Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Jag hade då sällat mig till de skiljaktiga. Tänk bara på fyllot som skulle stjäla bränsle på rastplatsen och som tyckte han såg Ms bil med en kalsongman i och runt.
De skiljaktiga gör dock inte den typen av bedömning av bevisvärdet. Vad de säger, och i princip, vad jag kan bedöma, har rätt i, är att hovrättens dom är så defaitistiskt skriven att det inte är sannolikt att den nya bevisningen skulle ha fått rätten att ändra sig. HD:s majoritet anknyter inte lika tydligt till hovrättens dom, utan deras resonemang går mer ut på vad en hovrätt rimligtvis borde tycka. I HD:s majoritets resningsbeslut ligger således, vad jag kan förstå, implicit en kritik av resonemangen i den föregående hovrättsdomen.
Risken är alltså att FS är skvisad. Han borde egentligen inte ha fått resning mot sig, eftersom Västra Sverige skrev en så onödigt defensiv och defaitistisk dom, och det är den domen som HD egentligen har att rätta sig efter vad gäller värderingen av tidigare bevisning, och som minoriteten har hållit sig till. Men nu
är det resning, och då ska nog FS bli fälld -
just eftersom den föregående hovrättsdomen var så onödigt defensiv och defaitistisk att en ny rätt inte kan förvänta resonera på riktigt det modstulna sättet.