2013-11-02, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Du glömmer hur det kom fram, hans sambo ringde in tipset , det var inte lj som gjorde det..
Dessutom vad har han att vinna på att ljuga om detta ?

Jag har aldrig sagt att vittnet ljuger. Sambon fick ringa för LJ var inte i stånd.

Jag är bara tveksam om det kan ställas utom rimligt tvivel att det LJ såg var FS och paketet.
Vi får vänta på rättegången och vad LJ har att säga. Om han kan prata då...
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-02 kl. 10:19.
Citera
2013-11-02, 10:29
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag har aldrig sagt att vittnet ljuger. Sambon fick ringa för LJ var inte i stånd.

Jag är bara tveksam om det kan ställas utom rimligt tvivel att det LJ såg var FS och paketet.
Vi får vänta på rättegången och vad LJ har att säga. Om han kan prata då...
Okej, men han var ju bevisligen på platsen och tiden är ju rätt intressant ändå? även att det var ett vitt paket, mj kunde likaväl varit paketerad i en grön presenning eller hur? även att han kände igen bilen då hans granne MJ hade en sådan?
Citera
2013-11-02, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Okej, men han var ju bevisligen på platsen och tiden är ju rätt intressant ändå? även att det var ett vitt paket, mj kunde likaväl varit paketerad i en grön presenning eller hur? även att han kände igen bilen då hans granne MJ hade en sådan?

Ja HD tycker det verkar intressant. De har aldrig träffat L*****t.

Om nu han såg detta, varför identifierade han inte bilen, och framförallt FS ?
Om jag ser en granne på avstånd vid sin bil, så får jag direkt en stark känsla för detta. Speciellt om grannen bara har kalsonger på sig och flaxar runt.

LJ säger sig inte kunna identifiera vare sig person eller bil.
Citera
2013-11-02, 11:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Iaf. det som åklagaren försöker bygga upp är att ett vittne har sett något som kan likna paketet på rastplatsen (jag skrev fel, tack för den ödmjuka rättelsen) av någon i kalsonger som skall ha burit ut saker ur bilen och gömt. Någon hade en större silverfärgad bil.

Förutom att vittnet var drog & alkoholpåverkad, pundad, så har man aldrig återfunnit några spår av det som bars ut.

Det finns inget tekniskt eller avgörande som binder FS vid paketet, förutom vad en nyvaken GW hoppas på.
Åberopande gm:s ordningssinne så kan man inte förvänta sig att det en längre tid efter brottet (120808 kl. 00:15 - då sommarjobbande skolungdomar hunnit städa platsen) skulle kunna återfinnas något av det gm temporärt lastat av på rastplatsen. Vid tidpunkten för vittnet LS:s iakttagelser var det viktigaste göromålet att transportera bort liket.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 390f
På höger sida i bagageutrymmet såg L att det stod en större vit låda och en större ljus väska. Väskan var storleksmässigt som de stora kassar som finns på Ikea.

Mannen började plocka till sig saker från den vänstra delen av bagageutrymmet, gick till ett intilliggande buskage, böjde sig ner, och verkade "gömma" saker i buskaget. Denna procedur upprepades några gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Resningsansökan, s. 13
Beträffande lådan var denna så stor att bilens baksäte måste varit nedfällt. Lådan var täckt med en stor plastpåse eller liknande och tog upp hela utrymmet bak mot bagageluckan och upp mot bilens tak.
Vad kan det då ha varit som gm, innan han åkte vidare med sitt inplastade lik, velat bli av med? - Det kan ha varit: MJ:s kläder mm, ett svart blodigt lakan resp. ett blodigt påslakan och örngott från den andra sängen samt div. blodiga handdukar och annat som använts under hanteringen av liket. Dessa saker kan han ha placerat i den "ljusa kasse" som vittnet LS sett. - Varför då inte behålla denna kasse tills liket var urlastat? Det hade väl varit en enkel sak att lyfta ned kassen (ev. kassarna) på fyndplatsen innan liket stjälptes av, och dessutom skulle gm ha vunnit dyrbar tid? - Ja, det kan t ex ha berott på att den här ljusa kassen varit "vinglig" och riskerat att avsätta spår i MJ:s bil, eller gm kan under detta initiala skede ha varit så stirrig att han inte riktigt visste vad han gjorde. Pistol och ammunition bör också ha legat gm varmt om hjärtat att få bort från MJ:s bostad liksom ev. blodbestänkta saker i sovrummet. När gm anlände till sin i förväg utsedda avstjälpningsplats visste han också att själva urlastningen måste gå snabbt, och då ville han inte hålla på och rumstera om i bagaget med åtföljande risker för spår. Gm visste också att vägen till fyndplatsen var knagglig: En hoppande, i värsta fall vältande, kasse bredvid liket kunde bli ödesdiger: MJ hade ju åkt till en superhemlig kontakt i Linköping. - Det kan inte uteslutas att gm kan ha varit på väg raka spåret till fyndplatsen men pga att hans last kom i större rörelse än han räknat med funnit för gott att göra en avstickare till rastplatsen, för att i ett senare skede ta hand om det han där temporärt lagrat i buskagen.
Senast redigerad av letsdoit 2013-11-02 kl. 11:16.
Citera
2013-11-02, 11:06
Medlem
Citat:
Rätten och jag är intresserade av vad vittnen faktiskt har sett, och i vilket tillstånd.
Jag har vart på pendelparkeringen som sällan eller aldrig är tom. Varför en mördare skulle ställa sig där och i kalsonger börja hantera vad som verkar vara bevis är en aningens löjeväckande med tanke på övrigt efterbrottsbeteende. LJ såg något, men han var också onykter och drogpåverkad.

FS har inte påstått annat än att han var nykter och drogfri kring 27-28. Det finns inget som motsäger det.

Förstår du skillnaden i punderi ?

Sedan är det så att utgångsläget för HDs beslut har varit att man finner det möjligt att de nya vittnena kan visa att mordet skett 27-28 och då, men endast då, kan man visa en indiciekedja där FS är skyldig.

Mot detta talar tekniska bevis, nyktra och pålitliga vittnen, FS utsaga mm.

När man inte heller kan binda paketet mot FS, så undrar jag hur det rimliga tvivlet skall vara borta ?

Har jag missat något eller sa inte fs att han var en sväng förbi sin anonyma langare 27e? vad får dig att tro att han var drogfri natten 27/28? han hade dessutom ett bråk med den mördade kvinnan den natten. hans dator gick dessutom igång när han påstår sig blivit utkörd och spenderade natten på kyrkogård. men vi vet sen innan att han ljuger gärna.
Citera
2013-11-02, 11:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så, om HR tycker annorlunda så är det fritt fram att överklaga till HD. Fult spel.
Njaej, det är det ju inte - eller, tja överklaga kan man ju alltid, men prövningstillstånd är liksom en annan sak. HD tar ju bara i bevisvärderingsfrågor om de har principiell räckvidd, vilket de extremt sällan har. Nu har Västra Sverige bollen, och deras domslut kommer att gälla. Majoritetens resomnemang kan inte tjäna till annat än att peppa upp en tänkt feg hovrätt som helst skulle vilja fälla FS, men eljest inte skulle våga.
Citera
2013-11-02, 11:19
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Rätten och jag är intresserade av vad vittnen faktiskt har sett, och i vilket tillstånd.
Jag har vart på pendelparkeringen som sällan eller aldrig är tom. Varför en mördare skulle ställa sig där och i kalsonger börja hantera vad som verkar vara bevis är en aningens löjeväckande med tanke på övrigt efterbrottsbeteende. LJ såg något, men han var också onykter och drogpåverkad.

FS har inte påstått annat än att han var nykter och drogfri kring 27-28. Det finns inget som motsäger det.

Förstår du skillnaden i punderi ?

Sedan är det så att utgångsläget för HDs beslut har varit att man finner det möjligt att de nya vittnena kan visa att mordet skett 27-28 och då, men endast då, kan man visa en indiciekedja där FS är skyldig.

Mot detta talar tekniska bevis, nyktra och pålitliga vittnen, FS utsaga mm.

När man inte heller kan binda paketet mot FS, så undrar jag hur det rimliga tvivlet skall vara borta ?
Att någon sett en man i kalsonger på en rastplats tyder ju definitivt på att det är mördaren/FS han ser. Vem annars ger sig så brådstörtat ut med paket som man fösöker göra sig av med mitt i natten utan kläder?
Citera
2013-11-02, 11:21
Medlem
Citat:
Tycker du det verkar rimligt att göra så, i kalsongerna framför publik, när allt annat efterbrottsbeteende visar på stor förslagenhet ?

Det vittnet har sagt går inte att styrka, det är kärnpunkten.

Fast fs hade tagit narkotika den natten så vem säger att han är logisk?
Citera
2013-11-02, 11:23
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Fast fs hade tagit narkotika den natten så vem säger att han är logisk?
Och om han dessutom nyss mördat så tänkte han ännu mindre rationellt.
Citera
2013-11-02, 11:24
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Tycker du det verkar rimligt att göra så, i kalsongerna framför publik, när allt annat efterbrottsbeteende visar på stor förslagenhet ?

Det vittnet har sagt går inte att styrka, det är kärnpunkten.
Vilka vittnesmål kan man lita på då? Måste det vara minst 3 samtidigt eller vad är kärnpunkten?
Citera
2013-11-02, 11:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad har du för källa på det, då?
Citera
2013-11-02, 11:25
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ja HD tycker det verkar intressant. De har aldrig träffat L*****t.

Om nu han såg detta, varför identifierade han inte bilen, och framförallt FS ?
Om jag ser en granne på avstånd vid sin bil, så får jag direkt en stark känsla för detta. Speciellt om grannen bara har kalsonger på sig och flaxar runt.

Varför ljuger du hela tiden?
Han HAR identifierat bilen som Marinas och gett en beskrivning på hur mannen såg ut som stämmer med FS (FUP sid 390-391).
Dessutom har han noterat en "vit stor låda" = paketet som Marina låg i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in