2013-10-29, 20:45
Medlem
https://www.flashback.org/t2247604

Nuförtiden går det inte att göra något annars blandar sig soc i.

Edit: Är det en insändare som ts länkade till?
Senast redigerad av transkript 2013-10-29 kl. 20:52.
Citera
2013-10-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LAHWF
Jag tror barn till invandrare kanske visar större respekt för föräldrar och släkt men är lika sviniga som vilka ynglingar som helst när det kommer till att visa resten av sin omgivning respekt. Men att visa respekt av rädsla är inget att eftersträva vilket jag tror är fallet när det kommer till invandrarynglingar men det kanske bara är en fördom jag har.

Det bevisar att det är Sveriges fel.
Citera
2013-10-29, 20:55
Avslutad
Har psykiatrin gått och blivit maktgalen?

Så det handlar alltså om en psykiatriker som genom sitt yrkesval väljer att skriva en bok om hur man skall kunna bibehålla makten över någon.
Bara jag som utläser det av denna boken skriven av en psykiatriker? Att boken som sådan egentligen handlar om att bibehålla makt över någon?
Makt är för mig inte något man får, det är något man tar. Makt är något brutalt och något hårt och något totalt skoningslöst.
Skrämmande att en psykiatriker kan ha dessa behov. Eller kanske ligger det helt enkelt i det yrkesvalet?
Nej, barn skall inte behöva beläggas med större ansvar än vad ett barn som barn förmår att ha.
Men makt över barn och som då förälder? Tack, men nej tack.
Är man själv en sund förebild så har man inga behov av att utöva makt gentemot någon. Hur sund är då alltså denne psykiatrikern?
Citera
2013-10-29, 21:01
Medlem
BattleBuddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Skrev faktiskt en uppsats om svenska barns uppfostran och invandrares, det är en väldigt stor skillnad mellan dessa när de gäller mängden respekt inför de äldre.

Svenska barn som säger allt möjligt och höjer rösten mot sina föräldrar till skillnad från barn till invandrare där de inte skulle komma på fråga att trotsa sina föräldrar, handlar mycket om kultur tror jag och många Svenskar har tyvärr blivit slappa..

Det är pga att invandrarna skulle fått fett med stryk hemma ifall de var respektlösa som gör att de inte mopsar sig.
Citera
2013-10-29, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beardz
Behandlar man barnen med respekt så får man respekt tillbaka. Den där hjärnskrynklaren vet inte vad han snackar om.

Sant. Men barn testar samtidigt gränser och där måste man vara tydlig. Tycker det du säger är bra, men det tillhör en annan diskussion liksom.
Citera
2013-10-29, 22:21
Medlem
Tiergartens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Svenska barn som säger allt möjligt och höjer rösten mot sina föräldrar till skillnad från barn till invandrare där de inte skulle komma på fråga att trotsa sina föräldrar, handlar mycket om kultur tror jag och många Svenskar har tyvärr blivit slappa..

Mmm visst, men sen är invandrarbarn minst lika illa mot folk som inte är deras föräldrar... oftast värre
Citera
2013-10-29, 22:23
Medlem
Hur barn blir uppfostrade hänger helt klart mycket på föräldrarnas kultur, jag har själv märkt stor skillnad på barn som kommer in där jag jobbar: utländska barn från t.ex. frankrike eller schweiz tackar och sitter tysta och visar respekt medan svenska barn beter sig som riktiga skitungar. Häromdan kom det in en mamma med en dotter på kanske 10 som skulle få en chokladboll, och mamman frågar om barnet vill ha varm choklad också varpå barnet HYSHAR åt mamman - OCH MAMMAM TYSTNAR. Detta är ett exempel på en gest av oförklarlig disrespekt och det faktum att föräldern accepterade detta är ju bara pinsamt. Jag skäms inför hur den kommande generationen kommer att representera mitt hemland.
Jag tror att det skulle göra stor skillnad om föräldrar började prioritera sina egna behov och önskemål över barnens.
Citera
2013-10-29, 22:46
Medlem
Fjodorovs avatar
Ja, de behövs tas ned på jorden men då skulle de heller inte kunna passa in i vårt narcissistiska statussamhälle i framtiden.

Så antingen har man ett ouppfostrat men "framgångsrikt" folk eller ett gäng losers som åtminstone vet hur man beter sig och inte har är beredda att gå över lik för "framgång".

Skit ska ha skit, man ska vara hård mot de hårda och en ungjävel skall hålla flabben om man säger till ungjäveln att hålla flabben.
Citera
2013-10-29, 22:57
Medlem
-vaas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Ja, de behövs tas ned på jorden men då skulle de heller inte kunna passa in i vårt narcissistiska statussamhälle i framtiden.

Så antingen har man ett ouppfostrat men "framgångsrikt" folk eller ett gäng losers som åtminstone vet hur man beter sig och inte har är beredda att gå över lik för "framgång".

Skit ska ha skit, man ska vara hård mot de hårda och en ungjävel skall hålla flabben om man säger till ungjäveln att hålla flabben.

Det är ju just det där att om man inte är bortskämd så är man - ironiskt nog - smått missanpassad, för att det krävs den där grunden att man förtjänar något man inte får som morot för att motivera en till avancera inom det samhället tycker räknas (status). Som då finns och är regerande hos bortskämda förvuxna barn, nöjer man sig med lite - men endå är 'lycklig' - ser samhället ned på en och kallar en förlorare.

Det är väl det som är den snäppet förvridna bilden av vad som är en hälsosam självkänsla, normerna säger man ska roffa åt sig och tro man 'förtjänar' saker som ska göra en ambitös - samvetet blockar en person från att vara girig så ångest slår på när den försöker anpassa sig - då efter beteenden som egentligen är omogna. Lite skruvat.

Hela samhället verkar ju gjort av och för de som blir så pass bortskämda de inte utvecklas känslomässigt faktiskt, det är det som driver alla.
Citera
2013-10-30, 07:02
Medlem
"Barnläkaren Hugo Lagercrantz vid Karolinska universitetssjukhuset tycker att svenska föräldrar blir för demokratiska.

– De borde bete sig som föräldrar och fatta beslut och inte försöka vara så populära hela tiden, säger han."

Tror han sätter fingret på rätt sak här, vuxna och föräldrar ska vara just det och inget annat som tillexempel kompis!
Citera
2013-10-30, 14:22
Medlem
InteCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leornadas
"Barnläkaren Hugo Lagercrantz vid Karolinska universitetssjukhuset tycker att svenska föräldrar blir för demokratiska.

– De borde bete sig som föräldrar och fatta beslut och inte försöka vara så populära hela tiden, säger han."

Tror han sätter fingret på rätt sak här, vuxna och föräldrar ska vara just det och inget annat som tillexempel kompis!

Exactly, är ju i framtiden som barnen kan tacka sina föräldrar för att de faktiskt satte gränser.
Citera
2013-10-30, 14:25
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede
Oja, fyfan vad barn är bortskämda idag. Undra hur de kommer fungera som vuxna?
Givetvis blir det stora problem. Ska ha mentaliteten lever kvar och de fortsätter att bestämma fast de inte vet vad de håller på med.
Det slutar med kronofogdeskulder och psykiska problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in