2013-11-01, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
De där händigt raderade SMSen är liksom det tomma hål i utredningen som alla spekulationer får näring ur. Där skulle KJ:s skuld kunna fastställas. Det var BO:s sista kontakt med omvärlden. Vad ville hon säga, egentligen? !

Bra skrivet! Den som ändå visste. Inte gör utredarna och SKL det tydligen, vilket är deras jobb att veta.
De SMSen kanske inte är helt förlorade vid en andra sväng.
Tänk om smsen sa: " Möt mig på vägen mellan KJs och din bostad, jag går från KJ nu", och MB (kanske med KJ smygandes efter VB) mötte henne. Lite senare var hon död.
Senast redigerad av korean 2013-11-01 kl. 03:36.
Citera
2013-11-01, 04:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Och hot om att döda ex flickvän
Strypgrepp på ex flickvän i soffa
Samt hot mot sköterska på rättspsyk är ingenting?
KJ är betydligt yngre än MB och MB har hunnit ha en längre bana, sedan är MB inte så trevlig heller med sina våldsbrott. Frågan är varför finns det inga bevis mot MB?

Svaret tror jag är att MB är en förslagen person. Betydligt mer strukturerad och välordnad i tankeverksamheten än genomsnittet i populationen får man förmoda då han varit "datalärare". Strategisk - kanske med talang för schackspel ? Troligen i många stycken den slarvige KJ:s motsats som i så måtto är den svagare länken om det här handlar om någon form av samarbete mellan MB och KJ. Och eventuellt ytterligare någon person. Att KJ varit helt solo om det här har jag mycket svårt att tänka mig. Det kan naturligtvis inte uteslutas, men skulle vara ytterst förvånande om så visar sig vara fallet. Närmast ett mirakel att han lyckats så bra på egen hand som han hittills har gjort.
Citera
2013-11-01, 04:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Du har rätt. I den här delen kan nog alla - oavsett vilken GM man fastnat för - enas i kritiken mot MB. Det är uppenbart att han "glömt" de där sista SMSen för att rädda något litet av sitt sorgliga skinn. Även om jag är övertygad om att rätt GM är åtalad - för mig räcker blodspårens karaktär och placering i bilen för att utesluta "plantering", och efter det ger sig resten av sig själv s a s - måste jag säga att MB framstår som en patetisk "Jägarna"-figur och på något sätt - moraliskt, kanske - medskyldig till förloppet. De där händigt raderade SMSen är liksom det tomma hål i utredningen som alla spekulationer får näring ur. Där skulle KJ:s skuld kunna fastställas. Det var BO:s sista kontakt med omvärlden. Vad ville hon säga, egentligen? Och där finns också en saftig del av substansen i mångas misstänksamhet mot MB. Vilket han bidragit till själv. Precis som han (MB) genom egna - högst tveksamma - handlingar kommit att bli så insyltad som han ändå är, även om han inte är GM. Snacka om "collateral kharma"! Välförtjänt sådan!

Nu föll några bitar på plats... ?
Tänk om MB struntar i VBs nödrop, garvar åt henne, med frun kanske? Eller läser AN messen, och raderar dem? Hm...? Härifrån dessa sista mess kan AN ha hämtat sin näring... när hon skrev sitt meddelande med innebörden att VB troligen inte var i livet medan ingen ännu anade vad som hänt.

Om man nu tänker sig att det kan ligga till på det här sättet... tänk om paret Berg faktiskt anade vad som pågick, båda, eller en av dem?

Vid vilken tidpunkt kan VB ha skickat sina sista mess? Vad gjorde familjen Berg då? Var hr Berg på dass, och frun tar upp mobilen?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-01 kl. 04:38.
Citera
2013-11-01, 04:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Förhoppningsvis bryter han ihop de närmsta dagarna, OM det börjar gå in i hans sjuka hjärna att han faktist håller på att bli dömd för ett av de värsta brotten i vår tid.
Inga mer låtsaskrig i skogen med polarna, inga mer fester med bröderna, inga mer vansinnesfärder på motorvägen på fyllan. Inget mer. Skulle det gå upp för KJ kanske han bryter ihop. Jag hoppas det, men tror inte säkert på det, och då kan tyvärr sämsta tänkbara scenario bli realitet. KJ håller käften hela rättegången, åklagarna viker inte från sin misstänkte, ingen annan lösning utreds och vi får psykfall KJ dömd mot sitt nekade. Fallet anses som avslutat. Ingen har fått nån förklaring. Bara en sjuk GM att låsa in. Vilket mardrömsscenario.
Han förefaller inte vara den erkännande typen direkt så risken är nog tyvärr överhängande
för att det kan bli just det du skriver i fetade avsnittet; att han blir dömd mot sitt nekande.

En känslokall gärningsman som vägrar att falla till föga under några som helst omständigheter,
hur grymt mycket mycket bevis man än slänger upp framför honom.
Inte ens med en farmor närvarande under rättsförhandlingarna, som Cinnabar är inne på,
låter sig denne störde människa bevekas, föreställer jag mig.

Jag hoppas verkligen att jag har fel här.
Citera
2013-11-01, 04:36
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han förefaller inte vara den erkännande typen direkt så risken är nog tyvärr överhängande
för att det kan bli just det du skriver i fetade avsnittet; att han blir dömd mot sitt nekande.

En känslokall gärningsman som vägrar att falla till föga under några som helst omständigheter,
hur grymt mycket mycket bevis man än slänger upp framför honom.
Inte ens med en farmor närvarande under rättsförhandlingarna, som Cinnabar är inne på,
låter sig denne störde människa bevekas, föreställer jag mig.

Jag hoppas verkligen att jag har fel här.

Du har nog rätt där, minns att KJ nonchalerade farmoderns kommentarer, han svarade henne aldrig. Den här nonchiga attityden skvallrar väl också om en omognad.
Citera
2013-11-01, 04:52
Medlem
Tycker uthängingarna av KJ är betydligt vidrigare sammantaget än de om MB.

Den ena är så långt vi vet full frisk vuxen man som även skälv rakt av erkänt hustrumisshandel och "lekt" vid sidan av med en ung och uppenbarligen ganska vilsen tjej (ganska uppenbart vem som har det mentala övertaget mellan MB och VB från återgivna SMS och FB konversationer). Den andre är dubbelt funktionshindrad av både AS och ADD till den grad han behöver boendestöd 3 dagar i veckan plus hjälp från föräldrarna och verkar ha full aktivitetsersättning (dvs förtidspensionerad direkt från slutat gymnasiet). (och nej boendestödet är ingen "bekväm städservice" - han får städa det mesta själv, de puttar på och hjälper med köket troligen av hygieniska skäl så de som äter där ska undvika matförgiftning - det är mycket liten "gain" att försöka "spela" att behöva den hjälpen som en del spekulerat i). Dennes relation med VB är betydligt mer jämställd än den förres, snarare lite i underläge mot henne (hon som bestämmer när det ska träffas och var osv).

Vem av dessa två verkar mest kapabel att stå upp och svara för sig själv och har mest uppenbara saker att klandra?

En del beteer sig som att bara för att någon är häktad och åtalad så är det klart de är skyldiga och kommer fällas, så är ju naturligtvis inte fallet, förundersökningsledare gör fel, åklagare gör fel, advokater är inkompetenta osv.

Så betänk nu om han faktiskt är oskyldig? (det är ju här knappast inte fallet att han tagits på bar gärning, det finns inga vittnen till varken dödandet eller styckningen, det har inte hittats någon brottsplats eller vapen eller liknande eller för den delen ett erkännande (vilket ju inte heller vore någon garanti i ljuset av Quick historien)som gör man kan vara så himla säker).
Är han oskyldig har han då spenderat en massa månader inspärrad misstänkt för att ha mördat en vän som han verkar ha tyckt mycket om och behövt utsättas för timmar efter timmar med förhör om det och allt annat i detalj. Detta kan väl de flesta tänka sig vore rätt hemsk upplevelse utan att vara en på något sätt "svag" person?
Några har gett sig på att han inte velat titta på bilder på sin döda vän, skulle du vilja det? Om din vän blivit mördad på ganska hemskt sätt och sedan styckad och legat länge? Det tror jag inte jag skulle klarat. Kan inte se hur det skulle på något sätt indikera att han vore skyldig i högre grad än oskyldig. Vore man skyldig hade man ju åtminstone sett synen redan tidigare och borde vara något mindre obehagligt.

Har tidigare försökt förklara hur och varför man inte riktigt kan plocka isär förhören med denne misstänkte på samma sätt som en "normal" person. Nu var det ganska långa inlägg så kan förstå att inte många orkat läsa (eller kanske missat då det var ganska många sidor sedan).

Nu tror jag inte att han är helt oskyldig, men jag tror inte heller det riktigt gått till som åklagaren påstår heller. Är ganska säker på att han inte skulle klara det själv heller och lämna så pass lite spår som hittats. (däremot överdriver de hans hjälplöshet att han inte skulle kunna - det är snarare så han inte skulle kunna utan att bli upptäckt pga mer omständigt, ansträngade och tidsödande än för en "normal" person att få till det att städa upp så pass).
Men jag vet inte, och det vet inte resten här heller. Han kan vara oskyldig, det är inte så pass far fetched att det vore omöjligt. Och i den möjligheten och ovan bakgrund tycker jag spekulerandet och uthängandet känns betydligt mer vidrigt än kritiken mot att MB (där det med säkerhet finns orsak till klander från vad till och med han själv berättat och framkommit i konversationer med BO) inte är särskilt utredd och hand familjeförhållanden och älskarinnor. Det är faktiskt väldigt milt jämfört med de spekulationer och antaganden om KJ som är i betydligt mer utsatt läge och faktiskt också kan vara oskyldig.

Visst, "vem som helst" kan ha en mörk sida man aldrig anade osv - men en person med så många svårigheter skulle ha betydligt svårare att framstå som snäll, lugn och vänlig, som ju många beskriver han är, än någon "normal" och högfungerande. Han har heller inte ens någon särskilt utåtriktat aggressiv funktionsnedsättnings kombination. Varken de grava sociala problemen som de med AS som kommer i mest crash med omgivningen pga missförstånd (har ju ganska många vänner och sociala kontakter som han kommunicerar helt ok med via SMS, FB osv) och dessutom diagnostiserad med ADD och inte ADHD, vilket är ganska ovanligt då han är man. Den relativt sena diagnosen relativt killar bekräftar också det. En person med ADD må ha ett visst mått av impulsivitet, men inte samma explosiva sådana som är vanligt förknippade med ADHD. (gravt förenklat exempel på skillnaden så finner du mer ofta de med ADHD "klättrande på väggarna" eller råka slå någon på käften för de agerat innan de hunnit tänka man inte ska göra så innan det sker medans de med ADD sitter och stirrar ut genom fönstret i egna tankar och impulsiviteten leder till att man snarare shoppar slut på alla pengarna på nätet och inte har något kvar till mat).

Någon har även spekulerat att han måste "vara allvarligt psykiskt sjuk" för att han sitter på rättspsyk med fullt vak istället på vanligt häkte. Mja, från FUP är det ganska uppenbart rätt val att det är för att skydda honom från honom själv. Självskade beteende och funktionsnedsättning med ökad impulsivitet och det pressade läget samt tidigare angivet självmordsförsök i tonåren rankar ihop till för hög suicidrisk att ta risken han lyckas ta livet av sig.

((som tidigare nämnt är det säkert lite rörigt ovan, ber om ursäkt för det. Har alltså ganska grav ADD själv, det är tyvärr kaos i min hjärna den största delen av tiden och jag har inte riktigt tid och ork att sitta flera timmar att fixa eventuella rörigheter. Stör det för mycket låt bli att läsa))
Citera
2013-11-01, 05:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiana

Någon har även spekulerat att han måste "vara allvarligt psykiskt sjuk" för att han sitter på rättspsyk med fullt vak istället på vanligt häkte. Mja, från FUP är det ganska uppenbart rätt val att det är för att skydda honom från honom själv. Självskade beteende och funktionsnedsättning med ökad impulsivitet och det pressade läget samt tidigare angivet självmordsförsök i tonåren rankar ihop till för hög suicidrisk att ta risken han lyckas ta livet av sig.

Vill dock påminna om den P7an som är gjord med en misstänkt allvarlig psykiskt störning.
Och med det så är det inte "bara" en självmordskandidat.

Citat:
Tja är man åtalad för mord är det ingen uthängning utan ett dokumenterat faktum om att han misstänks för mord. Det är dock inte dokumenterat i den här förundersökningen att MB är misstänkt för mord.
Citera
2013-11-01, 05:02
Medlem
Jag tror att KJ är rätt GM men att det inte kommer att räcka till en fällande dom i Hovrätten men kanske i Tingsrätten och det räcker inte med att han erkänner om han inte kan bevisa att det är han som har gjort det, sen kan det vara så att all bevis är förstört så att det går inte att ta fram dem mer.
Ett stort misstag var att inte undersöka MB/AN spåret grundligare och som försvaret kommer att utnyttja samt att misstankarna kommer att bli kvar mot dem om man inte kan finna mer konkreta bevis mot KJ att han är den skyldige.
Citera
2013-11-01, 05:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ha, ha. Ser man på MrsMagoo, verkar som du fick fel igen
https://www.flashback.org/sp45929937

Till skillnad mot Marinafallet så var den advokaten tillräckligt skarp att inte peka ut en namngiven person som alternativ GM utan han såg till att det fanns flera möjliga alternativa GM inom en viss krets.

Denna advokat har genom sitt direkta utpekande och med sin beskrivning förverkar sina alternativa GM. Om åklagaren kommer fram till och kan påvisa att MB inte har kunnat utföra brottet så kan advokaten inte med minsta trovärdighet därefter peka ut en annan alternativ GM.

Utöver det så har han angivit ett konspiratoriskt scenario för plantering av bevis och därmed har han övergivit sina teorier om att den tekniska bevisningen kan ha en naturlig förklaring.

Hans försvar bygger således på att en specifik person, som är utredd och avförd, kan ha utfört brottet. Samma person har även på ett konspiratoriskt sätt planterat bevis för att misstänkliggöra KJ. Samtidigt så vill advokaten påvisa stöd för denna teori genom att låta experter tala om att KJ inte har förmåga att genomföra denna typ av gärning.

Ovanståënde scenario faller direkt på den tekniska bevisningen.

Men som jag har sagt tidigare, denna advokat sitter i ett hopplöst läge och han var tvungen att välja infallsvinkel och då valde han denna. Det var ju tur att han inte, likt Bodström, även hävdade att det inte alls är klarlagt att hon ens blivit mördad, men det kanske kommer.
Citera
2013-11-01, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Till skillnad mot Marinafallet så var den advokaten tillräckligt skarp att inte peka ut en namngiven person som alternativ GM utan han såg till att det fanns flera möjliga alternativa GM inom en viss krets.

Denna advokat har genom sitt direkta utpekande och med sin beskrivning förverkar sina alternativa GM. Om åklagaren kommer fram till och kan påvisa att MB inte har kunnat utföra brottet så kan advokaten inte med minsta trovärdighet därefter peka ut en annan alternativ GM.

Utöver det så har han angivit ett konspiratoriskt scenario för plantering av bevis och därmed har han övergivit sina teorier om att den tekniska bevisningen kan ha en naturlig förklaring.

Hans försvar bygger således på att en specifik person, som är utredd och avförd, kan ha utfört brottet. Samma person har även på ett konspiratoriskt sätt planterat bevis för att misstänkliggöra KJ. Samtidigt så vill advokaten påvisa stöd för denna teori genom att låta experter tala om att KJ inte har förmåga att genomföra denna typ av gärning.

Ovanståënde scenario faller direkt på den tekniska bevisningen.

Men som jag har sagt tidigare, denna advokat sitter i ett hopplöst läge och han var tvungen att välja infallsvinkel och då valde han denna. Det var ju tur att han inte, likt Bodström, även hävdade att det inte alls är klarlagt att hon ens blivit mördad, men det kanske kommer.

Fallen skiljer sig åt, i detta finns bara ett alternativ, så Polisen kan inte skylla på att det är jobbigt.
Advokaten har inget val som du säger, men det är ju inte hans fel. Enbart åklagarens som borde insett detta innan och motat advokaten vid grind.

Angående bevisplantering så finns inget annat än en teknikers subjektiva bedömning som talar mot detta. En närmast gigantisk brist är att inga fingeravtryck är tagna på tejprullen.
Så jag tycker advokaten bygger försvaret enligt skolboken, han har lyssnat på vad sin klient har sagt, och polisen har inte tagit det på allvar.
Man har faktiskt sagt att det är fantasier, vilket är ganska förnedrande mot en MT
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-01 kl. 06:13.
Citera
2013-11-01, 06:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det är mycket sannolikt att hans avtryck bör finnas där men varför anger man inte det i FUP?

Allt är sannolikt för en flashbacksmupp som påstår att åklagaren är släkt med Toni Allden, men att en mupp inte begriper att tejpen som misstänkte äger har dennes avtryck säger ju en hel del.-
För att du inte begriper att KJs avtryck redan finns och att den inte bevisar ett skit mer än att KJ säger sanningen om att han äger tejpen har väl sin naturliga förklaring.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-01 kl. 06:40.
Citera
2013-11-01, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Allt är sannolikt för en flashbacksmupp som påstår att åklagaren är släkt med Toni Allden, men att en mupp inte begriper att tejpen som misstänkte äger har dennes avtryck säger ju en hel del.-
För att du inte begriper att tejpens avtryck redan finns och att den inte bevisar ett skit mer än att KJ säger sanningen om att han äger tejpen har väl sin naturliga förklaring.

Jag tror den behöriga advokaten vill veta om det finns andra fingeravtryck på tejpen än KJs.
Tänk om MBs finns där ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in