Citat:
Ursprungligen postat av
Renasanningen
Ja:
Det finns nu flera nya bevis.
En avsevärt starkare indiciekedja kan byggas.
Ljugandet, förnekandet och tystnaden (som av bla. modern sägs vara dominerande karaktärsdrag) som kan ha bidragit till tidigare friande domar kan NU komma att bidraga till en fällning...
(Man inte längre ensidigt gömma sig bakom att "man inte måste bevisa sin oskuld").
Flera ledande politiker vill nu införa livstid som basstraff för mord.
Det är på tiden!
Den som tar ifrån en annan människa hennes liv bör drabbas av mycket kraftiga inskränkningar i rätten till ett eget liv i frihet.
Ja, den nya prövningen sker i nytt ljus av hennes kvarlevor och dödsorsaken så har man då en helt annan bedömning, och det gläder mig att han får förklara sig bättre.
Givetvis kommer fler vittnesmål ha betydelse för fallet då det återigen ska dras i domstolen.
Ja, du begriper det uppenbara som HD framhåller, och att det ska tas ända till Högsta instans för att förklara för korkade Hovrätten och Tingsrätten hur man ska se på vissa delar av det här rättsfallet.
Man får börja med att följa Europadomstolen för att ligga på nivå att fälla en mördare helt enkelt eftersom man under de senaste 10 åren krävt överbevisning.
För 10 år sedan hade han fällts i första instans. Jag tror inte jag sett ett enda fall som varit så klart som det här i skuldfrågan oavsett vad försvaret har tagit fram för fantasiscenario.
Jag tror det är dags att se över mordrättegångarna och deras värdering och krav på bevisning.
Ett litet utdrag från Chefsåklagare Svenkvists fall men det är bara några få väl valda jag tagit med.
HovR fastställer 15 års fängelse för mord på ex-flickvän – telefonsamtal avgörande 2013
15 års fängelse för strypmord på ex-sambo 2013
Hovrätt fastställer straff för mord på flickvän 2009
14 års fängelse för grova sexualbrott 2007
Sju års fängelse för knivdråp 2012