2013-11-01, 09:09
Medlem
Målet tas om i hovrätten för västra Sverige. Journalisterna har ingen vidare koll!
Det blir nya domare jämfört med förra gången.
Nu till frågan: Var är FS? Har han gått under jorden eller sitter han hemma och väntar på polisen?
Citera
2013-11-01, 09:09
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Vad händer nu
Åker dom och hämtar honom direkt eller skickar dom brev för att han ska komma in och sitta häktad tills det är över?

Polisen har naturligtvis stått beredd och det blir inga brev utan han kommer att gripas på stört.

Den lite udda tidpunkten för när beslutet skulle meddelas gav mig misstanke om att resning skulle beviljas och att häktning skulle ske.
Citera
2013-11-01, 09:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Mannen har förklarats häktad i sin utevaro. Förhandling i häktningsfrågan kommer att hållas i Högsta domstolen.

Två av domstolens ledamöter är skiljaktiga och anser inte att kraven för resning är uppfyllda.

Högsta domstolens mål Ö 1752-13

- See more at: http://www.hogstadomstolen.se/Mer-om-Hogsta-domstolen/Nyheter-fran-Hogsta-domstolen/Hogsta-domstolen-beviljar-riksaklagaren-resning-i-mordmal/#sthash.FpfxWFd0.dpuf

För mer information, kontakta:
Göran Lambertz

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Polisen har naturligtvis stått beredd och det blir inga brev utan han kommer att gripas på stört.

Den lite udda tidpunkten för när beslutet skulle meddelas gav mig misstanke om att resning skulle beviljas och att häktning skulle ske.

Hennes föräldrar har väntat sen 2010 på det här. Så ta in fanskapet.
Citera
2013-11-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Mannen har förklarats häktad i sin utevaro. Förhandling i häktningsfrågan kommer att hållas i Högsta domstolen.

Två av domstolens ledamöter är skiljaktiga och anser inte att kraven för resning är uppfyllda.

- See more at: http://www.hogstadomstolen.se/Mer-om-Hogsta-domstolen/Nyheter-fran-Hogsta-domstolen/Hogsta-domstolen-beviljar-riksaklagaren-resning-i-mordmal/#sthash.FpfxWFd0.dpuf

För mer information, kontakta:
Göran Lambertz
Jag anade att HD skulle vara oenig. Eftersom det tagit tid och man haft flera möten. Det är nog fortfarande en öppen fråga om FS kommer att bli fälld i slutändan...
Citera
2013-11-01, 09:14
Moderator
Pentyls avatar
Marina Johansson, Spekeröd - Ny rättegång

Högsta domstolen meddelar via sin webbplats
Citat:
Högsta domstolen beviljar riksåklagaren resning i mordmål
(2013-11-01) Högsta domstolen

Högsta domstolen har i dag beslutat om resning i målet mot den man som tidigare åtalats för att ha mördat Marina Johansson sommaren 2010 i trakten av Spekeröd i västra Sverige, och som frikänts av både tingsrätten och hovrätten.

Marina Johansson försvann i slutet av juli 2010 och det befarades att hon hade mördats. Hennes f.d. sambo åtalades för mord men frikändes år 2011 i både tingsrätten och hovrätten. Våren 2012 påträffades Marina Johanssons kropp inlindad i bl.a. en presenning i ett skogsområde några kilometer från bostaden. Hon hade en skottskada i huvudet.

Riksåklagaren ansökte i april i år om resning till nackdel för den tidigare frikände mannen. Enligt riksåklagaren har bevisningen stärkts avsevärt genom att Marina Johansson har hittats död och genom de omständigheter som numera har blivit kända.

Högsta domstolen har kommit fram till att det visserligen inte är klarlagt men sannolikt att den f.d. sambon skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen hade varit känd redan under rättegången. Resning har därför beviljats. Målet ska tas upp på nytt i Hovrätten för Västra Sverige.

Med anledning av ovan nämnda beslut förs vidare diskussioner om rättegången i denna tråd.
Här tillåtes inget tjafs eller evighetsgnäll av sådant slag som solkade förra tråden. Den tidigare tråden finns tills vidare kvar, på nåder.

Och må Gudarna sända änglar över dem som söker tjafs i denna tråd.

/Moderator
Senast redigerad av Pentyl 2013-11-01 kl. 09:16.
Citera
2013-11-01, 09:15
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror inte GW menade en sådan resningansökan som vi har sett. Han förväntade sig någon med innehåll, i så fall hade han sagt något om den. Nu teg han bort den bara.

Gamle GW hade rätt ifrån början tydligen,
Citera
2013-11-01, 09:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ska du fortsätta tramsa, jag förmedlade information till tråden som jag erhållit från vad jag anser var bra källa, men jag har inte tvingat på något att tro på den informationen. Dock gjorde jag den bedömningen också att det inte skulle räcka till resning, precis som två av nämndemännen ansåg.

Urban Svenkvist är åklagare. Häktningsförhandlingarna är i HD.
Citera
2013-11-01, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Ja, polisen har förhoppningsvis haft span på honom ett par dygn nu innan, för att säkerställa exakt var han befinner sig. Han är förhoppningsvis redan inbjuden på en biltur i en av Polismyndighetens limousiner...

Citera
2013-11-01, 09:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Urban Svenkvist är åklagare. Häktningsförhandlingarna är i HD.

Okej, kanske var det som journalisten menade, häktningsförhandling i HD och därefter förs målet tillbaka till HR.

Jag undrar hur lång tid det tar innan ny förhandling i HR, borde väl gå ganska fort, efter att man hört FS om de nya omständigheterna.
Citera
2013-11-01, 09:22
Moderator
Pentyls avatar
Ny tråd om den Nya rättegången.

HD meddelar:
Citat:
Högsta domstolen beviljar riksåklagaren resning i mordmål
(2013-11-01) Högsta domstolen

Högsta domstolen har i dag beslutat om resning i målet mot den man som tidigare åtalats för att ha mördat Marina Johansson sommaren 2010 i trakten av Spekeröd i västra Sverige, och som frikänts av både tingsrätten och hovrätten.

Marina Johansson försvann i slutet av juli 2010 och det befarades att hon hade mördats. Hennes f.d. sambo åtalades för mord men frikändes år 2011 i både tingsrätten och hovrätten. Våren 2012 påträffades Marina Johanssons kropp inlindad i bl.a. en presenning i ett skogsområde några kilometer från bostaden. Hon hade en skottskada i huvudet.

Riksåklagaren ansökte i april i år om resning till nackdel för den tidigare frikände mannen. Enligt riksåklagaren har bevisningen stärkts avsevärt genom att Marina Johansson har hittats död och genom de omständigheter som numera har blivit kända.

Högsta domstolen har kommit fram till att det visserligen inte är klarlagt men sannolikt att den f.d. sambon skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen hade varit känd redan under rättegången. Resning har därför beviljats. Målet ska tas upp på nytt i Hovrätten för Västra Sverige.

Med anledning härav öppnas en ny tråd betitlad Marina Johansson, Spekeröd - Ny rättegång

Där förs diskussionen om den nya rättegången, och inget annat kommer tillåtas.

På prov kommer denna tråd hållas öppen men vara fortsatt hårdmodererad.
Tråden har varit stängd en tid och efter öppnandet igår har den dragit till sig lika mycket debilt tjafs som vanligt. Det kommer inte tillåtas.

/Moderator
Citera
2013-11-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Hämtning. "Typ igår".
Ja det är nog redan klart, samt att de flesta tidningar hade sina reportage färdigskrivna och klara för att lägga ut och till och med tidningar va tryckta. Det säger en det om vem man var säker om va skyldig.
Det blir omtag i sista rätten med gamla och nya bevis.
Citera
2013-11-01, 09:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Okej, kanske var det som journalisten menade, häktningsförhandling i HD och därefter förs målet tillbaka till HR.

Jag undrar hur lång tid det tar innan ny förhandling i HR, borde väl gå ganska fort, efter att man hört FS om de nya omständigheterna.

Den nya åklagaren kunde inte svara på vilken tid det tar än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in