2013-11-01, 16:42
Bannlyst
Nu har jag läst HDs beslut.

3/5-delar av HD måste ju vara lika onyktra som LJ för att få till att ursäktsrekvisit är uppfyllt av en kropp för att visa ett datum ?!?

Men nu är det resning, så nya tag, jag ser med viss myskänsla fram mot vittnesutsagan från bla. LJ med flera.

Har en känsla av att försvaret har något i rockärmen också som sagt.
Citera
2013-11-01, 16:46
Medlem
Cradleoffilths avatar
Är inte jurist men det känns som en seger för sunt förnuft. Får hoppas att alla fakta som kan fås fram verkligen kommer fram i nästa rättegång.
Citera
2013-11-01, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu kommer han sannolikt att fällas för mordet denna gång, men vilka konsekvenser kan uppstå om han frias för mordet en tredje gång?

Polisutredningen har redan diskuterats vara en av sveriges sämsta, rättegångarna har i stort varit farsartade och slutligen så har i så fall resning beviljats av HD på felaktiga grunder.

Nja, ny bevisning kan läggas fram och gammal få nytt ljus. Från båda sidor.
Citera
2013-11-01, 16:49
Medlem
Finns en del smått och gott i HD:s beslut om resning. Så framgår t.ex. att europeisk rättsskipningspraxis i detta fall kan innebära att det "berömda tigandet" kan straffa sig, dvs principen att "man inte måste bevisa sin oskuld" inte gäller obetingat och i lägen där man antas ha en "förklaringsbörda":

”34. I vissa fall har den tilltalade i rättspraxis ansetts kunna åläggas en förklaringsbörda
och fällts till ansvar när han eller hon inte har kunnat uppfylla
denna (se bl. a. rättsfallen NJA 1984 s. 520, NJA 200 l s. 551 och NJA 200 l
s. 570). Angående kravet i Europakonventionen på rättvis rättegång har
Europadomstolen uttalat att den tilltalades tystnad kan beaktas vid värderingen
av åklagarens bevisning i situationer då han eller hon kan förväntas komma
med en förklaring
(se fallet John Murray mot Förenade Kungariket, dom den
8 februari 1996 i mål 18731/91 ). Som tidigare sagts måste utgångspunkten
vara att Fredrik Svensson inte bara har undvikit att lämna en förklaring till
Marina Johanssons försvinnande utan också lämnat uppgifter om sina egna
förehavanden i det sammanhanget som inte har varit sanna
. Huruvida Fredrik
Svensson skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen hade funnits
tillgänglig vid hovrättens prövning måste därfor antas i hög grad bero på om
han hade kunnat lämna en rimlig förklaring till de åtgärder som han vidtog.
Någon sådan förklaring har han hittills inte lämnat.”

(HD:s beslut om resning, fetning adderad här)

Detta kan också komma att innebära att FS kan komma att hjälpa sig hjälp genom att lämna nöjaktiga förklaringar på vissa punkter, alternativt "hänga sig" genom att lämna icke nöjaktiga/inga förklaringar, som han gjort tidigare.

Detta tigande/dessa uppgifter som "inte har varit sanna" har tvivelsutan bidragit till beslutet om resning.
Citera
2013-11-01, 17:00
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Nja, ny bevisning kan läggas fram och gammal få nytt ljus. Från båda sidor.
Lajlaj har rätt i detta, sannolikheten att hovrätten gör samma bedömning som HD är väldigt stor, fs frihet är slut för denna gång.
Citera
2013-11-01, 17:03
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
På sid 5381 längre ner på sidan.... F.s är herrn till höger på bilden.
Du undrade vem som satt till vänster, och det är FS flickväns pappa, han bör nog vara ganska glad en dag som denna, måste ha varit jobbigt att ha FS boendes med dottern, han har nog tvivlat många gånger om FS är oskyldig.
Citera
2013-11-01, 17:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Sedan hovrätten friat ex-pojkvännen har hon och även resten av familjen känt ett stort obehag. När systerns vänner och bekanta sett mannen i Göteborg har de varnat henne genom telefonsamtal och sms.

– Jag har hela tiden tittat mig omkring och reagerat starkt när jag sett människor som liknar honom eller hört röster som liknar hans. Förutom att jag så klart önskar att han får det straff han förtjänar så betyder en fällande dom också väldigt mycket för vår trygghet och att vi kan försöka gå vidare, säger hon.

Känslokall och manipulativ

Lillasystern beskriver familjens relation till 40-åringen som komplicerad. De upplevde honom redan innan mordet som både känslokall och manipulativ.

– Min syster förändrades när hon blev tillsammans med honom. Innan var hon en person som aldrig tog någon skit, men med honom kunde hon tolerera att han klankade ner på henne och brusade upp. Jag försökte prata med henne om det, men hon ville inte lyssna,
säger systern.

Ex-pojkvännen har genomgående nekat till alla anklagelser som rör mordet på Marina, men familjen Johansson är övertygad om att han är skyldig.

– Det kan inte vara någon annan. Jag var med under första förhandlingen i tingsrätten, men sedan orkade jag inte mer. Att sitta där mittemot mannen som misstänks ha mördat min syster... Det går inte att beskriva. Det är sjukt, säger systern.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17766625.ab
Citera
2013-11-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Kanske Aminogatan, Mölndal? Eller "huset" inne i Gbg?

I vilket fall förhoppningsvis under bra (bättre än tidigare) omständigheter eftersom det gynnar rättvisans gång genom att respektera grundläggande mänskliga rättigheter.

Och häktningstiden kan ju bli ett tag...

Häktade sitter inte i en arrest.
Citera
2013-11-01, 17:31
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Hur kan HD ha en klar bild, LJ har inte satt sin fot i rättssalen i detta ärende ?

Eller någon av de 33 partners/bekanta som Polisen plötsligt bestämt att det var bra att förhöra.
Du kan ju inte läsa dig till allting i hds dokument som du verkar vilja.
Du lär nog inom tid få tag i förhören med de 33 HELT ointressanta personerna, liksom alla andra här inne pga offentlighetsprincipen.

Kan det vara så att Ericson o Skarp har delgett HD vad LJ sa? , Skarp och Ericson är inga lekmän, det har jag påtalat flera gånger innan... Fs har verkligen fått de värsta emot sig nu...
Citera
2013-11-01, 17:35
Medlem
Konservatics avatar
Urban Svenkvist var för övrigt den som verkade som åklagare mot personen som anklagades för att ha satt en bomb i åklagare barbro jönssons bostad, denne åklagare har nog rätt hårda nypor.

"Åklagare Urban Svenkvist yrkade på tolv års fängelse mot den 24-åring som låg bakom sprängningen mot Barbro Jönssons bostad. Urban Svenkvist är även politiker. [2]"
Citera
2013-11-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Häktade sitter inte i en arrest.

Just det. Rättscentrum Göteborg, som det heter nu, har även häkte.
Citera
2013-11-01, 18:01
Medlem
Efter en tung vecka på jobbet så loggar man in och ser denna glada nyhet.
Det känns skönt att denna historia nu kan få ett rättvist slut, trots slarv, tur/otur och tillfälligheter.

Det finns mycket som inte är rättvist i vår värld, men detta beslut visar på att det finns folk som vill göra den bättre.

Enligt vad jag hört fortsatte FS att "leva på samhället" () sedan flytten till Värmland. Är det någon som hört något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in