2013-11-01, 01:52
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Tyvärr skedde det i Sthlm också betr. ett visst uppmärksammat mord i Februari 1986.

Menar du att de två ovan nämnda bara är inkompetenta eller har avsiktligt struntat i vissa spår?

Kombination, kanske? Obekvämt att stöta sig med folk man känner?
Givetvis är det ju inte systematiskt fifflande eller "mörkande" som trådpajasen felaktigt kallar det.
Mörkande är ju om man har fakta eller åtminstone vet att man kommer hitta fakta på en plats och aktivt arbetar för att det inte ska bli så.

Här har man nog helt enkelt brustit, latat sig och undvikit att vara taskig mot någon man känner. Möjligen även haft för höga tankar om en person och därmed inte agerat objektivt.
Citera
2013-11-01, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Var står det att man skulle anhålla honom ? Har du källa på det som sida ?
Det skulle innebära att åklagaren står och ljuger i livesändning om MB vilket i sig inte är rimligt.

Minimoj skrev: ..frågan om ett anhållande har varit uppe, eftersom ett beslut har tagits av åklagare.

Det är helt riktigt. Det är så det går till. Och ja, jag vet att det är så det går till.

Vad ljög åklagaren om?
Citera
2013-11-01, 01:53
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Men är alla som inte tycker som du avsaknad av dynamisk tankeförmåga?
Hur ser du då på alla involverade i det här fallet så som åklagarna och utredande polis osv?
Är det så att man inte får ha åsikter som motsäger konspirationerna?

Nej inte riktigt att allt ska stå på papper, men trådsanningar blir för många om man inte efterfrågar en viss bärighet i ett påstående.

Nu är trådsanningarna trådsanningar
Citera
2013-11-01, 02:00
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Se där ja du är på det igen. Ärligt talat tror du den lokala polisen mörkar något om det fanns något på MB? Hur skulle det gått till?

Okej eftersom jag inte orkar argumentera med dig, så avstår jag.

Åter igen, det är bara du som använt ordet mörkar: så du får väl själv svara på varför du diskuterar en eventuell mörkning.
Ingen annan gör eller har gjort det.

Anledningen till att du fortfarande gör så är enkel: du är inte speciellt dynamisk i ditt tänkande.
På många sätt lite lik Inge B, vilket inte är en komplimang.

Att det finns en uppsjö medhjälpare och alternativa gärningsmän, svag bevisning och enorma hål i det lilla man skrapat ihop vittnar om baksidan av att låsa sig vid en enda person och inte utreda andra alls.

Det tycker du är bra, andra tycker det är mindre bra.

Det är ganska troligt att denna utredning kommer kritiseras när det står klart hur mycket man inte tittat på och helt valt bort.
KJs advokat kommer lyfta det regelmässigt, kanske till och med i riktning mot KJs bror.
Citera
2013-11-01, 02:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Så du menar att Inge Barsk, för att ta ett exempel, på inget vis kunnat påverka utredningen?
Att du samtidigt tycker att Esa Rano-fallet sköttes "galant" bara för att man fick en fällande dom är ju anmärkningsvärt.

Eventuella medgärningsmän tycks man knappt ha sökt efter.

Om jag tolkar dig rätt är det optimala att hitta en misstänkt och därefter blunda för allt annat, vad som ön dyker upp ska man inte undersöka övriga personer mer. Man har ju redan en misstänkt.

Som sagt var: du svamlar.

Så du anser alltså att en enskild konstapel har undanhållit något eller påverkat utredningen.
Och varför ska man utreda MB då man har den tekniska bevisningen på en helt annat person`?
Jag begriper det inte helt enkelt. Utreda andra gärningsmän när man haft en person häktad på sannolika skäl i månader, och som nu är åtalad. Och det på den tekniska bevisningen.
Helt jävla sjukt anser jag. Det är ju ingen i den här förundersökningen som har befogenheter som kommer att anse att den här MB är ens i närheten av misstanke.

Det är ju löjligt !

Citat:
Det är ganska troligt att denna utredning kommer kritiseras när det står klart hur mycket man inte tittat på och helt valt bort.
KJs advokat kommer lyfta det regelmässigt, kanske till och med i riktning mot KJs bror.
Advokaten ska sköta sitt arbete inget annat.
Man kan fundera på varför pappan ville att en advokat till skulle biträda eller rättare sagt få bort den här BF:
Är det så att man misstrodde BF inom familjen?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-01 kl. 02:07.
Citera
2013-11-01, 02:07
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Men är alla som inte tycker som du avsaknad av dynamisk tankeförmåga?
Hur ser du då på alla involverade i det här fallet så som åklagarna och utredande polis osv?
Är det så att man inte får ha åsikter som motsäger konspirationerna?

Nej inte riktigt att allt ska stå på papper, men trådsanningar blir för många om man inte efterfrågar en viss bärighet i ett påstående.

Jag har ju redan sagt vad jag anser. Att du missar det är rätt anmärkningsvärt, men å andra sidan har du ju fått för dig att det finns någon tro på att polisen mörkar fakta - så det är väl bara en av flera saker du inte förstår.

Kortversion:
1. Polisen har utrett KJ. Det är bra och rimligt, dock har man hittat rätt lite och det är oroande.
2. Polisen har inte utrett någon av övriga tokdårar i soppan. Vissa ljuger till och med svart på vitt om sina göromål enstaka timmar före den tid man tror VB dog, dock utan följdfrågor. Det framgår knappt att polisen uppfattar att MB/AN ljuger.
Det under punkt 2 är mindre bra.
3. Man saknar en massa teknisk bevisning. Anledningen till det kan vara att KJ är jättesmart, men det kan också ha att göra med att man letat på fel ställen genom att bortse från punkt 2.
Det är mindre bra.

Sammantaget finns det alltså stora hål i utredningen.
Citera
2013-11-01, 02:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Jag har ju redan sagt vad jag anser. Att du missar det är rätt anmärkningsvärt, men å andra sidan har du ju fått för dig att det finns någon tro på att polisen mörkar fakta - så det är väl bara en av flera saker du inte förstår.

Kortversion:
1. Polisen har utrett KJ. Det är bra och rimligt, dock har man hittat rätt lite och det är oroande.
2. Polisen har inte utrett någon av övriga tokdårar i soppan. Vissa ljuger till och med svart på vitt om sina göromål enstaka timmar före den tid man tror VB dog, dock utan följdfrågor. Det framgår knappt att polisen uppfattar att MB/AN ljuger.
Det under punkt 2 är mindre bra.
3. Man saknar en massa teknisk bevisning. Anledningen till det kan vara att KJ är jättesmart, men det kan också ha att göra med att man letat på fel ställen genom att bortse från punkt 2.
Det är mindre bra.

Sammantaget finns det alltså stora hål i utredningen.

Du anser att det är lite, men åklagarna anser att det räcker, så du har en annan uppfattning än vad dom som leder det här har.
Polisen har hållit 900 förhör och ett stort sök och utrett det mesta tills man fick den tekniska bevisningen sen föll resten bort av naturliga skäl. Eller ska man bortse från den tekniska bevisningen för att du har en hittepå misstänkt?

Man saknar bevisning pga att man inte kom in i hans lägenhet före den 23 maj inget annat.
Oavsett om han frias eller fälls kommer man inte ha andra misstänkta det är inte rimligt och frågan är om man någonsin åtalat någon och den friats och sen man utrett andra ? Hur fan ser det ut ?
Citera
2013-11-01, 02:28
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowmoo
Tänkte bara uplysa att han gör bort sig totalt på sidan 1575-1576 "
H: Vi…jag åkte upp dit själv för att kolla…du vet, när vi höll på att söka.
F2: Mmm.
H: Så åkte jag och lämnade av mina kompisar för att de skulle då sova på torsdagen då vi höll på att söka…ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där………så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så…ehh……..åkte jag och lämnade av…ehh…så här…kompisarna i…
F: Vilken henne var du och lämnade av?
H: Nej, men jag sa…pjott ahh….jag…

Låter som att han menar : Att han och hans kompisar varit och letat efter VB och sen har han lämnat kompisarna och sen farit och lämnat henne där ? eller missupfattar jag :/

Fy satan, arg man blir på det där. Där fångade du en bra dialog! När ska den djäveln sluta ljuga? "Pjott" tror jag inte han säger, det är nog tourettes eller tics av något slag. Så stört! Nej, han kommer att åka dit så det visslar om det. Den här typen är störd, sjuk, ond. Alltihop!

Stackars Vatchareeya. Så fruktansvärt djävla vidrigt! Hon levde i ett rullande Twin Peaks med gamla gubbar, den ena mer lögnaktig och falsk än den andra, och så unga grabbar som utnyttjade henne. Vilket spel som försiggår i Boden. Trevlig håla där man mobbar, kallar varandra för kackerlackor och så går det runt wannabe-lumpare, man kan inte skilja ut vem som är vem. Skogarna är djupa och det är lätt att komma undan med både det ena och det andra. Att locka turister till Boden är inte det lättaste efter det här.

Tänker också på hans föräldrar, de har gjort allt för den där grisen till son som det verkar. Pappan var god man, men slutade på sonens begäran. Mamman verkar ha blivit psykolog på kuppen, eller om hon hade den utbildningen innan KJs långa historik? De skänker sonen en massa saker, han har ju inte haft någon vidare ekonomi. Så har han fått en bil, som plåster på såren för att hunden dog. Vem gav honom hunden? Och den fina sängen, vad tusan skulle han med den till? Skänkt av farfar (?).

Så gör han detta, mot dem, som gjort allt för honom. Hur känner de? Jag hoppas att de ändå har sunda, arga känslor, men det tar nog ett tag innan de dyker upp. Kanske behöver de ta del av sonens uppenbara nonchalans och bondtölpiga, underekiperade sätt att försöka ljuga sig fri. Det kommer inte att lyckas. Det enda rätta är att ge upp den här människan, han har absolut inget gott i sig, ingenting.

Ja, jag blev så djävla arg när jag läste hur han tror att det ska gå bra att lura alla, men det kommer inte att gå. Jag tror att det här brottet är bland de värsta jag läst om. Så hiskeligt ondsint. Vatchareeya påminner mig om min väninna, när vi var unga. Hon var visserligen ingen stalker och godheten själv, men jag tror även att VB var det, en snäll tjej. Att hon fastnat i så mycket skitrelationer är ofattbart, så många lekte med henne att hon, den unga, ofärdiga kvinnan, tappade taget om sig själv, hon slutade känna instinktivt när något eller någon inte var bra för henne. Den där instinkten är skillnaden mellan att överleva och falla offer, det är den som får människor att fly, i tid, även om det inte alltid heller hjälper. Personer som bestämt sig för att göra någon annan illa har tyvärr ofta ett försprång. Jag tror att VB blev mycket fegt överfallen, med de där huggen i ryggen. Sedan var det kört för henne. Hon fick för ont och blev för chockad för att kunna försvara sig. Ingen karate hjälper mot fega bakhåll.

Jag tror att hon långt tidigare samma kväll blev angripen och då försökte ringa 112. Resten av kvällen försökte hon kanske förhandla och förhala en gm som inte var talbar? Det är hemskt att tänka på, hur ensam hon måste ha varit, och med MB som inte svarade när hon som mest behövt det. Jag förstår att han raderat hennes sista mess, han var skillnaden mellan att bli räddad och att dö? Jag menar, det går ju inte att messa 112, men hon kunde messa MB om hjälp. Han bör kliva fram och berätta vad hon skrev i sina sista mess!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-01 kl. 03:02.
Citera
2013-11-01, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Fy satan, arg man blir på det där. Där fångade du en bra dialog! När ska den djäveln sluta ljuga? "Pjott" tror jag inte han säger, det är nog tourettes eller tics av något slag. Så stört! Nej, han kommer att åka dit så det visslar om det. Den här typen är störd, sjuk, ond. Alltihop!
Ja, jag blev så djävla arg när jag läste hur han tror att det ska gå bra att lura alla, men det kommer inte att gå. Jag tror att det här brottet är bland de värsta jag läst om. Så hiskeligt ondsint.

Ja, han är egentligen inte ett j-a dugg bättre än MB , fast på ett annat sätt. Den enda tröst i hela den här otäcka historien är att KJ aldrig kommer ut från diverse institutioner. Om psyk-och kriminalvården gör sitt jobb slipper vi den här sjuka jäveln ute bland folk. Skulle de misslyckas har vi på senare tid sett några riktigt bra rättviseskipningar utanför samhällets och lagens riktlinjer.
KJs liv är med all rätt över ,på det ena eller andra sättet.
Citera
2013-11-01, 03:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Ja, han är egentligen inte ett j-a dugg bättre än MB , fast på ett annat sätt. Den enda tröst i hela den här otäcka historien är att KJ aldrig kommer ut från diverse institutioner. Om psyk-och kriminalvården gör sitt jobb slipper vi den här sjuka jäveln ute bland folk. Skulle de misslyckas har vi på senare tid sett några riktigt bra rättviseskipningar utanför samhällets och lagens riktlinjer.
KJs liv är med all rätt över ,på det ena eller andra sättet.

Ja, fast om man vill att någon ska ge honom en kula i skallen fortsätter våldet... tanken är dock inte helt långt borta. Han kan inte gå lös bland folk och går inte att återställa, det förstår man när man tar del av förhören. En normalpsykopat (!) har åtminstone vett att producera någon typ av ånger och sanningen ligger kanske inklämd, men går att få fram. Inte ens JJ-mördaren hade så svårt att erkänna vad han gjort, fast då blev han också överbevisad. När ska KJ känna att det är slut? Lyft in farmor i rättssalen. Låt den gamla kvinnan titta på KJ. Visa filmer med VB, från youtube på storbildsskärm. överös den förvirrade fege rackaren med känslointryck.
Citera
2013-11-01, 03:15
Bannlyst
Citat:
Ja, fast om man vill att någon ska ge honom en kula i skallen fortsätter våldet... tanken är dock inte helt långt borta. Han kan inte gå lös bland folk och går inte att återställa, det förstår man när man tar del av förhören. En normalpsykopat (!) har åtminstone vett att producera någon typ av ånger och sanningen ligger kanske inklämd, men går att få fram. Inte ens JJ-mördaren hade så svårt att erkänna vad han gjort, fast då blev han också överbevisad. När ska KJ känna att det är slut? Lyft in farmor i rättssalen. Låt den gamla kvinnan titta på KJ. Visa filmer med VB, från youtube på storbildsskärm. överös den förvirrade fege rackaren med känslointryck.

Förhoppningsvis bryter han ihop de närmsta dagarna, OM det börjar gå in i hans sjuka hjärna att han faktist håller på att bli dömd för ett av de värsta brotten i vår tid.
Inga mer låtsaskrig i skogen med polarna, inga mer fester med bröderna, inga mer vansinnesfärder på motorvägen på fyllan. Inget mer. Skulle det gå upp för KJ kanske han bryter ihop. Jag hoppas det, men tror inte säkert på det, och då kan tyvärr sämsta tänkbara scenario bli realitet. KJ håller käften hela rättegången, åklagarna viker inte från sin misstänkte, ingen annan lösning utreds och vi får psykfall KJ dömd mot sitt nekade. Fallet anses som avslutat. Ingen har fått nån förklaring. Bara en sjuk GM att låsa in. Vilket mardrömsscenario.
Senast redigerad av korean 2013-11-01 kl. 03:20.
Citera
2013-11-01, 03:17
Medlem
Citat:
Jag tror att hon långt tidigare samma kväll blev angripen och då försökte ringa 112. Resten av kvällen försökte hon kanske förhandla och förhala en gm som inte var talbar? Det är hemskt att tänka på, hur ensam hon måste ha varit, och med MB som inte svarade när hon som mest behövt det. Jag förstår att han raderat hennes sista mess, han var skillnaden mellan att bli räddad och att dö? Jag menar, det går ju inte att messa 112, men hon kunde messa MB om hjälp. Han bör kliva fram och berätta vad hon skrev i sina sista mess!

Du har rätt. I den här delen kan nog alla - oavsett vilken GM man fastnat för - enas i kritiken mot MB. Det är uppenbart att han "glömt" de där sista SMSen för att rädda något litet av sitt sorgliga skinn. Även om jag är övertygad om att rätt GM är åtalad - för mig räcker blodspårens karaktär och placering i bilen för att utesluta "plantering", och efter det ger sig resten av sig själv s a s - måste jag säga att MB framstår som en patetisk "Jägarna"-figur och på något sätt - moraliskt, kanske - medskyldig till förloppet. De där händigt raderade SMSen är liksom det tomma hål i utredningen som alla spekulationer får näring ur. Där skulle KJ:s skuld kunna fastställas. Det var BO:s sista kontakt med omvärlden. Vad ville hon säga, egentligen? Och där finns också en saftig del av substansen i mångas misstänksamhet mot MB. Vilket han bidragit till själv. Precis som han (MB) genom egna - högst tveksamma - handlingar kommit att bli så insyltad som han ändå är, även om han inte är GM. Snacka om "collateral kharma"! Välförtjänt sådan!
Senast redigerad av SanLiTun 2013-11-01 kl. 03:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in