Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Jo visst ligger ansvaret hos kretinerna, men som jag ser det vältrar Josefsson över lite för mycket av ansvaret på just Margit Norell och flumterapin. Jag tror mer att det allra viktigaste för hans ljugande var den tunga medicineringen, faktiskt. Drogerna. Och att det trots allt var han själv som kom på idén att hitta på att han begått ett mord. Sen började det rulla, och där var ansvaret hos flera. Kvinnan som skapade Thomas Quick - hade man kunnat säga om det var hon som satte igång och fråga ut honom: om han hamnat i terapi hos henne och hon började uppmuntra honom att minnas fler brott. Men så gick det ju inte till. Dessutom tycker jag för mycket av boken handlar om att beskriva Margit Norells liv. Tycker inte riktigt det har med saken att göra.
Om man läser också HRs bok så kommer man fram till att erkännandet av morden började med att SB var vid en badsjö med personal och yttrade "tänk om jag gjort något riktigt hemskt!".Personalen skulle ju då naturligtvis inte ha spätt på detta utan funderat över sin taktik. Istället blev det till övergrepp och mord som aldrig skett.Och jag tänker att det var inte han ensam som kom på detta med morden han blev ledd till erkännandena och var också osäker på om han verkligen gjort dem åtminstone i några fall.
Om jag inte läst alldeles fel så läste jag just igår kväll att MN faktiskt frågat SB hur det kändes att ha begått olika mord.-hon hade alltså själv terapisamtal med SB,några gånger och utan att först ifrågasätta eller så gick hon direkt på och sa att han begått mord.
Och självklart är det så att den voluminösa mängden narkotika spelade in och åstadkom tänker jag att SB tappade alla hämningar.Och narkotika det ordineras av läkare.Hur mycket än en vårdad ber om det är det läkaren som ska sätta gränser liksom övriga anställda på en rättspsykiatrisk klinik
Vad gäller MN var hon inblandad i Säters förehavanden från 70-talet om jag minns rätt då via Barbro Sandin som så småningom vände MN ryggen utan att ge henne ett enda ord av erkännande.Jag tycker också att det är viktigt att just se vem MN var för det förklarar hur mycket hon styrde den psykoterapeutiska verksamheten i landet.Hon hade ju kontakter,analysander och handledda överallt.
Jag minns själv den här eran som en period som sparkade undan benen på allt förnuftigt tänkande.
Men också många som till slut insåg hur styrda de var och "gick ifrån henne men då var skadan redan skedd
Så läser man både HRs bok och DJs får man en mer komplett bild! Tycker jag,fast det är ju jag det!