2013-11-01, 14:54
Medlem
Finns det någon bild Fredri* S?
Citera
2013-11-01, 15:01
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Vilket betyder att han SANNOLIKT borde ha blivit fälld tidigare - vilket i sin tur betyder att han SANNOLIKT blir fälld i HD.

You crack me up!

Älskar frånvaron av all logik.
Citera
2013-11-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facethelife
Finns det någon bild Fredri* S?
På sid 5381 längre ner på sidan.... F.s är herrn till höger på bilden.
Citera
2013-11-01, 15:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag hade då sällat mig till de skiljaktiga. Tänk bara på fyllot som skulle stjäla bränsle på rastplatsen och som tyckte han såg Ms bil med en kalsongman i och runt.
De skiljaktiga gör dock inte den typen av bedömning av bevisvärdet. Vad de säger, och i princip, vad jag kan bedöma, har rätt i, är att hovrättens dom är så defaitistiskt skriven att det inte är sannolikt att den nya bevisningen skulle ha fått rätten att ändra sig. HD:s majoritet anknyter inte lika tydligt till hovrättens dom, utan deras resonemang går mer ut på vad en hovrätt rimligtvis borde tycka. I HD:s majoritets resningsbeslut ligger således, vad jag kan förstå, implicit en kritik av resonemangen i den föregående hovrättsdomen.

Risken är alltså att FS är skvisad. Han borde egentligen inte ha fått resning mot sig, eftersom Västra Sverige skrev en så onödigt defensiv och defaitistisk dom, och det är den domen som HD egentligen har att rätta sig efter vad gäller värderingen av tidigare bevisning, och som minoriteten har hållit sig till. Men nu är det resning, och då ska nog FS bli fälld - just eftersom den föregående hovrättsdomen var så onödigt defensiv och defaitistisk att en ny rätt inte kan förvänta resonera på riktigt det modstulna sättet.
Citera
2013-11-01, 15:15
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, helt rätt, innebörden är dock i princip samma.
Han kommer (sannolikt) att bli fälld.

Jag gör ett tillägg med tanke på alla klantigheter som varit i detta målet tidigare, under förutsättning att de inte klantar till det igen...

Ser man bara till tidigare fall av resningsärenden, gällande mord, till nackdel för den tilltalade så är sannolikheten stor: tre beviljade resningar har resulterat i tre fällande domar.

Två saker gör dock fallet speciellt.

I samtliga tre ovanstående fall har ha resningen beviljats på grundval av nya medgivanden - helt eller delvis - så är det inte i detta fall.

Resningen beviljades denna gång med minsta möjliga marginal. Det kan vara en skiljaktighet som även kommer att dyka upp i Hovrätten.

Hursomhelst, bra att fallet får en definitiv prövning.
Citera
2013-11-01, 15:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De skiljaktiga gör dock inte den typen av bedömning av bevisvärdet. Vad de säger, och i princip, vad jag kan bedöma, har rätt i, är att hovrättens dom är så defaitistiskt skriven att det inte är sannolikt att den nya bevisningen skulle ha fått rätten att ändra sig. HD:s majoritet anknyter inte lika tydligt till hovrättens dom, utan deras resonemang går mer ut på vad en hovrätt rimligtvis borde tycka. I HD:s majoritets resningsbeslut ligger således, vad jag kan förstå, implicit en kritik av resonemangen i den föregående hovrättsdomen.

Risken är alltså att FS är skvisad. Han borde egentligen inte ha fått resning mot sig, eftersom Västra Sverige skrev en så onödigt defensiv och defaitistisk dom, och det är den domen som HD egentligen har att rätta sig efter vad gäller värderingen av tidigare bevisning, och som minoriteten har hållit sig till. Men nu är det resning, och då ska nog FS bli fälld - just eftersom den föregående hovrättsdomen var så onödigt defensiv och defaitistisk att en ny rätt inte kan förvänta resonera på riktigt det modstulna sättet.

Så vad du egentligen säger är att HD säger till HR "gör om och gör rätt", skickar alltså en tydlig signal om hur HD anser att HR borde ha dömt?
Citera
2013-11-01, 15:26
Medlem
Kommer målet i hovrätten att ske inför lyckta dörrar? Det hade varit väldigt intressant att få vara på plats.
Citera
2013-11-01, 15:34
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag hade då sällat mig till de skiljaktiga. Tänk bara på fyllot som skulle stjäla bränsle på rastplatsen och som tyckte han såg Ms bil med en kalsongman i och runt.

Rastplatsen ligger åt fel håll jämfört med brotts- och fyndplatsen, och enligt vittnet så gömde föraren undan föremål i en buske men inga kunde hittas m m. Jag kan ju inte se annat än att det var en snubbe som skulle borsta tänderna och därför gick fram- och tillbaka till bilen för att hämta toalettartiklar, vattenflaska mm. Vid busken böjde han sig framåt upprepade gånger enligt vittnet. Och det är väl klart att han gör det om han spottar.

Resningsansökan gick dock igenom med en hårsmån (3 - 2) och det blir en ny huvudförhandling i HR.

Det här kommer att bli ett klassiskt rättsfall som diskuteras i många år. Lambertz är inblandad även i detta.

Med dina resonemang skulle i praktiken aldrig någon kunna fällas för brott om de inte är inspelade på film.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Så vad du egentligen säger är att HD säger till HR "gör om och gör rätt", skickar alltså en tydlig signal om hur HD anser att HR borde ha dömt?

Ja, de framför ex. att FS ovilja att svara skulle legat honom i fatet.
Citera
2013-11-01, 15:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ser man bara till tidigare fall av resningsärenden, gällande mord, till nackdel för den tilltalade så är sannolikheten stor: tre beviljade resningar har resulterat i tre fällande domar.

I samtliga tre ovanstående fall har ha resningen beviljats på grundval av nya medgivanden - helt eller delvis - så är det inte i detta fall.

Resningen beviljades denna gång med minsta möjliga marginal. Det kan vara en skiljaktighet som även kommer att dyka upp i Hovrätten.

Vad är det för medgivande du avser i högsbymordet? Jag kan inte se att det först friade och senare dömda paret medgivit att de ens krökt ett hårstrå på den dödes huvud.
Citera
2013-11-01, 15:39
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad är det för medgivande du avser i högsbymordet? Jag kan inte se att det först friade och senare dömda paret medgivit att de ens krökt ett hårstrå på den dödes huvud.

Det var illa formulerat, det var snarare utpekande jag var ute efter.
Citera
2013-11-01, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag skulle inte ha så bråttom att uttala sig om utgången.
Nya bevis kan läggas fram som ger ändrad bild av tider och skeenden, gamla bevis kan få ett annat värde utifrån tiden som gått och hur det presenteras. Detta gäller speciellt då det enbart är ett indicemål, där den sammantagna helheten är avgörande.

En ny rätt skall inte på något vis rätta sig efter vad HD har sagt, utan tittar på den sakframställan, bevis och försvar som läggs fram.

Eftersom tex. ärkefyllot L*****t enbart existerade i slask så kan hans vittnesmål ligga åklagaren till last, HD har ju inte bilden av trovärdighet framför sig i sin bedömning.
Citera
2013-11-01, 15:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Bortsett från de två gröngölingarna med avvikande åsikt har HD prövat frågan på ett bra sätt.
Det här målet har varit en katastrof och nu är det på tiden att det blir rätt.
Justitieråd MB är oerhört kunnig i straffrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in