga tillhyggen träffar sannolikt inte så bra att han dödar två pers på kort tid. Den här killen var sannolikt tränad.

Det kräver "some mad skills" att slå ihjäl en äldre kvinna och ett barn med ett hjärnrör

Eller så krävs det en ociviliserad, svagbegåvad vilde vars avsaknad av intelligens och impulskontroll knappast hjälps upp av missbruk av diverse substanser.

Ge gorillan Enzo ett järnrör och gå några ronder med honom så får du se.
Senast redigerad av kingofstyle 2013-11-02 kl. 21:34.
Citera
2013-11-02, 21:33
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Tillhygge och precision.
Återigen, en neger/svennebanan som svingar vilt under ett galet raserianfall har ju ingen precision att döda folk.

Det räcker väl att han får in en träff så offret faller till marken, då är det inte svårt att träffa huvudet.
Så att han ska ha varit tränad och därför ha bättre precision tycker i alla fall jag att man kan avfärda.
Skulle du med ett järnrör stå framför en pojke i yngre tonåren samt en kvinna på 50+. Så skulle du garanterat sänka av dom båda.
Citera
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Tillhygge och precision.
Återigen, en neger/svennebanan som svingar vilt under ett galet raserianfall har ju ingen precision att döda folk.

Men om vi ponerar att han slår 10 slag mot vardera BO så kanske 85% av slagen träffar väjande underarmar, händer, axlar osv medans just ETT slag träffar med bra kraft rakt över panngloben, och även om människans huvud tål en del stryk så var uppenbarligen inte fallet så den här gången. Tragiskt.

Tvivlar på att han den här grabben hade någon större erfarenhet av rörslagsmål, utan svingade bara i full kraft mot en liten kille och en äldre kvinna som antagligen inte gjorde/kunde göra motstånd.

Sen huruvida MGM gick tillväga när offren låg på marken är ju också svårt att spekulera i, men om det är så att han har laddat slag mot huvud och bål när dom legat på marken så är ju chansen ännu större att man avlider.

Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Är han svensk medborgare?

Kolla någon sida tillbaka. Med största sannorlikhet, ja.
Citera
Medlem
JesCs avatar
Jag funderar på hur denne man kunde blivit tilldelad Thomas Bodström som advokat? Jag drar då slutsatsen att det är staten som betalar och inte GM själv? Har aldrig varit med om att någon annan i Linköpinstrakten tilldelats en stjärnadvokat? Vill man se honom friad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in