2013-11-02, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17765649.ab

"Försökte starta nytt liv"...
Om "försöka starta nytt" liv är att försöka få kontakt med odlare, andra cannabis användare, och med planer att odla själv är att försöka starta nytt liv, må så vara...

Sanning ligger närmare att han inte hade någon annanstans att ta vägen och bara flöt med och fortsatte sitt liv på annan geografisk plats...

Det är inget fel på din perception, 'Perception'.
Du har helt rätt när det gäller Fredrik Svensson såvitt man kan bedöma av allt som framkommit runt denne totalt oempatiske och osympatiske 'drop-out'.

Du kunde förtydligat din sista mening genom att skriva:
"..och bara flöt med och fortsatte sitt parasiterande liv på annan geografisk plats..."
Citera
2013-11-02, 19:22
Medlem
bagarn29s avatar
Jag får en känsla av att det är lite av en prestigefråga som fallet utvecklas till. LJ kommer in som ett överraskande betydelsefull person i match tre.
I de tidigare matcherna har han inte ens varit med på bänken. Är det lite panik, det känns som man sätter in en skadad spelare och hoppas på lite av ett under.

Jag tänker lite på KHs vittnesmål som inte passade in i PÅKs historia så det skulle skyfflas undan medan LJs vittnesmål passar bra in i match tre så då tar vi med det. Är det så illa att resning bygger på LJs berättelse eller finns det andra hårda fakta?

Jag hoppas att rättssäkerheten bibehålls och att GM fälls men det ska vara rätt GM och till skillnad från många här är jag inte helt säker på att FS är den rätte GM.
Citera
2013-11-02, 19:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja:

Det finns nu flera nya bevis.

En avsevärt starkare indiciekedja kan byggas.

Ljugandet, förnekandet och tystnaden (som av bla. modern sägs vara dominerande karaktärsdrag) som kan ha bidragit till tidigare friande domar kan NU komma att bidraga till en fällning...

(Man inte längre ensidigt gömma sig bakom att "man inte måste bevisa sin oskuld").

Flera ledande politiker vill nu införa livstid som basstraff för mord.

Det är på tiden!

Den som tar ifrån en annan människa hennes liv bör drabbas av mycket kraftiga inskränkningar i rätten till ett eget liv i frihet.

Ja, den nya prövningen sker i nytt ljus av hennes kvarlevor och dödsorsaken så har man då en helt annan bedömning, och det gläder mig att han får förklara sig bättre.
Givetvis kommer fler vittnesmål ha betydelse för fallet då det återigen ska dras i domstolen.

Ja, du begriper det uppenbara som HD framhåller, och att det ska tas ända till Högsta instans för att förklara för korkade Hovrätten och Tingsrätten hur man ska se på vissa delar av det här rättsfallet.
Man får börja med att följa Europadomstolen för att ligga på nivå att fälla en mördare helt enkelt eftersom man under de senaste 10 åren krävt överbevisning.
För 10 år sedan hade han fällts i första instans. Jag tror inte jag sett ett enda fall som varit så klart som det här i skuldfrågan oavsett vad försvaret har tagit fram för fantasiscenario.
Jag tror det är dags att se över mordrättegångarna och deras värdering och krav på bevisning.

Ett litet utdrag från Chefsåklagare Svenkvists fall men det är bara några få väl valda jag tagit med.

HovR fastställer 15 års fängelse för mord på ex-flickvän – telefonsamtal avgörande 2013
15 års fängelse för strypmord på ex-sambo 2013
Hovrätt fastställer straff för mord på flickvän 2009
14 års fängelse för grova sexualbrott 2007
Sju års fängelse för knivdråp 2012
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-02 kl. 19:34.
Citera
2013-11-02, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag får en känsla av att det är lite av en prestigefråga som fallet utvecklas till. LJ kommer in som ett överraskande betydelsefull person i match tre.
I de tidigare matcherna har han inte ens varit med på bänken. Är det lite panik, det känns som man sätter in en skadad spelare och hoppas på lite av ett under.

Jag tänker lite på KHs vittnesmål som inte passade in i PÅKs historia så det skulle skyfflas undan medan LJs vittnesmål passar bra in i match tre så då tar vi med det. Är det så illa att resning bygger på LJs berättelse eller finns det andra hårda fakta?

Jag hoppas att rättssäkerheten bibehålls och att GM fälls men det ska vara rätt GM och till skillnad från många här är jag inte helt säker på att FS är den rätte GM.

Jag har dubbelkollat och det ENDA som talar för en tidsbestämmelse av mordet 27-28 är kronvittnet LJ.
Jag kan avslöja att det finns lite annat smått & gott i slasken med LJ, men att detta till stor del säkert ingår i FUP koncept förhör.

Avslutningsvis så har Åklagaren än en gång försökt baktala vittnet KH i sin överklagan genom att förvränga de redan förvrängda orden i FUP. Riktigt vidrigt.

Som tur är har det sparats ljudfiler, så här låter KHs berättelse när hon själv talar. Tur är att KH är en kvinna som har skinn på näsan och vet vad som är sagt & gjort:
https://soundcloud.com/john-quarrel/kh-tr-klipp
Citera
2013-11-02, 19:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag har dubbelkollat och det ENDA som talar för en tidsbestämmelse av mordet 27-28 är kronvittnet LJ.
Nej, det finns en lång indiciekedja - också.
Citat:
Avslutningsvis så har Åklagaren än en gång försökt baktala vittnet KH i sin överklagan genom att förvränga de redan förvrängda orden i FUP. Riktigt vidrigt.
Inte alls. Hon talar så bra för sig själv: i dag si, i morgon så.
Citat:
Som tur är har det sparats ljudfiler, så här låter KHs berättelse när hon själv talar. Tur är att KH är en kvinna som har skinn på näsan och vet vad som är sagt & gjort:
Då får vi hoppas att vittnet inte har glömt bort vad hon har sagt (FUP, s. 412) och ej heller sitt mail till polisen (s. 424).
Citera
2013-11-02, 19:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man får börja med att följa Europadomstolen för att ligga på nivå att fälla en mördare helt enkelt eftersom man under de senaste 10 åren krävt överbevisning.
För 10 år sedan hade han fällts i första instans. Jag tror inte jag sett ett enda fall som varit så klart som det här i skuldfrågan oavsett vad försvaret har tagit fram för fantasiscenario.
Jag tror det är dags att se över mordrättegångarna och deras värdering och krav på bevisning.
Du har helt rätt för dig, MrsMagoo.
Ribban är lagd orimligt högt överlag. Bara titta på Alm-fallet.
Och som du påpekat tidigare; brottsoffer tenderar att komma i skymundan och det daltas
något förskräckligt med slöddret som tror sig ha rätt att ta livet av folk lite hur som helst.
Det ska vara jävligt svårt att komma undan med sina illgärningar. Det ska inte "hjälpa"
hur mycket skamlösa lögner och ihärdig tystnad man än mobiliserar i sin kamp för
att undgå straff för sina illdåd och att därmed ingen rättvisa skipas.

Nu har rättvisan hunnit ikapp det här aktuella krypet och det när han trodde att han
slutgiltigt lyckats smita undan. Nu är det färdiglekt. Nu ska det ska bli andra bullar av...
Citera
2013-11-02, 20:10
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Var de förra rättegångarna inte rättvisa?

Absolut inte med tanke på att krim schabblade men nu kommer säkert rättvisa att skipas och jag håller med din högt skattade mentor GW Persson "Förhoppningsvis får fanskapet livstid"
Citera
2013-11-02, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det finns en lång indiciekedja - också.

Då får vi hoppas att vittnet inte har glömt bort vad hon har sagt (FUP, s. 412) och ej heller sitt mail till polisen (s. 424).

Vad mer talar för att Marina togs av daga 27-28:e ?
Som jag ser det börjar ÅKs kedja med LJs observation, och det är ingen fördel, ej heller att den är lång, svag och rostig av tidens tand. En bra kedja är kort och robust.

Tycker du det som står i FUP stämmer med vad KH säger och vad tror du gäller i en rättegång ?
Citera
2013-11-02, 20:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad mer talar för att Marina togs av daga 27-28:e ?
Det har vi gått igenom både fram- och baklänges; läs tråden!
Citat:
Som jag ser det börjar ÅKs kedja med LJs observation, och det är ingen fördel, ej heller att den är lång, svag och rostig av tidens tand. En bra kedja är kort och robust.
Kedjan börjar långt tidigare; läs FUP!
Citat:
Tycker du det som står i FUP stämmer med vad KH säger och vad tror du gäller i en rättegång ?
Jag tycker att det KH skriver i sitt mail till polisen inte stämmer alls med vad hon på den lilla ljudsnutt du refererar till - och som väl f.ö. nu är kasserad - vill göra gällande. Bara det att föraren enligt henne sökt skyla sig med ena handen låter skumt, och hennes svamlande om att föraren pratat i en mobil, för att sedan inte göra det, tyder på att hon sett denna förare under bråkdelen av en sekund. Det kan vara en helt ovidkommande person; detta vittnesmål väger lättare än 1 g gräs. - Och vad svag och rostig beträffar så kan ju vittnet behöva påminnas om vad hon sagt under förhör.
Senast redigerad av letsdoit 2013-11-02 kl. 20:48.
Citera
2013-11-02, 20:40
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
2011-04-06: "Hoppas du skämtar om detta !
Polisen har tydliga bevis för att B.O. är mördad i hennes stuga....
Deras problem är bara att bevisa detta, enär kroppen inte är återfunnen...
Om inte g.m. börjar tala, så kan detta mordet bli olöst"...2011-04-06
Det har varit en lång väntan, men äntligen ser man ljuset i tunneln som ska fälla FS
Rättvisan kommer ikapp honom nu, Lennarts vittnesuppgifter får stor betydelse efter man uppphittade kroppen....Allt faller på plats nu....Allt stämmer....
Senast redigerad av FN-SOLDATEN 2013-11-02 kl. 20:45.
Citera
2013-11-02, 20:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Titta du på pistolen istället. Den är för att hålla råttor borta. Men lugnt var det hursomhelst.
Apropå pistoler: Det gick ju alldeles utmärkt att få resning utan pistol. - Och utan en enda patronhylsa.
Citera
2013-11-02, 20:52
Medlem
Mitt i tragedin är Marina-fallet ett av de mer intressanta mordfallen på senare år, inte minst på grund av polisens katastrofalt dåliga arbete.
Nu tar fallet en ny vändning där den misstänkte ska ställas inför skranket en tredje gång vilket gör ärendet unikt. Tveklöst ligger den misstänkte riktigt illa till, något annat än en fällande dom vore en monumental överraskning.

Jag, liksom de flesta andra, är övertygad om den misstänktes skuld. Men övertygelse räcker inte långt och det återstår för åklagaren att visa en händelsekedja som utesluter andra gärningsmän, något jag är övertygad kommer att ske. För att få honom fälld för mord gäller dock också att åklagaren kan visa uppsåt och det kan bli knepigare.
En intressant fråga att fundera över är hur den misstänkte och hans advokat tänker i det här läget.

Jag skulle inte bli förvånad om det kommer någon typ av erkännande. Åklagarens svaga punkt är att den inte kan visa exakt när hon dog och exakt hur det gick till när hon dog. Här kan den misstänkta fylla på med uppgifter som kan ställa honom i bättre dager och kanske bli dömd till dråp istället för mord, eller den riktiga jackpotten för den misstänkte, vållande till annans död (plus förstås brott mot griftefriden och en del annat).

Faktum är ju att han har en möjlighet här. Skulle domen bli vållande blir hans tid bakom galler minimal, kanske har han till och med redan avtjänat den i och med häktningstiden.

Ponera detta: Den misstänkte bygger upp en story där ett skjutvapen ingick i någon typ av rollspel/sexlek. "Vi lekte med pistolen, det ingick i spelet. Den gick av, jag visste inte att den var laddad. Jag fick panik, jag tänkte att ingen skulle tro mig. Jag var påverkad av droger, jag tänkte inte klart. Jag gjorde mig av med kroppen. Så här efteråt vet jag att det inte var någon bra idé men jag fastnade i lögnerna, jag såg ingen annan väg ut. Jag höll i vapnet men jag ville inte döda henne, det var aldrig meningen. Jag älskade henne. Det var en olyckshändelse".

Det kanske skulle funka. Men det kräver som sagt att han erkänner. Frågan är vad som är till störst fördel för honom, fortsätta neka eller att erkänna och berätta en historia som är sann eller falsk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in