2013-10-29, 20:28
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
Tog lång tid men har nu äntligen testat The Lost Abbey: Cuvee de Tomme och kan nästan säga att jag är besviken, väldigt sur smak... Man känner dock körsbären som ska ha lagrats med ölen. Men det smakar mer vin om ölen än öl.
138 kr för en flaska är den inte värd.
Har du aldrig druckit suröl innan? Verkar nästan så
Citera
2013-10-29, 20:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Tog lång tid men har nu äntligen testat The Lost Abbey: Cuvee de Tomme och kan nästan säga att jag är besviken, väldigt sur smak... Man känner dock körsbären som ska ha lagrats med ölen. Men det smakar mer vin om ölen än öl.
du är medveten om att detta är en suröl va?

jag kan bara säga tvärtom, ytterst bra suröl, ett absolut måste för fans av stilen.
Citera
2013-10-30, 00:22
Medlem
Citat:

Nej, den är värd mer
Citera
2013-10-30, 20:31
Medlem
Chitagonghiltrexs avatar
Kul tråd.

Vad man dricker är ju så oerhört bundet till situationen.
Om man sitter på en brygga och precis har badat i 30 grader och sol kan ju en Kall lager passa perfekt, även om en ale modell ljusare nästan funkar bättre.

Jag blev intresserad av öl för ca 3 år sen och givetvis så började jag med engelska ale, fortsatte till IPA och stout och när jag numera findricker blir det oftast porter.
Jag har några favoriter
Coopers extra stout- Inte särskilt speciell, men trevlig.Typ det enda roliga som kommit från australien.
Fuller's London porter - Samma här. Enkel, lättdrucken öl.
Ölfabrikken Porter - Svingod, stark. En riktig skäggkliaröl
Jämtlands Oatmeal porter - Riktigt najs, ganska mycket humle, vilket jag gillar i porter.
Citera
2013-10-30, 23:00
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chitagonghiltrex
Kul tråd.

Vad man dricker är ju så oerhört bundet till situationen.
Om man sitter på en brygga och precis har badat i 30 grader och sol kan ju en Kall lager passa perfekt, även om en ale modell ljusare nästan funkar bättre.

Jag blev intresserad av öl för ca 3 år sen och givetvis så började jag med engelska ale, fortsatte till IPA och stout och när jag numera findricker blir det oftast porter.
Jag har några favoriter
Coopers extra stout- Inte särskilt speciell, men trevlig.Typ det enda roliga som kommit från australien.
Fuller's London porter - Samma här. Enkel, lättdrucken öl.
Ölfabrikken Porter - Svingod, stark. En riktig skäggkliaröl
Jämtlands Oatmeal porter - Riktigt najs, ganska mycket humle, vilket jag gillar i porter.

Har du testat yeti imp stout? Den är ganska välhumlad och god.
www.systembolaget.se/1667
Citera
2013-10-31, 02:44
Medlem
Ful Fisks avatar
Klurat lite på Cuvee de Tomme och jag tycker verkligen inte den är så bra som den är rate:ad. Den är absolut god, men tycker inte den är så fantastisk som många andra inom genren.
Citera
2013-10-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag gillar öl som är lite söt och har ren smak av humle och malt och en fin kolsyra som nyper lite friskt på tungan när man dricker men som knappt syns i glaset. Förutom i det fasta skummet. En sådan öl var estniska Saku Kuld som fanns för ett par år sedan. Var tog den vägen? En Spaten från Munchen kommer rätt nära.....men når inte upp riktigt till Saku Kuld.

Det här att jag gillar lite söt öl gör att jag gärna köper lite alkoholstarkare lager. Sötman följer med alkoholstyrkan. Jag tycker inte Arboga 7,3 eller Norrlands Dynamit skäms för sig. Eller en del Åbro-sorter. Deras Svensköl på småburk var kanon för ett tag sedan, ren och fin och aningen söt smak, men sedan hakade Åbro på den här besk-trenden (syntetisk malört tillsatt?) och den blev genast sämre. Blandningen av beskt och sött tycker jag rent illa om som tjeckiska Primator. Är det nåt fel på mig som inte gillar blandningen beskt/sött? Eller jag skulle kanske inte dricka öl alls?

Sedan gillar jag belgisk öl. I Belgien. Det tar ett par dar innan man är fast på den öltypen. Den är jobbig först......men vinner sedan. En Kwak i stövel-glas när man är lite bakis 4:e dan sitter perfekt.

Nils oscar hop yard! Orval är rätt god men svårtillgänglig.. på rak hand så är hop yard en gissning, söt och humlig! Oppigårds amarillo är också en rätt söt historia! Precis pratat om dessa i en annam tråd, lol! Orval har rätt söta nyanser emellanåt trots mycket beska!
Citera
2013-10-31, 22:12
Medlem
Vad rekommenderar ni att köpa imorgon?

Bötet och Tilquin har jag druckit tidigare och kommer köpa ett par av.

Coronado Islander IPA och Caracole Nostradamus har jag också testat tidigare och tänkte hoppa över.
Citera
2013-10-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Vad rekommenderar ni att köpa imorgon?

Bötet och Tilquin har jag druckit tidigare och kommer köpa ett par av.

Coronado Islander IPA och Caracole Nostradamus har jag också testat tidigare och tänkte hoppa över.

nån imperial stout eller trappist rent spontant, sen att du ger oss nästan 0 smakreferenser är en annan sak! "Hur långt är ett snöre".. ofiltrerad öl finns det nog ett 1000tal av.. mer referenser till smak!

Tilquin är en jävligt fin spontanjäst öl dock! ;-) men prova lite svenska spontanjästa eller ofiltrerad öl! Om inte för att det är det godaste som finns, för att stödja den bryggarkultur som håller på attxväxa fram! Precis som med maten kan vi nog bli ett topland inom ölen i sinom tid ;-)
Senast redigerad av GreenMe420 2013-10-31 kl. 22:50.
Citera
2013-10-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
nån imperial stout eller trappist rent spontant, sen att du ger oss nästan 0 smakreferenser är en annan sak! "Hur långt är ett snöre".. ofiltrerad öl finns det nog ett 1000tal av.. mer referenser till smak!

Det släpps ingen trappist imorgon, gå och mät ditt snöre så får du reda på hur långt det.
Citera
2013-11-01, 08:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Det släpps ingen trappist imorgon, gå och mät ditt snöre så får du reda på hur långt det.
rodenbach vintage. man är dum om man inte köper minst 2 flaskor av denna underbara öl.

om någon bryr sig, drack brännland iscider igår med caprinelle och lite annat smarrigt.
mycket bra och jag rekommenderar verkligen er som inte har druckit iscider (cidre de glace) att testa, speciellt när vi nu har en mycket bra svensk sådan.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=2918
Citera
2013-11-01, 10:38
Medlem
brutefishs avatar
naturligtvis var ju bolagets jävla sida till horunge tvungen att duka under som vanligt. JAG HATAR DERAS JÄVLA BÖGHEMSIDA, fan ta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in