2013-10-31, 17:18
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ägaren till restaurangen är själv invandrare, en bra kille som jobbar och försörjer sig själv. ingen rasist där inte.

Inget av att

1. vara invandrare
2. vara "en bra kille"
och
3. "försörja sig själv"

går emot att vara rasist?
Citera
2013-10-31, 17:49
Medlem
Den reflex som styr att flashbackanvändaren hasplar ur sig det exceptionellt uttjatade mantrat "man-får-ju-inte-ens-säga-negerbollar-längre" verkar bli alltmer lättretad.

Försök förstå det viktiga i den här historien: Man skrev att alla ingredienser var stulna.

Det är alltså hets mot folkgrupp eftersom att man insinuerar att alla zigenare stjäl.

Att ni sedan har en drös med anekdoter från er farbrors kiosk där zigenare har stulit det ena och det andra är irrelevant; romer över lag stjäl inte och alltså är det en fråga om fördomar. Eller länka gärna till en källa som visar att alla romer stjäl.
Citera
2013-10-31, 19:21
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Den reflex som styr att flashbackanvändaren hasplar ur sig det exceptionellt uttjatade mantrat "man-får-ju-inte-ens-säga-negerbollar-längre" verkar bli alltmer lättretad.

Försök förstå det viktiga i den här historien: Man skrev att alla ingredienser var stulna.

Det är alltså hets mot folkgrupp eftersom att man insinuerar att alla zigenare stjäl.

Att ni sedan har en drös med anekdoter från er farbrors kiosk där zigenare har stulit det ena och det andra är irrelevant; romer över lag stjäl inte och alltså är det en fråga om fördomar. Eller länka gärna till en källa som visar att alla romer stjäl.

Det är du som associerar zigenare med stöld. Soppan hette "zigenarsoppa", och ingredienserna var "stulna". Alla normala människor bara skrattar, och går vidare i livet. Utan att börja hata zigenare. Men du är av en annan, och lite kuslig sort. Du kopplar ihop, drar slutsatser, ser konspirationer, och fläker ut dig på fb så att du kan känna dig som en god och fin människa. "Good Luck to You".
Citera
2013-10-31, 20:00
Medlem
fattonys avatar
Det är gubbhumor, hur svårt ska det vara att förstå? Inte jätteroligt men det är knappast halvdåliga skämt som HMF lagen var skapad för. Har ätit där ett par gånger. Stället är en schysst lunchresturang där industriarbetare käkar.
Citera
2013-10-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Det är du som associerar zigenare med stöld. Soppan hette "zigenarsoppa", och ingredienserna var "stulna". Alla normala människor bara skrattar, och går vidare i livet. Utan att börja hata zigenare. Men du är av en annan, och lite kuslig sort. Du kopplar ihop, drar slutsatser, ser konspirationer, och fläker ut dig på fb så att du kan känna dig som en god och fin människa. "Good Luck to You".

Då måste det vara lika ok att kalla en fadd soppa för Svensk white trash (tunn och svag) och liknande..

Jag tycker inte det men om ni andra accpterar den andra soppan så ska det här också accpteras, det går åt båda hållen! Ja jag är lika svensk som någon annan.
Senast redigerad av Backentopp 2013-10-31 kl. 20:30.
Citera
2013-10-31, 20:35
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Då måste det vara lika ok att kalla en fadd soppa för Svensk white trash (tunn och svag) och liknande..

Jag tycker inte det men om ni andra accpterar den andra soppan så ska det här också accpteras, det går åt båda hållen! Ja jag är lika svensk som någon annan.

Ja gör det då, om du inbillar dig att du därmed ställer dig på "barrikaderna" och förändrar samhället. Vi andra noterar din protest, och gäspar så käkarna nästan går ur led. Och byter kanal
Citera
2013-10-31, 21:01
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:

Skönt att någon har några hjärnceller i behåll.

Som sagt är det just "stulna ingredienser"-biten som är kruxet. Ni kan försöka förneka att det i sammanhanget finns någon länk mellan namnet zigenarsoppa och stöldbiten - men jag känner fan treåringar som kan förstå ett så enkelt samband. Ägarens etnicitet är ointressant - vem som helst som skriver t.ex. "zigenarsoppa med stulna ingredienser", "muslimsoppa med sprängmedel", "skitbillig judesoppa på snålvatten" får räkna med att ta emot en smäll av folk som tillhör den utpekade skaran och följaktligen inte tycker det är så kul.

Om ni nu "skrattar och går vidare" åt det hela så gör det då (istället för att skriva indignerade inlägg om det), men om andra blir sura så låt dem för fan bli det. Ägaren skämtade på någon annans bekostnad och får ta konsekvenserna, vad berör det er egentligen?
Citera
2013-10-31, 22:05
Medlem
Offices avatar
Citat:

Fyfan vad jag hatar paragrafryttare... "Det står i lagen att det är förbjudet, alltså är det fel. Förresten, jag kan inte använda min hjärna för staten har inte gett mig ett godkännande."

Vad fan spelar det för roll vad han skrev? Han ska få skriva vad han vill såklart. Och jag tror verkligen de flesta förstår att det är fel enligt lag att skriva så, men lagen har fel.

Dessutom är det riktigt nice att han (ägaren) står på sig och verkar ta det hela med en klackspark. Invandrare har ofta en skön attityd till saker och ting, de är inte så mjäkiga och slätstrukna som många svenskar (OJOJ, nu kom fördomarna igen, snälle herr DemosthenesNu, anmäl mitt generaliserande genast!!!)
Citera
2013-10-31, 22:33
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Var det M*ria F*rm från MP som anmälde?
Citera
2013-10-31, 22:47
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Var det M*ria F*rm från MP som anmälde?
Går det till åtal lär vi få veta.

Har vi en kandidat till flashbacks julkort 2013?
Citera
2013-10-31, 22:58
Medlem
Det är ju glassklart att "uttrycka missaktning" så att det är HMF råder det inga tvivel om.

Det var inte ett särskilt kreativt skämt heller.
Citera
2013-11-01, 00:01
Medlem
Zigenarna får väl sluta och stjäla

Om en soppa kallades Svennesoppa eller Finnsoppa med stulna ingredienser så skulle ingen bry sig.
Nu finns det en så kallad sanning bakom namnet och det blir världens liv.
Löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in