2013-11-01, 19:50
Medlem
Konservatics avatar
Jag tycker faktiskt lite synd om maskroos , den sortens kvinnor som dras till kriminella personer och ska försöka rädda dem, hon trodde säkert på att det inte fanns någon grund till misstankarna , men hon mognar med åren, knappt 23 vad jag har för mig i jämförelse med den rättsväsende-kände fs på 40 år.

Något som är riktigt bra med hds beslut är att hur mycket du än försöker städa och dölja så kommer du aldrig att sitta säkert , rättvisan har alltid chansen att komma ikapp dig, det här stärker tilltron till svenskt rättsväsende.
Citera
2013-11-01, 20:34
Medlem
Konservatics avatar
Intressant att det var gröngölingarna som satte sig emot, de erfarna däremot ville ha resning
Citera
2013-11-01, 20:38
Medlem
Rabattfyllans avatar
Hur går det till praktiskt med nya rättegången, ska alla vittnen förhöras igen?
Citera
2013-11-01, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och de domsluten gäller inte längre utan nu är det något helt annat.
Hansson hade en tendens att glida in på de tidigare domsluten, men han fattar kanske inte att HD har upphävt de domsluten. Det finns hopp för rättsväsendet, och i framtiden kan det här bli ett vägledande mål. HDs skiljaktighet har inget att göra med hur Hovrätten kommer döma det här.

Nu undrar jag vad Quoter säger om fallet.

Det finns ganska många som säger att 2-3 i HD snarare gör att rättsväsendet urholkas. Jag kan förstå det tänket.

2 mot 3 tyder på att människor som borde vara objektiva bedömer saker subjektivt istället för vetenskapligt eller logiskt.

Att i grunden enbart tycka något borde inte få frihetsberöva en person förresten av sitt liv.
Citera
2013-11-01, 20:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Intressant att det var gröngölingarna som satte sig emot, de erfarna däremot ville ha resning

Och en av de erfarna är ju Göran Lambertz vilket gör att beslutet får en fadd smak med tanke på hans historik. (Thomas Quick ).

Dessutom så tror jag knappast att de två som reserverade sig är några gröngölingar direkt.
Citera
2013-11-01, 20:55
Medlem
Citat:
Urban Svenkvist var för övrigt den som verkade som åklagare mot personen som anklagades för att ha satt en bomb i åklagare barbro jönssons bostad, denne åklagare har nog rätt hårda nypor.

"Åklagare Urban Svenkvist yrkade på tolv års fängelse mot den 24-åring som låg bakom sprängningen mot Barbro Jönssons bostad. Urban Svenkvist är även politiker. [2]"

Har inte läst denna tråd alls. Åklagare Urban Stenkvist fick han ut 12 år som han krävde??
Citera
2013-11-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Häktade sitter inte i en arrest.
ok,vart sitter han då,k-stad?
Citera
2013-11-01, 20:56
Medlem
o-asen2s avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt lite synd om maskroos , den sortens kvinnor som dras till kriminella personer och ska försöka rädda dem, hon trodde säkert på att det inte fanns någon grund till misstankarna , men hon mognar med åren, knappt 23 vad jag har för mig i jämförelse med den rättsväsende-kände fs på 40 år.

Något som är riktigt bra med hds beslut är att hur mycket du än försöker städa och dölja så kommer du aldrig att sitta säkert , rättvisan har alltid chansen att komma ikapp dig, det här stärker tilltron till svenskt rättsväsende.

Inte för att vara taskig ,men har sett maskroos och FS tillsammans och kände nog att han helt klart utnyttjar henne .
Maskroos påminner om Marina men är "lite större"
I Karlstad är det en glädjens dag ....
The Creep har funnits på KMTI ( nån sorts bidragsanställning ) och det utbröt jubel där bland personalen när det visades på TV att han blev hämtad
Citera
2013-11-01, 20:58
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det finns ganska många som säger att 2-3 i HD snarare gör att rättsväsendet urholkas. Jag kan förstå det tänket.

2 mot 3 tyder på att människor som borde vara objektiva bedömer saker subjektivt istället för vetenskapligt eller logiskt.

Att i grunden enbart tycka något borde inte få frihetsberöva en person förresten av sitt liv.
Rättvisan ska alltid kunna komma ikapp oavsett vilket försprång brottslingen har, nu kom fyndet och då visar rättsväsendet sin långa arm, brottslingar ska aldrig få vila ut, ingen presbiktionstid eller någon immunitet efter rättegångarna, helt rätt och det är vad hd sagt idag .

Dessutom var det de nya personerna i hd som inte ville bevilja , de oerfarna gröngölingarna... Medan de mer erfarna Beviljade
Citera
2013-11-01, 21:00
Medlem
Jag var nästan övertygad om att detta skulle tas om från början. vi har en mt som svävar och fiskar konstant en poliskår som visar sig ha rätt bra uppfattning om vad som hände med kroppen samt en hel del rättshaverister som tolkade det mesta helt fel. av någon konstig anledning har många i fallet trot på mt svar till 100 procent medans andra ska ifrågasättas om det bara går emot sin egen tro. om mt är oskyldig hoppas jag en ny dom kan ge honom total ansvarsfrihet det skulle vara bäst för honom. om mt är skyldig så får han ta det ansvar. till saken hör att polis fått sin teori bekräftad av obduktion. polis visste vad som hänt utan en kropp nu har man en mt som gjort bort sig. det är lite som ett lotteri jag hoppas bara rätt person blir fälld oavsett VEM den skyldiga är. när man tom ifrågasätter vittnen men inte mt så känns det helt fel. en mt har allt att vinna på att ljuga. lägg där till ny tjej och anonyma knarklangare som bevis så får vi till det. man söker hål möjligheter osv och vissa av er har varit jävligt duktiga på att hitta helt orealistiska påståenden för att köpa en mt fri för han är så trevlig. något fel är det! ser fram emot en till dom som är grundläggande på det att kropp hittats och anonyma langare inte ges som ursäkt. någon måste sätta stopp för det här!
Citera
2013-11-01, 21:00
Medlem
MrsMagoos avatar
GT pratade med mannen innan han greps - hör samtalet, ord för ord, i tv-inslaget ovan.
http://www.expressen.se/gt/efter-beslutet-marinas-ex-sambo-tom-pa-ord/

Ö 1752-13 Sida 16
Citat:
Angående kravet i Europakonventionen på rättvis rättegång har Europadomstolen uttalat att den tilltalades tystnad kan beaktas vid värderingen av åklagarens bevisning i situationer då han eller hon kan förväntas komma med en förklaring (se fallet John Murray mot Förenade Kungariket, dom den 8 februari 1996 i mål 18731/91).

Som tidigare sagts måste utgångspunkten vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna. Huruvida Fredrik
Svensson skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen hade funnits tillgänglig vid hovrättens prövning måste därför antas i hög grad bero på om han hade kunnat lämna en rimlig förklaring till de åtgärder som han vidtog.
Någon sådan förklaring har han hittills inte lämnat

Han är inte längre friad i två domstolar utan på sannolika skäl misstänkt för mord, och han borde inte få varit fri i 3 år det är min uppfattning.
Citera
2013-11-01, 21:03
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Har inte läst denna tråd alls. Åklagare Urban Stenkvist fick han ut 12 år som han krävde??

Läs gärna http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/barbro-jonsson-fangelse-for-bomb-mot-aklagare
Vad jag menar är att en åklagare som tar tag i de här busarna som redan har försökt spränga en annan åklagare i luften inte är någon vekling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in