Citat:
Ursprungligen postat av
TrueBromance
David Eberhard har jag alltid tyckt är en liten fitta. Han var säkerligen den där snubben i skolan som ALLTID skulle säga emot läraren eller andra elever i diskussioner. Det kan i sig vara en charmig egenskap och framförallt trevligt att alla inte måste hålla med hela tiden men tröttsamt i längden. Eberhard har tjänat stora pengar på att just sätta sig lite på tvären och vara tuff nog att gå "emot etablissemanget" och slå hål på de myter som finns i Sverige.
Jag märker i princip inte någon som helst skillnad mellan svenska barn och andra västerländska barn. Tycker de är som barn är och de flesta föräldrar verkar kunna ha pli på dem i alla fall.
Jag har uppfattat David Eberhard som osympatisk, empatilös och cynisk vilket mycket väl kan bero på att jag missförstått honom men de här ring-p1-flosklerna är ju trist att behöva läsa. Naturligtvis tas det emot med öppna armar av andra bittra gubbar och frustrerade nyblivna vuxna män.
Jag tycker inte alls att han sätter sig på tvären och ifrågasätter myter - han vädjar på ett populistiskt sätt till våra mest cyniska sidor, förenklar samhällsbilder, föraktar svaga och beter sig allmänt som prussiluskan. Han är inte anti-etablissemanget, han är etablissemanget i dess fulaste form.
David Eberhards utopi där människor inte får må dåligt för vad som helst, barn ska skrämmas till lydnad och underkastelse och konst inte får provocera är inte långt ifrån min dystopi.
Med det sagt så tror jag ändå att det i David finns en schysst snubbe som gillar människor, hans yrkesval borde ju borga för det.
Vi vänder på steken istället, det kan vara nyttigt stt skifta perspektiv:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/vuxna-vax-upp/