2013-11-01, 17:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jaaa du är ett bra exempel på att inte ha en själ..

tyst nu träl vi vet att du gett upp för länge sen. gå vidare bara.
Och du märker vilken agenda du har...

Har du uppbringat spirit tycker du, jag tycker du floppat djupare än du vet.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-01 kl. 17:26.
Citera
2013-11-01, 17:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag kanske har missförstått dig Tinuviel. Men enligt det jag kommer ihåg så har du berättat för mig att "jaget" uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan. Att "jaget" uppstår utifrån olika kemiska processer i hjärnans centrum (flera än en).
Inget pekar på att det är något mer.
Inget pekar heller på att "jaget" bildas i hjärnan. I och med att vi inte har en fullständig förståelse för hur hjärnan fungerar så kan vi inte uttala oss om vår "jaget" bildas. Ett stort projekt är på gång som ska öka förståelsen för hur hjärnan fungerar. Om du är intresserad läs om "The Human Brain Project". Det kommer att bli intressant, man kommer att göra en fullständig modell för hur hjärnan fungerar och förhoppningsvis kommer man kunna förstå hur "jaget" bildas. Tills dess vet vi inget.
Citat:
Nej, vi kan inte kontrollera våra tankar och minnen i någon högre grad.
Vi kan kontrollera vissa av våra minnen och tankar. Vi kan välja när vi vill minnas saker, vi kan tex plocka fram minnen från barndomen. Vi styr över våra tankar, och inte tvärtom.
Citat:
Du beskriver ett udda tankemönster, Kunskap1. Menar du att varje tanke du tänker är en tanke du aktivt valt att tänka? En tanke du tagit beslut om? Att du väljer att åminna dig något är inte samma sak som de minnen som lagras passivt dagarna i enda, ex hur kassörskan såg ut på ICA idag, minnet av var du satt i bussen etc.

De tankar vi aktivt tänker och de minnen vi aktivt vinnlägger oss att lagra utgör en YTTERST liten del av hjärnans processer under dygnet.
Ja, det finns tankar som man själv valt att tänka, andra inte. Du kanske vill plocka fram dina minnen från barndomen, ja då har du ju kontroll över dina minnen, eller hur? Det är ditt jag som bestämmer att nu ska jag minnas något, eller nu ska jag gå ut och handla osv. Var detta "jaget" bildas får vi som sagt vänta med tills forskarna kommer med svaret, förhoppningsvis.
Citera
2013-11-01, 17:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Inget pekar heller på att "jaget" bildas i hjärnan. I och med att vi inte har en fullständig förståelse för hur hjärnan fungerar så kan vi inte uttala oss om vår "jaget" bildas. Ett stort projekt är på gång som ska öka förståelsen för hur hjärnan fungerar. Om du är intresserad läs om "The Human Brain Project". Det kommer att bli intressant, man kommer att göra en fullständig modell för hur hjärnan fungerar och förhoppningsvis kommer man kunna förstå hur "jaget" bildas. Tills dess vet vi inget.

Vi kan kontrollera vissa av våra minnen och tankar. Vi kan välja när vi vill minnas saker, vi kan tex plocka fram minnen från barndomen. Vi styr över våra tankar, och inte tvärtom.

Ja, det finns tankar som man själv valt att tänka, andra inte. Du kanske vill plocka fram dina minnen från barndomen, ja då har du ju kontroll över dina minnen, eller hur? Det är ditt jag som bestämmer att nu ska jag minnas något, eller nu ska jag gå ut och handla osv. Var detta "jaget" bildas får vi som sagt vänta med tills forskarna kommer med svaret, förhoppningsvis.
Jo om man har IQ över kunputtsurputtpattgråtarten, kan man faktiskt veta.
Citera
2013-11-01, 17:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inget pekar heller på att "jaget" bildas i hjärnan.

Jo. Precis allt vi vet om hjärnan pekar på detta.

Citat:
I och med att vi inte har en fullständig förståelse för hur hjärnan fungerar så kan vi inte uttala oss om vår "jaget" bildas.

JO, DET KAN VI! Vi behöver inte veta allt för att veta något.

Herrejävlar, vad är det med dig? Du tar inte in nån information över huvud taget som inte passar din religiösa världsbild, utan stoppar fingrarna i öronen och upprepar dina plattityder som de på något magiskt sätt skulle bli sanna.

Citat:
Ett stort projekt är på gång som ska öka förståelsen för hur hjärnan fungerar. Om du är intresserad läs om "The Human Brain Project". Det kommer att bli intressant, man kommer att göra en fullständig modell för hur hjärnan fungerar och förhoppningsvis kommer man kunna förstå hur "jaget" bildas. Tills dess vet vi inget.

Jo det vet vi. Du tycker att det faktum att projektet heter "The Human BRAIN Project" säger något om var man väntar sig hitta "jaget"?

Citat:
Vi kan kontrollera vissa av våra minnen och tankar.

Vi kan INTE kontrollera minnen. Vi kan endast anropa dem. När jag skriver det slår det mig: VARFÖR ska jag ens skriva något? Jag har redan förklarat de här sakerna för dig innan. Tröga fanskap.

Citat:
Vi kan välja när vi vill minnas saker,

Nej.

Citat:
vi kan tex plocka fram minnen från barndomen.

Inte fritt.

Citat:
Vi styr över våra tankar, och inte tvärtom.

Nej.

Citat:
Ja, det finns tankar som man själv valt att tänka, andra inte.

Hur visar du att "du" valt dem? Inte alls, är min gissning.

Citat:
Du kanske vill plocka fram dina minnen från barndomen, ja då har du ju kontroll över dina minnen, eller hur?

Nej du anropar dem. Om du hade kontroll skulle du kunna skapa nya och radera gamla precis som du vill.

Citat:
Det är ditt jag som bestämmer att nu ska jag minnas något, eller nu ska jag gå ut och handla osv.

Hur visar du att "du" bestämt det? Inte alls, är min gissning.

Citat:
Var detta "jaget" bildas får vi som sagt vänta med tills forskarna kommer med svaret, förhoppningsvis.

Var i kroppen? Nej

Var och hur i hjärnan? Ja
Citera
2013-11-01, 18:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vad är egentligen den stora skillnaden mellan vår tids hjärnforskning med inriktning på medvetandet och på frenologi?
Frenologi (av grekiska phren, sinne, själsförmögenheter, och logia, lära), läran att själsegenskaper är lokaliserade i hjärnan vid vissa organ samt att man kan utläsa dessa egenskaper på kraniets utsida. Från början en sorts protovetenskap, men med dagens kunskap snarare en pseudovetenskap. Wikipedia.
Förr mätte man utanpå skallen nu har samma typ av tänkande borrat sig igenom kraniet och huserar på insidan. Möjligen skulle man kunna kalla dagens medvetandeforskning för en protovetenskap.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Phrenologychart.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Brain_directions.svg
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2013-11-01 kl. 18:34.
Citera
2013-11-01, 18:33
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad är egentligen den stora skillnaden mellan vår tids hjärnforskning med inriktning på medvetandet och frenologi?
Frenologi (av grekiska phren, sinne, själsförmögenheter, och logia, lära), läran att själsegenskaper är lokaliserade i hjärnan vid vissa organ samt att man kan utläsa dessa egenskaper på kraniets utsida. Från början en sorts protovetenskap, men med dagens kunskap snarare en pseudovetenskap. Wikipedia.
Förr mätte man utanpå skallen nu har samma typ av tänkande borrat sig igenom kraniet och huserar på insidan. Möjligen skulle man kunna kalla dagens medvetandeforskning för en protovetenskap.
Ja stipulerande proto har alltid behövts för att öht kunna öppna ett kranium och kropp också. På den tiden utan bedövning.. vilken andlighet man då efterfrågade vet jag inte.. men det var väl den klassiska bedövningen via knytnävar/slag, så de tuppade av. Och vid uppvaknandet upplevde sig så omtöcknade att det också förädlades till andlighet. AVsvimning, långtifrån alla var väl mätta och hade väl sina aneroxia-illusioner, då svält ger upphov till mkt märkliga fenomen. Askes.
Citera
2013-11-01, 19:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad är egentligen den stora skillnaden mellan vår tids hjärnforskning med inriktning på medvetandet och på frenologi?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Phrenologychart.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Brain_directions.svg

Vad är skillnaden på astrologi och astronomi?
Citera
2013-11-01, 19:45
Medlem
tallkvists avatar
Nej, varför skulle vi ha en själ?, för att det står i en gammal bok?, Bibeln är ihopsatt av en sadist med bra humor, om man gillar galghumor dvs.
Citera
2013-11-01, 20:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad är skillnaden på astrologi och astronomi?
Jag kan förstå om du jämför astrologi och frenologi, men astronomi är en extremt utvecklad vetenskap med oerhört många vetenskapliga upptäckter. Medvetandeforskning är inte ens en vetenskap i sin linda utan mer ett famlande utan resultat alls. Forskningen om våra sinnen är förstås betydligt mer utvecklad och att sinnena är kopplade till hjärnan är det inte många som tvivlar på.
Citera
2013-11-01, 20:19
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja precis dom som säger sig veta säger att en själ är ett litet universum och en sol/portal/tredje ögat.

Det gick typ ut en hjälpsignal till högre dimensioner och andra galaxer att mänsklgiheten behöver hjälp och då var det modiga utomjordingar från andra galaxer som ställde upp och gav upp sitt liv för att leva ettt människoliv för att hjälpa människor. Alla kommer inte räddas för alla går inte att räddas. tyvär.

Vem/vad skickade denna hjälpsignal? Är dessa utomjordingar eviga? Eller vart kommer de ifrån? Existerar de inom detta universum? Vad menar du med att alla inte går att räddas? Vad kommer hända med de som inte räddas?

Citat:
Jag är så jävla dålig träl så jag har levt på bidrag hela mitt liv och får ingen slavplats nu när det finns så mycket duktiga slavar här ute i världen.. När ekonomin krashar så slutar räkningarna komma hoppas jag och jag behöver absolut inte pengar och har aldrig behövt, det kunde vart kul nån gång men jag vet vad ekonomin och pengnar är och det är nog inget att sträva efter speciellt om man måste sälja halva sitt liv för att få en lön/slavprivilegier.

Du har aldrig behövt pengar, men ändå lever du på andras "slaveri"? Du ser inget konstigt i det? Sen är vår natur att vara tjänare (inte slavar som du vill uttrycka det); antingen tjänar vi våra barn, vår fru, vår släkt, vårt land, vår chef, mänskligheten, djuren, Gud, ufon, eller våra egon. Vi kan inte vara 'Lords', hur mycket vi än försöker. Däremot kan man leva i en sådan illusion.

Citat:
AAh det är en bra fråga och jag funderar på den själv vad man ska göra när man kan lyfta saker med tankarna för 13th Sun säger att det är precis det so indigos kan göra och jag har kännt vad mitt tredje öga kan göra. han säger att han vet att indigos kan förflytta saker genom väggar med tankekraft. men han kan inte berätta sanningen om hur mycket krafter indigos har för han skulle då sabba för indigos säger han. och det sabbade lite för mig för jag är ganska ivrig och typ överupphetsad av sån info och när jag känner vad trdje ögat och själen kan göra när man känner rörelser tex då börjar man förstå att man är en gud som har mer krafter än vad man tror.

Mycket möjligt att det går att lyfta saker med tankarna. Inget som imponerar dock. Den vediska litteraturen pratar om "yogic perfections", och några av dessa är: aṇimā (man blir mindre än den minsta), laghimā (man blir lättare än det lättaste), mahimā (man blir större än det största), prāpti (man kan få tag på vad som helst, vart som helst och röra månen med ens finger), vaśitva (kraften att kontrollera andra). Det finns fler, och alla dessa är materiella krafter som man kan bemästra genom mystisk yoga. En intelligent person blir dock inte attraherad av dessa, eftersom de kan lätt förblinda en och binda en ytterligare till det materiella.

Citat:
Jag visste inte att jag kunde flyga förän jag testade och det var sannt, vi kan flyga för i är multidimensionella själar.

Flyga, som i astralprojektion? Jag har också varit med om det. Det är dock inte själen som flyger, utan vår subtila astralkropp. Den astrala "världen" är inte grov som denna vi lever i, utan helt subtil, men den är en del av den materiella manifestationen. Det har inget med andlighet att göra.
Citera
2013-11-01, 20:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallkvist
Nej, varför skulle vi ha en själ?, för att det står i en gammal bok?, Bibeln är ihopsatt av en sadist med bra humor, om man gillar galghumor dvs.
Ja mycket bra nattlektyr, tycker man somnar som en klubbad säl innan man vet ordet av, jag borde kanske börja tillämpa ett par verser, för då vet jag att jag somnar. Bara det att jag utvecklat allergi... och det måste vara att någon profet påverkar, eller jag tror t.o.m ängel som bor i-nuti boken. I herrens hage skvalpar säkert ännu en hel del halvdöda djur som aldrig fick komma upp i arken, så perfekt sömnmedel jaa.
Citera
2013-11-01, 20:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag kan förstå om du jämför astrologi och frenologi, men astronomi är en extremt utvecklad vetenskap med oerhört många vetenskapliga upptäckter. Medvetandeforskning är inte ens en vetenskap i sin linda utan mer ett famlande utan resultat alls. Forskningen om våra sinnen är förstås betydligt mer utvecklad och att sinnena är kopplade till hjärnan är det inte många som tvivlar på.

Metoden är vad som skiljer sig åt direkt från grunden. Både om man jämför astrologi och astronomi och då frenologi med medvetandeforskning.

Vad skiljer medvetandeforskning från forskning om våra sinnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in