Lambertz artikel innehåller inget nytt ö.h.t. och jag uppfattar att det enda syftet med den är att försöka desavouera Josefssons bok. Det sker genom en signifikativ glidning som uttrycks:
Citat:
Nu har ärendet fått förnyad aktualitet genom boken Mannen som slutade ljuga av Dan Josefsson. Författaren menar att rättsskandalen har sin grund i en galen psykoterapeutisk lära som härskade på Säters sjukhus.
Jag avstår från att diskutera läran. För mig står det klart, även sedan jag läst boken, att den inte hade något alls med de fällande domarna mot Thomas Quick att göra. Domstolar dömer på grundval av den bevisning som åklagaren presenterar.
Nu har jag inte läst Josefssons bok så jag vet inte om denne gör gällande att domstolarna fällde SB för morden på grund av den "galna läran". Det skulle i alla fall vara förvånande och jag har hittills inte sett något som tyder på att domstolarna grundat sina fällande domar på annat än den faktiska bevisningen. Däremot skulle den "galna läran" naturligtvis ha kunnat spela en roll för valet av påföljd. Men framförallt har väl den "galna läran" påverkat beslutet att dra igång hela processen med polisutredningar och åtal.
För några år sedan hade jag trott att Lambertz skulle klara av att hålla isär åtalsbeslut, skuld och påföljd men nu vet jag inte säkert längre. Hur som helst kan inte uteslutas att han försöker vilseleda allmänheten när han antyder att det finns teorier om att SB fälldes som en konsekvens av den s.k. läran. (Jag har dock som sagt inte läst DJs bok så jag gissar).