2013-11-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Jag tycker faktiskt lite synd om maskroos , den sortens kvinnor som dras till kriminella personer och ska försöka rädda dem, hon trodde säkert på att det inte fanns någon grund till misstankarna , men hon mognar med åren, knappt 23 vad jag har för mig i jämförelse med den rättsväsende-kände fs på 40 år.

Något som är riktigt bra med hds beslut är att hur mycket du än försöker städa och dölja så kommer du aldrig att sitta säkert , rättvisan har alltid chansen att komma ikapp dig, det här stärker tilltron till svenskt rättsväsende.

Ja, hon (23 år) mognar väl och förstår kanske med tiden, snart kan man hoppas, vad sannolikheterna är för oskuld respektive skuld när det gäller mordet... Åldersskillnaden är ju stor (17 år), fast skillnaden i mental mognad nog mindre.

Förvisso, detta utslag av HD ger en del som börjat tvivla på "rättvisan" nytt hopp.
Citera
2013-11-01, 22:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag menade inte att vara tvärsäker om utgången. Det är veterligen första gången HD beslutar om resning till men för den tilltalade med 3-2, och som lök på laxen är det inte helt stabila justitierådet Lambertz en av de tre i majoriteten. Vad jag menade var mest att ange att trots att min bedömning är att majoriteten egentligen nog gjorde fel som beviljade resning, kan resultatet mycket väl, måhända till och med troligast, bli att FS döms.

Detta har du alldeles rätt i. Mycket kan framkomma än.

Det är ju alldeles riktigt. Men det betyder att en ny rätt inte heller ska titta på den gamla modfällda hovrättsdomen. Spelplanen är helt öppen.

Är spelplanen så öppen egentligen, HD med Lambertz (den olyckan) i spetsen har ju indirekt talat om för HR hur de borde ha värderat bevisen?

Visst det var med minsta möjliga marginal som resningen gick igenom men kontentan av vad HD skriver är väl att HR skulle ha bedömt saken annorlunda än vad de gjorde?
Citera
2013-11-01, 22:22
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Du kan ju inte läsa dig till allting i hds dokument som du verkar vilja.
Du lär nog inom tid få tag i förhören med de 33 HELT ointressanta personerna, liksom alla andra här inne pga offentlighetsprincipen.

Kan det vara så att Ericson o Skarp har delgett HD vad LJ sa? , Skarp och Ericson är inga lekmän, det har jag påtalat flera gånger innan... Fs har verkligen fått de värsta emot sig nu...

Undrar om FB är en av de 33? Jag hoppas det så vi kan lägga det åt sidan.

Fast om dessa är ointressanta, som du säger, så lär vi inte läsa om dom....
Senast redigerad av Pastakrydda 2013-11-01 kl. 22:38. Anledning: funderare
Citera
2013-11-01, 22:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Är spelplanen så öppen egentligen, HD med Lambertz (den olyckan) i spetsen har ju indirekt talat om för HR hur de borde ha värderat bevisen?

Visst det var med minsta möjliga marginal som resningen gick igenom men kontentan av vad HD skriver är väl att HR skulle ha bedömt saken annorlunda än vad de gjorde?
Behöver HR ta direktiv av HD vad den ska tycka? HR genomför en rättegång och tar ställning till bevisen som presenteras. I vanlig ordning.
Citera
2013-11-01, 22:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Behöver HR ta direktiv av HD vad den ska tycka? HR genomför en rättegång och tar ställning till bevisen som presenteras. I vanlig ordning.

Kanske inte men det är en tydlig signal som är skickad till HR om hur HD ser på saken.
Citera
2013-11-01, 22:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det finns ganska många som säger att 2-3 i HD snarare gör att rättsväsendet urholkas. Jag kan förstå det tänket.

2 mot 3 tyder på att människor som borde vara objektiva bedömer saker subjektivt istället för vetenskapligt eller logiskt.

Att i grunden enbart tycka något borde inte få frihetsberöva en person förresten av sitt liv.
Så du tror den här liraren får sitta inne resten av sitt patetiska liv ifall han nu döms,
vilket jag personligen är helt övertygad om blir fallet.

Pundaren får väl 12-14 år så är han ute efter drygt halva tiden.

I staterna hade han fått smaka på en giftinjektion sannolikt.
Citera
2013-11-01, 22:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kanske inte men det är en tydlig signal som är skickad till HR om hur HD ser på saken.
Så, om HR tycker annorlunda så är det fritt fram att överklaga till HD. Fult spel.
Citera
2013-11-01, 22:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, hon (23 år) mognar väl och förstår kanske med tiden, snart kan man hoppas, vad sannolikheterna är för oskuld respektive skuld när det gäller mordet... Åldersskillnaden är ju stor (17 år), fast skillnaden i mental mognad nog mindre.

Förvisso, detta utslag av HD ger en del som börjat tvivla på "rättvisan" nytt hopp.
Så sant som det är sagt!
Det här var verkligen bra för den svenska rättvisan.
Nu har förtroendet för rättsväsendet återställts till en stor del.
Citera
2013-11-01, 22:55
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så du tror den här liraren får sitta inne resten av sitt patetiska liv ifall han nu döms,
vilket jag personligen är helt övertygad om blir fallet.

Pundaren får väl 12-14 år så är han ute efter drygt halva tiden.

I staterna hade han fått smaka på en giftinjektion sannolikt.

Nja, jag är övertygad om att han kommer att dömas skyldig denna gången.
Det som jag direkt kommer på är att han då sannolikt kommer att dömas för mord,brott mot grifterfriden,stöld,kanske även olovlig körning,med lite tur även narkotikamissbruk.
F.S Du hamnar nog på Kumla till en början och sen blir det att spika trä pallar om några år....
Citera
2013-11-01, 23:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Nu när det blir en ny rättegång så kan jag tänka mig att advokaten kommer vara mer fokuserad på det polis gömt i slasken..dvs att alla de kontakter M hade med män vid tiden då hon mördades inte har undersökts närmare.
Citera
2013-11-01, 23:03
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jo, det är intressant, som du påpekade någon annanstans, att det var de nya ledamöterna i HD - gröngölingarna - som förklarade sig skiljaktiga. Undrar vad man ska lägga i det?

Dock så får det väl påpekas att även om de är gröngölingar i HD betyder inte det att de precis har avslutat tingsmeriteringen i Gällivare TR för ett par veckor sedan...

Hahaha, så sant. Jag tycker att HD skulle ha experter i det område som de ska granska.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
GT pratade med mannen innan han greps - hör samtalet, ord för ord, i tv-inslaget ovan.
http://www.expressen.se/gt/efter-beslutet-marinas-ex-sambo-tom-pa-ord/

Låter det inte som att någon gråter i bakgrunden i intervjun?
Citera
2013-11-01, 23:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hahaha, så sant. Jag tycker att HD skulle ha experter i det område som de ska granska.

Låter det inte som att någon gråter i bakgrunden i intervjun?
Jag tycker att det låter som någon som hostar till lite lätt.
Ja, nu får grabben passa på och njuta av resorna som stundar, till Stockholm och sedan
Göteborg, för sedan blir det inte så mycket av den varan...
För mycket lång tid framåt väntar något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in