2013-11-02, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nej, det är inte säkert att jag skulle. Inte om det är mörkt och kanske svårt att se. Speciellt inte om jag inte förväntade mig att se grannen under de omständigheterna. Några grannar har jag inte sett tillräckligt ofta att jag skulle vara säker oavsett när jag såg dom. Några skulle jag vara mer säker på som jag ser oftare.
Det var ju inte så att han stod öga mot öga med personen.

LJ observerade på ca.20 meters håll, för att sedan passera bilen bredvid. Avstånd 2-20 meter.

Q sade tidigt att det skall bli roligt när Hansson förhör LJ.
Jag kan tänka mig att den parodi av löjets skimmer som genomsyrade åklagarens andra vittnen & polisens agerande i TR/HR kommer återupprepa sig. Nu med nya kronvittnen.

Vi får se.
Citera
2013-11-02, 14:33
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu får en del av er skilja på äpplen och päron.

Kalsongmannen var ett trick av RÅ för att få till en resning. HD ägnade sig inte åt att värdera vittnesmålet utan hade det bara som en "krok" att hänga upp resningsbeslutet på.

Värderingen av "Lennarts" vittnesmål i kombination med att Marina livs levande satt hemma vid datorn vid samma tidpunkt kommer att bli en mardröm för åklagaren. Skulle inte förvåna mig om åklagaren skiter i att ta upp det i HR.

Du fattar inte va?
Det som gör Lennarts vittnesmål mer intressant nu är att han såg den förmodade GM i närheten av var Marina senare hittades samt att det låg en stor vit låda samt ljus väska (= stort vitt paket) i bilen den aktuella natten.
Citera
2013-11-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden

Q sade tidigt att det skall bli roligt när Hansson förhör LJ.
Jag kan tänka mig att den parodi av löjets skimmer som genomsyrade åklagarens andra vittnen & polisens agerande i TR/HR kommer återupprepa sig.

Ja, det ska bli spännande!
Vad som också är roligt är att se vissas reaktioner på beslutet från HD.

Det jag annars tänker på är hur rätt PÅK hela tiden har haft. Dels i sitt underbyggda händelseförlopp, som inte ändrats på en punkt sedan vi nu vet vad som hände. Dels i uppfattningen av vad fyndet egentligen betyder för fallet.

Oerhört träffsäkert (i motsats till många andras åsikter)!
Citera
2013-11-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Gillar man inte 3-2-avgöranden, så borde det vara betydligt värre med ett vida tillämpligt prejudikat om avgörs med 3-2 än med att en resning gör det.

Dessutom borde man väl protesterat lite tidigare. Känns lite sent att börja gnälla om det nu.
Jag antar att det sett på det sättet ett bra tag? Ser det alltid likadant ut i alla liknande mål?
Citera
2013-11-02, 14:51
Medlem
Citat:
När mannen släpptes fri kunde han inte längre bo kvar på västkusten. I stället flyttade han till Värmland och försökte starta ett nytt liv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17765649.ab

"Försökte starta nytt liv"...
Om "försöka starta nytt" liv är att försöka få kontakt med odlare, andra cannabis användare, och med planer att odla själv är att försöka starta nytt liv, må så vara...

Sanning ligger närmare att han inte hade någon annanstans att ta vägen och bara flöt med och fortsatte sitt liv på annan geografisk plats...
Citera
2013-11-02, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Du fattar inte va?
Det som gör Lennarts vittnesmål mer intressant nu är att han såg den förmodade GM i närheten av var Marina senare hittades samt att det låg en stor vit låda samt ljus väska (= stort vitt paket) i bilen den aktuella natten.

Även den detaljen är motsägelsefull. Paketet verkar vara en vit presenning.

Någon ljus väska eller en vit låda har inte hittats. Polisen hittade inget i buskarna som kalsongmannen lämnat från sig.

Jag ställer mig tvekande till vad LJ egentligen sett. Bortom rimligt tvivel ?
Citera
2013-11-02, 16:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sett ur traditionell HD-synvinkel är resningar bland det minst viktiga de håller på med, eftersom de besluten i princip bara påverkar det föreliggande målet. Gillar man inte 3-2-avgöranden, så borde det vara betydligt värre med ett vida tillämpligt prejudikat om avgörs med 3-2 än med att en resning gör det.

Nej, jag tycker ännu sämre om att ett prejudikats ärende ska avgöras av dagsformen hos de som tar beslutet är, därför tycker jag att det borde krävas mer enighet när sådana viktiga ting ska bestämmas.

Ka* Linn* hade otur när hans resningsansökan avslogs med samma marginal 3-2, hade någon av ledamöterna haft en bra dag för Linn*,s del så hade han fått resning i sitt fall.

Det blir för mycket av ett lotteri när dagsformen verkar avgöra hur fallet bedöms.
Är dessutom Lambertz inblandad så är det fan riktigt illa.
Citera
2013-11-02, 18:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
http://www.expressen.se/gt/gw-forhoppningsvis-far-fanskapet-livstid/
"Förhoppningsvis får fanskapet livstid" enligt G W

Marina-fallet har kantats av hårt kritiserade polisiära misstag. Nu kan den utdragna processen få ett slut.
Efter beviljad resning är ex-sambon åter misstänkt för det brutala mordet. För GT hävdar han sin oskuld.
Men åklagarsidan och polisprofessorn Leif GW Persson är säkra på en fällande dom.
- Förhoppningsvis får fanskapet livstid, säger Leif GW Persson.

Man kan ju bara hålla med om att fanskapet ska ha ett svidande straff., Vi är för dåliga på att tänka på brottsoffer i det här landet. Mördare är det synd om och dom ska man dalta med, och nekar dom och är tysta så tolkas det som att bevisen inte räcker. Nej HD menar lite att Fredrik inte talat sanning, och det ligger honom i fatet, och den här gången kommer han att få förklara sig.

Tur att Europakonventionen har krav på rättvis rättegång då det gäller just de situationerna man förväntas förklara sig. Och vi går alltså mer och mer på Europadomstolens avgörande.

HD
Som tidigare sagts måste utgångspunkten vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-02 kl. 18:29.
Citera
2013-11-02, 18:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Marina-fallet har kantats av hårt kritiserade polisiära misstag. Nu kan den utdragna processen få ett slut.
Efter beviljad resning är ex-sambon åter misstänkt för det brutala mordet. För GT hävdar han sin oskuld.
Men åklagarsidan och polisprofessorn Leif GW Persson är säkra på en fällande dom.

Citat:
Urban Svenkvist menar att i och med den beviljade resningen är chanserna goda för en fällande dom denna gång. Men vill inte kommentera sin strategi i det kommande målet, eller önskad utgång.

Leif GW Persson däremot meddelar att han från dag ett trott att ex-sambon är mördaren.

- Förhoppningsvis får fanskapet livstid. Att man gör på det här viset med en människa som man mördat, det är en försvårande omständighet. Det öppnar upp för ytterligare åtalsrubriceringar, som brott mot griftefriden till exempel, säger han.

Häktningsförhandlingen planeras äga rum i Högsta domstolen på måndag.

Citat:
KLÄDESHOLMEN. Laila och Lars-Rune Johansson ser solen sänka sig i havet. Dagen går mot sitt slut. En lång dag. En bra dag, med deras ögon sett. Efter beskedet, att högsta domstolen beviljar en ny prövning av Marinafallet, mår de bättre än på länge.

- Det är både lättnad och glädje, beskriver Marinas mamma sina känslor.
Citat:
Han tvekar inte i skuldfrågan:

- Det var han som gjorde det.

Två gånger har den misstänkte stått anklagad för att ha mördat Marina Johansson. Två gånger har han släppts efter avslutad rättegång, när bevisen mot honom inte räckt. Ska det bli tredje gången gillt? Lars-Rune Johansson inte bara hoppas det. Han tror på en fällande dom.

- Ja, jag tror att han blir dömd.

http://www.expressen.se/gt/marinas-foraldrar-det-ar-lattnad-och-gladje/
Citera
2013-11-02, 19:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I den nya turen i HR så kör man med samma bevis+ ett och annat nytt?
I den nya turen åberopar man de bevis man anser är relevanta - inga begränsningar finns.
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn
Alltså hela den nya turen i HR är från början avsedd att få MGM fälld?
Nej, den är till för att ånyo få saken prövad. Eftersom den nya förutsättningslösa förundersökningen kom att sluta med att FS befanns sannolikt skyldig till brottet (och han tidigare frikänts i två instanser, TR + HR) var man tvungen att försöka resa målet - vilket efter 6 månader beviljades. - Det är nu, i denna tredje rättegång (eller i omtaget av den andra rättegången, om man så vill), som målet slutligt kommer att prövas: Skyldig , eller icke skyldig - det är frågan? - Kommer de nya bevisen att hålla för en närmare granskning, eller kommer FS:s mycket skicklige advokat att så tillräckligt med tvivel så att domstolen hellre friar än fäller?
Citera
2013-11-02, 19:09
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Man kan ju bara hålla med om att fanskapet ska ha ett svidande straff., Vi är för dåliga på att tänka på brottsoffer i det här landet. Mördare är det synd om och dom ska man dalta med, och nekar dom och är tysta så tolkas det som att bevisen inte räcker. Nej HD menar lite att Fredrik inte talat sanning, och det ligger honom i fatet, och den här gången kommer han att få förklara sig.

Tur att Europakonventionen har krav på rättvis rättegång då det gäller just de situationerna man förväntas förklara sig. Och vi går alltså mer och mer på Europadomstolens avgörande.

HD
Som tidigare sagts måste utgångspunkten vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna

Det är klart att GM ska ha ett kännbart straff. Två instanser anser att det inte är bevisat att den MGM är GM. Om LJ är en av stötestenarna i det nya målet så är det en bräcklig grund det vilar på.

Visst har det skett polisiära misstag men en del av dessa kan vara till förfång för MGM. Vidare är en del s.k. bevis baserade på känslor och inte på hårda fakta.
Citera
2013-11-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

HD

Ja:

Det finns nu flera nya bevis.

En avsevärt starkare indiciekedja kan byggas.

Ljugandet, förnekandet och tystnaden (som av bla. modern sägs vara dominerande karaktärsdrag) som kan ha bidragit till tidigare friande domar kan NU komma att bidraga till en fällning...

(Man inte längre ensidigt gömma sig bakom att "man inte måste bevisa sin oskuld").

Flera ledande politiker vill nu införa livstid som basstraff för mord.

Det är på tiden!

Den som tar ifrån en annan människa hennes liv bör drabbas av mycket kraftiga inskränkningar i rätten till ett eget liv i frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in